Tuesday, October 16, 2018

aku tak nak berputus asa.....



kalau sapa follow dan baca blog ni lama.. tau lah aku pernah buat macam2 bisnes online lepas berhenti kerje 6 tahun lepas..



aku ingat.. yang fes dan paling aku sayang.. PINK GARAGE.. start tahun 2013 macam tu..  aku jual educational toys memula sekali.. lepas tu jual toys... masa tu tak banyak persaingan.. aku antara yang terawal jual..dan apa jer yang popular.. atau paling latest.. aku jual dulu.. sekali order satu barang beratus box pon pernah... so memang orang kata masyuk la...






yang atas tu logo awal2 tuk Pink Garage.. 
yang bawah ni.. aku tempah header FB tuk Pink Garage dari Miss Sue..
sekarang orang kenal die as Umiesue studio korang boleh gugel carik kalau nak tempah.. 
lama dah ni.. tahun 2013-2014 kot aku tempah..





masa memula tu.. just suka2 jer.. tapi jadi serious lak.. sampai daftar company ssm.. bukak account company ngan bank.. ada proper account syarikat..account ni jugak lah aku guna buat beli rumah atas nama sendiri..!! 

masa tu gak lah aku kene buat SOHO kat rumah ni.. dari kan letak kat sudut bilik tido utama.. terus alih ke satu bilik lain.. sebab barang jualan/customer banyak sangat setiap kali pon..tetiap bulan income tinggi cecah 4-5 angka..[alhamdulillah] jual mainan jer tu.. tu pon melalui blog ni jer.. Fb pon sikit2 jer.. masa tu FB ads ke hapa memang tak popular pon lagi.. takde kursus2 bagai macam sekarang.. tapi alhamdulillah.. buss ok jer... rezki aku time tu lah lepas berhenti kerje setahun dapat income macam tu.. kire lagi banyak dari bekerje sebelum nya.. memang lah best kan..walaupon penat ulang alik seminggu 2-3 kali ke Klang amik stock.. tapi berbaloi giler...masa tu.. orang pos laju tu pon dah kenal aku sangat.. hahaha.. dah hari2 mengepos barang selambak.. bag Ikea paling besar tu.. berbag-bag sekali hangkut...

rindu time tu..




tahun 2014 pulak... dalam sambil2 aku uruskan Pink Garage tu.. rezki lain pulak datang.. aku ingat.. bulan 2 tahun 2014 tu .. aku mula pulak jual EPHYRA.. tu lagi lah hebat.. start dari Founder die iklan kat blog jer.. kire start as pengguna.. aku try jadi dropship.. lepas sebulan lebih.. aku terus amik simpan stock as agent.. memula 6 box jer jual..[bukan 6 ctn yer] tapi rezki bertambah jualan jadi se-ctn.. sampai satu masa.. sebulan 10-15 ctn aku boleh jual sekali.. rezki aku sungguh lah time tu...

aku buat 2 buss lah waktu tu.. macam ephyra just amik stock sebulan sekali.. atau 2 minggu sekali.. post hari2 sekali ngan buss Pink Garage tu.. cuma yang Pink Garage jual menan budak.. dan a few things barang2 kecik keperluan rumah.. sesekali aku jual blouse jugak.. 




tahun yang sama..2014 tu.. tetibe dapat tawaran joint satu VENDOR BOUTIQUE [One Too Infinity] kat Kelantan.. masa tu memang ngah popular vendor2 boutique ni.. so reader aku ajak aku joint sekali sebagai salah sorang vendor dalam tu.. aku bekalkan baju2 mulismah.. kebetulan masa tu aku baru berhijrah cegitu lah.. so aku letak under THE CHIRPY HANGER.. nama nia arwah adik aku Tina yang kasi.. menarik kan... 



logo ni pon Umiesue studio yang buat.. 


tapi vendor boutique tu tak bertahan lama pon termasuk lah The Chirpy Hanger kat situ.... tak tau mana silap nya.. kurang dapat sambutan.. aku anggap sebagai pengalaman.. but well... aku terus kan buss THE CHIRPY HANGER ni ngan keluarkan shawl bidang besar dan labuh brand sendiri.. ByAtyFared






masa tu pon..jual saja2 sebab sendiri pakai.. buat sendiri dan try lah jual since ramai yang tanya pasal shawl aku pakai ala2 bawal dan labuh..

