Tuesday, October 16, 2018

Aku tak nak berputus asa - PART 2


bersambung dari entry sebelum : aku tak nak berputus asa





last time aku cerita keadaan aku waktu tu yang sangat2 down.. tak tau nak buat apa.. tak tau samaada nak berputus asa... atau kental kan hati terus kan...


dan apa yang aku pilih...waktu tu... adalah..








untuk terus kan...............


gigih kan... walaupon dah down giler kecewa tak tau nak cerite acaner...huhu.. 

tapi.. sebab aku dah cakap..'aku tak nak putus asa' tu..so aku terus kan jugak..  time tu.. hanya abah sado jer lah sentiasa bagi aku galakkan dan dorongan..

dan tah acaner.. aku anggap dorongan Allah... tetibe tahun lepas.. aku ter-pergi satu kursus bisnes ni.. aku jumpa kat FB.. terus aku cakap nak joint n tinggalkan no tipon.. free jer tuk trial kelas fes time tu.. walaupon aku macam malas sebenarnya.. tapi.. takper lah... tengok jer lah acaner kan.. 

belum gi lagi pon.. baru daftar jer.. 

so 2-3 hari sebelum tarikh kelas tu, orang opis tu kol aku samaada aku betul atau tak nak datang program yang di anjur kan.... 
so aku ok..cakap setuju jer..  tapi masa sampai tarikh tu.. giler aku malas nak datang.. !! dah lah waktu malam.. kol 8 start.. hujan lebat pulak tu.. kat Damansara.... abah sado izinkan aku gi sendiri while die jaga anak2 kat rumah..
tapi masa tu.. dah memang rasa tak datang dah tu..

last minit..lepas solat maghrib.. aku kental kan hati.. terus siap2.. aku gi jugak... aku pon tawakal jer pada Dia time tu tuk jaga aku.. aku cakap kat diri aku sendiri.. kalau lah tu langkah tuk bantu aku saat tu.. aku mintak Allah permudah kan urusan.. 

dan tah macamana, boleh pulak  aku gi daftar masuk kelas tu..hahaha... 
dan kelas terus start 2 minggu lepas tu.. hujung minggu.. 
sebenarnya kelas tu kelas bisnes....macam2 lah module derang ajar..macamana nak start dan set up bisnes baru.. macamana nak kenal pasti pasal bisnes tu..  macamana buat web sendiri.. macamana buat marketing melalui you tube.. page.. blog.. fb..belajar buat audio video semua lah.. tak ingat dah apa lagi.. tapi memang banyak giler lah module nya... menyeluruh.. ajar betul2 dari basic.. dari ko zero... 
masa belajar tu.. banyak sangat bende baru baru tau.. bende2 yang aku rasa kono2 aku tau.. tapi sebenarnya..langsung tak tau..!! kelas tu nak dekat setahun aku pergi.. berbulan2... lama kan... gigih giler aku masa tu..semata2 tuk bantu diri sendiri.. abah sado ko ok jer.. sokong jer.. time aku gi kelas.. abah sado jaga anak2 kat rumah.. 

kelas tu.. ada amali..teori.. tapi aku seronok sangat... selain ilmu.. dapat ramai kenalan..  macam2 orang.. ada yang dah jadi doctor.. ada klinik pergigian sendiri.. ada yang professor..sedangkan ada kilang OEM sendiri dah tu.. hebat2....[untuk pengetahuan... kelas ni bukan dari dr Azizan atau sifu2 Fb Ads pon yer] so sekaligus macam dapat idea.. semangat.. terus hilang semua perasaan down tu... 

dan dari kelas tu lah bermula acaner aku start buss DECORECA aku ni......

secara tak sengaja.. sungguh... ni nak cerite...


