Thursday, December 06, 2018

Percutian Penang : Hutton Central ii Hotel kat pusat bandar Penang



kang aku lupa...so laju2 update review hotel tempat kiterang menginap masa bercuti ke Penang ritu..

macam last entry ritu.. aku ada cerite.. pergi Penang ni pon tetibe jer.. rasa nak jalan..terus jalan..
malam tu plan nak gerak.. tengahri tu baru nak booking hotel..
alaaaa penang jer pon kan.. bukan nak kene tukar duit ke hapa..
booking pon online jeewwww... 

still.. aku tak sempat nak hadap.. masa driving nak courier barang kat customer Jumaat siang tu..
soh adik bongsu aku kat sebelah survey kan thru Agoda..
memula aku plan nak dok area Batu Feringghi.. best sikit kot dapat hotel ngadap pantai..
tapi.. dah kata last minit kan.. hotel2 macam kat situ pulak memang jadi tumpuan..
kalau ada pon hotel tak berapa best.. atau terlalu mahal..
since percutian kali ni adalah tuk jalan2 carik makan.. 
tuk makan tido rehat kejap.. dan bukan percutian jenis stay-cation.. 
so carik hotel biasa2 jer.. 
unless kalau percutian nak rehat2 duduk termenung lepak2.. tu aku tak kisah bayar lebih tuk hotel elok siap semua jenis resort..
kalau tak.. memang aku tak kisah sangat pon hotel apa2 pon.. 
selebih nya priority aku cuma pada keselesaan anak2.. 
kene amik kire gak semua sekarang.. tak ley lah kata ko nak amik hotel tibai jer macam nak duduk bujang... 
paham lah kan...

lagi satu pergi ramai.. ngan adik2 aku sekali.. bajet lebih sikit..kalau kata nak amik jenis bilik tu.. 
kene bayar tuk 2 bilik...adik2 aku tu dah bujang.. 

so bila kat batu Feringgi tak menepati bajet dan pilihan...
soh adik aku tengok kat area bandar - George Town
memang banyak la... kiterang pon takde specifik tempat atau hotel acaner..
cuma adik aku pekenan  Hutton Central ii Hotel melalui gambar..
memang cantik kalau tengok dari gambar kat Agoda tu..
jenis Boutique Hotel.. ada yang 1 bilik siap ruang tamu cukup tuk 4 dewasa dan 2 kanak-kanak
ada lagi yang 2 bilik plus ruang tamu.. boleh masuk sampai 6-7 orang sekali..
memang besar..!!




tapi memula aku macam tak pekenan.. memang hotel nya ok jer cantik.. dan harga pon reasonable
tapi.. tu lah.. satu jer sebab hotel tu kat tepi jalan utama..macam ko tengok kat gambar atas tu.. 
sebijik lah tu... 
takde parking khusus tuk penginap yer.. 
tepi jalan takut bising pon yer sebab tepi jalan kan...
macam aku cakap..jenis Boutique Hotel..
tu jer lah buat aku macam.. ok ker tak.. 
kang dah penat2 nak rehat tak ley tido lak sebab bising.. 

sebenarnya kat Penang tu sebenarnya banyak giler hotel best2 yang dekorasi nya klasik cantik with reasonable price.. 
lagi murah pon ada... 
tapi tu lah..kebanyakan yang ter-best tu dah penuh.. dah kata last minute.. 
yang tinggal hotel biasa2 jer..
kire Hutton Central ii Hotel ok dah lah.. cantik best.. 
adik aku beriya2 cakap ok jer ok jer.. sebab die tengok hotel tu cantik dan sesuai sangat2 tuk kiterang 4 dewasa 2 kanak2..
aku pulak.. dah malas nak pikir.. tak sempat nak duduk hadap hp survey..
so.. proceed jer lah terus Hutton Central ii Hotel tu...
itu pon.. tak banyak jenis bilik dah tinggal... 

giteeewwww kisah nya... hahaha.. punya panjang sebelum ko nak review best ker idak hotel ni..



amik jenis Hutton one bedroom suite untuk 4 dewasa dan 2 kanak2 percuma
macam apartment satu bilik
kat ruang tamu.. ada sofa bed boleh bukak buat katil.. IKEA punya tuuuuu... 
besar dan selesa.. bila bukak tu memang boleh tido 2 orang..
in fact aku rasa suite ni pon boleh lebih 4 orang dewasa..
ko kalau jenis berjalan bawak tilam bantal extra tu..
aku rasa tambah 2-3 orang pon selesa lagi ni... serious..



