Tuesday, December 11, 2018

#ProjekMakeOverDiningArea : tukar cat


projek kat ruang makan ni.. lama giler tak siap2... 
dah tu.. buat sikit2... lepas tu selalu di-anak-tiri-kan.. 
sanggup lah buat bilik tido dulu dan tangguh buat dining area ni.. pheeww...

so fokus aku.. tahun 2019 ni.. nak setel kan dining area ni.. 
dah banyak update dah kat IG tu.. so nampak lah progress nya.. 
cuma kat sini details sikit nak cerite tu..

last year... kami just pasang vinyl jer.. bulan 5 sebelum raya aku ada cerite.. 
tu pon tak cerite2 sampai kesudah  ni ha macamana ghuper dia.. 
lepas entry ni aku share pasal vinyl lebih details pulak yer.. Insyaa Allah..



wainscoting bahagiana tas ni pon baru jer siap tahun lepas tu jugak..


share gambar sebelum.. wall cat hitam sejak 2015-16 bertahan 2-3 tahun.. jer... 
sebab TETIBA.. aku decided tuk tukar warna cat..!! 
serious tetibe.. sebab tak plan pon nak tukar dalam masa terdekat..
sebenarnya ada sebab gak lah tukar cat hitam ni.. 
sebelum tukar cat tu.. kiterang buat projek tukar table top breakfast counter..
tu nanti aku cerite lain entry.. 

so masa proses tukar tu.. wall memang teruk gila...walaupon sikit jer pon..
tapi effected gak la...kat sekitar dining ni.. ngan kesan2 cement nya.. ngan putih2 skim lagi..
tiles asal tu kene sumpik dan ketuk balik cement bahagian atas tu... kalau tak nanti akan bertambah tebal bila nak tampal yang baru... 

aku ingat kan macam.. sikit dan senang jer.. hahaha.. 
sekali hamek.. rasa macam  ko buat renovate besar pulak die punya berkecah.. 

memula pikir nak touch up jer.. tak lah banyak kerje sebenarnya..
tapi.. cat hitam ni dah habes.. kene gi beli lain..
masa tu lah aku pikir.. dah alang2 nak beli cat.. baik aku beli jer color lain tukar terus.. hahaha..

nampak tak perangai tu..nampak.... 
tetibe jer yer.. masa on the way nak ke kedai beli cat tu baru aku decided.. huhu...




orang selalu cakap kat aku.. macam senang jer kan.. kejap2 tukar cat.. kejap2 tukar color..
tapi hakikat nya.. aku jer yang tahu.. hahahaha.. 
nak tukar beli cat tu memang lah senang.. 
tapi nak mengecat tu.. remeh sangat kerje.. cerewet dan details.. 
macam gambar atas ni.. kiterang undercoat dulu.. 
sebab warna asal is hitam.. warna gelap.. dan nak dapat kan warna sebenar cat.. kene lah undercoat dulu.. 
and bila kite coating dulu.. lagi mudah nak cat.. tak perlu nak ber-layer2 banyak guna cat.. 
dan hasil kerje lebih cantik kemas... 

walaupon banyak kerje..!!! 

terpaksa lah.. sebab nak kan hasil yang cantik lepas tu kan...


aku cat warna apa pulak kali ni??
















  




kembali ke fitrah asal.. warna basic.. warna lembut..

soft grey.. warna cement..
sebenarnya.. aku tak lah bajet warna grey selembut dan secerah warna ni..
aku nak warna just cerah sikit jer dari warna grey kat bilik tidur utama kiterang tu..
tapi dah siap cat.. rasa ok pulak.. cerah mata..baru rasa macam bertamadun sikit.. 

yer lah.. ruang ni dah lah tak besar mana.. letak meja makan.. dah penuh..
tu bila cat kaler cerah ni.. terus.. eeaahhh terang nyaaaaaaaa... n cantik... hikhik.. 




ni wall sebelah nya.. kiterang cat semua ruang ni.. sampai ke dapur..warna ni..
wall yang ni.. bahagian atas nya tak siap2 lagi wainscoting.. huhu.. 
tah bila laaaaaa nak buat nya..




divider tu semua sekali lah kiterang cat depan belakang.. sehari gak lah siap ruang ni.. 

nampak tak sikit bar counter baruuuuuuuuu... bertukar warna dah.. 
so blend semua warna grey kat ruang ni.. 


nanti aku sambung lagi yer... pasal dekorasi wall.. pasal hunting meja/kerusi baru.. vinyl lagi.. selit2 aku cerita pasal breakfast counter baru tu yer.. banyak gak ni nak cerite..  




btw.. wainscoting atas ni semua DIY dari DECORECA FURNISHING CONCEPT.. kalau korang nak order.. contact number bawah ni yer..  






FACEBOOK 

INSTAGRAM