masa kat kelas tu lah..aku ter-jumpa secara tak sengaja buss aku buat sekarang ni.. buss wainscoting.. dan more tu perabot serta home decor.. home interior lah nama menyeluruh nya.. [sebab aku tak target buat wc semata]

masa awal2 kelas tu.. aku ingat lagi cikgu tu cakap... since die ajar dari kite ni 'kosong'.. maksudnya untuk orang2 yang takde buss pon lagi.. macamana nak cari buss... die cakap "carik buss yang kite betul2 OBSES akan nya" bukan kite tengok margin untung semata2.. sebab kata nya.. kalau buss tu betul2 kite suka.. kite akan buat dari hati.. kite tak akan mudah putus asa.. walaupon mungkin tak untung banyak.. tapi hati kite gembira.. dan buss kite boleh survived lebih lama.. kite akan tetap terus kan walaupon mungkin kurang order atau orang beli..bukan sebab orang jual tu nampak untung ko pon nak jual sama.. orang buat product jadi jutawan.. ko pon nak buat jugak.. but end up bile berdepan masalah..ko akan mudah give up.. 

eaahh.. terasa i oll taaaww... hahaha...

macam tu lah lebih kurang lect tu bagitau..

contoh orang minat sangat ngan kereta atau motor.. so mula kan buss ngan bende berkaitan.. like jual barang2 motor atau kereta.. die bagi contoh..ada pelajar die.. minat kat situ.. so die mulakan buss jual leather seat untuk kereka.. die cari barnag tersebut dari luar negara bagai.. satu bulan buat 2-3 order jer.. tak pernah putus asa.. die happy.. dan tetap terus kan sampai lah dah bertahun dan banyak order die terima.. 

aku tersentak masa tu.. terus ligat otak aku pikir.. aku sangat OBSES dalam bidang interior..dekorasi.. tapi aku tak nampak jalan nya.. aku tak tau apa nak buat dan jual.. aku tak tau mana nak mula pon.. tak nampak jalan langsung tuk bende berkaitan.. 

so..masa tu.. kat kelas tu..  aku terus kan ngan fokus pada susu kambing tu jer lah..bisnes sedia ada..  kecewa..tapi takde pilihan.. sebab buss susu kambing tu dah lama mula dah jauh berjalan dah pon..sayang pon yer gak..

waktu tu, aku positif pikir... since aku memang amalkan.. anak2 aku pon sama.. so aku 'rasa' aku betul2 suka dan boleh buat product tu..aku akan betul2 paham ngan product aku tu sendiri..walaupon takde ilmu khursus pon... tak banyak pengetahuan...

tapi tak pon sebenarnya...!! 

mungkin sikit lah.. aku suka...termasuk sering amik tau pasal kebaikan product tu atau apa sahaja yang berkaitan.. tapi tak bermaksud aku betul2 obses pada product tersebut!! aku sekadar suka.. amalkan.. tapi bukan OBSES...kene paham bebetul2.. 

dan aku tak sedar pon semua tu.... 

bayangkan sampai kelas ke 6-7 belajar tu..baru aku sedar... huhu... 

tetibe jer.. masa ngah dalam kelas.. awal pagi2.. sebelum mula..ngah hadap lappy nak siapkan web tuk susu kambing Etsumel tu.. sementara tunggu lecturer masuk mengajar.. 

tetibe.. tak tau mana datang nya idea..was like.. pop!! nak try bisnes wainscoting.. 
aku terus cakap kat kawan kelas yang selalu dok ngan aku.. Mai nama dia.. aku share ngan die idea aku tu  ngan nada teruja giler..!! hahaha... memang excited.. sedangkan.. wainscoting ni.. aku dah buat kat rumah aku sendiri punya lah lama.. tahun 2016 dulu kot aku rasa.. apesal tah lambat nau nak perasan semua tu.. kemahiran sedia ada !! 

yeerr.. tetibe.. dan Mai tu orang pertama tau... bukan abah sado yer.. hahaha..
sebab macam aku cakap tadi.. tetibe.. yess.. aku serious.. memang tetibe.. dan aku terus cakap jer.. 

dan otak aku terus ligat dan segar..excited dan macam2 lagi tak sabar2 nak buat langkah pertama nak mula tuk buss wainscoting nih... sedangkan kat kelas hari tu.. aku dah belajar separuh pon tuk buat web susu kambing aku tu.. ngah belajar buat yang berkaitan ngan you tube.. kire dah jauh dah perjalanan sebenarnya.. 

