Wednesday, March 28, 2018

#RumahAtyFared : orang tanya pasal cat hitam





bila orang masuk umah aku.. mesti samaada akan... "waaaahhh..." atau.. "hitam??" atau.. tak de cakap apa2 pon.. 

tak tau lah impress ker terkujat ker hapa..

hahahaha..

ayah aku fes time masuk umah ni lepas tukar cat hitam..dia cakap "gelap.." tu jer.. pastu takde lah complain ke hapa.. rumah orang kan.. walaupon umah anak dia.. lagi satu.. orang dah berumur pon lain jugak pandangan nya..


biasa jugak lah aku kiterang ni orang tanya "kenapa pilih hitam ?"

"gelap tak..??"

"nyamuk tak ?"

ada jugak orang cakap

"pilih warna hitam senang jaga tak nampak kotor.."

lagi satu.. orang terlalu stereotype cakap kaler gelap jer terus nampak sempit.. 


nak jawap mana ni eh...




kenapa pilih hitam..?? - entah eh.. tak tau lah aku kenapa.. hahaha..

serious ni.. 

memang tetibe jer rasa nak try cat hitam..masa tu tetibe terpekenan kat umah hanis zalikha ngan opis alif syukri yang dalam cerite Tuan Anas Mikhail masa tu ngah tayang kat Astro..

kebetulan ngah renovate umah bagai.. dan memang nak ubah gaya.. tu terus rasa nak buat kaler hitam tu..

aku biasa jer color gelap2.. sebelum ni kat umah sewa pernah pakai dark choc.. so tak de lah nak cakap tak berani ker hapa..
jenis aku.. cuba jer.. tak cuba tak tau acaner ruper kan..

walaupon memula abah sado pon risau gak.. tapi.. end up die ok and happy jer.. so far.. masih bertahan sampai sekarang.. dan rasa ok...

so kalau orang tanya apesal pilih hitam.. aku takde jawapan khusus melainkan.. saja seronok2..

n aku rasa.. warna ni agak menarik perhatian aku secara peribadi.. walaupon hitam.. 

jangan kan kata orang lain.. dak qaleef pon pernah tanya "kenapa mama pilih color hitam?"

kalau kau tanya die nak cat color apa.. die jawap "merah"

huhu.. dapat bayangkan tak rumah aku ni warna merah...

btw... macam sebelum ni aku cerite.. warna ni subjektif sangat2... macam hitam.. ada orang cakap cantik.. tapi kalau nak soh cat kat rumah sendiri, tak ramai orang betul2 nak.. so macam tu jugak warna lain.. kite tengok lawa satu2 color tu.. tapi tak semesti nya kite nak guna-buat tuk rumah kita.. end up.. kite akan pilih samaada warna selamat-warna basic atau warna yang kite suka..so its not about cantik atau tak.. semua nya akan bergantung pada kite sendiri sudah nya..




lagi satu soalan paling popular selain kenapa pilih warna hitam tu.. 

"gelap tak.. ?? macam waktu siang tu..kene bukak lampu tak?"


gelap... tapi tak lah sampai teraba2... siang2 takde lah kene bukak lampu pon.. just macam biasa.. cuma cosy lah sikit.. gloomy-all-the-time... heheh..

tapi tak lah sampai teraba2 tak nampak hapa pon kalau tak bukak lampu..ada jer cahaya semula jadi dari tingkap besar depan dan tingkap dapur direct.. kalau orang datang.. baru bukak lampu.. dan terang benderang rumah aku jadinya... kalau hari2 biasa.. memang jarang bukak lampu pon kecuali malam.. 

in fact.. aku rasa.. sama jer macam dulu masa umah ni cat warna cerah soft grey or silver dulu tu.. pon waktu orang datang.. kene bukak lampu.. since umah ni tingkap tak lah besar masa.. ada bumbung garage lak tu cover.. pulak tu umah tengah2.. depan umah teres 2 tingkat.. cahaya memang tak sampai direct kecuali kat tingkat atas.. so color cerah ker gelap ker.. lebih kurang jer.. cuma cat gelap ni jadi lebih gelap sikit lagi lah ruang tu...




"gelap2 ni banyak nyamuk tak..??"

yerr.. nyamuk suka tempat2 gelap.. tapi alhamdulillah.. so far.. umah aku takde nyamuk..

sungguh ni.. walaupon banyak barang.. dan berlangsir bagai jugak..

yang aku observed perkara ni pon berkaitan ngan persekitaran jugak.. kire salah satu faktor lain.. kau kalau kawasan bernyamuk.. color cerah putih rumah pon ada jer nyamuk.. betul ni tau.. macam home stay dan umah mertua aku kat kampung.. umah kaler cerah jer.. perabot [kat home stay] pon setakat basic2 jer.. tapi sebab tu kawasan nyamuk.. tetap banyak giler nyamuk nya.. 

