Monday, November 26, 2018

Penang : Bukit Bendera yang beratur ramai giler.. Nasi kandar Penang.. Jagung Bakar caramel dan pakcik Ghani pasembur sedap !!



haritu... tetibe rasa macam nak ajak abah sado gi Penang...
jarang aku pergi Penang tu.. seingat aku.. ada lah 3 kali sebelum ni.. 
kire nak pergi ni.. kali ke-4 lah..

masa kecik2 dulu ada jer ayah aku bawak sekali kot.. tapi tak kire lah tu..
aku kire yang gi sendiri ni ha..

awal tahun 2000 ke 2001 kot.. aku gi Penang fes time ngan kawan baik aku Ina..
naik bas jer masa tu.. sebenarnya gi umah sedara die kat Kedah..
saja2 aku ikut berjalan.. 
pastu kak sedara die bawak jalan Penang sekali...

7 tahun lepas tu... sebelum kawen..dalam tahun 2007 kot.. gi ngan adik2 aku lak.. sekali tina.. ngan adik2 lelaki aku semua lah...
time CNY.. giler jammed time tu sampai kesudah tina serik nak datang Penang lagi.. hahaha

lepas tu.. 
7 tahun lagi kemudian nya.. tahun 2011... datang lagi.. tapi kali ni pergi berdua ngan abah sado..masa tu mengandung kan qaleef 5 bulan...
menidam bau laut time tu.. huhu.. 

dan kali ni pon... lepas 7 tahun jugak lah kan...tahun 2018..
kami datang balik.. ngan abah sado..ngan anak 2 jenis.. dan adik2 sekali..!!
lagi meriah..

macam epic lak rasa.. datang Penang tanpa di rancang..7 tahun sekali... 

kalau kata nak tunggu 7 tahun lagi.. maknanya tahun 2025.. 43 tahun aku masa tu... uhuhukkk.. apesal rasa dah tua..
agak2 time tu dah ada kereta terbang ker belum.. ahaakkss..




sebenarnya.. antara waktu tu (lepas pergi ngan abah sado fes time tu).. 
ada gak banyak kali ngajak abah sado gi..
tapi.. selalu timing tak sesuai..
bila nak gi time cuti panjang.. memang aku tak berapa suka.. sebab tau nanti penang tu jammed nya acaner...
pastu lagi sesak ramai orang..
kat hiway lagi jammed nya..
plan pon tak berapa serious.. ajak2 tapi pastu malas nak gi..gitu2 jer..

tetibe kali ni.. bebetul2 rasa nak pergi..
seminggu sebelum cuti sekolah nih ha...
kebetulan adik2 aku ngah cuti semester..
pastu pikir lepas ni dah cuti sekolah..dan lagi adik2 aku sibuk ngan praktikal..
so.. terus rasa.. jom lah kite jalan Penang minggu tu...

dah cakap ngan adik bongsu aku dari 2-3 minggu sebelum nya lagi..
tapi takde time free.. ada jer urusan nya.. jemputan lah.. setel order customer lah..
minggu tu..tekad.. pagi tu cakap kat adik aku.. (sebab abah sado belum balik out station lagi time tu)
nak setel2 semua kerje bengkel.. hantar barang. pastu nak gerak gi Penang malam tu..
abah sado balik petang tu.. kol 4 pagi esok nya kiterang terus gerak ke Penang..

pantas..!!

memang tak ley tangguh2... kalau pikir kerje atau tunggu betul2 semua free..
memang tak gi lah jawap nya..

masa ngan drive nak courier wainscoting kat customer..
adik aku dok cek kat Agoda tuk booking hotel..
terus booking siap bayar...
google2 apa best kat Penang tu pon masa on the way.. senang... 

pasal hotel.. aku review kendian yer..[tapi dah review kat IG dah sebab ramai tanya ritu]

ni saja nak borak2 pasal percutian santai jalan2 carik makan ke Penang...

bertolak pukul 4 pagi... singgah solat subuh (aku tak tau kat RnR mana)... then sampai Penang kol 7 lebih macam tu.. rasa macam cepat lak..
aku syak abah sado bawak 180 aku tak sedar sebab ngantung sangat letik siang nya setel kerje kelam kabut..

