Thursday, August 30, 2018

Projek Bilik tidur utama : KOD CAT BILIK KELABU


berapa kali bilik aku tukar warna..??

aku pon tak berapa ingat..

warna asal off white [dari pemaju] cat kapur biasa
pastu aku tukar soft grey stripes pink.. tapi ni tak sampai seminggu kot..sebab tak pekenan
aku tukar color dark grey
tapi tak sampai setahun.. bercapuk teruk.. kulat putih2 macam awan wall aku jadi nya..
tapi sebelum ni semua cat feature wall jer.. yang belakang katil tu..

lepas tu terus tukar ke hijau...dark green... kali ni terus cat satu bilik..
memang lawa.. dah pikir malas nak tukar2 dah.. paling kurang pon 5 tahun..
tapi tu lah.. macam2 hal lak lepas tu.. aku cerite dah ritu kenapa..
frust giler.. terpaksa tukar cat lain..
bertahan gak lah 2 tahun.. kot..

n fes time tuk bilik.. kiterang try warna cerah.. soft blue.. yang nak ke putih dah tu..
terang benderang terus....

cantik.. tapi.. boring.. huhu.. kat aku lah...
tapi tak lah rasa nak tukar warna lain pon..
dok pikir.. nak lawa kan bilik jer..

sebelum raya ritu.. pasang wainscoting.. aku cat separuh warna putih bawah..
menarik gak..
masa aku pasang full wall wainscoting.. belah atas semua.. ingat nak cat separuh belah atas jer warna lain..
tapi.. jenuh nak cat.. menitik2 habes kene bahagian bawah..
memang lah kalau ikut kan tak betul cara tu.. memang sepatut nya cat atas dulu baru cat bawah..
tapi bahagian bawah dah cat awal sebelum2 tu lagi..
nak buat acaner kan..
sebenarnya tak de plan pon nak tukar cat atas.. tapi lepas katil baru sampai.. tetibe rasa nak tukar..
dah sebab menitik2 habes ke putih bawah.. cat putih tu pon dah habes..
aku habes kan jer semua cat sekali sama kaler semua.. muwahahahahaha.. senang kerje aku...
laki aku balik.. terkujat sebab semua sama kaler -berbanding plan asal nak baut half jer...

so kesimpulan nya.. sepanjang 6 tahun lebih kurang dok umah ni..
kiterang tukar cat dah 5 kali.. tak termasuk warna asal putih memula dulu..

tuk bilik jer tu.. huhu... 
biler gi kedai cat..[aku ada satu kedai cat peberet memang gi situ jer bertahun2].. sengeh2 jer datang..sampai derang dah kenal aku.. "akak nak kaler apa kali ni" amoi cina tu nyakat aku.. sambil gelak2.. orang kata dah kenal lama.. dah boleh gurau2 kekadang.. aku siap mintak discount lagi.. heheh.. 
even kalau aku hilangkan code cat pon.. ada record dalam sistem customer dia.. aku beli tahun 2013 pon die ada record hokeh... 
tu kalau beli warna sama.. ok lagi.. kalau nak tukar baru.. nanti amoi tu cakap "tukar lagi..??!!" hahahaha... hontong lah die customer macam aku asyik beli cat jer kan...


tu kesah nyaaaaaaaaaaaaaaa...

aku sebenarnya harap.. kali ni kekal lama sikit dari sebelum2 ni.. at least bertahan macam ruang tamu bawah.. lebih 3 tahun dah nak 4 tahun dah warna hitam tu..dan tak rasa nak tukar lagi..

insyaa Allah..


huhu...harap2....




so.. ni warna latest bilik tido kami.. 
gambar di ambil betul2 lepas siap cat..
so warna nya masih gelap sebab lembab lagi cat nya.. 
nampak macam hitam kan?


ni dari sudut cahaya tingkap

by the way.. wainscoting ohsem dari DECORECA yer..
boleh terus whats App 019-20850189 untuk tanya apa2.. 



