Monday, March 26, 2018

salah satu cara nak galakkan anak kecil mula belajar dan minat solat



Hadis Abu Dawud kata:

“Perintahlah anak-anak kamu mendirikan solat ketika berusia tujuh tahun dan pukullah mereka kerana meninggalkan solat ketika berumur sepuluh tahun dan asingkanlah tempat tidur di antara mereka (Lelaki dan perempuan).”





Qaleef dah hampir 6 tahun.. bulan 4 ni.. kalau ikut tahun.. and sekolah kire consider 6 tahun dah lah.. tapi biasa lah budak2 ni.. tengok mak pak nya solat.. so dari kecik2 umur 1-2 tahun dah sibuk nak ngikut solat jugak...tak yah kata umur 7 tahun baru nak soh solat bagai.. orang kata dah tak heran sangat dah pon tengok budak2 comel jer tunggang tonggek ikut pergerakan solat walaupon tak tau berapa rakaat dan tak tau bacaan pon.. 

just ikut2..

tapi tu lah permulaan nya..

nak anak solat.. kite sendiri kene tunjuk.. jangan lah kite terjerit2 soh anak solat.. nak anak jadi anak soleh solehah tapi kite sendiri liat... kite sendiri kene tunjukkan contoh yang baik terlebih dahulu.. jadi role-model tuk anak2 kite sendiri.. tu yang sebaik2 nya macamana nak galakkan anak solat..

cuma.. tu lah..bila dah 7 tahun.. kite kene lebih tegas.. kene galakkan anak solat cukup 5 waktu..lagi2 subuh.. dan dah boleh hafal semua bacaan dalam solat tu sendiri termasuk bilangan rakaat..

so far.. alhamdulillah.. since 5 tahun.. qaleef dah hafal semua bacaan2 dalam solat.. yer lah.. hagak lah kan dah sekolah dari 3 tahun kot.. kire dah belajar dan ikut kat sekolah tu dari awal.. kire waktu sekarang ni aku tak risau akan hal tu.. cuma bilangan rakaat tu jer die kekadang terlebih lagi2 waktu makghrib.. semua tibai 4 rakaat jer..sama macam aku gak lah dulu2.. ahahahaha... aku dulu baya2 dia tu semua tibai 3 rakaat jer.. [masa tu tak paham lagi pasal 'rakaat' tu]




sekarang cuma aku ngah galakkan die solat ikut waktu.. kire masuk waktu azan.. terus solat.. tak yah nak suruh2 dah.. rumah aku ni tak berapa dengar sangat azan.. kalau ada pon dari notification kat hp dan dari tv [tu pon kalau bukak] kekadang zohor asat tu dia leka2 main.. tak perasan dah masuk waktu.. kalau aku solat.. memang aku ajak sekali.. tapi waktu aku period.. aku kene ingatkan dia.. macam maghrib isyak tu, kalau abah sado ada.. lagi senang.. sebab dia akan ikut abah sado gi surau solat jemaah jer.. lagi senang hati aku kecik2 dah belajar jemaah kat surau/masjid.. takde lah dah kertu baru nak belajar jejak surau tu kan..

aku tengok adik2 aku sendiri macamana ayah aku aku ajar derang..paksa pergi solat berjemaah kat surau atau masjid bila ada kelapangan.. maksud nya kalau tak ke sekolah tu ker kan.. kire bagi ayah aku.. bersolat kat surau/masjid tu wajib.. kalau adik2 aku tak gi.. memang kene la.... sebab dari kecik dah galakkan.. so sampa sekarang dah besar.. even ayah aku takde pon.. tak yah di suruh2 dah... pandai jer masing2 masuk waktu terus siap2 nak solat kat surau/masjid.. 

so dah nampak kan macam tu.. mesti lah aku pon nak bagi didikan yang sama pada anak2 aku jugak..[ melalui abah sado sendiri] lagi2 aku ada 2 orang anak lelaki.. berat tanggung jawap tu ooii.. nak menjadikan mereka lelaki sejati yang akan jadi imam dalam rumah tangga masing2 nanti.. [insyaa Allah] dari sekarang dah kene didik bebetul.. 







pakej nya.. tengok abang solat.. adik pon ikut sekali.. adik ikut jer apa abang buat.. abang buat kebaikan.. isnyaa Allah adik pon pon akan buat perkara yang sama.. tu aku pernah baca.. bentuk si anak sulung sebaik mungkin..dalam masa sama jangan abaikan adik2 nya jugak.. cuma nanti yang sulung tu lah akan jadi contoh dan idola pada adik2 nya.. insyaa ALlah



 

sebab tu.. nak beli sejadah pon.. kene beli sorang satu..!! saja aku beli yang comel2 macam ni tuk bagi derang rasa lebih eksaited nak bersolat..sementara masih kecik ni kan.. sebagai SALAH SATU GALAKKAN tuk anak tu sendiri.. ada sejadah masing2 sendiri.. lagi2 tempah ada nama dah sesiap.. memang boleh nampak pon kesan lebih baik.. sebab derang seronok pakai sejadah tu setiap kali pon.. jadi bila masuk jer waktu dengar azan laju2 nak solat sebab agak nya seronok nak tengok pakai sejadah comel ni..



kalau nak tau.. sejadah comel sangat siap tempah nama di boleh di beli dari TELEKUNG NAJWA.. ada macam2 pilihan lain.. kot nak kaler pipink tuk gegel kan.. takde lah berkereta bagai macam tuk boboy nye nih.. tengok anak2 aku nye tu siap berkereta lagi.. geram tol aku tengok sebab comel sangat2.. serious berbaloi sangat sebab anak2 suka giler sejadah dari  TELEKUNG NAJWA ni.. 

tuk kanak2 memang sesuai sangat2 ngan motif cartoon tu.. colorful lagi.... lagi2 awal2 kite nak galakkan anak belajar solat tu.. ni kalau aku pakai ni mau tak khusyuk solat aku gamak nya ni.. hahahaha.. 




material nya pon bagus..Handmade patch work.. dan guna Kain felt yang lembut berkualiti tau..  di alas atau dilapik sejenis fiber yang tahan lasak sesuai untuk kanak-kanak.. boleh cuci jugak..
anak2 yang jenis ada laergic habuk ker bulu ker.. sesuai sangat lah pakai sejadah material cegini.. macam aku cakap tadi.. berbaloi tuk semua..!! 

nak tengok lagi.. cer tengok kat link bawah ni..



fb page: telekungnajwa





setiap kali lepas solat.. beriye2 Qaleef doa supaya di berikan "mainan yang best dan kucing yang comel " hahahahaha.. aku kalau ngah doa sebelah dia.. terbantut doa aku sebab nak tergelak dengar doa dia.. bayangkan die doa macam tu kat surau/masjid setiap kali pon.. [abah sado cerite]