Friday, March 23, 2018

DIY :: tampal lubang kesan paku di dinding batu


rumah aku kan banyak hiasan dinding.. frame.. pastu suka alih sana alih sini.. 


orang banyak kali tanya/cakap kat aku : tak sayang ker dinding ketuk2 paku sana paku sini.. boleh rosak dinding.. berlubang..


part dinding boleh rosak / pecah dan berlubang boleh cacatkan wall bila banyak paku tu.. memang betul..



TAPI..



ada cara mudah sebenarnya nak buat wall tu kasi elok balik.. kesan lubang atau pecah tu boleh di tampal dan jadi licin macam asal..


sebelum ni [sangat lama dah] aku ada share acaner nak paku tanpa merosak kan wall.. walaupon macam tu.. tak ley nak elak kejadian2 macam ni..[wall pecah/rosak sebab paku tu lagi2 tengok surface wall tu sendiri acaner ].. jadi kali ni aku share acaner nak baiki balik wall tu kalau rosak - pecah - kesan lubang tersebut.. macamana aku nak cantikkan rumah tanpa merosakkan...atau macamana aku baiki kesan2 kecacatan tu semua.. 

in fact aku sendiri pon tak suka tengok wall yang rosak kesan paku.. lagi2 setiap kali nak mengecat wall tu - aku kan selalu cat rumah - setiap kali nak mengecat jer.. memang aku akan cabut semua paku2 yang ada.. lagi2 kalau aku tau aku tak akan guna balik paku tu [maksud nya tak nak dah gantung hiasan sama kat situ] tapi kalau macam kesan lubang tuk rail langsir tu [yang tetap aku akan bukak jugak biler time mengecat] tu takper lah biarkan.. sebab tau nak guna-pasang balik lepas cat tu nanti.. tapi kalau paku2 biasa ni.. atau jenis hook yang tersembul2 tu.. memang aku akan cabut jer sebelum cat tuk lagi elok hasilnya kendian
..




so ni dia HERO nya.. FILLER ...atau ada orang panggil.. tepung penyumbat.. dan memang berfungsi tuk menampal lubang pada cement / kayu / tile

macam korang tengok ni.. bekas ni kecik jer..besar tapak tangan lebih kurang..macam bekas taufu fa tu... harga pon murah.. yang macam ni jenis -ready to use- maksud nya tak perlu nak bancuh dah.. 
kalau nak tau.. yang asal nya bentuk tepung.. tu lagi murah.. sekilo boleh dapat Rm 2 hengget jer..tu rega dulu2 lah.. sekarang tak sure pulak.. beli kat kedai plaster ada jual.. tapi tu kene bancuh sendiri pakai air macam bancuh simen tu.. biasa orang buat tuk skim ruang lebih besar..

untuk kegunaan sikit2 macam tampal lubang tu guna yang ni pon ok jer dah.. senang nak guna pon.. 






dah siap2 bancuh dah isi nya.. likat.. lepas guna terus kene tutup rapat2.. sebab mudah kering keras..  sudu leper tu pon dah siap2 sediakan dah sekali kat penutup..

ni kalau kene tangan pon mudah tanggal cuci pakai air jer..



ni nak share acaner nak guna filler ni tuk tampal lubang kat wall kesan paku / pecah tersebut..
insyaa Allah senang jer sebenarnya.. aku pon buat sendiri jer selama ni..tak pernah lah abah sado sibuk2 nak buat.. dulu2 die bising gak paku sana.. paku sini bila aku asyik nak mengalih.. lepas2 tu dia tengok  bini nya ni rajin menampal balik lepas buat tu [dia yang ajar pon sebenarnya] so tak bising dah.. aku mintak tolong paku kan.. die buat jer.. janji helok kata nya..


tapi sebelum tu sorry ar gambar macam lighting terlebih sebab bende ni betul2 bawah downlight.. kalau aku tutup lampu memang hapa pon tak nampak nak amik gambar.. 

