Tuesday, October 30, 2018

perasaan dan pengalaman aku lalui proses TTC

TTC : TRYING TO CONCEIVE 

atau nak senang cerite.. cubaan tuk mengandung.. 
lebih tepat nya tuk aku sendiri.. cubaan tuk mengandung semula untuk anak yang ke-3

gituh..

terus terang cakap.. ni fes time aku lalui tempoh TTC yang agak panjang..hampir setahun..!!
dan bermain ngan kesabaran.. perasaan...
sebab tu aku rasa aku nak cerite kat sini..pengalaman aku.. perasaan aku...


bulan ke-2 aku kawen.. aku terus mengandung.. [masa hari nikah-kawen dulu aku period..huhu] so lepas tu aku terus mengandung..
tapi.. keguguran lepas baby masuk 3 bulan kot lebih kurang.. tak berapa ingat dah.. 
tahun tu 2010

lepas tu.. aku mengandung semula bulan 8 tahun 2011
nampak macam amik masa lebih kurang 6-7 bulan kan..
tapi sebenarnya.. aku memang berpantang time tu..plan nya dalam 3 bulan jer..
tapi lepas tu aku tukar kerje kat damansara..3 bulan tempoh percubaan aku tak ley lah mengandung kan..sampai aku dapat confirmation lepas 3 bulan tu.. baru lah aku ready nak mengandung balik.. 
memang kami planning lah kire..

tapi, orang yang tak tau.. [terutamanya sedara2 aku dan belah2 abah sado] ingat aku susah mengandung.. lambat lekat.. dan macam2 lagi... 
yer lah.. sebab dah nak setahun kawen masa tu tak mengandung2 lagi..
sedangkan.. tak pon.. alhamdulillah.. bila aku kata aku ready jer nak mengandung bulan tu.. terus aku mengandung lepas tu.. 
Allah permudahkan... takde pon aku kene 2-3 bulan pon..

ada kesah sebaliknya jugak tau.. 
sebelum puasa-raya tahun tu [2011] aku rasa macam.. eeaahh.. nak raya.. nak balik kampung..
mesti ramai akan tanya.. kalau aku tak mengandung lagi time tu.. jenuh gak nak jawap..hahaha.. 
nampak tak... tekanan nya...
memang.. orang keliling tu lah yang bagi tekanan..
bukan kat aku jer.. tapi aku yakin.. kat semua orang lagi2 yang masih takde anak.. 

tapi rezki aku lah.. nak jer.. terus mengandung.. 
walaupon ikut kan plan asal.. cakap kat abah sado.. lepas2 raya konon nya..
sebab tak nak lah time puasa-raya tapi melepet jer takde mood awal2 pembawakan budak... 
tapi sebab pikir nak hadap pertanyaan orang tu..terus laju2 proceed.... 

lahir lah dak Qaleef Eeman seketul


anak kedua pulak...


lepas qaleef 2 tahun.. kiterang plan nak tambah anak lagi.. 
terus proceed.. 

dan sama jugak.. alhamdulillah.. terus aku mengandung..walaupon yang 2nd time ni tak mengharap sangat.. orang kata takde sebarang tekanan.. tapi alhamdulillah.. Allah masih mudahkan urusan kiterang tu.. 
walaupon tak jangka secepat tu..[hahahahahahaha] ingat nya lepas proceed akan amik masa 2-3 bulan lagi konon nya.. tapi sama jer macam qaleef.. Allah terus kasi...

qaleef 3 tahun jer.. dapat dah adik sorang... dak Muhammad Ash-Shaquille seketul lagi..


sampai lah dak shaquille masuk 2 tahun... tahun 2017...

ok.. masa ni terus terang cakap.. walaupon memang rasa nak anak sorang lagi..
tapi bukan time tu.. bukan tahun tu.. saja nak gap kan masa panjang sikit.. 
malas pon yer gak.. jujur ni aku cerite.. 

so konon nya.. aku plan tahun akan datang nya.. [tahun ni lah.. 2018]

lepas tu... tahun tu aku plan nak fokus ngan satu bisnes ni [bisnes susu kambing].. so langsung tak pikir nak mengandung ke hapa.. pulak tu..shaquille dalam phase buat perangai.. kuat mengamuk.. nak kan perhatian.. memang agak menguji aku jugak lah.. 
saamada aku.. atau abah sado.. memang takde mood nak tambah anak time tu..serious ni... terus terang cakap.. ada masa..memang pikir.. tak akan tambah dah kot.. cukup setakat 2 orang.. keadaan waktu tu tak mengizinkan.


tapi.. semua tu sementara jer.. bila rasa semua dah ok... tenang... shaquille pon dah ok.. lebih mudah nak urus die.. 

dalam akhir tahun 2017 macam tu.. 