try lah kan..

memula ok jer..
tak lah banyak.. tapi ada income sikit2..
lepas tu yang malas nak buat tu sebab nya.. ko tamak nak jual sampai 20 warna sekali gus.. beli kain sekayu setiap warna.. masak ko nak habes kan jual.. hahahaha... sebab tak semua warna tu dapat permintaan.. kau bajet warna tu macam ok.. tapi orang lain nak tone lain pulak.. well.. ko tau lah kan..perempuan.. satu warna banyak tone tu biasa lah.. jenuh gak aku nak penuhi permintaan...



lagi satu.. ko kene amik model tuk tudung tu.. kalau ko ubah warna baru.. kene amik gambar lagi.. masa tu aku pakai DSLR.. aku sendiri gi amik.. nak jimat.. model still kene bayar lah kan..cuma sebab ni adik kawan baik tina.. so harga kawan2 jer lah bayar.. tapi bukan setakat tu.. banyak giler kerje yer.. pikir kan timing lagi... macam2 lagi lah.. tak tercerite aku..  eeaaahh macam tak gigih pulak.. serious.. dah lah masa tu ngah sarat ngandung kan shaquille.. habes jer stock.. malas dah nak buat... hahahaha

lagi satu.. masa tu ramaaaaaaaaaaaiii giler jual shawl time tu... lagi banyak pilihan dan murah2... penat gak bersaing tu..walaupon aku jual kelainan ngan buat shawl bidang besar dan lebar supaya bila pakai tu elok jer labuh cover aurah gituuu... 

ni tahun 2015 macam tu lah..tina ada lagi masa tu..apa2 selalu mintak pendapat die.. 


lepas tu.... terus terkubur THE CHIRPY HANGER tu...aku fokus kat PINK GARAGE dan EPHYRA jer...yang lain2 tu saja aku try market tengok acaner kan... kekadang nampak macam ok.. nampak macam senang.. nampak macam banyak permintaan.. tapi.. bila dah buat.. baru tau acaner susah ker senang ker.. laku ker idak... kalau rasa ok boleh terus kan... macam tu lah... 

kalau aku fokus kat PINK GARAGE tu pon.. ok jer sebenarnya nya.. margin pon ok.. takde apa yang kurang pon.. masa tu memang orang kenal aku as penjual barang2 wooden toys dan educational toys..  

tapi tu lah.. PINK GARAGE tu terhenti betul2 lepas aku ber-salinkan shaquille pertengahan tahun 2015.. sedangkan seminggu sebelum beranak tu aku masih lagi amik order jual beli barang macam biasa.. lepas beranak.. ngah berpantang.. aku pon stop lah..ingat nya nak stop kejap sekejap jer.. sekali terus stop jer lepas tu... huhu.. 

sebab ada baby kecik masa tu macam membatas kan aku sikit nak gi amik stock kat Klang macam sebelum nya.. nak hangkut anak kecik tu dan bawak barang sekali.. memang tak mudah... nak pack lagi.. pos lagi.. which is aku tak boleh buat... bila dah lama setahun stop.. momentum tu dah hilang.. nak start balik.. jenuh..!! nak tarik balik pembeli pon tak senang.. 



bila pikir2 balik.. kalau lah aku tak pernah berhenti dan terus fokus.. mesti aku dah pergi lagi jauh.. tapi.. takper.. aku percaya pada rezki dan perancangan Allah terbaik...apa2 pon atas dorongan Dia..dan walaupon sayang sangat.. tapi sebab aku fokus ngan product Ephyra jer.. so.. ok terus aku 'lepas kan' Pink garage tu.. 

alhamdulillah penjualan product Ephyra pulak masa tu income pon memang orang kata 'sedap' sangat la..ada masa time2 Hq buat promosi.. jualan boleh cecah 5 angka sebulan.. since aku antara terawal jual product Ephyra so.. tak banyak persaingan masa tu.. kerje nya senang sikit..sebab fokus pada satu product jer..  promote jer kebaikan..testimoni hari2 kat blog.. pastu just amik stock sebulan sekali.. pack..tulis cn.. post hari2 atau 2 hari sekali.. dah...setel..

regular customers aku memang banyak setiap bulan repeat order.. tu betul orang kata.. goyang kaki kat rumah jaga anak depan mata dan income masuk hari2..hahaha.. sungguh.. 




