Thursday, September 06, 2018

Dekorasi : TIPS PILIH/BELI/PASANG LANGSIR


tetibe ramai lak tanya pasal curtain ni..

material apa.. harga berapa.. beli mana.. 
macamana boleh nampak lipatan banyak.. nampak flowy.. nampak cantik susunan nya.. 

walaupon aku pernah share kat sini..tapi sebab dah lama sangat dah bertahun 6-8 tahun lepas.. so aku share lagi lah sikit... 

pasal langsir ni.. malas nak cerite details sangat sebenarnya..
tapi takper lah.. memandangkan dah 3 hari tak update blog sebab aku layan back to bac cerite korea..
so aku update lah sikit pasal langsir ni.. sambil2 lah bercerite tu...

by the way... sebagai mukadimmah giteeww... 

untuk pengetahuan paling basic nak bagitau.. ada 2 jenis langsir yang korang kene pasang sekali..








1]LANGSIR SIANG [DAY CURTAIN] - biasa yang ni guna jenis jarang [sheer] .. kain nipis warna cerah dan fungsinya nak 'menyaring' kemasukan cahaya penuh dalam ruang

WAJIB PAKAI yer..

walaupon ko kata tingkap dah tinted bagai.. atau korang pikir takde keperluan..orang tak akan nampak dalam ke hapa..  tapi WAJIB .. ramai sangat yang abaikan pemakaian day curtain ni.. sedangkan sangat penting.. 

reason paling utama... takde lah bila siang2 kau bukak/ikat night curtain kiri-kanan dan matahari direct masuk penuh ke dalam.. menghalang cahaya.. menghalang pandangan orang dari luar.. waktu siang.. kite tetap boleh nampak permandangan luar.. tapi orang luar tak boleh nampak dalam dengan day curtain ni.. 

dan lagi.. takde lah nampak grill atau tingkap kau direct tanpa 'alas'.. lagi pulak laaaaaa kalau tak lawa mana..huhu... 

selain tu.. akan nampak ruang lebih cantik dan exclusive tau.. so.. sebab tu aku cakap.. wajib pasang walau apa pon reason nya..

kalau amik sheer curtain bercorak/bersulam.. pilih night curtain kosong/plain... tapi aku galakkan amik day curtain tanpa sebarang corak atau tanpa corak yang sarat penuh [lebih2 lagi kalau rumah siap bergrill bercorak/sarat] untuk nampak lebih cantik dan mewah..

** sheer curtain ni biasa tak mahal sangat pon... sebab kain nya nipis dan jarang .. kalau kat nagoya tu.. kain cantik elok jer macam kat hotel selalu pakai tu baru lebih kurang Rm 2-3 hengget jer yer semeter.. yang kat umah aku ni pon selalu tuk sheer curtain memang beli dari nagoya semua.. murah tapi berkualiti dan kain nya cantik macam aku nak..  [aku tak suka kain kilat2 jarang atau bercorak untuk sheer curtain..selalu aku pilih jenis fabric plain macam hotel selalu pakai tu.. nak jahit pun senang..] 




2] LANGSIR MALAM [Night Curtain] - langsir ni biasa kite guna material lebih tebal dan TAK JARANG untuk lebih PRIVACY.. 

yang ni biasa macam2 jenis design corak dan warna boleh pakai ikut kite pekenan dan sesuai ngan ruang kite.. 

TIPS : Pilih material kain tebal sikit dan berat tuk buat langsir lebih flows dan 'jatuh' terletak elok lipatan nya bila di gantung samaada di ikat atau di biar kan.. tak lah kembang2 nampak kurang kemas lagi2 kalau senang di tiup angin..nak ruang nampak cantik.. berbelanja sikit pilih kain lebih elok.. tapi.. one thing.. yang murah pon tak semestinya tak cantik..yang mahal tak semestinya akan sesuai.. yang penting.. pilih yang sesuai.. 

orang cakap.. kain cantik dan elok ni mahal... 
orang pernah tanya aku "berapa ribu awak beli kain dan tempah langsir umah awak tu " [die rujuk langsir kat ruang tamu] 

ribu? 

trust me.. aku tak pernah beli/tempah/pakai langsir beribu2 pon harga nya..dan aku pelik acaner orang boleh beli/tempah beribu2 tuk 2-3 pintu/tingkap untuk material kain yang sama..

macam kain langsir aku ni.. aku beli kat Sarah Hughes Globe KL time sales.. kain mahal tp time sales jadi murah dan berbaloi giler.. well.. aku pon bukan jenis beli langsir tetiap bulan.. so bila dah tau ada sales.. aku dah stand by.. hahah.. salah satu cara nak berjimat.. lagi pon.. kalau ada ikut blog kak moon.. yang selalu buat kerjasama sales ngan globe tu.. boleh tau.. derang buat sales kerap.. setahun 4-5 kali..so berbaloi giler...

