Thursday, September 20, 2018

Jalan-jalan MAPS IPOH, PERAK... best laaaa..!!!


Last week.. cuti hari Malaysia.. 3 hari tak de plan apa2..dah tengahari boring jer masing2.. aku terus ajak abah sado gi MAPS PERAK..

memang tak plan langsung.. tetibe masa nak zohor.. laki aku kuar jer bilik air nak solat zohor.. tetibe aku ajak die.. teranjat jugak lah boboboy.. hahaha.. bini nya memang selalu macam ni.. suka tetibe jer..

sebenarnya.. aku dah perasan lamaaaaaaa sangat MAPS PERAK ni.. dari awal2 bukak lagi.. tapi asyik terpikir2.. best ker.. berbaloi ker.. harga ticket agak pricey gak lah.. [normal Rm 80 dewasa] kalau betul2 best.. berbaloi gak lah.. tapi kalau macam aku masuk Dinosour Kingdom baru2 ni.. rasa penyesalan tak sudah.. membazir jer aku rasa.. hahaha..

yang MAPS ni.. bile baca review.. tengok gambar.. macam biasa2 jer tempat nya.. macam takde yang menarik sangat.. orang yang update pon so-so jer pendapat derang kat tempat ni..tu aku rasa macam.. nak pergi ker tak nak.. ulang 10 kali pikir..

tapi tu lah.. aku ni jenis.. kalau terpikir2.. elok pergi jer tengok sendiri baru tau berbaloi ker idak.. tu yang tetibe jer ngajak laki aku tu.. setel solat zohor.. siap2..terus jalan..


kan best kalau tetibe aku ajak abah sado ko "sayang.. jom malam ni ni kite flight ke Paris" terus siap2 terus jalan.. hahaahhahaha...

tapi tu kalau ko ena azman lah yer.. heheh..

takper lah..kot rezki satu hari nanti boleh muat macam tu..mana lah nak tau kan kan kan..pagi breakfast kat Turki.. Lunch kat Santorini.. Dinner kat Paris..waaah giteewwww...


amiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinnnnnnnnnnnnnnnnnnnn....


tapi.. tu lah.. buat masa ni boleh cerite pasal setakat jalan2 MAPS Ipoh jer lah.. ngeeeeeeeee...



pas masuk tuk satu hari.. card ni boleh bawak balik tau.. aku ingatkan kene pulangkan..
kalau aku tau.. aku pilih2 gambar aku nak.. hahaha.. tapi yang boboboy tu menarik gak lah..
simpan buat kenangan..



takde orang kan.. semua orang dah masuk.. kat dalam ramai umat nya... 
ni aku menunggu abah sado ko parking.. jauh parking sebeb penuh..
cuti panjang masa tu.. 


jumpa patung boboboy sekeping pon dah excited tau budak2 ni.. huhu



dari kaunter masuk tu.. lalu jambatan panjang ni.. kolam ker tasik kiri kanan.. 
alhamdulillah cuaca tak panas sangat dan tak hujan hari tu..



masuk jer kat banggunan2 tu.. terus.. waaaaooooowwwww...!!! unexpected !! 
macam USS Singapore nye style.. cuma kecik.. kecik 4 kali ganda.. tapi.. still menarik..!! 
banggunan ber-karakter.. warna warni.. cantik..!! 
memang aku ngan abah sado pon macam impress sangat jugak lah.. serious ni..
lupa nak amik gambar penuh dari mula masuk.. 



masuk tengah2 kat stage.. ramai orang berkumpul dan ada music.. layan lah kejap pancaragam ni.. maybe sebab Hari Malaysia kot.. 


motor boboboy.. 




dari stage tengah tu.. tak tau mana nak pergi dulu.. sebab tak tau apa yang menarik nak kene gi dalam ni..baca review pon macam so-so jer.. tu tak tau tu.. tak pasti lah ada maps ker idak.. kiterang tak amik pon.. kiterang terus ke bahagian kanan dulu.. masuk dalam tu.. ada 4D theater.. ada apa tah lagi.. ada 4-5 bende gak lah yang menarik bahagian tu.. ada tempat main anak2 kat situ.. 



tempat ni.. menarik tau.. aku tak tau la apebenda nya.. kat bahagian bawah macam gua.. tapi takde banyak gambar sangat kali ni.. kiterang lebih pada menikmati.. kot.. hahaha





layan jer lah anak main bende ni.. 
ikut kan aku boleh jer naik sekali.. tapi shaquille macam takut nak naik sendiri nak kene pegang kan..



abah sado ko pon...
kecik2 tak merasa eh..heheh






masuk kat Grease Garage.. dalam ni ada persembahan kereta dan motor.. 
kereta pusing2.. angkat tayar sebelah.. eaaahh aku pon tak tau acaner nak cerite.. hahaha
tapi bising lah dalam ni bunyi tayar memang kuat.. berasap2..
anak2 aku lelaki.. dah tentu lah kagum ngan benda2 ni kan.. nganga2 tengok tu..






dalam MAPS ni.. ada rumah hantu.. orang kata.. menakutkan dan real.. ramai beratur nak masuk ni.. kami tak masuk.. hahaha.. giler aku ni penakut.. anak2 aku apetah lagi kan.. takut ada yang mengigau jer nanti.. lagi pulak dak shaquille tu memang jenis 'nampak' bende2 tu.. [nanti aku cerite] 

ni kami amik gambar kat luar jer.. hantu2 ni kat luar tak buat apa tah.. ada lagi satu hantu pakai jubah hitam muka putih tu.. hantu tu menjerit hokeh.. amik gambar ngan zombi ni jer.. tengok reaksi Shaquille tu.. laju jantung die masa ni.. qaleef dah gi jauh2 dah.. hahaha


qaleef nampak jer ni..jerit2 kat mama dia.."mama..kedai tok aba..kedai tok aba !!"
selalu tengok dalam tv jer.. ni die rasa real sangat dah ni.. 