antara kenangan bersama Ephyra masuk TV9 Nasik lemak Kopi O tahun 2015


kalau nak tau.. sampai sekarang pon yer regular customer aku masih repeat order Ephyra ngan aku yer.. walaupon aku dah tak pernah iklan pon..cuma kurang banyak lah banding dulu..  lagi pulak sekarang aku dapat jual ngan harga lebih murah..!! [but still original]



lepas tu.. sambil2 aku jual Ephyra.. aku try buat buss lain pulak.. masa tu pikir nak buat buss lebih pada sebagai founder.. atau pengeluar product sendiri..



tahun 2016... awal tahun.. tetibe teringin nak try jual shawl budak..pulaaaaakkk... hahaha...letak lah brand MUDREECA....takde pulak gambar.. jenuh carik mana tah...


so aku pon survey lah carik idea bagai nak rak.. first batch.. aku tak ingat terjual berapa.. tapi aku rasa dalam 200 pcs kot.. memang banyak lah tuk pertama kali jual... sampai raya aku jual shawl budak sebab tau banyak permintaan time tu..

sama jugak macam shawl dewasa.. still kene amik model.. tapi yang ni lagi dasat.. model kanak2... bagi aku.. ni lah paling2 mencabar yer..nak carik model tu satu hal.. nak model kecik umur 3-4 tahun tu bagi kerjesama pon bukan senang..!! ada pulak mood die... budak kan.. mudah boring.. paham sangat lah tu.. aku bayar kat anak jiran aku jer.. memang comel.. candid pon comel.. tapi berpeluh gak lah aku setiap kali nak amik gambar tu.. hahahah... still rasa berterime kasih kat adik Aina n jiran aku sebab sudi tolong..
tapi sekali-2 jer lah dapat.. bila tukar warna kain tudung.. tambah warna.. macam ganggu anak tu pulak nak amik gambar lagi.. so aku pakai patung kepala jer lepas tu.. kekadang jer upah anak kawan.. tu jer lah paling mencabar nya pon bagi aku...

buss MUDREECA ni bertahan agak lama... siap daftar SSM..plan nya nak fokus pada kids attire macam tu... 





dalam pada tu.. aku saja try nak berniaga ikut Geng Masjid kat Masjid area Desa Pandan kot.. tak ingat dah.... fes time lah ni nak cuba bukak booth.. masa tu lagi sebulan sebelum Ramadhan tahun 2016 tu.. tapi tak meniaga tudung budak tu jer semata.. macam2 kiterang tambah.. carik pemborong baju kurung.. dress.. baju baby macam romper.. baju melayu.. semua2 tu lah aku jual time bukak booth tu.. since nak puasa dah tu..
pengalaman pertama.. excited.. walaupon penat giler.. 
takde pekerje masa tu.. sendiri uruskan 3 hari dari hari Jumaat... aku ngan abah sado.. subuh2 dah keluar rumah.. sebab nak kene sampai sana bukak pukul 7-8 pagi sampai ke 10 malam.. bawak anak2 siap.. penat sangat2... 
tapi bila tengok untung start hari kedua dan last day tu.. terus seronok sangat.. dan terus plan amik booth tuk sebulan tuk sepanjang bulan puasa kat seksyen 7 shah alam under PKNS pulak...




sebab barang dah ada semua.. rugi lah simpan jer.. duit untung kiterang amik sikit dan rolling beli tambah baju2 budak lain.. peplum kurung.. caftan butterfly budak.. alahai comel2.. yang tu laku keras giler tu..ngah trend tahun tu..




tu puasa tahun 2016... amik pekerje Indonesian perempuan sorang.. bagus sangat akak ni.. banyak membantu... alhamdulillah...
dan sambil2 aku jual online jugak dari rumah..kat blog...

memang rezki kami tahun tu.. 2 minggu bukak.. baju dah nak habes terjual.. kosong dah booth.. kelam kabut carik pemborong nak jual.. nak raya dah masa tu.. so stock pon dah tak banyak.. masuk jer lah mana boleh.. 

kalau masa tu orang lain pikir.. ko bukak booth..?!! alahai... 
tapi untuk kami.. seronok giler hokeh..!! ngan untung berlipat kali ganda dari modal.. ngan pengalaman beharga nya.. kenangan nya lagi.. tak boleh move on.. hahahaha...best sangat... 

