Monday, July 02, 2018

kisah raya pertama kami

dah nak habes raya.. mey lah kite upadte cerite raya.. 

raya pertama yer...huhu

tahun ni turn raya mertua.. ke Johor..

dah 8 tahun berkahwen.. aku dah tak kisah raya kat mana2.. saamada rumah sendiri.. or mertua.. aku tetap akan rasa seronok dan excited nak beraya.. sama jer perasaan nya.. 2-2 pon family yang aku sayang.. dan aku hargai apa jer yang aku miliki sekarang ni.. alhamdulillah.. 
lagi2.. bila anak2 aku pon seronok beraya sana sebab ramai sepupu lelaki !!! memang meriah time raya...

kiterang cuma dapat balik sehari awal.. rabu malam sampai.. kalau ikutkan plan nya nak balik lagi awal.. selasa malam.. so kire 2 hari puasa kat kampung sebelum raya..tapi terpaksa delay balik kampung sebab abah sado kerje dan rumah kami renovate sikit ritu tak siap lagi.. jujur aku pulak hover rasa kecewa.. hahaha.. serious.. aku suka rasa suasana puasa kat sana.. kat sana masih boleh rasa suasana kampung yang meriah.. perasaan nya berbeza..lagi pulak dah pakat2 adik ipar nak buat kuih raya sama2.. baru lah feel kan.. dah lama tak rasa macam tu.. tapi takde rezki.. 

sehari sebelum raya tu.. kiterang sibuk mengemas rumah..alih perabot.. lap kipas.. pasang langsir baru.. 

sambil dengar lagu raya kuat2..

adik badik ipar duai semua buat kerje sekali..

seronok..!! 

lepas setel kemas rumah baru nolong ma kat dapur..






ni pagi2 raya pertama.. sebelum gi solat raya.. abah sado siap dulu sebab nak gi solat raya.. pastu setelkan anak2.. mak nya last sekali.. time derang dah siap dah gi mesjid baru mak nya mandi bagai.. biasa macam tu lah.. 



adik beradik pakat2 semua pakai hijau..kecuali along.. tah apa kisah nya tetibe pakai biru.. hahaha..kalau tak lagi lawa semua hijau tahun ni..







salam raya sebelum makan..



keluarga besar kami.. alhamdulillah tahun ni bertambah keluarga baru dari family ma [mak mertua]
jadi bertambah meriah raya kami..!! memang seronok...



ma teror n rajin giler masak.. sehari sebelum raya ritu.. macam2 menu die masak.. serious banyak giler..!! yer lah.. family bertambah besar.. kene masak pon dalam portion yang besar

tempat mertua aku ni masakan style jawa.. takde lemang rendang bagai tu
ada ayam kicap.. ayam masak merah.. kuah lodeh.. tempe goreng.. 
masa awal2 kawen dulu.. terus terang cakap.. aku memang tak tau nak makan semua ni.. hahaha..
masa tu rasa macam tak best tak dapat makan yang biasa kite makan..
masa tu lah rasa semua nya berbeza... semua nya rasa kurang..dan hilang terus rasa gembira..

TAPI.. TU DULU...
satu masa aku sedar..apa salah nya kite RAIKAN PERBEZAAN.. 
dah biasa makan makanan kite..tempat kita..makpak kite..
so apa salah nya sesekali kite makan makanan yang berbeza..merayakan perayaan dengan cara sikit berbeza..

kite tak boleh ubah apa yang sedia ada.. tapi kite ubah diri kite sendiri..
macam aku gak lah..betul.. dulu2 pon aku rasa semua tak kene.. semua tak best.. semua tak betah.. tapi.. aku pikir.. apa guna aku berkahwin kalau aku tak nak terima semua perbezaan tu.. jadi aku mulakan dengan diri aku sendiri
ikhlaskan hati menerima semua perbezaan.. dan alhamdulillah semua jadi ok..

