Wednesday, December 26, 2018

kisah anak nak masuk darjah 1 dan nak cerite sticker label nama anak murah !!


dak qaleef nak darjah satu dah tahun depan..!!! 
Ya Allah.. besar dah anak aku..

hahahaha..

biasalah.. orang kata.. anak fes ni.. die selalu bagi pengalaman pertama
of cos lah yang pertama tu teruja lain macam..

rasa pengalaman shopping kelengkapan sekolah anak...
sepanjang cuti bulan 12 ni kiterang setel kan urusan dak qaleef..
akhir bulan 11 ritu dah gi bayar yuran sekolah dia..
qaleef sekolah agama Intergrasi.. kire swasta.. yang bayr monthly tu...
so yuran tahunan nya memang lebih sikit nak bayar..
kemahen awal membayar.. sebab takut sibuk... atau takut berbelanja waktu cuti tak hengat ker kan..
so bila setel yuran awal2.. tenang hati..
tu pon..buku tak bayar sekali.. sebab masa tu buku tak sampai lagi.. 
dah bayar yuran nya kemahen awal..sekolah belum tutup aku dah sibuk2 gi bayar.. hahaha..



lepas tu.. free2.. kuar mana2.. nampak orang jual uniform sekolah..
kiterang terus beli jer..
aku jenis tak suka buat last2 minit ni.. kang size la habes.. satu hal pulak..
sekolah qaleef ni pulak.. pakai baju biru yer... 
yang atas tu test size jer tu warna putih...

warna biru boleh lah beli baju pengawas.. tapi tu lah.. jenuh nya sebab anak aku haluih nau...
baju pengawas biasa tuk budak darjah 4-5-6 kan..
mana ada budak darjah 1 dah jadi pengawas..
jadi nak carik baju biru tu size qaleef memang susah..sampai ke PKNS Shah alam tu aku mencarik..
last2 beli kat kedai Hari-hari..ada size.. besar sikit lah tak ngam2...
tapi penat carik tak jumpa2... beli jer lah.. terus rembat 4 helai siap seluar tali pinggang...
satu hari lagi pakai baju sukan.. beli dari sekolah sebab ada cop sekolah..
kasut pulak.. kiterang dah beli awal masa majlis graduasi brainy bunch qaleef..kene pakai kasut hitam
so.. masa nak beli tu.. aku terus beli kasut sekolah bata warna hitam.. yang elok punya.. tahan lama..
lepas tu.. masa shopping2 baju anak.. beli lagi sepasang..warna hitam jugak
jadi.. ada 2 pasang.. cukup lah kot bagi aku..
takut kaki anak cepat besar.. lagi pulak budak lelaki..
kang tak sampai setengah tahun nak kene tukar kasut lagi..
tapi.. ritu.. adik bongsu aku.. masa cuti semester sebelum masuk praktikal
die gi kerje part time ikut 'canggih' yang jual2 baju sekolah tu lah...
2 minggu kerja as part timer..last day tu bos die kasi amik satu barang jual tu..
sebab kan baju seluar dah cukup.. so adik aku amikkan kasut sekolah sepasang tuk qaleef..
tapi aku soh amik size besar sikit tuk akan datang..
alhamdulillah..rezki qaleef... acu die ingat kat dia..
so ada 3 pasang dah... 

buku sekolah qaleef pulak..
kan dah cakap.. sibuk.. bertangguh-tangguh..sampai lah lagi 2 minggu nak bukak sekolah ritu..
baru gi sekolah die balik beli buku..2-3 ratus gak eh... 
aku tak sure maybe sebab swasta kot.. so buku semua kene beli sendiri.. bukan pinjaman..
tu pon sebab dah lewat.. ada 4-5 biji buku dah habes... 
tapi bayar jer terus.. nanti bukak sekolah derang kasi kat murid...
siap lencana semua lah beli...
lepas tu seluar sukan sekolah pon gi beli hari tu... 

banyak gak kan belanja anak masuk sekolah rendah ni...