lepas raya tu..biasa bende2 macam tu slow dah.. so aku fokus pada Ephyra semula jer.. Ephyra ni memang sentiasa berjalan... tak pernah berhenti pon..alhamdulillah.. kat situ memang rezki tak pernah putus..



aku suka giler logo ni.. aku tempah online.. tapi sungguh aku tak ingat ngan sapa sebab contact wassap hapa semua hilang tak tau mana..
carik2 balik dah tak jumpa..
die buat details sangat.. walaupon simple.. tapi cantik bagi aku.. 


lepas beberapa bulan tak buat apa2 buss selain fokus kat Ephyra.. aku start pulak ngan buss CLOCHE.. tetibe jer ni.. Cloche ni aku fokus as butik pakaian muslimah dan kanak2.. online lah aku nak buat.. yang ni excited gak memula.. beli kain dan tempah pukal.. sibuk sangat2 masa ni..tapi takde product pon lagi tapu aku terus daftar SSM.. bukak 2 account bank maybank dan cimb.. buat buss card.. buat tag pakaian.. eeaahh macam2 lah aku buat.. logo atas tu semua siap2 tempah kat profesional.. 




first keluar kan seluar palazo dan slack for office attire.. lepas tu.. buat satu suit baju seluar.. masa tu popular gile baju nealofa yang sepasang blouse dan seluar sama warna material tu.. not bad gak lah aku rasa buss ni.. kalau bebetul2 buat aku rasa masyuk gak... sebab pakaian ni sentiasa dapat permintaan.. 
tapi satu perkara.. aku tak dapat bertahan.. sebab industry fashion ni aku rasa ko kene cekap dan cepat giler..sebab setiap masa banyak fashion baru yang keluar.. ko kene catch up.. tak ley terhegeh2... so macam ko tak ley duduk diam tenang2 sehari pon.. ko kene sentiasa pikir kan idea baru.. setiap hari..!! memang ko punya masa perlu 3-4 kali ganda dari yang di bayangkan..




lepas tu kene deal ngan banyak perkara.. ngan pemborong kain.. kene update kain baru.. pilih material elok cantik tapi murah.. supaya tak perlu jual mahal2.. lepas tu.. kene deal ngan tailor pukal.. nak carik bukan senang.. lepas tu.. bukan siap sehari dua.. ko kene datang.. test.. pakai..betulkan.. biasa derang akan terus gosok dan packing.. kene ada label.. which is memang banyak kerje giler dan banyak peringkat dan orang ko kene berurusan.. tak boleh slack langsung sebab nanti effect perjalanan jualan ko.. 

dah siap product..ko kene carik model pulak tuk photoshoot.. semua tu duit yer.. kire per hour.. satu product bayar model ngan photogh pon dah beribu.. bayangkan ko nak kuarkan 4-5 design pakaian banyak kaler pulak tu..pheewwww... modal besar...tu belum jual lagi tu..

dah siap gambar.. kene edit.. orang kata nak masuk fb atau ig kene lawa.. orang panggil apa tah tak ingat.. tapi tu lah..bukan sekeping-2 jer gambar ko amik buat pastu siap dah guna ulang2.. tak yer.. kalau tengok butik lain punya.. kretif2.. lawa2... ko rasa nak nangis sebab ko nak kene buat macam tu..
aku siap belajar sendiri yer photohop dan Ai semata2 tuk ni.. sebab nak jimat..
TAPI.. masalah lain pulak.. ko kene hadap jer bende tu dari pagi kepetang tak gerak2.. tak boleh buat kerje lain.. so nak tak nak..terpaksa bahagi tugas bayar orang lain pulak....

yer... nampak macam senang asal nya.. aku pon pikir macam tu.. macam best jer... lagi pulak konon nya ko suka fashion kan.. so ko pikir ko boleh catch up ikut trend...
tapi tak langsung..!! setakat suka.. tak guna sangat pon.. ada terlalu banyak lagi bende lain ko kene hadap...


banyak spent duit dan masa kat situ.. 

sigh...

end up.. aku give up...

bukan tak nak buat.. tapi aku tau diri aku macamana.. ada bende aku tak kental.. huhu...
aku tak rugi besar.. cuma tak untung banyak lah... last sekali aku jual murah2 jer.. tuk balik modal.. jadi lah dari kan takde... 


