Sunday, December 09, 2018

rasa bersalah... bila mak pak sibuk tak habes2 time anak2 cuti sekolah...




cuti sekolah dah masuk minggu ke dua dah... ada baki lagi 3 minggu...
tapi kesian anak2 masih tak balik kampung.. masih tak berjalan mana2 jugak...
mereput masing2 kat rumah..
ikut plan nak balik kampung awal2 bulan ritu... 
tapi.. sumpah tak tipu.. kiterang sangat2 sibuk..(tapi tak kaya2 jugak.. hahahaha)
tempahan dari bulan lepas tak henti2.. (alhamdulillah) 
tak kan nak tolak kan.. rezki... 
tapi tu lah.. anak2 lah kesian...
nak explain pon derang tak berapa paham.. 
jangan kan kata nak gi bercuti jauh2... (sepatut nya plan nak bawak derang gi bercuti luar negara sebenarnya)
anak ajak gi zoo jer pon masih tak sempat nak bawak.. dapat bayang kan tak..
sabtu ahad kiterang buat masa ni memang pack..
tu pon curi2 masa bawak anak.. pergi breakfast kat jusco depan rumah.. 
selit2 jugak bawak derang nak tengok wayang cerite spiderman cartoon tu... 
lepas tu pak jalil kata nak datang petang.. ajak semua tengok polis evo2(pak jalil ko layan)
abah sado dah cakap tak dapat nak follow sebab nak tolong siapkan order urgent customer... 
memang tak boleh.. walaupon hari tu hari ahad.. time semua orang cuti sepatut nya rehat...

kesian abah sado gak... penat tak henti2..ngan kerje hakiki die lagi..ngan bisnes kami lagi..
tapi kesian jugak kat anak2...
yer lah..bile time sekolah tu hari2 penuh aktiviti.. tak sempat nak boring..
so bila mereput kat rumah tak gi mana2.. 
balik2 ulang aktiviti sama... boring gak lah masing2..
aku pon ada masa sibuk.. tak sempat nak buat aktiviti ngan derang..
bukan lah orang kata nak gi bercuti hebat2 pon... 
at least balik kampung 5-6 hari.. pon ok dah anak2 seronok jumpa sepupu derang.. 

tunggu abah sado free sikit.. aku still boleh adjust lagi.. tapi abah sado tu lah kan.. 

teringat abah sado tetibe cakap tadi..

"baru sekarang orang paham.. kenapa abah soh kiterang balik kampung bila time cuti sekolah"

yeeeeeeeeeeerrrrrrrrrrr.....sebab kite mak pak kene bekerje..
tapi macamana pon.. perasaan hati tu tak sampai.. kesian kat anak2 kat rumah tak gi mana2..
berhari2... berminggu2...ulang hadap bende sama...
tapi nak buat acaner kan...
tanggungjawap kite pada pekerjaan.. 
ada kawan abah sado.. bila cuti sekolah.. die pon apply cuti panjang seminggu nak bawak anak2 bercuti...
kalau tak.. macam masa kecik2 dulu.. kalau tak boleh cuti...
mak pak kite hantar kite kat kampung.. at least ada sepupu2... ada sedara.. ada atok nenek... 

kan...

aku pon macam tu jugak dulu....
jumpa mak sedara (baya2 aku) pastu macam2 aktiviti buat.. memang lagi seronok !! 




tapi tu lah..
masalah kiterang ni pulak..
kalau balik kampung.. balik gather2.. buat masa ni.. tak pernah lagi lah anak2 aku tinggalkan sendiri kat kampung tu..

sebenarnya.. macam aku pernah cakap sebelum2 ni..
bila anak dah besar2 sikit ni.. aku tak kisah sangat.. kalau derang nak balik duduk kampung tu..
masalah nya.. bukan aku.. tapi derang sendiri..
bila aku cakap.. "nanti mama hantar qaleef adik duduk kampung ngan atok nenek yer?"

derang excited giler..!!

tapi.. lepas tu..

derang tanya "mama? ikut sekali tak?"

bila aku cakap tak jer..
terus derang tak nak... 

anak2 aku  yang tak boleh..
mungkin sebab tak di biasakan... 

salah satu kekurangan bila ko jaga anak ko sendiri..
terlalu attached...anak2 jadi clingy...tak boleh berpisah... 

pernah jer cuba... tapi derang jenis mencarik...lagi2 shaquille.. 
pernah anak aku ikut adik ipar aku balik umah die (kat kampung) dekat2 situ jer..
aku tak kisah pon.. aku siap soh tido sana ngan sepupu2 dia malam tu..
sekali... tak sampai separuh hari pon.. tengok2 adik ipar aku hantar qaleef balik kat kiterang..
die kata sebab qaleef yang ajak balik..kata nak jumpa mama...
aku tak tau nak buat reaksi apa... 

