Monday, October 15, 2018

hunting for kain ela baju raya !!!



bapak awal ko nak membeli baju raya aty ooii..!!! 


sekarang baru bulan 10... raya tahun depan insyaa Allah bulan 6.. ada lagi 8 bulan... 


hahahahahahahahahahahahahahaha...


sebenarnya aku tak perasan pon yang lagi 8 bulan tu nak puasa-raya tu..
aku just rasa macam.. ok jom lah gi Jakel beli kain ela tuk buat baju melayu abah sado and anak2..

lepas balik johor kemarin.. hari ahad hantar tempahan wainscoting kat semenyih.. balik tu.. terus ke KL kat Jakel Mall nak beli kain..

yer lah.. aku pikir.. kalau beli kain.. kene tempah dari sekarang.. kang nak dekat2 puasa ramai penuh dah.. ai is tak suka..
jenis aku.. kalau kata nak tempah.. kene lah hantar tempahan sekarang.. biasa tailor tak banyak order.. pastu boleh siap cepat.. tak yah nak tunggu nak dekat raya baru nak amik bagai.. pening nanti..setel awal2 pastu dah.. simpan terus...lagipon tuk abah sado.. biasa size tu jer lah.. tak berubah sangat...dari awal kawen sampai la 8 tahun kawen ni.. size die L jer.. kalau ada pon sikit jer kurus time puasa..tapi idak lah tetibe die mengurus gile2 dari L ke S ker.. heheh..



sekali sampai sana.. tetibe rasa macam... eeaahh beli baju siap jer lah... sama jer pon...beli kain.. dan tempah lagi mahal dari beli baju siap.. 
laki aku tu sebenarnya sangat cerewet bab kain.. dan bab cutting baju melayu.. tak suka kain satin kilat2.. tak suka  nipis2 nau.. kalau baju melayu, die suka kain SB Line..kain tu mahal gak.. beli kain pon dah nak 2 ratus biasanya.. tempah jahit tuk lelaki dewasa biasa rm 120 [tailor kiterang biasa].. total2 3 ratus gak sudah nya.. 
memang biasa macam tu.. 2 tahun kebelakangan ni memang beli kain dan tempah jer...yang die suka tempah ni sebab nya beli kain seklai harung sama kayu ngan anak2... tak pening nak carik dah lepas tu.. tu jer... 

tapi die biasa gak beli siap.. kat JAKEL jer lah biasanya.. kat sini pon biasa ada banyak pilihan dan kualiti kain.. tengok harga gak lah.. nak satin pon tak sampai 100 pon siap free sampin aku tengok.. tapi laki aku tak suka satin kilat2 tu.. macam valentro tu ok lah..kain cantik gak tengok gred die kan.. lagi satu.. Jakel ni ada banyak pilihan cuttin.. macam sebelum ni laki aku pernah pakai Baju Aaron Azis.. ada pesak.. Zizan razak dan Nabil ahmad pon die pernah pakai sebelum ni.. takde pesak.. lebih pada slim fit.. eeahh macam2 lah sebernya.. susah nak cakap.. kene pergi test satu2.. cutting nya berbeza2..  pilihan kain pon lain2 dan cantik2... warna pon macam2..
tak de masalah nak beli yang ready made kat sini.. tuk laki aku lah.. 

cuma size tu lah.. kalau aaron aziz.. abah sado pakai L... kalau zizan razak or nabil ahmad.. die pakai XL.. haaaa.. macam tu lah.. tapi ok lah.. still senang carik size.. badan standard lelaki.. tinggi lak tu.. so bila pakai elok terletak tak lah gelebeh kat bahu ke hapa.. tu die pantang..tak suka... 

so sapa kata laki tak cerewet carik baju sendiri.. sama jer hokeh.......pheeww...



tahun ni.. aku tak decided pon kaler apa aku nak tuk raya tahun depan.. i was like.. gi jer kedai.. nanti jumpa warna pekenan.. beli jer lah.. YANG PENTING BUKAN HIJAU.. hahahahaha...
so ni abah sado try grey dulu..


still kelabu.. tapi yang bawah dan atas tu tone lain2 tau..jenis kain pon lain2... yang bawah ni kain lagi cantik.. lagi 'rich' lah material die.. cuma tak nampak sangat kat gambar.. 

yang ni BAJU AARON AZIZ.. ada pesak... cutting ala2 badan sado Aaron Aziz giteeewww.. 



ni warna cream peach kot ni..memula nak pilih warna ni.. tapi bila abah sado pakai.. tak menarik lak.. hahaha.. maybe kene gelap sikit kot.. 
ni baju NABIL AHMAD punya.. SLIM FIT
laki aku pakai ngam2 jer.. tangan pon senteng walaupon size L..
nak amik wudu' nak senseng lengan pon tak payah.. 
tapi kain nya cantik laki aku cakap.. kain mahal..orang tu kata kain baru masuk..
kalau nak yang ni.. abah sado kene amik XL..




ni macam pink belacan.. tapi soft.. cantik sangat.. laki aku dah kenan dah sebab kain nya memang cantik.. 
aku pon ok jer..
ni baju Aaron Azis.. tapi takde pesak.. jenis Slim Fit..abah sado kene amik size XL.. leher jer besar sikit.. tapi bahu dan yang lain semua sedang elok terletak..


