Tuesday, July 10, 2018

TRIP HATYAI 2018 : TEMPAT SHOPPING BEST DAN MURAH



haaa.. kan dah cakap.. bila lama sikit.. mula aku malas nak sambung dah.. biasa macam tu tau.. biasaaaaaa....

seb bek lah bab penting2 dah setel dah.. so biasanya entry macam ni.. tak berapa penting sangat ni tak kisah lah pon kan.. huhu..

tapi takper.. mana aku rajin nak update.. aku update.. macam nak cerite ni ha..
pasal tempat shopping..

ada 4 tempat yang biasa orang review nak shopping best selain dari shopping mall.. kire barang murah lah..


1) PLAZA MARKET
2) ASEAN NIGHT MARKET
3) GREENWAY NIGHT MARKET


So.. yang fes kiterang pergi.. adalah kat Plaza Market

lepas setel check in aku cerite kat last entry.. rehat kejap.. mandi siap.. abah sado tido dulu kejap.. segar badan baru kiterang gi berjalan balik..

awal lagi.. baru kol 11 lebih pagi

untuk pengetahuan.. Timing kat sana lambat sejam dari kat Malaysia.. ngam2 sejam..
so fes day sampai tu.. rasa macam masa tu panjang lebih sikit ada extra sejam macam tu.. hahaha... sebab kata lah aku masuk border waktu meysia pukul 7.30 pagi.. perjalanan ke Hatyai sejam lebih kurang.. ikutkan waktu meysia sampai sana kol 8.30 macam tu kan..
tapi.. bila dah masuk sana.. otomatik masa kat hp kau update waktu thailand.. 
sampai sana tengok jam pon still 7.30 pagi lebih kurang.. haaa macam tu lah nak cerite.. hahaha.. ko tak paham sudah..

ok sambung..

siap rehat tido semua.. tengok2 baru kol 11 lebih...

seb bek dah sarapan dah.. so tak lah rasa lapar.. cuma saja nak berjalan dekat2  sekitar bandar tengok apa yang ada..






dan kiterang naik TUKTUK.. saja nak merasa kan.. TUKTUK kat sana popular.. macam open taxi tapi pakai truck modified belakang letak bumbung camtu lah..  murah lak tu.. 200 bath jer seorang dewasa.. kanak2 free.. [lebih kurang Rm 2 jer] nak jalan dekat2 malas jalan kaki atau tak familiar.. naik jer lah tuktuk ni.. senang.. laju jer jugak.. berangin walaupon takde aircond..

drebar tuktuk ni boleh cakap melayu.. broken lah.. tapi boleh paham.. aku tak tau nak gi mana sebenarnya masa turun lobby hotel tu.. aku just cakap nak jalan2.. bawak gi tempat menarik yang dekat2.. 

so derang bawak ke Plaza Market.. dia kata ada tempat makan halal kat area situ..
aku langsung tak tau apa bende Plaza market tu.. kan dah cakap tak sempat nak survey ke hapa.. ikut jer lah mana dia bawak..



pastu turun kan kat satu kawasan macam banggunan pasar.. kawasan sibuk giler.. dekat2 tempat hotel jer.. tapi sebab jalan banyak one way.. macam jauh jer.. seb bek bukan caj meter.. hahaha.. 

kat Plaza market tu.. dari tepi2 jalan.. sampai ke dalam banggunan memang macam2 orang jual dalam tu.. baju kasut bag.. murah2..!! aku beli sehelai baju cotton kat situ.. selebih nya tak ingat dah beli apa.. macam2 gak lah beli.. sampai ke tali pinggang anak pon beli kat situ jugak.. eahh spenda ben10 qaleef pon beli sini gak..

tak tau acaner nak describe tempat ni.. haha.. 

nak kata macam gm tu.. tak gak.. aku rasa macam kat rantau panjang kelantan tu kot rasa nya macam tu lah..  



ada 2 banggunan dekat sebelah2.. yang macam baru tu terang n luas sikit.. pastu ada kipas..banyak jual pakaian jer.. jalan banggunan sebelah nya macam banggunan lama.. gelap sempit tapi macam2 lagi di jual.. bag kasut.. kat situ.. kasut kulit berkualiti tinggi pon harga nya lebih rendah dari biasa.. kalau korang tak kisah beli bag jenama copy ory.. kat sini memang melambak2 dengan harga lebih murah dari kat meysia tu.. 



ni sebelum balik hari ke-3 tu.. datang balik Plaza market tu.. habes kan dut thailand shopping sikit..
beli bag sekolah ben10 dak qaleef.. dia nak sangat.. lagi pon awal tahun ritu kan tak tukar bag sekolah.. 
dak shaquille tido dah sian terlentok takde bantal.. anak aku sorang ni memang jenis tido kat mana2 bila2 masa panas ker sejuk ker apadahal.. 

