Tuesday, October 09, 2018

bila STRAW pulak nak di haram kan...



kalau ikut kan.. apa jer tuk kebaikan.. aku dan kebanyakan orang [aku rasa] ok jer..
kite support jer usaha2 kerajaan or Ngo... 

TAPI.. satu jer aku risau..

bila dah di haram kan.. tak boleh guna.. tapi.. kat kedai2.. atau peniaga2..
amik keuntungan atas angin..!!

macam plastik dulu la kan..

dulu.. plastik pon macam ni lah.. diharam kan penggunaan nya.. tuk alam skitar..
tapi.. kalau betul2 nak haram kan..buat betul2.. GANTI DENGAN PAPER BAG ala2 McD tu..
kat negara omputeh biasa buat..
BUKAN KAU HARAM KAN.. TAPI PRODUCTION PLASTIC STILL BERJALAN
maksud nya.. kalau customers nak plastik.. peniaga akan CAJ 20 SEN..
yer lah.. 20 sen jer kan.. semua orang pon tak kisah nak bayar !!
dari leceh2 nak bawak bag sendiri..

so.. ko nampak tak.. macamana motip untung atas angin.. satu pack plastic 100 pcs tak sampai pon rm 10..[contoh]
orang bayar 20 sen setiap kali mintak plastik = Rm 20.. tu 100 pcs.. kalau 1000 pcs..10,000 pcs ?
macam aku cakap.. 20 sen jer.. kebanyakan nya pon tak kan kisah nak bayar yer...

so motif kata nak buat untuk alam sekitar tu ko rasa berjaya atau tak??

TAK LAH KAN..!! dalam masa yang sama.. peniaga kaut untung atas angin.. macam market besar.. JUSCO contoh nya.. even kat NSK.. kat GIANT.. kat kedai runcit pon ada yang buat yer.. 



ada satu gerai jual sarapan pagi kat tempat aku ni.. jual nasik lemak.. mee kuih2 semua tu lah..
selama ni die bungkus nasik mee bagai tu.. pakai brown paper yang tuk bungkus makanan tu..
biasa beli mee hoon Rm 2.00 sorang makan.. nasik lemak pon Rm 2.00 telur separuh.. sedappp...aku suka jer masakan makcik tu..
tapi baru2 ni..awal bulan oct ritu.. die tukar bekas plastik yang sekarang wajib guna tu.. dan die caj 50 sen !!! so bila aku beli mee hoon goreng dulu rm 2.. sekarang Rm 2.50 tuk kuantiti yang sama.. apa2 jer lah ko beli.. pakai bekas tu.. caj 50 sen..!!

bila aku tanya kenapa tukar bekas dan caj pulak tu..
dia cakap sebab brown paper yang tuk pack makanan tu sekarang dah makin nipis.. 

aku waktu tu....eahhh yer ker...?? macam ragu2...

satu bende customers paling benci.. bila peniaga naik kan harga... lagi2 peniaga yang kite biasa beli.. 
ko bayang kan yer macamana die amik untung gitu2 jer.. 

sigh....


aku boikot seminggu tak nak beli.. hahahaha [sedangkan selama ni beli seminggu sekali jer pon..tu pon time2 abah sado takde umah]

kecewa sebenarnya sebab macamana makcik tu boleh terpikir tuk caj macam tu sekali.. ramai jer aku tengok peniaga biasa aku beli.. tukar bekas [dulu] tapi tak de pon nak caj sampai macam tu sekali.. dan kualiti..kuantiti masih sama.. 

lepas dari tu.. apa aku buat.. bila aku nak beli dari makcik tu lagi [sebab aku suka mee hoon die rasa macam mak aku punya masakan] aku bawah bekas sendiri !!! serious..hahaha... memula pembantu die terkejut muka macam tak tau aku nak describe bila aku bagi bekas soh pack dalam tu.. siap tak tau banyak mana nak letak.. so.. dierang tak ley nak caj 50 sen tu lagi kat aku.. 
2 bekas aku bawak.. tuk mee hoon aku dan nasik lemak anak.. jimat rm 1 tuk bekas jer..

dan kalau lah semua orang pon macam tu...........................................



kalau semua orang ada kesedaran macam tu..maksud nya.. bawak bekas sendiri.. baru lah aku rasa bebetul motif tuk menjaga alam sekitar tu berjaya.. so takde lah peniaga pikir boleh simply amik kesempatan pada pembeli...   

stop kan pruduction plastik.. kalau betul lah nak jaya kan program tersebut.. tapi kalau macam sekarang aku tengok simply kite boleh bayar 20 sen tu.. takde apa boleh berubah pon.. atau ganti kan lah dengan paper bag warna coklat tu... 


sama macam bila aku dengar pasal STRAW nak di haram kan nanti..
bende macam ni lah aku risau... bayangkan nanti2 peniga akan caj harga straw pulak sama macam plastik dan bekas pack makanan tu...


aku harap kerajaan..atau ngo.. atau sapa2 jer lah.. pikir kan lah bende ni betul2.. 
kalau nak jugak.. ganti kan dengan sesuatu yang lebih baik... jangan buat pembeli takda pilihan hingga terpaksa biarkan peniaga amik kesempatan dan keuntungan atas angin macam tu jer..



kalau la mereka baca...........................................










notatanganAty : ada kat tempat aku jugak.. lagi dasat.. dah lah naik kan harga.. GST turun.. langsung tak turun.. sebelum SST.. boleh pulak siap naik kan harga !!! naik harga alasan barang naik harga.. masalah nya.. kuantiti dikurang kan..!!!! sumpah aku tak tipu.. makin sikit giler.. tak kenyang langsung makan.. yer.. aku stop beli.. bukan pasal mampu ker tak..atau berkira.. kecewa ngan peniaga macam ni.. walaupon mungkin die tak rugi apa2 pon setakat aku sorang jer tak beli.. but.. wat eveeeerr..