tapi tak pon.. warna kelabu.. tak gelap sangat.. tapi tak cerah jugak..
matching ngan perabot..
katil aku tu sebenarnya warna light grey..material fabric

gambar ni aku dah share dah kat IG dan FB aku dah dulu... tak penuh jugak pon.. langsir tu aku beli lama dah.. pasang sehari sebelum ramadhan ritu... dark blue material velvet.. nanti rajin aku cerite lagi yer.. 


yang atas tu bukak lampu terang.. ni bila pakai side table lamp jer..
wall tu tak nampak gelap sangat pon kan.. tak macam ruang tamu bawah yang gelap sungguh.. haha

so macam biasalah.. aku dah tau dah tu.. memang kompem ramai yang akan tanya pasal code cat ni..
bukan acah2 popular ke hapa.. tapi memang macam tu.. hahaha..even warna hijau dulu tu.. sampai sekarang orang masih bertanya.. walaupon memang dah bagitau dah pon..

sebab dah tau macam tu.. masa beli cat.. aku dah siap2 amik gambar dah code dia.. hahaha.. senang kat korang gak kan..


masih setia dengan jenama DULUX.. 
yang ni botol 1 ltr aku beli kendian tuk touch up tak cukup
total aku guna cat ni tuk satu bilik aku tu.. [semua wall aku cat]
lebih kurang 7 Ltr.. [beli 5 ltr + 2 ltr] 
5 ltr warna ni satu tong Rm 120 lebih...

aku ada tips nak bagi ni

kenapa aku tak beli terus 10 ltr ? boleh simpan kan..
tak.. jangan simpan cat terlalu lama.. dia akan mendap dan warna akan berubah sikit.. 
dulu2 pernah simpan cat [bukan jenama ni] siap berkulat lagi cat tu bila aku bukak balik..
so.. kalau lah kata kite nak guna cat yang kite simpan tu tuk touch up wall yang sama..
MUNGKIN.. akan berubah sikit warna nya.. akan jadi bercapuk..
[mungkin tengok jenis cat gak]

tapi aku share ni.. ikut pengalaman aku lah tu yer.. 
so sebab tu.. tak di galakkan simpan cat..even orang kedai cat pon akan bagi nasihat yang sama..
kalau sikit2 baki tu tak pe lah kan.. 
tapi kalau macam aku ni.. nak beli 10 ltr.. guna 7 ltr lebih kurang
so aku akan simpan lebih kurang 3 ltr.. 3 ltr tu banyak tau.. aku boleh cat family hall aku siap.. 
harga tuk 3 ltr [tuk brand ni] pon dah nak Rm 80.. [biasa beli by ltr harga akan lain sikit]
membazir jugak kan kalau kata tak boleh guna

so sebab tu aku beli tambahan 2 ltr lagi.. harga rm 50 lebih kurang.. 
tu pon lepas tong 5 ltr tu habes.. nampak tak macamana aku berjimat.. hahaha..

tapi jangan buang tong cat ni.. biasa kat tong ni ada code cat nya sekali.. 
so len kali kot nak touch up ker.. boleh bawak code cat jer ke kedai.. biasa kau pergi mana2 kedai pon.. kalau jenama cat yang sama.. code cat nya sama.. warna nya sama jer... tu biasanya lah..
macam aku.. tong 5 ltr dah habes.. aku tak simpan yang tu.. aku simpan yang tong kecik2 1 ltr jer.. asalkan ada code cat nya kat tong tu.. tak lah semak nak simpan tong kosong2 besar2..


nanti... len kali.. aku ajar korang acaner nak kire berapa jumlah cat yang diperlukan untuk sekian2 size wall yer
tapi tak janji dalam masa terdekat ni.. 

insyaa Allah.. 






CODE : GREY TABBY 
DULUX 00NN 16/000


ok.. setel part ni... nanti nak share link ke IG..  ramai nau dm tanya.. dah la tak ingat code.. nak buat entry ni baru godek2 carik gambar..