ni ruang tamu aku cakap tadi tu.. 
sofa besar tu boleh bukak tarik buat katil muat tu 2 orang..
dalam sofa ada siap selimut dan bantal 2 bijik..
adik2 aku tido situ jer.. alaa bujang2 jer pon.. lain lah dah kawen kene ada bilik sorang satu..
ada dapur siap..
dan pintu sebelah dapur tu bilik air..


yer... tu mesen basuh pakaian..
siap sedia dah...
peti ais pon yang besar yer macam korang tengok tu..
aku rasa ni kalau duduk lama sikit ok sangat kat sini


siap microwave dan induction cooker 
semua electrical kat sini jenis Electrolux 
tapi tak sure lak ada periuk ker tak di sediakan sekali.. 
tak tengok lak.. 




kiterang dapat suite tingkat atas.. 
ni tangga terus ke pintu keluar..
macam town house lak..

ni kalau ada anak jenis baby merangkak tu kene berjaga2 lebih sikit lah ni..


ni bilik.. cosy sangat2.. sampai aku nak make up pon stress sebab lampu tak cukup cahaya.. hahaha..
tapi best lah.. macamana korang tengok dalam gambar ni..
macam tu lah real nya yer..
katil besar.. bantal 4 bijik empuk gila..
siap ada extra bantal dalam almari..
memang selesa sangat...



bilik ni ada tv jugak.. maknanya.. ada 2 tv dalam suite ni..
tapi tak sempat pon nak tengok tv.. asyik kuar jer.. balik malam dah penat.. 




bilik air luas dan selesa.. 
shampoo body wash semua bagi terus botol pump besar.. senang macam ni..




coridor bawah.. 
yang menarik nya hotel ni tak pakai access card.. 
pakai pin number..masukkan kat pintu..
so kalau macam ramai2 satu rumah ni..
bila ada sorang nak keluar.. macam adik2 aku ritu..
tak de lah kiterang yang tinggal kene tolong bukak kan pintu bagai macam hotel biasa pakai access card tu kan.. 
just semua kene tau jer no pin tu.. security agak bagus lah walaupon tempat terbuka macam ni.. 



overall.. aku suka... selain parking... takde apa yang kurang..suite bersih sangat2.. dan cantik..
luas selesa cukup semua.. iron dan iron board pon di sediakan.. 
tak perlu nak mintak2..

pasal bising tepi jalan tu...
masa memula tu memang ada dengar kenderaan lalu lalang.. 
tapi jalan pon tak bizi mana malam2.. dan hampir tak dengar pon..even bilik tido kiterang dekat ngan jalan..
aku ni jenis telinga lintah gak... mudah dengar bunyik atau terjaga kalau bising..
tapi maybe penat sangat ke hapa kot ritu.. tido mati helok jer tido lena.. alhamdulillah

lagi satu.. hotel ni betul2 kat tengah2 bandar George Town..dan dekat ngan tempat2 tumpuan..
depan hotel ni betul2 kedai Roti Bakar Transfer Road yang fames orang nak makan beratur tu.. pagi2 sarapan situ... lupa nak bagitau.. hotel ni takde breakfast yer.. tapi no worries.. datang penang sila carik makan sedap2 kat sana.. 
selain tu.. dekat jugak dengan Dean nasi kandar... kalau gigih jalan kaki jer pon aku rasa boleh.. 
kiterang jalan kaki jer jugak ke CHOWRASTA MARKET tempat2 shopping dan jeruk2 bagai tu..dekat jugak lah ngan KOMTAR...  memang hotel ni dekat tengah bandar..  asalkan ko tau celah mana nak lalu jalan kaki jer senang.. masa memula tu pening gak mana satu jalan nak di jalan sebab tak tau arah bila jalan kaki... tapi lepas tu ok.. lagi dekat bila pandai potong jalan..

apa lagi eh..

kalau tanya aku.. memang aku recommended sangat hotel ni tuk orang carik hotel tuk aktiviti macam kami ni yang ke Penang tuk berjalan dan carik makan..

harga semalam.. Rm 230... bagi aku kire ok dan murah tuk segala yang kiterang dapat.. tempat besar.. selesa dan lengkap semua nya.. kat tengah bandar lak tu..
aku pernah duduk hotel harga yang sama bilik kecik giler takde ruang nak solat pon.. 
cuma kalau cakap nak nilai sejarah ker.. nak banggunan unik ker..ala2 cottage ker.. memang tu bukan pilihan yer.. yang ni lebih pada keselesaan...