Friday, September 07, 2018

Projek Make-Over Bilik Tidur : lampu chandelier dalam kenangan..



giteeewwww kau punya tajuk sentimental... hahahaha




lampu ni.. aku beli untuk bilik perantin aku dulu.. aku pernah parking entry pasal lampu chandelier ni kat blog ni 9 tahun lepas... masa tu.. lampu ni ngah in tuk bilik perantin.. gigih tau aku carik beli... tak silap aku.. aku beli ni online kot rasanya.. tak berapa ingat dah.. kalau kate beli kat kedai pon.. aku tak ingat dah kedai mana aku beli dulu ni.. nak kene baca entry lama tu balik..[tapi malas nak carik.. so.. abai-kan]



 besalji kau punya lampu eh... hikhik..



2 bijik aku beli.. lepas kawen.. aku hangkut sekali pindah... dari rumah sewa letak kat ruang tamu... sampai umah sendiri aku alih kan bilik tido.. 
aku masih simpan, sebab lampu ni ada kenangan tersendiri giteewww... bila pandang jer memang aku akan terus ingat..ni lampu kawen.. heheh.. 

masa nak pasang kat bilik ni awal pindah dulu2... laki aku memang tak nak dah pasang lampu ni.. tapi aku tetap soh pasang gak.. hahaha.. dasar sangat kan..so kat situ lah dia selama ni... banyak kali pikir nak bukak sebenarnya.. ganti ngan down lite.. tapi malas nak pikir..  

sampai lah lepas 5-6 tahun.. dalam proses projek make-over bilik baru2 ni.. aku mintak laki aku tanggal kan sebab nak tukar ke down lite..


abah sado kau siap cakap "yes...finallyyyyyyyyyyyyy...!!"

ceeeehhh......laki aku memang dah lama tunggu nak tukar lampu tu hokeh.. 


walaupon aku sayang.. sebab kan kenangan tu... konon nya.. tapi jujur.. aku pon jemu... dah lah nak bersihkan tu satu hal setiap kali pon..so aku jual.. memang sayang.. tapi aku tak nak lampu ni rosak macam tu jer... yang end up aku tetap akan buang.. so baik lah jual sementara ngah elok... 

well... dah terjual pon.. ritu masa aku cakap2 jer kata nak jual lampu ni 2 bijik Rm 100.. ramai pulak wassap tanya nak beli.. baru cakap jer tu...lampu pon tak bukak lagi masa tu..huhu..tak sangka pulak ada yang nak..  terus ada sorang akak ni buat payment.. booking.. sebelum raya haji ritu yer.. alhamdulillah.. lampu tu semua elok jer lagi.. masih berfungsi setiap satu tempat bulb tu..last week dah seminggu raya haji.. baru bukak lampu tu.. bungkus elok2 nak bagi kat tuan baru.. sob sob...


so... 


now what...

aku buat plaster ceiling ker nak ganti lampu down lite..??


ikut kan hati memang nak tukar plaster ceiling jer...

TAPI.. mak tak larat lah nak semak2 dalam bilik ni...nak hadap derang kerje tu macamana ruper dah tau... serious.. tempat lagi aku boleh bertahan.. tapi bukan bilik tido kami ni..

dah lama pikir.. nak buat ker tak nak.. nak buat ker tak nak.. 
antara nak cantik dan kesanggupan tu jer... 

tapi aku tak sanggup... 

sekarang ceiling bilik tu pakai papan asbestos kot rasanya.. bukan playwood.. macam ceiling yang diplaster gak.. tapi datang sekeping2 petak2... tu yang tak lawa tu... 

dulu pernah mintak laki aku plaster kan jer supaya tak nampak petak2 tu... bila plaster [pakai plaster tepung] nampak rata jer lah semua..

tapi bukan senang yer.. amik masa..
dah lah masa memula nak buat projek make over ni dalam keadaan kelam kabut.. tetibe jer.. dan waktu tu laki aku ngah bizi snagat2... so bila dah siap cat semua.. memang tak de lah tu nak di buat nya lagi.. 

malas aku nak pikir dah palster tu.. pikir jer lah perkara lain.. pasal lampu...

memula plan nak pakai lampu 'pasang dalam' down lite.. kene tebuk.. tapi kene beli mesen tebuk.. leceh la nak beli mesen beratus semata nak buat tuk satu ni jer... 



so laki aku cadangkan pakai down lite macam ni.. kire tak perlu tebuk dalam.. ala2 macam yang pasang siap dalam tu jugak...

ikut aku.. tak pekenan sangat pon.. tapi tak banyak pilihan aku ada... so aku setuju jer lah..
lampu ni pencahayaan nya memang macam lampu pasang dalam plaster ceiling tu.. cuma ni pasang luar.. better lah dari pasang lampu kalimantang tu kan..

lagi pon.. aku perasan.. beberapa hotel aku pergi kebelakangan ni.. pasang lampu macam ni jugak.. 
macam hotel DWARF kat PD aku pergi dalam bulan lepas kot ikut laki aku kerje.. pon pakai lampu ni.. lagi satu.. baru2 ni gi hotel Bayou Lagoon kat melaka tu.. pon pakai lampu ni... 
aku perati jer.. elok cantik pulak.. macam lampu kat plaster ceiling tu... so sebab tu aku setuju ngan abah sado...  




lampu jenis LED.. memang jimat !! aku pilih yang 3 jenis pencahayaan macam biasa.. 
warm.. daylight dan lampu romantik kuning tu..boleh tukar2...pasang penjuru 4 bijik... 


aku memang pentingkan pencahayaan dalam rumah.. sebab lighting tu salah satu cara membantu rumah nampak cantik dan menarik.. lagi2 lampu kuning ala2 hotel tu..



kalau korang bajet tak nak pasang plaster ceiling.. or umah sewa jer tapi nak pasang lampu ala2 hotel.. aku rekomen lampu macam ni.. jenis tukar2 color ni.. Rm 24 sebijik [beli kat Houses Lighting Puchong]
kalau yang 1 color jer tak tukar2.. rm 12 jer sebijik..
ada macam2 size.. nak besar lagi dari aku punya ni pon ada.. nak kecik lagi pon ada... 
tak payah nak tebuk2 wall bagai.. cantik nanti nya macam pasang down lite kat plaster ceiling jugak..