masuk kedai.. ala2 kopitiam.. qaleef tanya.."tok aba mana mama?"

eeerrr..... "tok aba cuti rini" dan qaleef percaya.. huhu






kedai cenderahati.. bagi aku harga nya agak murah.. reasonable.. biasa tempat2 macam ni harga yahudi.. tapi ni ok jer.. sama macam kat luar2 tu.. 



ni salah satu antara yang menarik kat MAPS ni.. 4D THEATER.. 

lepas solat asar.. [ada surau di sediakan] terus kiterang beratur nak masuk sini.. tayangan pukul 6.00 pm.. aku rasa tanyangan setiap setengah jam or sejam kot.. memang ramai orang.. seb bek 'lepas' tuk aku beratur ni.. kalau penuh.. kene tunggu lagi lah... orang memang sentiasa ramai jer nak beratur tu..




pakai cermin mata yang disediakan.. 


cerite boboboy.. ni sebelum lampu tutup dan start yer.. kalau dah start tak boleh amik gambar or video bagai.. 

tengok ni kerusi semua gerak2.. kalau langgar air.. siap ada keluar air depan kita.. kat kaki..kat belakang pon boleh rasa angin.. not bad la.. qaleef teruja sebab die rasa macam real..!! best lah..
korang kalau tak pernah rasa.. atau nak anak2 rasa.. boleh try kat sini..anak2 mesti seronok.. 


bawak qaleef main buai.. memula die takut.. tapi dah lepas main.. die ajak main lagi sekali.. best kata nya.. kan dah cakap dah.. jenuh pujuk sebelum tu

shaquille tak boleh main sebab tak cukup ketinggian.. 
die pon tak nak.. anak aku sorang tu gayat macam abah nya jugak..

dalam ni tak banyak extreme games sangat.. takde roller coster ke hapa yer.. tapi ada lah yang macam funfair tu.. yang pusing 360 darjah tu.. tu aku naik sorang.. dan JANJI..aku tak akan naik lagi dah bende tu !!!! aku macam nak giler dok atas tu..menyesal naik hokeh.. tak tau nak cakap perasaan aku masa main tu.. sangat2 takut.. perasaan macam tak kan jumpa abah sado dan anak2 lagi dah.. hahahah.. drama kan.. tapi aku serious.. takut nak matik..!!! tak perasan air mata aku keluar.. huhu
tak mo naik dah..!!! [dulu2 pernah naik kat sunway lagoon..tapi may be masa tu masih remaja lagi.. so lebih suka bende2 mncabar dan tak takut langsung.. lupa perasaan nya tu konon ok jer nak naik bende alah tu.. lupa dah kertua]



kami kat sini sampai malam.. tutup pukul 10.. 
malam stll ramai orang gak.. cuma kurang sikit lah dari siang..

ni kat bahagian belakang2.. tu pon aku ter-jumpa..ingat kan takde apa bende kat balakang2 tu..  kalau tau ada tempat lawa ni.. siang2 dah ajak masuk sini dulu amik gambar lawa sikit.. 
malam2 gambar tak elok sangat.. 

dalam rumah ni ada game naik train n tembak2 kumpul point.. tapi ni macam rumah hantu gak tau.. cuma tak berapa seram lah.. 

belakang ni.. aku perasan banyak lagi tak bukak.. tulis 'coming soon'.. nampak dah siap dah.. mungkin dalam masa terdekat ni kot.. menarik lah tengok dari luaran.. tak tau lah dalam tu game apa.. 


jalan depan lagi.. jumpa kawasan SMURF lak.. cantik..!!
tapi sebab malam..amik gambar pon tak lawa.. pakai pulak IPHONE..camera habes battery dah masa ni..so tak cukup cahaya.. lagi laaaaaaaa...




dalam rumah SMURF





sebelum nak balik.. ada persembahan penutup kat stage tengah tu..nyanyi2 joget2... omputeh yer semua dalam ni.. bukan cina ke melayu ker or india.. masa ni ada sekali maskot boboby.. Yaya dan Smurf.. ramai orang kerumun.. jenuh nak amik gambar.. qaleef tanya lagi "boboboy ni boleh bertukar kuasa ke Mama?" aku rasa qaleef memang pikir tu boboboy real..!! 


setel gembirakan anak2.... kol 10 gerak balik.. shaquille dah penat n malas dah nak bangun dari stroller dia..penat berjam2 gak dalam ni..

jujur nya.. bagi aku.. dalam ni sangat menarik.. standard international level gak la.. cuma sebab agak kecik.. dan banyak lagi area yang tak bukak.. but still banyak gak bende anak2 boleh layan dalam ni.. banyak tempat menarik dalam ni boleh pergi.. in fact.. tak cukup masa pon kat kami.. ticket masuk pon reasonable... tak beratus2 pon.. dan aku rasa berbaloi... 

Insyaa Allah kalau ada rezki...kami ada plan nak datang lagi nanti2.. tunggu bukak semua.. dan tunggu shaquille besar sikit boleh main banyak menan dalam ni..