aku borong baju tido comel2 kain sedap2 kat sini berelai2.. dulu aku gi rantau panjang kelantan setahun lebih lepas kot aku borong sana banyak.. dah rasa murah dah tu..
sekali kat sini lagi murah.. kalau kat GM tu aku tengok sampai 50-60 sehelai.. kat kelantan rm 25 sehelai rasa murah dah borong sampai 10 helai dolu2..sekali tengok kat sini rm 10 jer sehelai baju yang sama.. beli banyak boleh mintak kurang lagi.. memang best giler.. aku memang sejenis tido pakai baju tido.. yang kain mesti helok sedap selesa pakai.. bukan yang seksi2 kain satin spenda tong bagai tu.. hahahaha.. tapi baju comel2 katon2 petak2 pyjama baju sepasang seluar.. tak kisah lah suar panjang ke pendek ker.. memang aku suka lah sangat.. sedap pakai tido..
berbaloi lah borong kat sini lebih..

lupa nak cakap.. bila nak beli tu.. boleh tawar menawar tau.. keakdang memang die letak harga mahal giler lagi2 tau kau orang luar.. so ko mintak jer berapa ko suka.. tengok die kasi ker tak.. hahaha.. ada masa dapat gak lah.. ada masa memang berkeras tak kasi.. biasa lah tu kan



malam fes day tu.. kiterang gi Asian Night Bazar atau ada orang panggil Asian night market ni pulak.. nak carik makan.. masa ni tak tau yang dekat2 area hotel pon banyak gak jual makanan2 thailand sedap2.. [hari kedua baru tau tu pon sebab sebelum tido aku dok gugel pasal thailand ni ha]

Asian Night Bazar ni bukak dari pukul 5 petang rasa nya.. sampai ke malam..
nak makan best gak kat sini.. murah dan banyak pilihan halal..



ni baju aku beli kat Plaza market siang nya tu.. hahaha.. terus pakai jer malam nya..
aku tak bawak banyak baju masa gi Thailand ni.. beli sana jer berhelai..kat Asian Nite bazar ni pon aku beli sehelai lagi.. 




ni dari tempat makan tingkat 2 atas.. memang macam uptown tu..
macam2 lah jual kat sini..
TAPI.. harga barang kat sini lebih mahal dari kat Plaza Market yang aku cerite kat atas tu..mahal lebih sikit aku perasan.. contoh barang yang sama kat Plaza Market 200 Bath [lebih kurang Rm 20] tapi kat sini mesti up 300-400 Bath [Rm 30-40 hengget] dan ada yang harga sama jer macam kat Malaysia..so pandai2 lah korang.. cuma kat sini selesa sikit lah.. dan boleh shopping malam..ada jugak barang kat sini yang rare takde kat Plaza market.. 





yang ni air minuman.. apa kau pilih dari bekas tu.. itu yang dia amik.. bukak/kopek dan blend terus.. takde gula bagai yer.. harga tak ingat.. 


ice-cream tea thailand
memang rasa teh sungguh lah.. tapi dak shaquille sorang jer suka.. hahaha..

kat Thailand ni popular giler ngan Tea mereka yang tersangat lah pekat melekat sedap giler.. 
aku tak teringat nak amik gambar langsung walaupon banyak kali beli..
yang ko rasa jual tepi jalan kat meysia yang viral kata sedap tu..
still tak ley compare ngan kat Thailand ni punya sedap hokeh..
kat tekat aku lah.. hahaha.. well.. aku ni peminat teh tarik gak tau.. cuma kene control minum jer.. 
tapi kat sana..memang tak minum air lain dah selain air teh tu jer..


wajib makan kerabu derang !! ada macam2 jenis kerabu derang sediakan.. yang ni kerabu sotong abah sado makan.. 




LAKSA THAILAND memang rare.. aku pernah makan masa pesta food thailand kat tempat aku.. memang aku suka giler.. so bila ke Thailand.. ni dulu aku cari sebelum Tomyam.. 

tak sama ngan laksa kedah ke johor ke selangor laksam ker hapa.. dia ada 3 jenis.. laksa ayam yang aku makan kuning2 ni.. laksa seafood.. lagi satu laksa apa tak ingat dah.. 


pastu die kasi mee laksa tu pilih kuah.. ko amik lah sendiri sayur2 depan ni campur sekali..
aku tak makan sayur.. hahaha.. jadi aku amik daun apa tah tu yang memang biasa letak dalam laksa tu..[nampak nau tak pernah masak laksa ko kan..hahaha] 



lagi satu ni PULUT MANGGA.. sebekas ni 500 bath [Rm 5-6] puas makan..
kiterang suka yang kat Asian Nite bazar ni jer.. banyak dan sedap giler kat tekak kiterang..
esok nya nak makan pon sanggup datang balik sini semata2 nak tapau pulut mangga ni jer.. 