tapi.. tak berakhir kat situ... macam tajuk aku tulis.. AKU TAK NAK BERPUTUS ASA..

walaupon masa tu aku ok ngan income jual EPHYRA...
tapi aku still nak kan satu buss yang betul2 product aku sendiri..
aku pikir.. sampai bile aku boleh jual product orang.. satu masa aku kalau product tu mungkin takde.. atau aku dah tak nak jual lagi.. so.. buss atau income aku akan berhenti kat situ..

aku nak kan satu buss yang aku boleh survive sampai bila2..buss sendiri..barang sendiri.. yang mungkin boleh jadi buss family.. mana lah tau kan...

lama sangat aku rasa kali ni aku amik masa tuk start set up bisnes lain pulak.. pikir2 macam2 apa nak di buat lepas ni.. hahaha.. aku macam.. boring tau.. takde bende nak di sibukkan sangat.. 





sampai lah satu masa.. ada modal lebih sikit.. aku try pulak buat SUSU KAMBING ETSUMEL... 

ni giler aku rasa.. hahaha... buat product susu kambing yer..

sebelum tu aku pikir.. aku bagus biler jual product EPHYRA.. aku boleh jual beribu2 kotak..aku sangat mahir ngan product tu.. aku boleh jawap apa jer berkaitan product Ephyra tu.. sampai pernah orang tanya dan pikir kalau2 aku ni founder product tu yer masa awal2 keluar tu.. tak tipu..  yer lah.. aku promote pon giler2... segala khasiat kelebihan.. effect.. semua aku amik tau.. 

so.. tu aku rasa.. kalau aku mampu buat ngan product orang.. tak kan aku tak boleh buat dan jual product aku sendiri kan...lagi pulak aku bersama Ephyra seawal tahun pertama mereka.. kire dari tak popular.. kire sampai lah product Ephyra tu sendiri dah terkenal.. sampai satu masa.. orang yang carik sendiri product tu.. 

haaa kat situ lah kesilapan aku...konpiden nak mampus... 

terus terang cakap.. ko hebat jual product orang.. tak semestinya ko mampu jual product ko sendiri..
sebab di sebalik semua tu.. ko tak tau betapa susah payah nya mereka[founder product tu] nak naik kan.. buat marketing.. buat macam2 iklan.. tuk product mereka.. kite as agent atau penjual.. just menumpang sahaja yer.. 
like amik poster dan testimoni dari HQ.. tuk bantu jualan kite.. kite tak perlu buat pon semua tu.. tinggal jual jer...aku pon iklan kat blog hari2.. amik dari HQ..[boleh amik as agent sah atau penjual product] tak pikir susah giler sebenarnya nak buat poster.. nak buat photoshoot product lawa2.. nak kumpul testimoni bagai.. semua kerje founder.. yang kite tak tau berapa mahal mungkin derang bayar tuk semua tu.. berapa banyak idea dikerahkan.. berapa banyak duit dikeluarkan tuk buat marketing terbaik.. 

dan lagi pulak kalau ko buat product baru.. orang tak kenal.. orang tak yakin nak guna.. takde testomoni.. takde apa.. ko sorang2 kene usaha naikkan kenalkan product ko sendiri.. carik agent stockis sendiri.. macam2 lagi la...semua tu melibatkan tenaga.. idea.. masa.. dan duit..!! banyak pengorbanan ko kene buat.. memang giler kalau pikir balik..  

nak kuarkan satu product bukan amik masa sekejap.. nak keluarkan product ni pon bukan mudah.. amik masa setengah tahun nak siapkan.. product makanan ni.. kene go thru ngan Halal Jakim bagai.. paling penting ngan KKM.. susah giler..!! even nak dapat perasa yang betul2 sedap kene ngan tekak pon.. bukan sekali dua ko test rasa.. banyak kali tukar tolak tambah apa yang patut.. ulang alik kilang product kat Kelantan.. caarik bayar designer buat kotak.. carik pengilang kotak..

buat product macam ni pulak.. bukan boleh buat sikit2.. ada minimum order..
masa tu dah pikir.. mati la mak barang expired tak dapat jual...dah nebes giler... modal pulak besar giler..!!




