Sunday, November 25, 2018

"aku menyesal gila berhenti kerja !!"




aku tak tau kenapa.. 

setiap kali orang tanya aku.. "aku kerje apa?" or kat mana.. oleh sesapa pon lah...
aku akan jawap "saya suri rumah".. senyum...

tak pernag lah aku nak jawap "saya bisnes women" giteeewwwww hebat sangat bunyik nya... hahahahahaha

nak jawap "wahm" pon aku malas.. sebab panjang sangat... jawap suri rumah jer senang..

lagi pon.. even ada bisnes...dan bukan bisnes jual2 barang online dah sekarang..ada company berdaftar.. akaun berdaftar.. ada bengkel.. ada pekerja.. proper lah kire nya tuk kata bisnes aku ni sebagai satu real bisnes..

tapi.. aku masih tetap uruskan anak2 aku sendiri jugak..
aku sendiri uruskan makan minum mandi sekolah hantar pergi balik.. mengaji.. homeschooling.. semua2 sekali lah senang cerite.. 
takde lah aku kerje pagi balik petang-malam dan letak anak aku kat taska..or transit or sebagai nya..dapat gaji sama tetiap bulan..
biasa gi mana2 pon.. urusan kerje..anak aku akan ikut sekali.. walaupon jumpa client/customer..
macam waktu pagi.. qaleef sekolah... so aku bawak shaquille jer..
tengahri bekejar balik amik qaleef balik sekolah.. sediakan lunch..
kalau ada kerje balik.. gi bengkel ker.. tuk tengok kerje2 kayu kat bengkel..
aku bawak lah sekali 2 orang tu...
maksud nya.. kalau anak tak kesekolah... anak memang bawah jagaan aku sepenuh nya..
so..consider aku suri rumah lah kan..
tak yah nak fefeeling macam hebat sangat berkerjaya bagi kad kat orang tulis director.. eaaahh... hahahaha...

tu aku prefer jawap suri rumah jer.. 
dan maybe sebenarnya.. aku malas nak jawap panjang2 ke hapa..
or may be... aku rasa aku lebih ok jawap aku suri rumah instead of bekerja..
melainkan kalau perlu... 

ada jugak orang bila aku cakap jer aku suri rumah..
tetibe makcik tanya/suruh aku berdikari carik duit sendiri jangan perabeh kan duit laki takut2 kene tinggal ker laki meninggal ker.. [aku panggil makcik sebab keakdang gaya nye bercakap tu kemahen nak down-kan orang jer lah kerje nya] 

but well.. 

since dah nak 7 tahun tak bekerje opis hour.. takde jawatan boleh nak bagitau..takde opis boleh nak share location.. maksud mudah nya.. suri rumah atau WAHM.. 
[tak penting sangat pon kat aku ko suri rumah tak buat apa2 ker atau bekerja dari rumah ker..] 
so aku tak berapa nak kisah pon apa tanggapan orang..
ikhlas aku tak rasa down pon alhamdulillah.. 

dan... aku takde pon niat nak tipu.. tapi takde apa nak di bangga kan sangat pon..
semua yang ada pon atas rezki Die.. [dengan usaha keras jugak]
so bagi aku.. ko suri rumah ker.. bekerjaya ker.. sama jer nilai nya kat sisi Allah..
beza nya hanya iman dan taqwa kita.. gituuhh...
so kenapa manusia harus membeza2 kan nya..

aku cuma.. kekadang memang malas nak explain..
aku hanya bagitau bila aku rasa betul2 perlu.. 
kalau setakat ko tanya tuk saja2 tanya tuk tau kat mana level ko sekarang..
either jadi manusia hebat bekerjaya begaji besar atau suri rumah yang di anggap tak punya apa2..
aku malas sikit nak layan.. 
jawap jer suri rumah.. dan lepas tu lantak situ lah ko nak rasa apa..
bukan sombong.. tapi kekadang ko boleh tengok acaner orang layan ko dari situ.. 
sebab biasanya ikut pengalaman.. tak ley nak nafikan.. typical pemikiran kita.. suri rumah tuk zaman mencabar dan canggih sekarang bukan satu pilihan yang baik.. 
but.. don mind la... lain orang.. lain pedapat nya.. 
aku ok jer mana2... bagi aku semua orang ada keistimewaan dan sisi hebat masing2.. 
don judge.. thats all.. 

aku jenis.. apa ko nak pikir.. wat evaaaaa... tak penting pon.. 
buat masa ni tak pernah mintak duit orang..or duit family pon tuk survived hidup
kalau duit laki tu... eeahh.. laki aku pon kan.. hahaha...
alhamdulillah rezki Allah sentiasa ada..
asalkan tak pernah berhenti berusaha..