ada pulak anak aku sorang peminat shushi.. dak Qaleef pantang nampak shushi.. ni membeli tuk dia.. aku tak makan.. kalau ko tanya aku shushi apa memang aku tak tau.. huhu..
murah seketul 50 sen jer.. beli 10 free 2 ketul lagi..puas lah makan 50 Bath [Rm 5-6]




aku kepenatan sebenarnya.. tak cukup betul2 rehat dari siang nya.. tapi best makan.. macam2 gak kiterang try.. tak larat nak amik gambar jer.. kalau letak semua ni mau penuh satu page aku ni gambar makan jer lah semata.. tapi betul.. korang kalau datang Thailand ni.. jangan risau pasal makanan Halal.. dan korang kene cuba banyak makanan kat sini.. memang puas hati makan ngan harga yang sangat murah..!!


acaner nak tau HALAL KER TAK ? selain ada tanda halal kat kedai.. ko sendiri boleh tengok pada penjual.. biasa penjual makanan halal pakai tudung.. derang ni kebanyakan nya orang Patanni Siam.. boleh cakap melayu macam orang kelantan tu.. islam.. so insyaa Allah yakin halal.. 

lagi satu yang menarik.. derang yang islam ni.. pon akan tolong kau..
macam aku ritu carik kedai laksa.. aku tanya gak penjual kat situ.. yang boleh berbahasa melayu..
derang tunjuk kedai yang halal penjual islam kat aku.. siap tunjuk beberapa kedai ingat kan aku jangan pergi beli sebab bukan islam dan tak halal.. so derang pon paham keperluan kite..lagi pulak kalau tengok kite ni rupe melayu dan bertudung.. korang kene bertanya jer.. derang pon ramah2 semua nya.. 






lagi satu tempat shopping best kat GREENWAY NIGHT MARKET.. 
dia dekat jer ngan Asean Night Market.. ko waze jer lah sebab kalau nak soh aku bagitau jalan tu memang tak tau.. 
ni pon malam kedua kat sana baru tau tempat ni..
kat sini tempat makan lagi banyak..!! 
konsep nya sama macam Asean Night Market.. tapi lagi besar giler dan lagi banyak barang rare kat sini

laki aku beli Iron Man Hulk Buster tu ngan harga rm 18 hengget jer yer.. kalau tanya collector atau peminat yang tau.. tuk kualiti yang abah sado beli tu.. memang murah nak mampus lah harga tu.. pernah jumpa kat sini.. orang jual beratus harga.. barang elok baik punya bukan plastik ringan budak2 tu punya yer...
kedai die beli tu memang barang2 macam tu die jual.. yang susah2 jumpa tu..ada kat situ.. takde pulak gambar nak share.. tapi belah depan2 kat parking masuk tu..

aku carik gak komik doremon siri panjang yang lama2 susah nak carik tu.. ada.. tapi bahasa thailand.. hahahaha... beli pon tak paham nanti..





so far ni jer nak cerite.. nanti sambung lagi pasal makan2 shopping2 kat tempat lain pulak..

aku suka.. kat sini semua murah.. makan pon haven sangat..sedap dan berbaloi giler..

pasal bahasa pon jangan risau sangat.. memang ramai yang tak boleh nak berbahasa melayu dan omputeh.. tapi masih ramai yang boleh.. but still takde masalah.. derang akan tunjuk calculator tuk bagitau harga.. kalau kite nak mintak kurang.. kite tekan lah calculator dia tu.. hahahah.. kelakar.. tapi memang cegitu lah cara nya yang mudah.. dah kalau ko nak sangat kan barang kat dia jugak..

ada sekali kiterang gi 7E kat area Asean Night Market.. nak beli Panadol.. takde.. so cakap nak ubat tuk demam.. cashier nya tak paham omputeh langsung.. fever pon tak tau.. melayu apetah lagi.. lain aku mintak..lain die tunjuk.. terpaksa aku belakon letak tangan kat dahi pastu buat ruper orang demam peluk2 badan.. baru dia paham.. hahahahaha.. memang jenuh gak nak explain sebenarnya..lagi pulak memang kau perlu sangat bende tu time tu.. jadi lah cegitu gaya nya kan..

tapi rata2 aku jumpa.. ok jer.. takde masalah nak communicate..derang pon bile nampak kite orang melayu..terus cakap melayu jer ngan kite.. aku pon kekadang terlupa.. terus2 tanya harga dalam melayu "berapa harga?" tapi orang tu tak paham.. huhu...

tapi tu lah pengalaman kan.. pergi negara orang.. macam tu lah culture orang.. just enjoy jer semua tu... jangan jadikan semua tu kekangan...giteeewww..



ok lah.. kalau rajin aku update lagi..