Tuesday, September 11, 2018

Project Make-Over Bilik tidur : Ruang mengaji/membaca



sebelum ni.. aku dah cerite sikit dah pasal sudut ni.. untuk ruang aku mengaji..tu memang niat sebenarnya bukan sebab aku ach-ach semata.. hahaha.. tak yer.. 

well.. takper lah.. boleh la nak kata tu sudut membaca.. mengaji quran pon kire macam membaca gak lah kan kan kan.. 

mungkin jugak tempat tu akan jadi tempat aku layan movie korea pakai laptop... hahaha.. matik lah laki aku baca ni.. die paling  menyampah aku layan cerite korea.. tah ape kena tah...aku memang lah jenis layan back to back.. tapi keje rumah siap hokeh.. masak layan laki anak2 makan kerje rumah semua setel.. buat aktiviti ngan anak2.. setel semua mandi wangi siap baru aku layan lappy.. tu pon time lapang.. yang jarang2 nak hado.. kalau bizi order workshop banyak.. laptop pon aku tak sempat nak pandang.. kire tu salah satu me time aku jugak... ada area ni.. boleh la layan kat situ jer nanti.. hikhik... 


ok berbalik kisah sudut tu...


aku nak siap kan jugak bilik tidur utama kiterang tu.. sebelum beralih nak make-over ke ruang lain [jeng jeng jeng].. aku tak nak macam sebelum ni.. buat separuh2.. lepas tu sampai ke sudah tak siap..pastu rasa tak best jer.. pastu boring... 
so.. kene lah fokus sikit.. tak banyak dah.. hampir siap sepenuh nya..

1) reading area ni
2) dressing area - dah siap cuma sikit lagi nak pasang chairail wainscoting
3) almari pasang siap - ni bajet besar sikit... lagi satu kene pikir lemari kiterang yang besar tu tak tau acaner nak bukak letak mana... takde ruang dah...

almari tu kendian2..
siap 2 yang atas tu dulu.. so kire ok dah...kire siap lah tu make over bilik kiterang..



cuti panjang 4 hari ni mereput kat rumah tak gi mana2.. ada jalan dekat2 jer lah bawak anak2.. aku ngah mood tak berapa best nak berjalan.. nak lepak2 kat rumah jer... so.. tu aku siapkan terus area ni.. 

first : beli wing chair...





hero pertama.. harus lah WING CHAIR... selesa.. lagipon wing chair ngah in sekarang ni.. carik yang biasa2 jer.. nak murah2 punya pasal... huhu

sabtu ritu sampai wing chair ni... teruja..!!



tukang rasmi...macam biasa



letak kat sudut bawah air-cond n ada frame gambar aku cerite tu..
ruang tu kecik jer sebenarnya.. dari pintu masuk boleh nampak.. nanti aku share gambar

so.. nak letak satu meja kecik kat situ.. 
tak beli lagi.. ingat nak carik kat SSF.. tapi sejak2 SSF dah takde kat sungai buloh ni dan pindah ke dalam mall kat damansara tu..malas aku nak gi dah sekarang.. nanti2 lah tu carik...

aku nak meja yang boleh letak rehal kayu dan alquran mak aku punya tu..
memang sejak mak aku meninggal.. aku amik dan guna quran die tu jer..

lagi satu nak letak stand lamp nak jimat ruang..

TAPI... sementara tu.. aku pakai jer apa yang ada dulu kat rumah ni ha.. 




memula letak almari ni.. almari ni dari bawah tangga tu gigih bawak naik atas..
almari ni memang cantik letak kat ruang ni.. tapi KALAU TANPA wings chair tu..
die besar sangat.. tak cantik tutup langsir



so letak pulak bangku ni..
ada yang perasan tak bangku ni sebelum ni kat mana.. ?? hahaha.. kalau ada korang memang teror...

kuarkan terus lampu SSF ni.. lampu ni aku dah simpan kat stor dah.. elok2 bungkus sebab tak tau mana nak letak.. ni aku letak kat ruang ni ha.. 
tapi rendah sangat.. dan lagi satu.. aku nak tempat letak quran aku tu..



sebab ruang ni baru ada sejak sabtu ritu..tu pon lewat petang..maksud nya masih baru lagi..
so aku pikir.. takper lah.. nanti free aku carik meja lebih sesuai.. 
tapi tetibe.. rasa macam nak guna side table cermin rustic gold kesayangan aku yang kat ruang tamu bawah tu.. tuk ruang ni..

aku pikir.. bajet asal tuk beli meja baru tuk ruang ni.. better aku guna tuk beli dan letak kat ruang tamu.. at least ruang tamu tu ada gak lah bende baru lepas dah bertahun2 ni kan.. memang banyak barang kat bawah aku dah mula bawak naik atas.. perhiasan terutama nya.. nanti ada rezki.. bawah beli lain jer.. barang2 lama dah pon..






better !! nampak lebih serasi.. dari segi size.. warna.. 






pandangan dari pintu masuk.. terus nampak ruang ni dulu..kalau tak.. memang kosong sangat ruang ni.. 


dah letak rehal kayu dan quran... 
senang sangat nak capai bila nak mengaji lepas solat..
lampu tu memang cantik kat situ.. tapi tak boleh letak sekali ngan rehal kayu tu.. 
sementara nak beli stand lamp.. pakai jer lah dulu.. so nak ngaji bukak lampu tu pon dah boleh nampak dah.. 




kire siap lah ni.. tak rushing nak beli stand lamp tu.. best bila ada ruang ni.. tempat lepak2 aku selain dari tempat mengaji tu...


ada lagi 1 area aku tak share lagi kan...dressing area.. kat IG n FB ada aku share sikit.. kali ni meja solek kami..besaaaaaaaaaaaaar.... puas lah storage banyak..  nanti aku share kat sini bila chairail tu siap pasang yer.. kayu dah ada tak.. tak tampal lagi..