target nak bawak anak2 naik Feri seberang Penang tu... kire bawak kereta sekali lah naik feri tu..
ni fes time lah tuk derang..so excited..
sampai2 terminal jetty.. tak perlu tunggu pon...bayar kaunter Rm 7.20 ker Rm 7.7o tak ingat lak..untuk satu kereta...tak yah turun kereta pon..
then terus jer naik Feri....dapat depan sekali....



nampak tak sayup2 Penang Bridge..





ni semua atas feri..
sebab awal pagi lagi.. tak ramai orang luar sangat..
so takde lah nak jakun sangat macam kiterang duduk depan2.. hahaha..
masa balik tu.. naik feri gak.. tapi malam.. maybe ramai orang luar nak balik..
memang penuh depan tu orang dok tengok laut dari atas feri..



gambar google


gambar google


 sampai Penang.. terus carik kedai makan sarapan..
dah gugel siap2.. so kiterang terus ke Astaka Taman Tun Saadon kat Gelugor..
lalu lah USM tu semua...jauh gak dar bandar.. tapi idak lah sejam ke hapa..Penang pon besar mana..

gambar sendiri takde... 2-3 menjak ni memang tak rajin nak amik gambar detail2 sangat.. 
takde dah lah setiap kedai nak amik gamabr makan hapa ker.. malas..
lagi pulak.. kat sini.. sesak orang.. hujung minggu lak tu..
parking pon susah giler dapat..
terpaksa park jauh ke depan sikit (carik area masjid)
walaupon korang tengok orang parking bersepah.. 
tapi korang kene hati2 gak yer.. sebab masa kiterang datang ritu.. majlis lalu lalang nak menyaman kereta tepi2 jalan semua...

tempat ni macam pasar pon yer.. tapi kedai makan memang banyak..
orang kata cuba nasik lemak Lemuni.. warna hitam..
tapi kiterang ngah lapar masa tu.. takut nak cuba..sebab takut tak kena tekak..
nak makan terus kenyang jer.. hahaha..
tapi style situ..macamana pon.. masakan dan cara hidangan tetap berbeza..
macam aku makan nasik lemak biasa.. tapi ada pulak kuah banjir macam nasi kandar tu..
sedap..!!


try gak sekali roti serabai lah.. sandwich ketam dan ayam... yang orang kata, at least cuba... sedap gak lah.. harga Rm 2-2.50 satu ikut ko nak ketam ke daging ker ayam ker.. 


alhamdulillah.. kenyang pagi tu..... 


terus kan perjalanan ke Bukit Bendera...
kali pertama naik masa ngan kawan baik aku tu lah.. tahun 2000 macam tu..
kabel car pon masih open lagi time tu.. monyet siap boleh masuk2 lagi kat dalam.. 
masa gi ngan adik2 lepas tu.. time CNY.. ramai nau pulak orang nya sampai keluar2 ke jalan panas2 tu..
malas dah nak naik...
so kali ni.. plan nak naik.. konon nak kasi anak merasa naik cable car...
pergi awal2 pagi.. kol 10 lebih macam tu..
tapi punya lah ramai giler nak mampuih...
pakkal dah janji ngan qaleef... terpaksa gak lah kiterang beratur nak 2 jam..!!!
giler rasa menyesal....hahaha...
cukup lah sekali tu... kalau lepas ni.. anak2 dah besar.. kot nak naik.. naik lah korang sendiri..
mama sanggup tunggu dalam kereta jer..




permandangan dari atas bukit bendera..
nak kata sejuk sangat tak gak..
berangin selesa jer lah..





anak2 nak tengok teropong.. Rm 1 satu teropong..seminit jer kot.. tak tau lak aku...
aku tak tengok pon..
tah apa derang tengok pon aku tak tau...huhu..




ni masuk toys museum dan 5D cinema..
biasa2 jer.. toys setakat 4-5 ketul jer..tu pon tak real.. membazir jer masuk.. hahaha..
yang 5D cinema tu jer rasa ok sikit... 


gambar family pertama kat Penang..

beratur punya lama..panas dan penat.. terus hilang mood masing2...
amik gambar pon tak banyak atas ni..
tak jalan mana sangat pon atas tu... serious.. malas... 




