Monday, September 24, 2018

SUSUN ATUR : Penyimpanan tudung/Shawl dengan ALGOT system dari IKEA



ni salah satu susun atur yang selalu sangat orang soh aku share.. orang selalu tanya acaner aku simpan tudung2 shawl2 aku semua..

dulu2 pernah share macam2 cara aku buat tuk simpan semua tu..
masa trend hanger besi tudung tu jual.. aku pon beli n try guna gak.. memula ok.. tapi lama2 rasa tak sesuai pulak.. tudung makin lama makin banyak.. lepas tu tak suka selalu tertarik2 benang kat bahagian tepi besi tu.. rosak tudung.. n pakai tu..nak gamtung kene lipat betul2 elok.. 

ok banyak lah alasan nya ... yang aku rasa tak praktikal kat aku..

ada lagi jenis bulat2 tu.. pon sama gak...aku tak berapa suka.. tak kemas..
lepas tu yang sepit2 siap kat hanger tu.. boleh gantung dalam 12-16 tudung sekali..
haa yang tu ok sikit.. lagi pulak dulu2 aku pakai tudung ala2 fareeda ada awning keras tu..
pakai hanger sepit tu tak rosak awning nya 
tapi lepas dah tak pakai tudung ber aawning bagai tu semua.. pakai shawl yang panjang2 lebar2 pashmina masa ngan trend bagai tu.. tak sesuai pulak nak pakai sepit tu.. aku jual kan dah..
pulak tu banyak lak tu.. macam2 color.. memang masa tu problem giler nak menyimpan tudung tu semua.. 
takde ruang.. sampai kan terpaksa letak dalam meja almari cermin tu..
eeaah ai tak suka tau macam tu.. sana sikit situ sikit.. kalau boleh semua nak letak dalam almari pakaian.. tempat die yang sepatut nya..

pernah letak dalam box2 plastik.. tapi time nak carik-pakai leceh.. selagi aku rasa tak praktikal kat aku.. selagi tu lah aku tak puas hati.. 


ALGOT Frame with wire baskets IKEA

sampai lah ada sorang akak ni share pasal simpanan dalam satu rak besi ALGOT dari Ikea atas ni [LINK].. terus dapat idea.. since tudung makin lama makin banyak... dan aku memang jenis suka simpan bende2 macam tu dalam storage berbentuk laci.. so laju2 beli... lama dah ni.. beberapa tahun lepas lagi [tapi sorry lah baru ni teringat nak share ngan korang..huhu]

ALGOT Wire basket IKEA Fits in both the frames and wall-mounted storage solutions in the ALGOT series, so it is easy to switch if your needs change.
[aku pakai 4 unit] kalau tak suka yang ni jarang2 nau.. ada lagi jenis besi rapat2 tu lagi cantik..
aku beli ni sebab murah jer.. [dulu lagi murah dari harga sekarang ni]




so.. macam ni cara aku lipat-susun tudung/shawl aku dalam bakul Algot ni..
jimat ruang.. boleh susun banyak..
dan paling penting.. senang nak capai n pilih warna

style yang sama [cara lipatan] aku gunakan untuk lipat kain baju.. kami dan anak2.. [boleh rujuk entry lama susun atur pakaian anak2 dalam laci] instead of susun lipatan ke atas.. [paham tak? huhu] 
macam aku cakap.. sebab tu aku suka storage jenis berlaci.. lagi mudah nak susun atur..

even baju besar2 pon boleh simpan dalam ni.. 
ALGOT ni gak aku simpan towel dan telekung [dengan cara lipatan yang sama]



buat masa ni ada lebih kurang 60 helai shawl..[termasuk sekali yang belum basuh/ulang pakai bergantung..huhu] 
and aku just pakai 2 bakul jer..jimat ruang kan..!! yang penting cara lipatan tu.. 



jarang pakai shawl putih.. tapi banyak gak shawl putih aku.. huhu
sebenarnya ada beberapa tone na material
ada tone putih off white.. ada yang putih kebiruan.. ada material tebal sikit
ada jugak yang size kecik sikit.. [yang kecik biasa aku beli siap jer]
so sebab tu nampak macam ada sama warna jer semua.. tapi tak pon.. 
aku pon nak pakai ada mood nya.. n tengok warna pakaian..


dah lama tak buat shawl baru..raya ritu pon pakai warna yang ada jer.. aku memang buat sendiri jer shawl aku semua.. beli kain n jahit tepi.. sebab aku suka size panjang dan lebar.. so bila pakai terus labuh tak yah nak tarik2 belakang..tarik2 depan.. 
plan nak beli warna maroon.. yang ada tu satin..susah nak pakai.. melain kan time2 raya ker.. baru gigih.. 


bekas bakul hijau ni aku letak anak tudung.. 


simpan sehelai Pashmina hadiah dari kawan
dulu masa ngah trend..aku banyak sangat pashmina macam ni.. cantik2.. 
sekarang tak pakai dah.. ni aku simpan sebab ada masa buat cover bahu-badan lagi2 bila kene admitted atau anak2 masuk spital kene menjaga nya..
aku rasa aku ada lagi satu warna pink.. cantik gak kawan hadiah kan.. aku simpan dalam box lain kot.. sebab tak pakai..[tapi still sayang]


so.. ni lah dia susun atur cara aku.. harap memberi manfaat/idea pada yang bertanya atau pening stress ngan susun atur tudung selambak..

ALGOT Frame/wire baskets/rod IKEA
Algot rack ni boleh simpan dalam almari.. tapi pastikan korang ukur dulu ruang almari korang tu.. dan ukur rangka ALGOT ni.. lagi satu.. boleh buat bertingkat2 macam dalam gambar atas ni..
bahagian atas sekali tu.. kalau takut berhabuk.. korang boleh beli penutup dia asing jual.. so ok jer kan.. praktikal.. 





NotaTanganAty : shawl aku tu.. kalau hilang warna sehelai.. aku boleh tau yer...