dan tetibe ko nak buat u-turn tuk start buss lain..ko ghase..??!!


balik tu terus aku stop semua yang berkaitan ngan susu kambing dan mula bercerite serta plan buat buss yang sekarang ni.. 

abah sado ko dengar jer laaaaaaaa... pasrah bini nya nak tukar bisnes lagi.. hahaha... 


tapi masa tu.. aku tak buat apa2 pon yang drastik... 

cuma fes sekali.. 

aku laju2 update kat blog tuk amik tempahan.. aku edit semua entry2 lama aku berkaitan wainscoting ni.. tapi bukan terus dapat order pon yer.. lepas sebulan lebih aku iklan kan kat blog.. alhamdulillah baru lah dapat order pertama..tu pon dari kawan blog jugak.. kepercayaan mungkin.. 

aku ingat lagi excited nya macamana..masa tu takde bengkel.. buat kat rumah jer.. modal kami dari pada deposit customer tu.. beli kayu cukup2 jer tuk order tu.. since kami dah ada mesen.. dan tau kat mana nak beli kayu.. so takde masalah.. kecuali masalah2 awal laki bini..masalah komunikasi.. tempat.. pekerje dan masa.. yang aku cerite kat entry sebelum ni..

2nd month... dapat lagi order..kali ni lebih banyak.. dan ada daripada kuching Sarawak..!! dan lepas tu lebih banyak order masuk.. alhamdulillah.. walaupon awal2 tu setakat 1-2-3 order jer dalam sebulan.. tapi aku ok jer.. takde pon rasa nak give-up..langsung..!! sentiasa rasa excited...


cuma kali ni aku lebih steady.. tak terburu2 macam sebelum.. lebih pada follow the flow jer...
dah lepas 3-4 bulan start buss ni.. baru carik nama company [DECORECA] dan baru kiterang daftar SSM yer... tu pon abah sado gi sorang2 daftar.. 


lagi satu.. ni dah masuk 7 bulan baru aku sibuk nak bukak account syarikat kat bank.. bila nak bukak account bank ni..baru lah terhegeh2 nak buat buss card..buat cop company.. dan baru lah jugak sibuk nak carik designer buat kan logo company... tu semua lepas lebih setengah tahun berniaga..!! 

kalau sebelum ni.. gelojoh nak mampus.. belum running pon.. terus pikir nama dan daftar SSM.. lepas tu siap upah mahal2 buat logo.. buat buss card.. buat cop company siap2.. product nak jual pon takde lagi.. tapi sibuk nak bukak account bank syarikat.. sudah nya.. buss sekejap.. dan semua tu hanya membazir jer.. sayang betul bila teringat..



buss ni.. memula rasa macam complicated jer.. rasa macam.. eaahh mampu ker kiterang buat..betul ker boleh buat.. acaner nak running..?? macam zero knowledge tuk buss yang macam ni.. rasa macam susah pon ada gak pikir awal dulu.. selama ni setakat buat tuk diri sendiri rumah sendiri jer.. tetibe nak amik tempahan orang.. 
tapi.. kiterang.. aku dan abah sado..macam atas tadi.. just follow the flow.. ada order.. kiterang setelkan.. tengok berapa hari siap..hantar... masa memula tu nak caj hantar pon tak tau.. kalau nak courier pon tak pasti berapa nak agak bagitau customer.. 
buss ni lain dari sebelum yang aku pernah buat.. bukan setakat marketing.. jual beli barang.. tapi lebih pada kemahiran tenaga kerje orang.. melibatkan bahan mentah.. mesen.. kat situ lah aku harapkan abah sado... dan kat sini lah bermula macamana bisnes ni jadi bisnes kami bersama.. 

