Tuesday, September 18, 2018

kami pasangan yang kahwin umur sebaya... dan lewat...





korang tau tak.. aku ngan abah sado tu sebaya... 

kami lahir tahun yang sama.. 


ramai orang pernah cakap..lagi2 orang tua.. tak elok kawen sebaya bagai...dan ada yang melarang keras perkahwinan sebaya.. 

carik yang lebih berumur dari kite... tu sebaik nya..

entah eh... 

aku pon tak pasti pasal ni.. kalau ikut kan.. bagi aku... kawen sebaya tu tak kisah..
suami lebih muda dari isteri ker... 

bukan satu isu atau jadi masalah pon.. kalau ko dah umur 40.. nak kawen pasangan umur 40.. rasa ada masalah tak? tak pon kan..
sebab kite tau umur macam tu dah cukup matang insyaa ALlah untuk mendirikan rumah tangga..betul kan...

kawen sebaya atau suami ko lebih muda.. bukan masalah kalau betul2 bersedia.. betul2 matang.. dan sampai umur nya.. secara physiology nya.. umur yang sesuai tuk perempuan dalam 24-25 tahun.. dan lelaki umur 27-28.. orang kata umur matang.. dan aku percaya kajian tu bukan sekadar kajian sebarangan.  




yang selalu patut jadi isu.. kalau kau kawen umur terlampau muda like belasan tahun tu...

macam baru2 ni viral budak 16 tahun kahwen ngan budak 17 tahun kalau tak silap..

yer.. tak sebaya... dan suami nya lebih tua..
tapi.. serious aaahh..

16-17 tahun weeyyhh !! 

yang tu aku rasa masalah nya tu..

ko nak kawen muda2 sangat nak kejar apa sebenarnya... tak ley hadam lah...





aku tak pikir pasal 16 tahun tu tak mampu atau tak boleh uruskan rumahtangga..
tak.. 
aku cuma pikir... 16 tahun tu satu masa yang sangat awal tuk lalui semua tu..
direct jer lah aku cakap.. gaiss...!! bukan cinta dan perkahwinan jer yang ada kat dunia ni yer... yang cukup menggembira kan..ada banyak lagi bende korang boleh nikmati ngan hidup ni yer..!! yang pls la jangan korang sia2 kan...

haaaaaaaaaiiiihhh...................



so..point nya bukan sebaya atau tak.. tapi kematangan kite.. mampu atau tak.. 
mampu tu pulak bukan setakat duit jer yer.. tapi dari semua sudut..umur bukan setakat umur.. tapi kematangan tu.... tak kisah nak kawen umur berapa.. atau kawen sebaya.. tapi biar lah pada umur tahap kematangan yang sesuai..dari semua segi aspek...


apa yang kite lalui.. mungkin kesilapan kite dalam kehidupan.. Inilah salah satu cara yang membentuk kematangan. so kaitkan ngan umur kite dalam perkahwinan.. belasan tahun dari segi fizikal memang dah matang.. tapi dari segi realiti kehidupan tu macamana ?? mampu ke lalui perkahwinan yang sangat mencabar tu? [fact !!]
as a human, kita sentiasa berkembang dan belajar dalam kehidupan.. banyak phase nya.. dan dari apa yang berlaku dalam kehidupan kite.. 

kalau umur belasan tahun ngah bersekolah lagi.. fokus pada satu-satu dulu.. habeskan belajar.. bekerje.. balas jasa mak pak kite.. bahagia kan mereka dulu.. kejar impian kita dari sudut berbeza dulu selain berkahwin.. 


aku bukan la nak kata kawen awal tu tak baik.. tapi kemon.. belasan tahun kot.. kalau 20 tahun pon aku still rasa mentah lagi.. ini kan pulak yang masih bersekolah..



well... jodoh... 





aku dan abah sado kawen sebaya.. tapi PADA USIA 27-28 TAHUN..kalau ikutkan.. insyaa Allah dah sesuai.. tuk aku kire dah lewat gak dah tu.. tapi pada usia tu.. samaada aku.. atau abah sado.. secara kasarnya.. secara umum nya.. secara lahiriah nya.. dah cukup matang tuk berumahtangga..  bukan setakat dari segi umur semata.. tapi.. dari segi kehidupan..yang masa tu masing2 dah stabil... bagi aku.. selain kematangan.. kemampuan dan ke-stabilan pon penting jugak..bukan setakat cinta semata2.. [khusus tuk aku lah.. lain orang mungkin lain pendapat nya..]  