ni masuk tempat apa tah.. Rm 5 sorang.. shaquille jer free..
ikut kan malas nak masuk.. tapi sementara adik2 aku beratur nak naik cable car balik tu.. yang still kene beratur panjang n lama giler)
so kiterang masuk lah dalam ni ngan anak2 jer.. sebelah tempat beratur tu jer..

tengok gambar2 kat kaunter dan orang tu promote macam best sangat2 jer..
sekali masuk.. alaaaaaa.... takde bende pon..
bee park nya pon takde lebah aku tengok..
ada lah sekor dua merayap.. hahaha... bee park kebenda tah..

aku pon tak ingat sangat apa ada dalam ni.. 
setakat nak 'buang masa' beratur tu.. boleh laaaaaaaaaaaaaaaa....


kelabu gambar depan sebab hp aku ni screen protection nya retak kat bahagian camera depan..
so kalau amik selfie.. camni lah jadi nya.. huhu... 


teruk jugak review aku kan... hahahahaha...
ada lah jalan sikit lagi sebenarnya.. ke atas2 lagi.. tapi takde gambar.. malas nak amik..
aku rasa ok jer atas tu.. kalau tengok map.. macam banyak tempat menarik atas tu..
tapi may be sebab kiterang dah penat beratur lama.. hilang mood terus tu malas nak berjalan lagi..
pikir nak turun cepat jalan2 bawah jer carik makan sedap... 

berjam jugak lah nak turun tu.. 
dah kol 3 lebih tengok jam.. kiterang check in dulu... nak makan kat Deen Nasik Kandar Famous lepas tu..
tapi tengok orang beratur panjang giler lebih kurang macam nak naik bukit bendera jer..
dah nampak dari tepi jalan panjang dah.. jalan depan sikit..ada pulak lorong orang beratur ke dalam..
makna nya sebenarnya lebih panjang lah dari yang nampak tepi jalan utama tu yer..

adik aku dah beratur dah.. sementara kiterang carik parking.. 
tapi kesian lak..
dah lah panas giler time tu.. lapar lak tu masing2..
anak2 aku dah cakap lapar.. 
so rasa macam tak sanggup laaaaa kiterang nak tunggu mungkin lagi 2 jam..
proceed ke kedai lain jer.. asalkan dapat makan jer pikir time tu..


gambar googel

gambar googel

parking kereta area hotel.. jalan kaki ke line clear nasih kandar kat Jalan Chowrasta..(hotel kami dekat tengah bandar)
pernah makan situ dulu2.. masa tu sedap dan famous giler.. pon orang beratur panjang2 gak dulu situ..
lepas hal apa tah.. tukar owner ker hapa.. kes gaduh beradik lah..
pulak tu Deen nasik kandar pulak wujud.. terus laaaaaa tenggelam dah Line clear nasik kandar tu..

bagi kami.. ok jer lah.. sedap gak lah banding nasik kandar mamak kat rumah aku tu.. hahaha...
ayam besar.. aku amik beriani lauk ayam.. sedap gak.. anak2 pon makan banyak.. 
kedai nya celah2 lorong.. tapi aku tengok banyak improvement gak berbanding fes time kami datang dulu.. 
lagi bersih.. lagi besar.. dan lagi terang.. dan tak panas sangat dah.. 

tapi tak ramai orang.. orang semua dah beratur kat Deen Nasik kandar...
kalau sanggup tak apa lah..
ada orang.. demi makan.. dah jauh2 tu sanggup jer kan..
aku pon sebenarnya.. tapi mengenangkan anak2 tu.. kesian dah penat.. so mengalah jer lah..
sampai ke sudah tak makan pon.. sebab ke-tak sanggupan tu..
tak per lah.. kot 7 tahun akan datang.. ada rezki nak datang balik penang ni..
boleh lah usahakan.. pukul 3 die bukak.. pukul 2.00 kami dah siap beratur..giteeewww..
tu pon kalau takde anak kecik lah yer.. hahahaha



balik hotel.. rehat.. solat.. mandi semua.. dalam kol 6 petang nak gi batu feringhi lak...
niat aku nak makan jagung bakar caramel sedap..!!!