btw.. tengok gambar atas tu.. kesan baru jer lepas cabut paku yang tak guna.. yang nampak gelembung tu sebenarnya lapisan cat yang terkopek dan tampung batu dalam tu yang sebenarnya dah pecah pon.. nampak macam sikit jer kan..tapi cacat gak lah wall tu kalau di biarkan

 tengok bawah ni..



ni bila aku bersihkan.. maksudnya aku just tolak nak ratakan pakai tangan jer.. cat terkopek dan cement dalam tu pecah.. buruk kan jadinya..
kalau kata lah aku tak cabut yang gelembung atas tadi tu dan terus cat.. tetap tak elok jugak yer.. 

ada orang rela biarkan jer paku kat situ..atau pon bila dah jadi pecah macam ni.. cat jer lubang tu kasi tak nampak putih cement tu lagi.. aku pon pernah jer buat.. tapi aku tak suka sebab tak elok.. nanti asyik terpandang jer.. ai is rela susah2 sikit tampal dan touch up balik.. huhu.. kire kene rajin sikit lah senang cerite.. kalau malas.. atau tak kisah biarkan jer lah kan..



so filler tu, just tampal jer sumbat2 kat lubang tu sampai tak nampak.. kalau tengok ni tebal dan tak tak rata kan.. tapi tak per.. biarkan sampai lubang tu tertutup habes.. nanti aku bagitau acaner nak ekjas kasi helok..




nampak..banyak kan sebenarnya..setakat satu boleh lagi buat2 tak nampak..huhu.. 

 sebab tu aku kene cabut paku nya dan re-touch balik.. ruang ni kat ruang tamu pulak tu.. aku tak suka tengok setiap kali pon.. 




so..lepas betul2 kering sungguh.. baru gosok pakai kertas pasir licin kan kesan yang tebal2 tak rata tadi tu..

lagi satu nak bagi tau.. walaupon filler ni mudah kering sebenarnya.. tapi bahagian dalam tu kekadang tak kering betul.. nanti bila nak gosok die akan rosak.. kire akan nampak lubang tu balik... dua kali kerja pulak nanti kene tampal dan tunggu kering amik masa.. so biarkan jer beberapa jam atau contoh dari pagi ke tengahri - petang pon ok.. aku kekadang esok nya baru gosok.. 

ni sikit jer ni.. kalau ada yang ingat aku kene gosok wall yang aku skim balik lepas cabut wall paper kat belakang tv kat ruang tamu ni dulu.. lagi banyak giler kerja.. masa tu memang teruk sebab kesan gam satu hal aku kene kikis dan undercoat.. lagi satu masa cabut wall paper tu ada skim asal ikut tercabut sekali.. kalau aku biar jer tak skim balik.. masa cat baru nanti wall jadi tak cantik dan nampak bercapuk.. 



yang ni dah siap gosok.. sekarang nampak tak.. dah takde dah kesan lubang tu.. nampak licin jer kan..




lepas tu .. touch-up cat la balik sikit kat bahagian tu.. masa ni masih belum kering.. tapi kalau tengok betul2 dah takde kan apa2 kesan lubang ke hapa dah..

gambar kering tak sempat lagi nak amik sebab lepas tu anak aku masuk spital ritu aku cerite..   dah kering sekarang ni helok jer macam asal takde apa2 kesan lubang langsung pon..macam tak pernah 'dilukai' jer wall tu..  nanti lah kalau ada gambar sok lusa aku edit jer letak..

lagi satu TIPS nak kasi : jangan buang tong cat lama.. atau kalau ada sikit2 tu simpan jer.. sebab kite akan guna balik sikit2 tuk bende2 macam ni.. contoh macam aku punya cat ni.. dah lebih kurang nak 3 tahun tahun cat masa fes time dulu.. kalau lah aku buang tong dulu2.. kompem aku dah tak ingat dah kod cat tu.. even kalau kata amik gambar pon.. for sure jenuh jugak aku nak mencarik nya balik nanti.. so.. memang aku simpan jer.. macam yang ni.. setakat sikit nak pakai.. aku beli satu liter cat jer.. sebab ritu dah habes aku guna tuk touch up wainscoting.. 