cuma satu.. rasa senang sikit sebab tak perlu amik model macam jual pakaian.. hahaha..sikit tu jer yer.. tapi cabaran lain..bende lain nak hadap.. belambak2.. lain bidang nya lain cara nya pulak...  
macam gambar atas tu.. amik gambar anak sendiri as a model kat studio.. 
tuk jual product macam ni.. kene ada banyak gambar tuk buat poster.. ko tak ley nak guna 1-2 gamabr ulang2 tu jer yer.. kene selalu sangat amik gambar product.. 

seb bek aku mahir gak amik gambar.. aku beli mini studio [box kecik] tuk amik gambar ngan lighting lawa.. beli la sikit2 barang as a prop.. mudah sikit lah..  n since belajar dah guna AI dan PSD walaupon belajar sendiri2 dari you tube.. tapi o-k jer lah hasil nya.. hahaha..... yang penting jimat... beratus2 gambar aku amik.. macam2 idea.. kene kretip.. 

bende yang paling dasat.. adalah masa... dah sebab ko bajet semua buat sendiri.. ko kene duduk hadap lappy dari siang ke malam.. buat poster.. carik idea.. lepas tu.. aku siap gi kelas personal coaching tuk belajar buat FB Ads..walaupon dah belajar.. tapi tak mudah sangat pon.. buat tak jadi2.. buat lagi.. dan lagi.. 

sampai Shaquille masa tu meragam sebab aku tak bagi perhatian kat die.. memang stress giler..!! ngan anak lagi.. ngan buss lagi.. 

jujur aku cakap... tuk bisnes aku waktu tu..  tak semudah yang yang di pikirkan.. tak mudah macam jual barang yang dah popular atau sedia ada..!! sumpah... 

terus terang cakap.. banyak kali aku putus asa.. nanges kat abah sado.. aku cakap aku tak nak putus asa.. aku dah separuh jalan.. product dah ada.. tinggal nak jual jer.. tapi tak mudah pon nak jual tu... sebab product baru.. tapi aku kental kan hati setiap kali aku putus asa tu.. keep positive walaupon tak tau acaner nak share perasaan dan keadaan aku waktu tu..ngan simpanan dan modal makin menyusut.. semua aku spent kat bisnes yang satu ni jer.. masa tu..untung tak nampak2 lagi.. duit yang ada aku rolling dan rolling.. duit makin sikit setiap kali pon.. 

abah sado ko jer lah yang banyak bagi dorongan n galakkan..  

masa tu dah rasa aku loser giler.. gagal... aku tak tau nak buat apa..

dan masa tu lah aku sedar... 

pengalaman dan modal jer pon tak guna jugak..ada banyak lagi bende penting kene 'jalan bersama'... selain pengalaman.. modal.. kesukaan.. ada lagi satu yang penting gak.. ILMU... kegigihan... kesabaran.. hati kene kental.. kene pandai carik jalan keluar.. ko bukan setakat menjual.. bukan setakat nak untung.. tapi macamana nak kenalkan barang ko.. ko kene yakin dengan apa yang ko jual... 

serious mencabar..

macam aku cakap.. aku putus asa banyak kali.. aku takde mood.. aku kecewa.. aku down giler... 


tak tau nak buat apa... tak tau acaner nak mula balik.. tak tau samaada aku patut stop atau terus kan.. tak tau kalau aku kene terus kental kan hati.. terus positif walaupon hati dah broken giler... sumpah aku tak tau..

yer.. aku boleh jer berhenti... tapi.. tak kan begitu mudah aku nak mengalah tanpa carik jalan keluar... tak kan senang2 aku nak putus asa bila aku rasa susah nak buat... sekurang2 nya aku kene berusaha dulu sehabes daya aku.. walaupon aku tak tau.. tapi aku tak boleh simply berhenti macam tu jer tanpa sebarang usaha lain.. aku pasti.. mesti ada jalan nya... 

setiap kali aku solat.. solat tengah malam.. apa aku doa semoga Allah bagi aku ilham.. petunjuk.. dan beri aku jalan.. tak kisah apa pon jalan nya tapi bagi aku dorongan dan ilham.. sebab masa tu aku tak tau apa patut aku buat... 

sungguh... 




sampai la satu masa ni.............................











[bersambung.........................................................................] sebab panjang sangat...