Thursday, December 27, 2018

penghujung 2018


ya Allah... dah nak habes 2018 dah.. masa entry ni di tulis.. 27 december.. maknanya ada 4 hari jer lagi nak masuk 2019...

habes dah umur 35 tahun aku 31st december ni...
2019.. masuk dah 36..... makin hampir ker 40's...huhu.... 

dari segi kesihatan.. so far sepanjang 2018 ni.. aku jarang sangat sakit.. sikit2 tu biasa lah batuk selsema sekejap2..
cuma kelmarin jer balik dari kampung tetibe demam... 
tu pon lepas setahun lebih yer aku tak demam... bayangkan lama giler
bisa2 gak lah badan ni... sampai abah sado kene mintak cuti extra lagi sehari lepas kismas tu nak jaga n masak tuk anak2..
aku memang flat dah tido jer memanjang.. bangun nak solat n makan isi perut..
cuma petang hari kedua demam tu ok sikit boleh buat kerje uruskan buku2 sekolah anak... 
cuma selsema tu jer lah melarat sikit... 



alhamdulillah.. tahun 2018 ni jugak ada rezki lebih dalam bisnes kami... lepas struggled last year cari tukar bisnes.. tetibe Allah bagi jalan tuk bisnes wainscoting ni.. start dari March 2018 dapat satu order.. masuk   dan lagi lepas tu.. dari sebulan 2-3 order.. sekarang 10 bulan berniaga ni.. memang boleh tahan sibuk nya uruskan bisnes sekarang.. Alhamdulillah.. aku pon tak sangka.. yer lah.. dari suka2 cuba2 jer yer... tetibe dah ada bengkel sendiri.. walaupon agak lewat daftar ssm.. tapi sekarang dah siap bukak akaun syarikat ngan bank.. dan sepanjang2 tu.. semua urusan tu dipermudah kan... Terima kasih Allah... bagi kami semua ni... 

dan target tahun 2019 akan datang ni.. nak lebih fokus.. nak lebih berani mencuba..nak amik pekerje.. plan nak beli lori sebijik.. mudah nak hangkut beli hantar kayu... 
aku ngan abah sado berangan nak bukak kedai hardware online.. insyaa Allah.. aku sukaaaaaaaaaaa sangat bende2 macam tu.. hahaha.. pelik sikit lah... tapi.. memang semua tu 'dekat' ngan aku.. nak buat acaner...tak glamer langsung.. hahahaha...

cuma tu lah harap nya.. bisnes yang kecik2 sekarang ni.. dapat di kembang lagi.. aku lebih fokus.. lebih disiplin.. nak kasi akaun cantik sebab ada target lebih besar tuk tahun depan..
n nak gi khursus yang lebih proper lah.. insyaa Allah... semoga Allah bagi kami jalan..



target tahun ni tuk ber-3.. tapi Allah masih merancang tuk kami.. aku percaya jer pada perancangan Allah.. so aku ok.. alhamdulillah.. ada lah tu yang terbaik Allah nak bagi..

tahun ni last qaleef di tadika.. lepas 4 tahun.. dari playschool umur die 3 tahun.. dan 2 kali tukar sekolah.. graduated kat Brainy Bunch.. so next year.. qaleef akan masuk ke sekolah rendah..darjah satu !! lain perasaan nya... aku cakap kat qaleef... sekolah rendah lagi best dari sekolah tadika... hahaha.. aku rasa lah.. sebab dulu2 rasa macam tu.. lagi banyak aktiviti sekolah yang lebih besar.. dan paling penting.. kat mana kite boleh belajar berdikari.. belajar beli makan minum kat kantin sendiri.. 
aku percaya.. qaleef ok jer.. dan die sangat2 excited...!!

dak Shaquille.. sekarang die 3 tahun setengah... ritu dah try masukkan die kat Playschool kat Brainy Bunch jugak.. tapi.. kiterang hold dulu tuk die masuk awal tahun 2019 ni.. sebab shaquille ni bila aku observed dari sebelum ni.. aku rasa.. better tunggu dia 4 tahun ngam2..atau tunggu 2020 nanti baru masukkan die terus ke tadika.. masa masukkan die kat Playschool ni.. die macam tak berapa suka.. aku perasan.. sebab kawan2 die budak kecik.. hahaha.. die lebih suka kawan dan masuk sekolah qaleef sendiri.. bukan sebab abang die ada.. tapi tadika dengan play school ni lain sikit kaedah pelajaran die.. kire kalau masuk tadika tu lebih proper... betul la orang cakap.. anak kedua ni biasa lebih matang.. dan macam tu lah anak aku dah shaquille ni... ada sesetengah bende perkara.. die lebih matang... 





tahun ni tak kemana sangat.. ada lah lepas raya ritu gi Hatyai tapi naik kereta.. boleh laaaaaaaa... 
tu jer kot... oohh ke Penang.. dekat2 jer... 
harap2 tahun 2019 dapat bercuti jauh sikit.. hahahahaha... kalau ikut plan tahun ni nak bawak anak2 ke korea main salji cuti akhir tahun.. tapi sebab ritu tengok2 tiket semua mahal2...
kene gigih tunggu n carik time sales ticket..standby awal la maknanya.. insyaa Allah... 
kene plan dari awal tahun..orang kata pelan2... kalau ada rezki lebih.. rezki anak2... 

so far tu jer nak cerite... overall tahun 2018 ni tahun agak menarik lah tuk kami..alhamdulillah...ok lah  nak di banding tahun sebelum nya... walaupon ada naik turun jugak.. ada gak dugaan2 hebat.. tapi.. still positive.. dan terus kan jer melangkah...harap2 tahun 2019 akan akan lebih baik dan baik lagi..... aamin.... insyaa Allah.....