anak macam tak boleh takde kiterang..
korang paham tak masalah nya tu..
anak2 ok jer nak balik kampung.. main2 sendiri ngan sepupu tak kisah pasal mak pak nya..
takde lah dok melekat jer setiap masa.. kekadang tak heran pon ngan kiterang time tu..
tapi.. as long as die tau mak pak nya ada berhampiran ngan dia..die nampak...
ha macam tu lah...

pernah jugak.. malam2 die elok dah tido sebilik ngan sepupu nya ramai2..
tetibe pagi2 buta adik ipar aku ketuk pintu bilik cakap qaleef carik kiterang..

ada jugak aku tanya kenapa... apa yang die takut kan..
qaleef cuma cakap.."sebab tak nampak mama ngan abah"...
adoooyyyy la anak2....
mungkin terjaga.. dan tetibe rasa terasing.. macam tu lah... kot...

dalam banyak2 kelebihan.. ada kekurangan nya..
dan benda tu asal dari kami jugak... yang tak biasa berpisah satu sama lain..
nak buat acaner.. dah aku tak kerje..
ini bukan sebab keluarga tu keluarga mertua ke hapa yer..
hubungan kami sangat2 baik.. kiterang rapat each others.. 
ni ngan keluarga aku sendiri yang dekat tu jugak pon yer... 
bila derang ajak tido umah atok jalil (ayah aku kat Shah alam) 
aku tak kisah pon nak hantar.. aku malas nak tido sana keakdang sebab umah dekat..
tapi tak kisah nak tinggal anak2...
tapi bila tau jer aku takde.. semua tak nak..
susah tau..... kekadang geram jugak... yer lah.. dok lah sehari apa salah nya... 
boleh lah aku ber me time ke hapa kan..
tapi nan hado nya yer... macam pendamping ko tau tak...

yer lah.. aku paham... tak biasa sebenarnya....tak dibiasakan... 
mungkin tunggu besar sikit 10-11 tahun dah betul2 pandai bawak diri...
insyaa Allah ok... silap2 macam aku dulu2.. ayah tak dapat hantar sebab kerje..
gigih nak balik jugak naik bas... (dolu2 lain) huhu...




orang cakap.. aku gi jer lah balik sendiri.. tak yah tunggu abah sado..

ok macam ni...
ritu abah sado ko out station jauh.. tak balik2.. memang ada plan nak jer balik kampung sendiri..
tak yah abah sado nak hantar.. susah nanti takde kereta aku nak gerak kat sana..
tapi tetibe pulak time ni lah die gi site dekat2 sini..
tak kan aku nak balik kampung die tapi die tinggal sorang2 kat rumah..
pelik lah pulak kan.. hahaha... dah tentu2 lah die pon tak kasi.. 
memang tak laaaaa laki aku tu nak kasi... anak bini takde rumah...
dah la sebelum2 tu jarang nak hado.. jarang jumpa..
sekali time ada.. anak bini lak takde.. 

tapi.. dari sudut lain pon..
macam aku walaupon bekerje sendiri.. orang kata masa tu boleh adjust sendiri..
tapi.. still.. bila hal kerje kene committed.. lagi2 melibatkan barang order customers..
tak kan lah simply nak bukak tutup.. nak tak nak amik order..
atau siapkan order lambat... 
since hampir kebanyakan kerje aku yang uruskan..(kerje2 melibatkan mesen potong-cat tu jer aku tak buat)
so mana lah boleh aku nak tinggal kan kerje macam tu jer kan..
macamana nak maju bisnes kalau camtu.. dah lah baru jer nak hidup... kene kerja keras sikit.. dan banyak bekorban giteeeww...
orang kata.. kerje sendiri lagi2 bisnes kecik macam kami ni..
lagi kene kerje keras nak survived...


tapi tu lah kekadang tak tahan gak telinga ni hari2 derang dok zikir ngajak gi situ gi sini..
kat tivi tu pulak asyik lah kuar iklan tempat best..geram pulak aku... hahaha.. 
insyaa Allah.. memang ada plan nak bawak anak balik kampung jugak sebelum bukak sekolah ni..
pastu nak ajak sepupu derang sekali berjalan sama.. baru seronok..




notatanganAty :: ingat time abah sado kerje nanti.. aku nak bawak anak2 gi library shah alam...
tapi... macam tak best jer abah sado takde sekali.. hahaha.. bini pon nak clingy jugeeeeeeeekkkkkk...