macam aku sendiri lah senang nak cerite..jodoh aku sampai lambat.. tapi aku amik dari sudut positif.. dah setel sambung belajar..dah kerje..dah bergaji selesa.. mampu tolong keluarga mana yang patut..mampu senangkan hati mak aku.. adik2 aku.. mampu beli kereta dan rumah sendiri dari segi gaji waktu tu.. boleh menyimpan...  dalam masa sama mampu jugak nak berbelanja ikut suka.. mampu nak berjalan mana2.. bercuti.. berkawan.. merasa hidup sendiri kat luar.. pergi mana ikut suka... senang cerite aku enjoi dan menikmati hidup bujang aku..tak di nagikan..walaupon ada masa susah ada masa senang..tapi bende2 tu mematang aku..  hidup tak pernah sunyi atau boring... dan sampai masa... orang kata.. tinggal nak kawen jer.. 



sama macam abah sado time tu.. dia kata duit gaji tak tau nak buat apa dah.. hahahahaha... mampu.. senang..kerje tetap.. gaji stabil.. dan baru pikir kawen.. jodoh lak ngan aku... rezki aku lah tu kan.. huwahuwahuwahuwa... 

so bila kami sama2 ready tuk settle down pada usia macam tu..walaupon agak lambat bagi seorang perempuan to sattle down. Tapi since sekarang ni zaman orang mengejar cita cita .. mak aku pon tak kisah sangat.. [sebab aku bahagia kan dia dulu] so its doesn't matter.. dan untuk abah sado pada usia 28 tahun..dalam keadaan dia yang stabil waktu tu.. dah cukup sesuai untuk berumah tangga..giteewww...



tak.. bukan tu semata2 aku pandang.. tapi apa aku share ni lebih pada... keadaan kami pada waktu tu..walaupon kami kawen pada umur lewat.. TAPI kawen pada keadaan lebih bersedia..tak terburu2 mengejar cinta semata..  

dalam masa yang sama.. kami amik jugak semua tu sebagai satu proses kehidupan.. bercinta...  berpasangan.. berkeluarga.. and.. tua sama2.. insyaa Allah.. belajar tuk sama jayakan hubungan rumahtangga... sampai saat ni..  


walau apa pon.. bagi aku.. semua nya aturan ALLAH pada kami berdua.. sangat cantik..apa yang Allah bagi tu..itulah yang terbaik.. aku yakin dengan DIA..  

alhamdulillah beberapa bulan lepas kawen.. kami sama2 beli rumah dan abah sado tukar kereta besar sikit.. aku mengandung.. dan kami ada anak walaupon masa tu usia kami 29 tahun untuk anak sulung.. tapi.. aku tak pernah rasa tu satu kekurangan pon.. semua tu rezki.. dan aku syukur.. Allah permudahkan urusan kami..

tu baru betul rezki lepas kawen.. SELEPAS DAHULU-KAN MAK PAK SENDIRI yer... 

ni bukan aku bagitau sebab nak cakap life kami sempurna sangat.. tak pon.. perkahwinan bagi aku bukan mudah.. bukan semua nya indah.. tipu lah langsung tak pernah rasa susah.. tipu lah kalau tak pernah bergaduh... tipu lah kalau cakap semua nya sempurna.. tapi..bezanya.. macamana kite hadapi semua tu dari segi kematangan.. kesabaaran... dan pengalaman.. orang kata..learning process.. yang menjadikan hubungan tu samaada kearah lebih baik atau sebalik nya..



well.. Walaupun terdapat banyak  isu tentang jarak umur suami isteri, in the end aku tetap percaya jodoh sentiasa di tangan Tuhan dan umur adalah angka semata-mata.  yang penting dah ada rasa mampu untuk memikul tanggjugjawab sebagai isteri dan suami, anak serta menantu,ibu dan ayah. bukan cinta dan nafsu semata2...

masa nak kawen tu pon aku tak de amik kisah langsung pon pasal sebaya ker tak.. hahaha.. jujur ni.. ada orang.. lagi2 orang tua.. beza bulan pon nak jadikan isu..asalkan mesti suami ko lagi tua bulan dari kau walaupon kau lahir sama tahun.. seriously ??! huhu..tapi betul.. untung lah family aku 2-2 pihak pon ok jer.. bagi aku.. tak penting pon semua tu.. banyak lagi faktor lain aku amik kire masa nak kawen ngan laki aku ni.. bende2 tak berapa penting macam tu.. aku tak pikir pon.. hahahaha.. 






