Monday, August 27, 2018

Water themed Park Bayou Lagoon Resort Melaka


ni percutian 'staycation'.. aku ada cerite kat entry sebelum ni.. sebab malas nak jalan2 sangat.. ngan cuaca ngah panas sekarang ni... kompem anak2 buat perangai.. lagi pulak.. anak2 besar tu.. nak berjalan mana sangat lah yang derang suka.. len lah kalau tetibe bawak gi main salji ker kan.. tu seronok lah derang.. hahaha..

kalau tak.. derang tak happy mana pon.. mak pak nya yang beriye2 nak berjalan konon nya..contoh plan kiterang baru2 ni nak gi krabi ker.. indon ker.. luar negara tapi yang dekat2 lah..

tapi bile mengenangkan anak2.. tak jadi terus.. [teringat berjalan ke Hatyai baru2 ni.. urut dada di buat nya]

tempat2 macam tu.. kami2 jer lah yang seronok nak berjalan tengok negara orang.. budak2 akan rasa penat jer nanti..

so.. bila kata nak bawak anak2 berjalan.. pikir apa derang suka jer lah..

kalau bawak gi zoo pon derang dah seronok sangat macam makpak nya dapat jalan gi Eropah lah konon nya.. hahaha..

serious ni.. 

so sebab tu.. ni nak bawak anak jalan.. aku terus decide nak bawak gi tempat yang ada kolam mandi yang seronok sikit.. tido hotel sekali ada water themed park camtu..

banyak ada kat Malaysia ni..
ni sebab satu jalan balik dari kampung Johor.. boleh singgah Melaka.. tu carik yang kat Melaka..
ada a few place gak.. tapi kebanyakan nya penuh..



kebetulan lak kat Bayou Lagoon ni ok jer... tapi aku perasan.. kat sini harga lagi mahal dari Gold Coast Hotel MElaka tu.. sebelah2 jer.. dan baca review Gold Coast Melaka ni lagi best water themed park nya..sebab tu lah penuh gamak nya.. hahaha.. 

so malas nak carik2 sangat pon.. memang target ada kolam mandi ala2 themed park tu.. ok dah tu.. lagi pon still available.. [masa booking tu] 2 malam kami amik -rm 300 Lebih.. include 2 ticket free plus 2 breakfast.. dah lama pon rasanya tak bawak anak2 gi tempat yang derang boleh happy giler macam ni..main air... memang budak2 ni suka lah sangat2... 

ok.. nak cerite pasal themed park kat  Bayou Lagoon Resort Melaka ni ha.. 

harga bilik yang kami bayar.. dapat sekali 2 tiket water park ni..since kami amik bilik standard jer tuk 4 beranak..  
ok.. memang macam tu mana2 kami pergi pon..kanak2 bawah 90cm free... tapi di sebab kan qaleef dah melebihi 90cm paras ketinggian.. so.. qaleef kene bayar setiap kali entrance water park.. harga kanak2 rm 19.. 

kat situ aku macam.. hurrrmm.. o-k.. kene terima hakikat.. anak ko dah besar.. dan dah kene bayar tuk apa2 entrance pon sekarang ni.. kekadang die 'lepas' jer sebab die nampak kecik.. tapi kali ni memang aku tengok agak strict sebab derang akan ukur dan scan setiap kali keluar masuk..

tapi tu lah..aku pikir 3 hari lah kene bayar setiap kali anak nak masuk main air.. dah tentu2 lah tu... mengenangkan asalkan anak2 happy.. so.. ok jer lah.. nak buat acaner... qaleef pon dah nak darjah 1 dah.. sampai bile ko nak free jer.. hahahaha.. 

