Tuesday, January 08, 2019

Huru-hara anak sekolah




minggu pertama persekolah.. alhamdulillah.. semua smooth jer... 
just letih sikit hari fes-second sebab datang sekolah tengok keadaan die.. 
tapi overall ok jer... 

may be sebab.. abah sado ada sepanjang minggu tu..
die mintak cuti panjang semata2 tuk anak sekolah ni..
dan sanggup tak gi out station..
so.. die lah banyak tolong aku dari hari pertama lagi...
dari kejut qaleef.. uruskan qaleef awal pagi tu..
sementara aku sibuk kat dapur siapkan sarapan..
kalau abah sado ada.. atau die masuk office jer.. die suka sarapan heavy sikit..
kekadang bawak bekal sekali..sebab malas kuar time lunch dia kata..
so.. biasa aku kene lah masak2 sikit.. buat lah kuew teow ker.. mee/mihun goreng ker..
sandwich ker... 
tuk anak2 biasa tak nak makan sangat awal pagi.. 
derang selalu just mintak corn flakes/coco crunch ngan susu ker.. or sausage ngan roti ker..
roti canai ker... yang simple2 jer la..
sarapan dan minum susu.. 2-2 budak tu sekali lah... 

so bila time abah sado ada fes week tu.. aku ok jer..
tak kelam kabut... aku ikut ke sekolah sehari jer.. selebih nya.. abah sado hantar pakai motor..
then die terus gi opis..
aku pon ok jer.. tenang...just uruskan dak shaquille jer lah.. 





TAPI.... tu minggu pertama...

masuk minggu ke 2 persekolahan....
abah sado ko dah takde... gi out station sebulan......

semua aku urus sendiri lah kan....
ingat ok2 jer..sebab bukan fes time nak gi sekolah.. sekali fes day tu huru hara... hahaha...
terus aku jadi mak petir...
qaleef ni.. kalau korang tau aku pernah share sebelum2 ni.. die ok jer nak gi sekolah..
die suka.. seronok..excited..
tapi tu lah... nak kejut nya tu ha... kemain liat nak bangun... 
dari kan lembut.. sampai memetir suara mak ko subuh2 mengejut anak... 

lepas tu.. dak qaleef ni.. semua aku kene jerkah.. kalau tak.. lambat nau nak bergerak..
yer lah..pagi2 kan.. blur2.. ngantuk..sedangkan tido awal jer tu...adoooii lah...
dalam bilik air tu... kemahen lama..!! die temenung..!! 
duduk atas bowl toilet kencing jer pon lama nau... aku jerkah...baru nak turun..
lepas tu termenung lagi sebelum bukak shower nak mandi.. kene jerkah lagi baru nak mandi...

haaaiihh... penat lah mak ko ooii.. kalau tak di jerkah.. aku tak tau lah berapa lama die dok dalam bilik air tu...

dah mandi tu segar  selalu ok dah lah.... sikit.. still terhegeh2 gak bersiap tu.. geram jer aku nengok nya..
nak di tolong.. sampai bila pulak kang tak reti2 nak siap sendiri..
tak di tolong.. aku geram jer memandang die bersiap tu..

pastu nak kene ingat kan solat subuh lagi.. kemas tempat tido lagi.. pakai minyak rambut lagi.. 
eaahh.. semua nak kene bercakap lah anak ni ha....
kalau tak die leka2 lah.. siap boleh pasang tv tengok katon..
eeaahh.. ko ingat ko tadika lagi ke hapa...
lewat sejam pon cikgu masih senyum sambut bawak masuk...
ni dah sekolah rendah yer nak ooiii... kene punctual...







aku kene menunggu sampai die betul2 siap.. baru kejut dak shaquille.. then baru turun sama2..
kalau aku biar jer dia kat atas tu siap sendiri.. gamak nya tak siap2 lah sampai sudah...

dah turun tu baru lah boleh buat sarapan..buatkan susu derang..
menunggu lagi derang setel sarapan.. ngan macam2 nak itu nak ini..
ngan berborak-main-gaduh 2 beradik tu...dah lambat bertambah lambat..