eaaahh sebab fes timer jugak.. beli singlet putih baru.. siap spenda baru.. stocking baru... 
tu pon qaleef soh beli kapur sebab die kata tengok kat upin ipin... hahaha...sedangkan kasut hitam..

lagi satu... stationery dia...bag sekolah...
yer lah.. dulu anak ko tadika.. tak pikir tu semua.. semua sekolah sediakan dah..
so aku macam blur2.. apa nak di beli.. hahaha...
bag sekolah beli awal dah... tapi stationery tu..
aku macam tak tau apa nak di beli...
rasa basic jer lah kan.. color.. pensel.. pembaris dan pemadam..
ko tau kan pensel tekan/nip... ? fes time jugak tu belikan tuk qaleef.. siap ajar die acaner nak guna.. huhu...
dah beli2 semua tu.. tapi tak beli lagi pencel box..!! nanti lah carik kat Parkson.. macam banyak pilihan sikit lawa2... minggu ni... (which is minggu last sebelum bukak sekolah)




pembalut siap beli kat bookstore depan rumah aku ni jer..
yang ready made tu.... abah sado ko dah balut kan dah.. excited ler teewww... hahaha


ada lagi satu ni nak cerite.....
pasal label sticker nama anak...

sebenarnya aku dah biasa dah tengok kawan2 update kat socmed pasal ni..
lagi jenis anak2 duduk tadika-transit..ada bekas makanan semua kan..
so semua barang2 anak label nama anak..
selalu memang tengok derang pakai sticker jer.. senang.. 
tapi aku just tengok jer lah.. tak pernah amik tau..

sampai lah ni ha qaleef nak masuk darjah satu ni la...
tetibe baru rasa nak amik tau..
memula macam malas gak lah nak tempah2..
lepas tu tak tau mana nak tempah sebenarnya..
aku pikir... takper lah.. tulis jer lah nama anak kat buku tu... banyak pon, banyak lah.. nak buat acaner..

tapi.. ada lak kawan2 update..tengok segala pensel.. segala pembaris segala color pensel semua kene letak label.. kalau tak hilang..!!
so aku rasa.. memang kene tempah gak lah...
tanya kat kawan2 yg berpengalaman.. ada tempah kat tempat derang..
ada soh tempah kat shoppee.. murah... 
tapi aku sempat nak online carik !!

pasrah...

masa gi bookstore depan umah aku ni.. ternampak lah derang amik tempahan sticker..
rm 25 siap cop dah 50 pcs sticker transparent..
aku dah nak tempah dah.. tapi abah sado kata tak yah dulu..

tapi seb bek tak tempah situ sebab kiterang balik kampung last week.. 
sembang2 ngan adik ipar aku.. lag pengalaman sebab anak2 dah besar sekolah darjah 6 yang sulung..
die kata tempah kat jiran die jer... sehari siap.. rm 6 hengget jer tuk 100 pcs..!!!



sebenarnya ada warna lain.. tapi aku pon tak tanya.. adik ipar aku pon sama..
die gi buat nya warna hitam background..
aku ok jer.. tapi abah sado kata better warna putih.. entah eh... aku asalkan ada nama tu syukur dah tu.. hahahaha...


syiok lah menampal2.. ni tampal kat pembaris


tampal kat pensel... 


kat setiap batang colors ni ha...
eaahh best lak... hahaha...



korang kalau nak tempah pon boleh jugak... kat simpang Renggam johor..
tapi boleh jugak post adik ipar aku cakap...
wassap no ni ha.....

LINA YAHYA
010-7064915 (wassap)

harga start Rm 6 untuk 50/100 pcs.. kertas A4.. ikut size nama korang nak lah..
kot nak besar2 lagi.. kurang lah sikit pcs nya tu kan..








nak tempah jawi pon boleh... nak request warna2 lain atau transparent pon boleh.. nak size lebih besar pon boleh jugak yer... 


aku ritu tempah pagi.. petang dah siap.. laju sangat... 
berkualiti lak tu.. memang rekomen..
wassap lah no atas tu.. kalau nak tempah..