ni contoh satu lagi.. lama dah ni.. tengok tarikh watermark tahun 2016.. kalau aku tengok tarikh aku buat dolu2 19 feb 2016 dalam draft... hahahaha.. punya la lama giler kan.. 2 tahun lepas tu baru nak publish.. sebenarnya nak share lama dah... sekali buat2 entry tapi tak publish..tapi sebab ramai yang suka nau masih tanya.. so aku edit sikit letak gambar2 baru atas tu.. dan publish jer lah malam ni terus.. 

ni pon sama jer macam atas tu.. cuma lubang ni lagi besar  ko tengok...ni kesan  tebuk pakai drill tau..letak wall plug dalam nya tuk pasang screw tuk rak LACK ikea kat family hall atas yang dolu2 aku letak tv tu.. [kalau ada yang ingat lah] -biasanya tuk bende2 lebih berat-


lepas tu kan kiterang cabut rak tu pasang pulak tv cabinet hitam yang kekal sampai sekarang tu.. 


sepatut nya yang kesan2 garisan tu kene kikis.. tapi sebab  ruang ni di tutup ngan tv kabinet besar hitam tu pulak.. so malas nak kikis.. huhu.. dasar sangat kan.. takper.. tak nampak.. kalau kikis.. memang lagi banyak keje nak kene cat lagi banyak.. tak ley nak tampal pakai filler jer.. kene skim terus aku rasa tu nanti.. so biarkan jer lah.. tak nampak pon lepas2 tu..


cuma aku just tunjuk demo jer kat korang ni.. acaner nak tampal lubang tu jer.. [memang asal buat ni tuk demo semata kat korang dolu2 yer]











 step by step.. 

nampak tak lubang besar cegitu pon boleh tutup..

aku rasa aku tak publish ritu sebab aku takde gambar penuh.. takde gambar aku gosok licin dan gambar cat balik.. aku tak ingat nak amik.. lepas tu malas..lepas tu terbiar lepas tu dah 2 tahun baru nak tunjuk balik.. hukhuk..


tapi proses nya sama macam atas tu.. lepas tampal.. tunggu kering.. pastu gosok ngan kertas pasir.. dan touch up cat kat bahagian tu.. helok kejadian nya dah.. 


so itu jer lah cara nya.. tak lah susah sebenarnya..  since macam aku suka kan hiasan rumah.. so tak ley nak elak guna hiasan dinding.. termasuk kejadian2 macam ni.. which is kesan tak elok pada wall tu..  perangai macam ni.. suka alih2.. kang kejap ke sana..kejap ke sini.. mudah bosan.. dah kalau macam tu.. nak nampak elok.. jadi nak tak nak kene lah rajin sikit.. 

ada orang mungkin akan cakap... leceh nya kerje.. menyusahkan ke hapa.. baik tak yah paku langsung.. atau tak yah lah nak letak2 hiasan dinding bagai..  bagi aku.. ikut diri kite sendiri..  ikut citarasa sendiri.. macam aku perangai aku macam ni.. tapi ada orang tak kisah.. biar jer lah macamana ruper..kosong atau dengan hiasan.. atau tak kisah kalau berpaku2 dan berlubang pon..  ada orang pulak.. sayang sangat dinding.. tak sanggup melukai walaupon seketui paku giteeeww.. ada orang jenis letak sekali tak alih2 dah berzaman2.. so setiap orang berbeza2 kan.. aku just sharing untuk orang2 yang mencari solusi - penyelesaian tuk masalah ni.. tu jer yer.. harap maklum dan harap perkongsian bawak manfaat jugak pada semua.. 




notatanganAty : mohon yang tanya tu tabah menunggu lepas bertahun2 baru aku dapat jawap... hikhik..