TAPI... kisah nya. masa check-in tu.. masa orang counter bagitau sesiap pasal ni.. aku terus tanya kot ada pakej aku bayar sekali gus jer tuk ticket anak tu.. tak yah pikir dah la..bila2 nak masuk kuar tu kan tak risau sangat.. dan kot2 lah.. kot2 dapat lagi murah ker kan ada harga package ke...  

tapi takde.. orang tu cakap kene beli kat tempat masuk water park.. which is setiap kali masuk tu kene beli.. aku buat muka kesian dan kuciwa.. kebetulan yang aku bercakap tu ngan manager dia ker supervisor ker rasanya .. tetibe die soh gi kaunter hujung sekali..aku pon gi lah... lepas tu die datang bagi aku sorok2 lagi satu tiket tag tuk anak... 

rezki kami..!! satu tiket tag tu.. boleh pakai lepas check in hari tu..sampai esok nya pukul 12 tghari.. 

manager tu siap pesan.. kalau masuk awal sebelum kol 12.. boleh jer kuar lewat petang ker.. tak kene bayaran tambahan ke hapa pon... janji jangan kuar2 langsung..
kire kalau ko keluar kol 12 tu.. nak masuk balik petang nya.. dah kene bayaran lain.. haa macam tu.. 
kalo ko nak jimat lah tu.. anak mandi puas2 macam tu.. manager tu bagitau..

walaupon dapat tuk sehari jer.. tapi syukur sangat2 dah tu... nanti last day just bayar sekali jer...

tuk qaleef tu la.. macam kami memang dah terus dapat ticket tag masuk tu takde risau dah tuk 3 hari kat situ... memang lah bagi priority kat anak.. tapi tak kan anak2 nak main sendiri jer masuk dalam tu.. dah tentu2 lah makpak nya kene jaga sama.. dan derang lagi seronok kalau makpak nya main sama2 ngan derang.. better lah bayar harga kanak2 dari bayar harga dewasa kalau kami salah sorang bagi tag kami kat anak tu kan.. 

haaaa ko paham tak ni...huhu..  


lepas check in jer.. sempat solat dan makan sikit.. anak2 dah nak tukar baju swimming ajak gi mandi.. hari fes-2nd.. anak aku pon mandi tak hengat donia dah berjam2 sampai betul2 panat kecut derang sendiri yang nak naik.. aku layan kan jer.. 

hari ke-3 tu..sebelum check-out... pagi lepas breakfast.. anak2 aku nak mandi seround lagi.. 

sepatut nya kene bayar nak masuk ritu.. 

tapi.. sebab kan aku tak nak masuk water park dan mandi lagi dah.. [sebab semalam nya aku dah teman anak2 aku mandi sampai 5-6 jam penat tak hilang lagi] jadi.. ada lah satu extra ticket tag aku punya tak pakai lagi bagi kat qaleef pakai.. tak perlu nak bayar jugak...so... haritu abah sado pulak yang bawak anak2.. aku dok mengemas luggage dalam bilik jer.. n rehat2... 

jimat lah tak perlu bayar entrance lagi kesudahan nyaaaaa... 



gituh kisah nya.... hahaha..




















kegembiraan anak tu yang tak ternilai.. ewaaaahh..


anak2..ini jer lah kan yang buat derang happy sangat.. dapat main air..
tengok jer lah muka masing2.. merenyeh manjang...
hari fes 3 jam mandi..2nd day 5-6 jam dalam kolam... 3rd day sebelum balik.. 3 jam lagi..
kalau tak puas tu.. aku tak tau lah nak cakap apa..
penat masing2 lepas tu... lebam kering muka masing2 pon satu hal...








 water themed park Bayou Lagoon Resort ni.. tak besar sangat pon.. tapi ok lah...untuk anak2 tu kire ok sangat2 dah tu... puas anak2 main dalam ni 3 hari.. ada kolam cetek.. kolam dalam sikit.. dan dalam betul pon ada.. ada tempat mainan siap semua.. 

kolam dan kawasan nya pon bersih.. klorin tak kuat sangat pon bau nya.. overall ok sangat.. orang kata recommended lah kire nya kat korang kot ada plan nak pergi.. 


ok.. tu jer nak share.. 3 hari tu.. memang habes kan masa kat dalam ni jer.. kuar petang-malam nak gi makan jer.. redah gak carik makan tempat2 yang best.. ada sekali masa sampai tu gi Mydin [dekat situ jer] beli makanan ringan macam roti biskut ngn air2 tuk kudap2.. 

overall.. percutian kami kali ni.. berbaloi.. puas hati.. lagi2 dapat happy kan anak2... 




next month ada cuti panjang lagi.. kebetulan anniversary kami jugak.. tak tau lah tu plan acaner.. ingat nak gi bercuti lagi.. tapi rasa macam... alaaaa baru jer berjalan ni walaupon setakat ke sini.. hahaha.. tengok lah acaner...