kalau tak pon.. korang boleh jer nak dapat kat nagoya yang harga yang jauh lebih murah tapi kain sangat cantik..ada kain yang sama kat kedai2 yang mahal.. tapi harga yang murah.. ko ghase..?? jangan rasa kain nagoya tak lawa yer.. aku share ni tuk korang kesah kan.. kakdang ramai tak tau.. bila orang tanya aku itu ini.. bagitau kain derang nak tu mahal la hapa.. bila aku cadangkan gi jer nagoya.. orang mesti akan tanya "elok2 ker kain kat situ?"
nampak tak acaner...mentaliti tu.. tak pergi lagi.. tak tngok lagi.. pastu dah claim yang kat nagoya tu kain semua tak de class.. well.. kain yang sama kau beli kat nilai 3 tu pon ada yer ngan harga yang lebih murah..

aku cakap based on pengalaman dan sikit pengetahuan.. aku tau sebab aku sejenis suka pergi survey harga dan tengok material kain..bukan cakap kosong2..

bagi aku yang penting.. pengetahuan kite tentang material dan penggunaan nya.. 

orang pernah tanya aku..  BLACKOUT curtain tu apa ?
blackout curtain ni adalah 100% untuk menghalang matahari masuk dalam ruang.. kalau kau tutup langsir tu.. ruang terus jadi gelap tanpa cahaya..
biasanya kain macam ni jenis berat dan tebal.. belakang nya warna berbeza macam ada satu lapisan lain [kire boleh pakai 1 side jer] 
bila malam.. langsir tutup.. tak akan nampak bayang2 orang atau lampu pon dari luar.. 

contoh macam langsir aku guna tu... tuk bilik tidur kami.. memang blackout curtain selalu jadi pilihan aku..dari dulu...  walaupon berat giler..!! [aku pakai rod kayu tuk tampung berat]

material aku beli tu jenis VELVET.. biasa orang pakai tuk sofa.. tapi takde masalah nak pakai tuk langsir.. aku suka sebab langsir jenis macam ni.. bila pasang susunan ikatan langsir tu.. alunan nya akan elok terletak.. flowy jatuh tak kembang2 kiri kanan tu.. 

lagi satu.. material macam ni.. susah reput yer.. dan susah berubah warna walaupon pasang kat tingkap yang selalu kene direct matahari..  ikut pengalaman sendiri.. dah pakai setahun pon [tuk langsir2 sebelum ni] bila bukak..cuci.. dan pakai balik.. langsir nya tetap cantik... 

so berbaloi tuk jangkamasa panjang.. 

biasa aku nak jual balik pon.. takde masalah.. masih bernilai...

tuk ikut pengalaman aku sendiri..

cuma tu lah.. sebab material macam ni berat nak mamps.... ko nak pasang pakai tenaga giler aku pasang ritu tak mampu pikul pon.. hahaha.. serious ni.. kene ada orang tampung kat bawah n tangan lenguh gila hokeh..tapi takper.. yang penting lepas pasang cantik.. tu pasal bukak pasang setahun sekali jer... hahahahahahahahahaa...







macamana nak nampak langsir beralun.. atau senang cakap.. nampak lipatan banyak..?

jawapan nya.. pakai banyak kain...

tu jer..

macam tingkap umah aku ni.. 3 panel jer.. tapi aku pakai 4 keping langsir bidang 60" [inch]
2 keping di jahit setiap side.. menjadikan langsir tu 120" [inch] sebelah..
which is sama size penuh tingkap..
bila pasang pin langsir.. pasang rapat2.. serapat yang boleh.. 
macam aku ni.. takde gap lubang langsung.. 4 pin langsir.. penuh tanpa gap..
so jarak antara pin tersebut yang buat langsir tu banyak lipatan.. 

kau paham tak ni.. hahaha...


ni ha... gigih aku carik balik gambar lama2 nak tunjuk kat korang..
yang belakang tu tape putih.. ada lubang nak masuk besi langsir tu..
so nak nampak lipatan alur langsir cantik dan banyak..pasang besi tu rapat2.. setiap lubang tu masukkan.. jangan gap..

sebab tu aku cakap kene banyak guna kain.. jangan lah korang.. 2 panel tingkap.. korang pakai 2 keping jer.. pastu tegang semacam jer langsir nya takde alunan lipat..
memang lah tak jadi cantik nanti..
so.. kene beli kain lebih.. bajet lebih.. tapi cantik..

sekarang paham dah kan..
tu lah cara nya..


pasal langsir bilik aku warna biru tu.. orang tanya beli mana..harga berapa..
baca ni ada aku cerite kan.. : SHOPPING LANGSIR RAYA