but still buat secara online.. aku guna kemahiran berkomunikasi dan deal ngan customer dari pengalaman aku lepas2... alhamdulillah aku ok bahagian ni... pengelaman amik order..handle customers punya order dan pertanyaan.. dah biasa sebelum ni.. banyak membantu aku...  walaupon lagi complicated tuk uruskan order yang ni berbanding jual barang sedia ada seketul macam dulu.. tapi.. aku ok... sungguh.. cuma kene gigih dan sabar sikit..explain bebetul.. ajar customers ukur wall tuk buat ws tersebut.. yang kekadang amik masa berhari2 berminggu2... huhu

alhamdulillah bila dah hampir setahun ni.. dah jumpa rentak.. semuanya smooth jer.. walaupon ada jer masalah dmi masalah tak pernah habes.. tapi tak pernah rasa nak give up pon.. jujur cakap.. aku happy sangat ngan buss kami ni sekarang.. walaupon ada masa order kurang.. tapi.. kami ok jer.. aku usaha tuk buat marketing lebih sikit..in fact aku rasa buss ni lebih mudah nak handle berbanding buss sebelum2 ni.. taku tak yah susah2 nak buat poster lawa2.. just mintak customers share gambar yang mereka dah buat.. kalau ada pon poster sikit2 jer lah.. tu pon simple2.. tak de nak kene buat photoshoot panggil photographer bagai... hahaha... walaupon bukan bisnes glam macam founder boutique2... bergelumang ngan habuk kayu sampai ritu habes muka aku naik jerawat giler2.. tapi.. aku ok.. dan aku gembira ngan semua ni.. [selain masalah jerawat tu-alhamdulillah dapat atasi]

sekarang kami cuma kene sentiasa pikir kedepan.. tak ley stop kat situ jer.. macam sekarang kiterang dah mula amik tempahan diamond mirror.. cermin biasa ikut size customers nak pon boleh.. still diy concept tuk harga lebih jimat.. insyaa Allah next plan nak fokus pada perabot...insyaa Allah.. step by step... dan semoga Allah permudah kan urusan kami..

sekarang SOHO aku yang satu bilik tu pon.. dah mula kosong.. aku dah mula kemas2 barang lama yang tak guna.. sekarang takde dah simpan stock2 barang jualan kat rumah.. dan lagi buss kami melibatkan bengkel.. so barang semua kat sana.. baru2 ni aku kemas semua.. kosong kan file.. dan ngah prosesn nak 'kecik kan' ruang kerje supaya boleh buat ruang lain pulak..

aku nak fokus pada buss yang dekat sangat kat aku ni.. buss berkaitan dekorasi.. interior...  aku harap buss ni akan terus kekal kat kami.. jadi buss kami tuk jangka masa panjang macam yang aku harapkan..doakan kami... 


TAPI..kalau lah buss ni sama macam separuh jalan jugak acaner.......


well.. macam aku cakap sebelum ni.. aku tak akan.. dan tak nak berputus asa.... aku akan terus carik.. dan carik lagi... berusaha dan sentiasa akan bertawakkal pada Dia.. insyaa Allah..

membazir jer bisnes yang sebelum2 ni.. 

tu biasa orang pikir.. cakap kat aku..
tapi.. bagi aku.. kalau aku tak cuba.. aku tak tau.. dan semua tu bantu aku saat ni.. aku belajar banyak bende dan perkara dari semua yang pernah aku buat... termasuk kesilapan.. 
susah nak cakap secare details.. tapi.. aku positive jer.. menyesal ke hapa.. takde sangat pon.. sebab aku ada cara nya sendiri macamana aku uruskan duit dan modal.. and bercakap pasal modal tu..  nanti aku akan share dalam satu entry lain khusus yer.. insyaa Allah..


well....... 


1] Pink garage [mainan budak] 
2] Ephyra 
3] THE CHIRPY HANGER 
4] byAtyFared [Shawl] 
5] MUDREECA [tudung dan pakaian kanak2] 
6] CLOCHE [boutique muslimah online] 
7] Susu Kambing Etsumel 
8] DECORECA FURNISHING CONCEPT 

TOTAL = 8 BUSINESS !!

serious lah aku dah buat 8 buss..?!!! hahahaha... dasat gak tu... 











notatanganAty : aku masih jual Ephyra jugak yer...