amik pakai hp walaupon Iphone.. tapi cegini lah gambar yer..warna pon tak sama ngan real..
in real.. warna baju ni cantik giler.. kain die pon cantik..


ni orang yang sabar sangat layan abah sado ko pilih warna bagai..
lama gak nak memilih.. sebab kata takde warna yang tetap kan.. so a few size dan warna baju abah sado ko try..


so die pekenan 2 kaler ni.. nak pilih ni pon amik masa lama giler.. 
siap naik atas solat asar dulu..turun balik tak decided lagi gak..

aku ?? mana2 pon boleh.. 
macam aku cakap.. asalkan bukan warna sedia pernah pakai sebelum ni..
dan BUKAN WARNA HIJAU.. cukup lah.. 
lagi pon.. dah biasa sangat pakai warna terang2.. so kali ni saja amik pastel.. cantik sangat kan..
dah lama request abah sado pilih warna2 lembut camni.. die jer tak konpiden pakai kata tak sesuai kulit die.. pffttttt.. sedangkan elok jer.. pilih jer tone kaler yang sesuai..

baju aku pulak.. lagi lah tak yah nak risau.. tak yah pikir..
pandai lah aku pikir nanti.. nak matching ngan abah sado.. nak beli ready made jer.. lagi lawa2 dari tempah sendiri.. tu nanti nak raya nanti ramai lah yang jual..
kot termengandung ker hapa kan.. kan jenuh kalau dah tempah siap2 sekarang... huhu



lalu kat tempat baju melayu budak.. ada baju upin ipin dan Yusuf Iskandar anak hanis Zalikha tu..
eeahh murahhhhhhhhhhhhhhh..!! sebelum ni aku tengok seratus lebih sepasang..
tapi ni size anak2 aku dalam rm 45-rm 52 jer yer sepasang.. 
selalu kalau beli kain-tempah cost boutRm 100-rm 150 sepasang..tempah baju budak pon mahal.. kain nya lagi kan.. 
kalau beli ready made.. nak kain elok.. ada brand sikit.. [laki aku kan tak suka kain satin kilat2] sepasang ritu pernah beli Rm 85-Rm100
cuma selalu risau nak beli ready made.. tang pilih warna.. biasa time mencarik tu lah time tu nan hado.. stress giler.. ikut pengalaman.. 
dah lah anak2 aku tu kecik2.. susah nau nak carik size sesuai.. kurus...


tu alang2 ada ni.. carik jer sekali.. nak sama warna ngan abah anak2 sekali harung..
bab2 ni selalu memang abah sado yang uruskan.. pilihkan..
macam aku cakap lah.. bukan baju die jer die cerewet.. baju anak2 pon sama gak yer.. harap maklong..


wah wah wah.. kemahen awal ko ngetes baju melayu yer nak oooii..
well... aku suka anak2 aku pakai baju melayu... 
abah sado pon sama.. aku suka tengok die pakai baju melayu.. smart jer rasa.. hahahahahaah..
taste aku yer..hikhik..

ni tak plan.. sebab aku risau.. budak biasa cepat besar..cepat tinggi.. 
tapi baju yang qaleef pakai ni nampak ok.. baju dan seluar labuh boleh jahit..
lagi pon.. anak2 aku ni aku perasan.. kalau tempah atau beli.. tak banyak beza pon dari tahun sebelum ni.. paling2 tak pon tinggi jer..
tang bahu biasa sama jer ukuran nye..


baju Shaquille takde size.. ni aku tak suka ni kalau beli ready made.. 
ni size shaquille.. tapi besaaaaaarrrrr..!! bahu jatuh teruk.. 
try yang size 1 kurang dari ni.. kecik nau pulak..

so sudah nya tak de lah beli... tak suka nak main rembat jer.. kalau nak beli.. biar bebetul2 puas hati selesa pakai... kot lain kali nak kene bayar lebih sikit pon tak per lah.. nak buat acaner kan..
lagi pon.. lambat lagi laaaaaaaaaaaaaaaaa nak raya tu.. hahaha..tak rushing... 









kain songket lembut..
aku dah pekenan giler dah... tapi tak tau nak buat baju apa..
kang beli2 kang.. sekali termengandung ker kan.. [since kami ngah TTC sekarang ni]
tak boleh pakai dan beli mahal2 kain nya.. 
tapi ngah buat entry ni.. memang aku ada pekenan 1-2 kaler atas ni..
rasa nak beli jugak lah... buat baju kurung pesak gantung.. ai is suka kain2 macam ni..
klasik dan classy... tengok lah nak gi sendiri nanti beli gak tuk diri sendiri..
hari tu aku tak beli apa2 pon.. memang niat tuk setel abah sado dan anak2 jer..



baju abah sado setel... so senang dah...
dah tau kaler apa ni nanti aku pikir jer lah baju aku kendian..
baju anak2 lagi..
baju apak ko lagi... baju adik2 ko lagi..
baju anak2 buah ko lagi...
wallaaaaaaaa... banyak gak tu nak pikir.. memang kerje aku lah tu... 
lagi2 kalau turn tahun tu turn belah aku...

ko jangan main2.. turn belah mertua aku pon.. raya tahun depan lagi satu nya dah plan nak warna apa ngan ipar aku... dasat kaaaaaaaaaaaann...hahahahahahaha...

pompuan fuh sangat ni tau...