so.. tu yang aku tengok lah... tak ley nak kaitkan ngan warna gelap semata.. kekadang pokok2 yang kite tanam ada depan umah tu pon..silap gaya boleh jadi punca jugak.. kebersihan rumah.. tu sesama jiran kene jaga jugak... longkang2 tu kene rajin bersih kan.. alhamdulillah kawasan aku ok..ada orang jaga.. gotong royong jugak sesekali.. ada majlis potong rumput semua.. tapi tak tau lah yang belakang2 dekat ngan hutan sikit tu kan.. taman permainan dekat2 situ pon banyak gak nyamuk aku tengok.. bintat2 anak aku kalau gi situ lagi2 petang2.. so maybe effected jugak lah kot kawasan umah dekat2 situ..

lagi satu.. jenis kiterang.. petang jer terus tutup pintu tingkap rapat2 semua.. bukan lah takde langsung yer.. tapi tak lah tahap serious sangat.. jarang sangat2 lah guna penyembur racun nyamuk tu.. ada waktu2 macam kerap hujan tu.. ada lah sikit kene extra jaga.. dan kalau nampak nyamuk lebih.. aku laju2 bersihkan apa yang patut..lagi2 kat luar rumah




"pilih warna hitam senang jaga tak nampak kotor"

yang ni.. aku nak nafikan..

terus terang cakap.. warna hitam sama susah nak jaga macam warna putih.. in fact..aku rasa.. ada masa cat hitam ni lagi susah nak jaga dari warna cerah..

yang aku tengok umah aku sendiri.. warna hitam mudah nampak 'luka'.. anak langgar ngan mainan ker hapa.. terus boleh luka nampak warna putih..memang jelas.. kalau damal gambar tak nampak.. tapi in real.. sakit mata hokeh.. calar2 tu memang boleh nampak.. selalu nya lap biasa jer tapi still ada calar.. kene lah touch-up kalau rajin.. idak lah mak kuasa nyah setiap kali pon nak kuarkan cat..huhu.. 

so senang cerite.. mudah nampak calar.. habuk melekat sikit pon boleh jelas nampak.. sawang2 bagai tu pon sama lah.. kan warna2 cerah tu.. so dia jadi contra..nampak lebih ketara... kalau di biarkan.. memang mudah sangat nampak kotor..

lagi pulak ber-wainscoting sekrang ni... tempat2 habuk dok selambak lah tu.. macam gambar tu ha... tengok lah sendiri kan.. tu lah bahana kalau kau tak lap sebulan.. huhu..tapi kalau nak tau.. kekadang baru sehari-2 lap.. dah ada balik sikit2.. memang kene extra double rajin lah.. 

anak conteng lagi laaaaaaaaaaaaa.... macam blackboard tu... dapat bayangkan tak... pheeewwww... dak shaquille tu dala phase sekarang ni.. dah di bagi buku besar2.. [dia ada jer drawing book besar khas tuk dia] melambak dah pon.. tapi die suka nau jugak nak kaler kat dinding.. sama macam qaleef dulu lah.. kene sabar sikit dan encourage dia lebih lagi.. nampak jer die pegang color bagai tu.. laju2 kene bagi dia kertas.. tapi kekadang tak perasan.. alih2 tengok dah ada hasil seni dia...takper lah.. nanti dah besar sikit macam qaleef tu dah paham ok jer..  

seb bek gak lah jenis cat boleh lap.. so.. tu jer lah kerje nya.. mengelap.. sambil2 lap habuk kat tepi2 tu..sambil2 lah padam hasil kerja anak.. menambah kerje mak kau...

tu bila orang cakap cat hitam tak nampak kotor.. memang sangat lah tak betul statement tu hokeh..



tapi overall.. aku tak pernah menyesal dulu pendapatan kekdahya pilih cat hitam ni.. kiterang ok..dan rasa nak cat bilik kiterang pon warna yang sama jugak nanti.. [tak tau lah tah bila tu sebab 2-3 menjak ni sibuk sangat2].. cuma kekadang jer rasa nak tukar cat lain [kat ruang tamu] sebab boring...sikit... hahaha.. tu biasalah tu kan... aku kan memang macam tu... tapi.. idak lah rasa nak tukar sangat2... just rasa gitu2.. tapi maybe tunggu 1-2-3 tahun lagi kot.. ubah lak suasana lain giteeewwww.... 




ok la... tu jer nak borak.. nak siapkan wainscoting customers sat.. abah sado dah potong2.. aku nak kene gosok2 dan sembur undercoat.. aku dah cakap dah ritu.. nak2 raya ni..kalau dah ada rasa2 nak ber-wainscoting tu cepat2 lah order.. ni nak 2 bulan tak sampai nak puasa ni.. dah banyak dah order masuk.. berpuluh kaki lak tu sekali order.. takut nanti nak puasa kiterang tak amik order dah sebab takut tak sempat siapkan... so sekarang masih ada waktu lagi.. yang kata dok pikir2 tak habes tu.. sila lah proceed.. mur-mur jer ahkak kasi yer.. hahaha... ayat racun sangat tau ni...