tu belum lagi aku nak kene setel anak bulus seekor tu.. dak Geed...
selagi tak bagi makan.. dok lah belingkar kat kaki aku mintak..
nak berjalan pon susah... 
selalu nya tu pon abah sado yang setel kan while aku setelkan dapur and anak2...
dah bila die takde.. aku lah kene urus semua..

n part paling aku malas sekali.. nak ngantar pulak.....
pagi2 kan jammed... hantar naik kereta.. stress mak ooii... 
memang lah dah biasa.. tapi dulu tadika lain... rilek2 tenang jer.. (tu selalu anak masuk lambat memanjang jer tu.. hahahaha) 
yer lah.. ikut timing anak ikut suka die... 
sekarang lain kene disiplin.. aku pon kene lebih tegas uruskan masa dan anak2...
tak ley lambat.. tak ley nak memonteng2 ikut suka...
tu yang kelam kabut sikit tu kot..
yer lah... awal lagi.. nanti2 dah biasa.. dah jumpa rentak.. ok jer lah...insyaa Allah..

harap2 dak qaleef ni pon bertambah baik dari segi pengurusan diri..
tak harapkan mak ko semata dah...boleh urus diri sendiri dan bergerak pantas...
semalam nak soh pakai kasut stokin sendiri pon dah 5 minit.. terpusing2 stokin nya...



sekarang dalam proses nak carik van sekolah..
dah tanya banyak dah.. tapi ramai tak nak.. time balik ok lah derang nak.. time pergi tu...
sebab kan qaleef sekolah swasta.. timing nya lain ngan sekolah kebangsaan biasa..
start lambat sikit..tu yang kebanyakan nya tak nak tu..
buat masa ni terpaksa lah amik hantar dulu.. 
qaleef dah banyak kali mintak nak naik van sekolah..
die teringin... kesian lak kan.. kawan2 merasa naik van.. tapi die tak pernah ada pengalaman tu..
nanti nak gi jumpa jiran hujung ni pon hantar anak die kat sekolah qaleef..
tak pasti die hantar sendiri atau amik van... 
harap2 di permudahkan..
dah lah time balik sekolah tu lagi giler jammed teruk banyak kereta menunggu..
ngan van sekolah nya lagi... 
flow depan sekolah qaleef pon tak cantik sangat.. 
once kereta berhenti.. yang belakang2 akan stuck.. biasa lah kan.. ada parents yang selfish.. ajet2 anak die sorang jer ada kat situ.. hahaha.. 
macam semalam..
dah belah kanan ada kereta tunggu.. ok lagi.. belah kiri boleh lalu..
boleh lak kereta suv putih parking kat selekoh.. 
so memang tak ley nak lalu langsung yer...!! 
aku harap pompuan tu tak buat lagi lepas ni.. sebab kat belakang dah stuck panjang giler....
kemon parents... jangan lah jadi selfish... itu jer...sama2 bagi kerjasama..
tak kira lah ko kat mana pon yer.. kalau baca ni.. pls..pls..

ni bukan sebab aku fes time lalui bende ni..
ni dari dulu lagi...
setiap kali aku terpaksa lalu depan sekolah kebangsaan time2 balik sekolah..
ada parents sampai parking tengah jalan halang laluan..
die kat depan tak perasan kat belakang dah jammed ber km jauh nya.. tanpa rasa bersalah langsung..
kite nak lalu jer pon.. amik masa sampai setengah-1 jam kekadang..
betul tau ni.. bukan tak nak paham..
tapi common sense tu kene ada pada orang lain jugak..


tu aku rasa macam nak beli skuter sebijik.. aku takde lesen motor.. tapi boleh jer lah naik motor..
setakat dekat2 nak amik hantar anak tu..
kurang kan jammed jalan..n tak lah buang masa.. 
tu pon aku amik pakai myvi jer..walaupon manual.. senang nak selit or carik parking..
kalau bawak mpv aku tu lagi la aku rasa sesak...
kalau dapat naik motor lagi senang..
nanti nak usuk kat abah sado...huhu...(dia risau and tak yakit kalau aku bawak motor)