dari hotel ke sana dalam 40 minit gak..
sebenarnya tak lah jauh sangat..serious..aku tengok waze berapa km jer..
tapi sebab kan macam biasa lah.. Penang jammed memanjang lagi2 hujung minggu..
jadi tak sempat kiterang nak tengok sunset.. sobsob..
sampai sana dah gelap..
so jalan2 jer lah...
kat sana malam minggu happening... ada macam up town... 



tapi tak lama pon kat sana.. tak sampai hujung pon berjalan.. panjang nau lak...
balik tu kiterang ke Padang Kota nak makan PASEMBUR !!! 
ni paling aku tunggu2... sebab aku memang suka Pasembur..
eaahh.. ritu balik Thailand bulan 7 ritu ada singgah kejap sini semata nak makan Pasembur.. 
makan semata pastu balik.. huhu..

sebenarnya selain Padang Kota ni.. ada beberapa tempat lagi yang popular pasembur nya..
tapi sebab kiterang plan lepas makan nak letak tepi laut situ.. malam2 minggu happening macam2 aktiviti..
so tu kiterang ke Padang Kota jer tu..




kat Padang Kota ni memang banyak giler kedai jual pasembur yer..
bersaing2 sampai kan ko duduk kat area meja makan tertentu..
nanti ada orang datang soh order hanya dari die..sebab tu area die.. tak ley order dari tempat lain..
tapi kiterang beli jer jugak kat tempat lain.. dah sebab tak banyak tempat duduk pon..

Gani pasembur ni antara yang famous kat situ..ramai orang beratur..
lagi satu Hussain Pasembor.. bertentang ngan Gani pasembur ni lah..
tapi sebab ritu dah pernah try Hussain n rasa biasa2 jer..
so kali ni try kat pakcik Gani lak yer..
takde gambar nak share.. tapi memang sedap..!! bagi aku lebih sedap dari pakcik Hussain tu..
2 malam 2 kali repeat kedai makan sama... sebab sedap..
2nd day amik double dari fes day pon still tak cukup.. banyak dah penuh giler pinggan..
yer lah.. ngan adik2 aku yang kuat makan lagi..


kalau berjalan ngan adik2 aku ni.. hp aku memang penuh gambar derang jer lah...
satu gambar macam ni jer ghuper ada lah dalam 20 ketik agak nya aku rasa.. 



anak2 aku makan kerang bakar.. sos nya sedap..
selain pasembur.. makan jugak lah makanan lain kat situ..
setakat pasembur jer..tak kenyang...melain kan ko amik 40-50 hengget tu sorang makan jer yer..

lepas makan lepak2 kejap kat dataran situ.. banyak orang jual and tempat family lepak2 situ.. 


ni kat Padang Kota tu jugak lah.. lepak2 tengok ada orang bawak keluar ular..
adik aku cakap.. die tak pernah pegang ular... aku pikir.. eahh.. yer ker?
rasa macam kecik2 dulu pernah bawak die gi Melaka Safari amik gambar ngan ular albino..
lupa ler teeeeewwwwww... 
nak pegang n amik gambar ngan ular nama manja ni.. Rm 5.. 
ada lagi satu ular haluusss jer.. kemahen manja lilit kat tuan dia.
eaaahh.. ai is cannot lah.. tengok adik aku pegang2 ni siap cium2 pon aku dah meremang2 tengkuk dah.. berani ko eh..


ingat nak tunggu buskers.. dulu2 datang ada orang buat buskers..
best gak layan.. tapi malam tu takde lak..
mungkin awal lagi kot.. masa kiterang lepak tu belum kol 10 pon lagi...
sebab dulu yang kata tengok ada tu kol 12 lebih..
memang tak laaaaaaaaaaaa aku nak menunggu semata.. letih...

malam tu balik... rehat memang tak sedar apa dah..
dapat lak hotel katil bantal semua selesa gila..nikmat dunia sementara...
esok pagi2 nak bangun hunting makanan lagi...
haaa.. esok nya banyak gambar beratus2 amik sebab mood masing2 dah ok sikit.. 

ok lah.. sambung kendian...