kiterang pon ready.. terus plan... tuk tambah anak yang ke-3 pulak..


dan..

masa ni lah Allah uji kami....


first month TTC..... takde.....

ok.. tak kisah lagi...sebab baru fes month TTC tu... 


masuk 2nd month TTC... 
pon takde jugak..

time tu dah agak kecewa sikit..
sebab dah konpiden tahap gaban dah kan.. 
yer lah.. sebelum2 ni.. ko nak terus dapat.. 
sekali ni tak dapat2.. 

dia macam ni tau..
bila time ko dah betul2 ready.. ko memang nak kan bende tu..
dan tak dapat.. waktu tu memang ko rasa kecewa giler..
walaupon anak ketiga ke hapa.. atau walaupon sebelum2 tu ko kata ko tak kisah ker ko tak nak ker hapa..

nampak tak.. macamana Allah uji kami..
bila sebelum tu ko asyik cakap ko tak nak.. dan betul2 Allah tak nak kasi ko...

lepas bulan ke 2-3 macam tu..still takde jugak..
tapi masa tu pon.. abah sado kerap takde sebab out station jauh2 lama2 tak balik2.. 
jadi aku ok jer time tu..tak mengharap sangat pon.. macam nak rilek kejap.. 
lagi pulak ada lah selang seli bende lain jadi.. ngan shaquille tak sihat dan siap masuk spital agak lama.. 
lepas set up pulak bisnes baru [Decoreca] tu... aku agak lasak.. aktif.. hadap habuk kayu.. dan kerje berat [sebab kekadang kena hangkut kayu sendiri]

berlanjutan jugak lah sampai 2-3 bulan lebih macam tu..

sampai lah dak shaquille masuk 3 tahun... tahun 2018 ni.. 
aku tetibe macam panik.. plan sepatut nya tahun ni nak ada anak dah kan.. at least tengan mengandung ke hapa..
kawan2 lain semua dah lepas sorang-sorang mengandung-beranak..
lepas tu.. pikir pulak.. tahun depan aku dah 36 tahun [ikut besday aku 31 dec yer]
rasa macam... alaaaaa.. tak dapat lah aku nak ada anak sampai 4 orang kalau dah macam tu..
so.. tetibe segalanya jadi macam.. RUSHING..!! TEKANAN..!! kat diri aku sendiri..

plan balik ngan abah sado start sebelum puasa ritu.. TTC..
tapi still tak ada..!! 
next month nya pon.. tak ada..

sampai lah masa entry ni ditulis... 
esok lusa masuk bulan November dah..
maknanya.. dan lebih kurang setahun aku TTC....

setiap kali ..mengharap.. dan kecewa bila period datang on time.. 

setiap kali tu jugak mintak maaf kat abah sado walaupon die ok jer..
tapi aku tau.. die pon mengharap... sebab kami2 sama2 usaha untuk itu..
time aku subur... sanggup lah die tak pergi out station yer... huhu

dan aku tau.. macam ni lah perasaan orang2 yang sedang TTC tu..
yang aku kerap baca status2 kekecewan mereka..
ada yang masih langsung takde anak walaupon bertahun2 kawen..
aku yang lalui untuk anak ke-3 ni pon rasa tekanan.. kecewa.. sedih nya macamana..
apetah lagi mereka yang dah menunggu sangat2 lama.. 
[semoga Allah mengurniakan rezki atas mereka]
aku pasti.. mereka pon sanggup berusaha dan ikhtiar macam2 cara tuk dapatkan nya..
[dan simply orang lain down kan mereka.. kejam!]
aku pon macam tu jugak.. usaha ngan macam2 cara..
dalam tempoh ni.. aku banyakkan solat taubat...
double triple kan bersedekah dari sebelum.. 
aku jugak berurut betulkan mana yang tak betul.. 
buat scan.. in case kalau apa2 yang menghalang aku dari mengandung lagi [fibroid ker apa ker kan]
jaga pemakanan... amik vitamin yang membantu.. 
yeaahh macam2... tu salah satu cara aku berusaha...

period aku stabil.. bila cek kat hospital.. takde masalah pon sebenarnya nak mengandung balik..
alhamdulillah..semua dalam keadaan baik..
tapi.. rezki Allah tu.. urusan Allah semua tu..
aku anggap jer sebahagian dari kifarah dan ujian dari Dia.. 
dan kami redho.. 
satu masa.. kami tolak perasaan mengharap.. atau kecewa selepas berusaha..
aku pasti.. Allah sedang rancang kan tuk kami sesuatu yang lebih baik.. insyaa Allah..
kami serahkan hati kami bulat2 untuk DIA.. 
dan kami tak akan berhenti berusaha...Insyaa Allah...



doakan yang baik2 jugak tuk kami yer...