HORMAT ??
pernah dengar pendapat orang..kalau kawen sebaya.. takut kite kurang hormat pada suami..
bagi aku.. kenapa pulak boleh jadi kurang hormat.. ? die kan suami kite... 

paham kan dulu maksud hormat tu... hormat ni akhlak kite.. dalam diri kite.. kite dididik untuk rasa hormat sesama manusia walau siapa pon dia.. apetah lagi sesama pasangan walaupon mungkin lebih muda dari kita..dengan anak2 pon kite ada rasa hormat pada perasaan mereka.. even suami pon perlu rasa hormat pada isteri.. so.. fakto umur tak boleh di jadikan sebab samaada kite kene hormat atau tak pada seseorang tu.. 
apetah lagi dalam islam sendiri mewajibkan kite untuk patuh pada suami tak kira siap pon dia [selagi tidak melanggar hukum syara'] suami pon perlu hormat isteri dengan cara yang di benarkan islam.. 
rumah tangga ni memang complicated.. hahaha.. pasangan ko tua pon.. belum tentu setiap keputusan tu betul atau kau boleh ikut.. yang penting toleransi..kata sepakat suami isteri.. kite memang kene patuh pada suami.. tapi ada masa suami pon kene dengar jugak apa yang lebih baik dari isteri.. 
dan walaupon sebaya... aku hormat kat dia sebagai suami aku.. takde lebih kurang pon.. aku letakkan die yang utama... seperti yang sepatut nya sebagai seorang suami... jujurnya... aku tak pernah pikir pon pasal ni [umur]
btw.. hanya pendapat peribadi...no harm.. lain orang mungkin lain pemikiran.. lain pengalaman nya kan.. aku pon menulis sekadar dari pengalaman aku sendiri jer.. yang selebih nya.. tak berani nak komen sangat.. contoh macam kawen ngan suami lebih muda ker kan.. tak nak cakap sebab tak lalui.. jadi tak tau.. tak layak nak bagi pendapat.. 
well.. lama tak menulis sesuatu macam ni.. tapi sebab hari ni.. Hari ulangtahun perkahwinan kami yang ke 8.. so saja aku nak menulis sumting yang berkaitan dengan kami sendiri.. kami adalah sebaya... tapi still aku lebih muda.. walaupon setakat muda bulan... hahahaha..




HAPPY ANNIVERSARY KE-8 SAYANG..!! tak kisah lah 8 bulan ke 8 tahun ke 18 tahun or 81 tahun.. tak penting.. yang penting.. orang sayangkan dia no limits.. eternally !!! I Love You to the moon and back..more than can you imagine.. and thank you for always loving me.. be my love.. my guardian angle and my best friend... takde apa yang mampu orang nak sebagai balasan atas kasih sayang dia pada orang dan anak2.. orang mintak semoga Allah hadiahkan syurga untuk dia..[dan semoga orang dan anak2 mampu bawak dia ke syurga] insyaa Allah..
saja nak wish kat sini nak bagitau orang... hahahahaha... eaaahh... jarang2 pon aku cerite pasal abah sado ni kan..biasanya time anniversary ni jer aku nak meng-ekspresikan perasaan aku secara terbuka...  dan saja nak 'parking' kisah kami yang berbeza2 setiap tahun.. 

hadiah? 



best nya kalau dapat jalan berdua ngan abah sado..!! tak tau lagi acaner plan yang last tu.. mungkin kene tunggu cuti sekolah.. abah mertua aku dah lama soh kami tinggalkan anak2 kat kampung time2 cuti panjang.. hahaha... tapi aku yang tak berapa ok lagi nak lepaskan anak2 bawah jagaan orang lain sebelum ni.. but since anak2 dah besar.. insyaa ALlah aku rasa ok kot kali ni.. [sebelum ada baby kecik] lagipon sepupu laki derang ramai.. sedang elok lah tu kalau kata nak gi jalan berdua time tu.. kot.. tengok acaner.. laki aku memang suka berdua2 ngan ahkak.. hahaha... 

cuma dalam masa terdekat ni... takde plan tuk anniversary ni.. abah sado pon out station... so takde anniversary date or dinner.. but sokeh.. boleh jer len2 kali pon.. cuma hadiah tu.. mithali tak isteri tak tau nak mintak apa... hahahaha... selalu memang abah sado jer yang akan bagi aku hadiah tetiap tahun.. 

tapi kan.. insyaa Allah tahun ni.. aku nak bagi abah sado pulak hadiah.. bisanya laki aku tu kalau tanya memang dia akan tolak.. selalu tak tau nak beli apa kalau tak tanya die sendiri..dah tu kalau tanya memang kompem pulak die tak nak.. tapi tahun ni.. aku dah tau apa nak belikan tuk dia..tadi pagi sebelum dia gi out station aku selit kat bagi dia.. ingat kan dah sampai sana nanti baru die perasan time bukak.. sekali elok pulak die bukak bag dia tu... kantoi awal surprise nya... huhu..