bagi aku.. semua bergantung pada diri kite sendiri..
kite sendiri yang nak terima atau menolak nya..

kekadang kite ni ego sangat.. dah set dalam pikiran siap2 yang itu tak best..ini tak best..so much negativity.. 
nak raya ngan keluarga sendiri jer lah paling best.. paling meriah..

itu lah yang aku belajar.. ikhlas menerima.. dan end up.. otomatik perasaan tu jadi berbeza.. gembira dan seronok tu datang sendiri.. well.. semua terus jadi ok.. 

just enjoy jer...

macam pasal makan ni..memula rasa berbeza.. tapi bila kite raikan perbezaan tu.. kite akan lebih menikmati..

dah lama kawen.. dah biasa..dah tak kisah pon lemang takde ke hapa.. tapi sampai satu masa.. bila nak raya.. abah mertua aku sibuk carik kan lemang tuk menantu nan sorang ni ha... hahahaha....
sumpah aku tak mintak.. aku tak tau pon yang abah mertua aku memang cari beli tuk aku..
tu pon ma yang cakap.. terus i tacing u oll...tak sangka abah mertua aku perihatin ngan kesukaan menantu jugak..

tu yang aku dapat sekarang lepas aku sendiri berubah.. aku tak harap apa2 pon sebenarnya.. tapi bila kite menghargai dan tunjuk perasaan kite pada orang sekeliling..
kite pon akan lebih dihargai..

aku bersyukur memiliki keluarga mertua yang sangat baik macam ni.. rezki aku..
macam aku cerite dulu.. arwah mak mertua aku pon sangat2 baik kat aku..kat anak2 aku.. 
dan sekrang.. ma mertua baru.. pon sama jugak.. alhamdulillah..its all about macamana kite bawak diri kita sendiri..tu yang aku pegang..




baju raya pertama aku dari SHAWLPUBLIKA
Last minit aku beli sebelum balik kampung.. 
sebenarnya aku ada beli sehelai tuk fes day raya dari Boutique Leeyana Rahman sebelum tu..
tapi baju aku beli tu macam over dress.. tak sesuai pakai kat kawasan kampung.. jadi aku beli lagi sehelai yang cantik jugak tapi lebih simple.. 
aku suka lah baju ni..sulam baju mewah.. dan bukan sulam tampal..  kalau la murah memang aku nak beli lagi selai kaler oren ker kuning ker.. huhu..
lepas raya ni boleh pakai ngan seluar gak baju2 cegini..

lagi satu tudung tu.. orang cakap kat aku.. pakai tudung gold lagi lawa..
tak yah ko cakap.. aku pon tau gak tu..
tapi tu lah.. time nak balik kampung kemas2 tudung tah mana tudung satin shawl aku yang sehelai tu.. jenuh aku carik tak jumpa.. geram sangat rasa nya

malas nak beli.. sebab biasa shawl aku buat sendiri.. panjang dan lebih lebar.. selesa tuk aku nak pakai buat ala bawal..
dah nak raya tak kose la mak nak gi beli kain hantar jaht bagai.. 
pakai jer lah apa yang ada tu..tu aku pakai jer lah dark green.. 
nampak kelam sikit lah.. takper lah.. orang tak dulik pon kan..

.



ni kat Batu Pahat rumah maklong abah sado.. kire kampung abah mertua
semua ikut konvoi ramai.. 
tahun ni rumah dan family yang beraya-ziarah bertambah.. belah ma jugak sekarang..lagi kuarga derang besar.. so tahun ni memang tak sempat nak berehat pon.. hahah..beraya dari siang ke malam..
aku suka jer.. baru lah raya kan..aku tak suka raya duduk2 umah jer..



ok.. setel raya pertama kami.. nanti sambung raya ke dua dan ke tiga..
3 hari jer masa memula tu sebab raya ke-4 abah sado dah masuk kerje..