baru2 ni sorang kawan lama masa belajar dulu.. bercerai sebab si suami curang... 
umur sebaya aku... anak 3 dah bersekolah rendah..

tetibe die cakap "aku menyesal gila berhenti kerja dulu..!!" 
die berhenti kerje dulu sebab suami die suruh...

siap nasihatkan kat soc-med.. "kalau laki korang soh berhenti kerje.. jangan sesekali berhenti.. aku menyesal dengar cakap laki aku dulu "

lepas di tinggalkan suami.. die bekerje balik macam biasa..  diploma or degree yang dia ada sebelum ni.. mmbantu tuk die dapat kan kerje serta pendapatan tuk jaga anak2 dia lepas penceraian.. alhamdulillah..bagi aku... Allah dah permudahkan urusan dia...

aku tak cakap apa... aku tak nak tambah dendam atau bara kat hati die..waktu tu kite patut jadi orang yang mendengar jer.. 
apa dia lalui dah cukup dasat tuk seorang wanita..
dan aku paham apa yang die cuba sampai kan..

tapi satu perkara.. dari dulu aku pernah cakap kat korang.. kat blog ni lah sebenarnya..
dan aku nak share lagi saat ni.. lagi2 tuk yang suka email aku tanya dan mintak pendapat or sekadar berkongsi.. 

bila buat apa2...fes sekali.. mesti niat dan buat kerana Allah... letakkan hati kita tampa tara nya hanya pada DIA...
insyaa Allah.. apa2 pon jadi.. kite tak akan nampak perkara tersebut sebagai bencana.. tapi lebih atas kasih sayang Dia.. tak kisah lah yang datang tu dalam bentuk ujian atau ganjaran...

then.. buat tuk diri sendiri.. atau tuk anak2... 
kalau boleh.. elakkan diri buat semata2 tuk pasangan kite semata..
sebab.. takut jadi macam tu lah..
hilang ikhlas.. mengungkit.. dan akhirnya semua jadi sia2.. mungkin boleh sampai kite kehilangan pahala..
kan sayang tu...

macam situasi kawan aku tu lah.. satu perkara tu jer lah aku terkilan..
bila dia hanya rasa penyesalan sebab ikut cakap suami.. melepas kan kerjaya die sebelum tu..
bagi aku.. tak perlu nak menyesal pon.. dan takde apa yang perlu di sesalkan..
satu perkara sebab.. bende dah jadi.. dan semua dah di takdirkan..
lagi satu perkara bagi aku.. takdir yang tu jugak.. bagi die peluang tuk jaga anak die sendiri.. 
so.. masih tetap ada manis nya... kan.. 
masa die lepas kan kerjaya dia dulu.. walaupon atas permintaan suami (ex) die dapat satu kebaikan dan kelebihan lain... iaitu pahala seorang suri rumah.. dan lebih brharga bila die dapat jaga-didik-membesarkan sendiri ke 3-3 anak dia sebelum tu...
kan tu lebih bermakna tuk seorang ibu...
walaupon di sakiti pada akhir nya.. tapi.. tetap ada sisi yang lebih baik dari apa yang pernah berlaku.. 

kite mungkin isteri yang di khianati.. tapi kite tetap seorang ibu pada anak2 kita... yang mana..mereka memang layak terima semua kasih sayang kita.. 
takde apa nak di sesalkan..
sebab.. apa2 pon.. semua nya atas urusan Allah... dan setiap satu tu pasti ada asbab nya insyaa Allah..

but well... siapa lah aku nak bercakap apa yang die dah lalui..
aku tak lalui pon.. tak tau apa kesakitan yang pernah die lalui... 
tapi aku pasti.. dia orang terpilih yang Allah sayang tuk di beri ujian hebat macam ni... kan?

kalau aku..?? tak tau lah macamana aku nak lalui...waktu tu... 

Allah yang pegang hati manusia.. tu jer yang aku selalu akan ingat.. 



bekerje atau tak bagi aku pilihan sendiri.. kalau korang tak nak.. walaupon suami korang suruh..
so dont...bincang hati ke hati.. 
kalau ianya hanya sekadar pilihan oleh suami.. 
lain lah kalau suami langsung tak bagi tu.. kire berdosa gak kalau kite masih buat.. 
suami isteri pon kan.. bincang jer lah helok2.. 
keakdang bende ni bukan pasal mampu ker tak..
betul ni.. kekadang laki ko mampu pon.. tapi kalau hati ko tak boleh nak buat..[jadi suri rumah] tetap tak boleh jugak.. [ada macam sorang pernah email aku share]
ada orang hidup sederhana jer.. tapi.. hati nya gembira ngan apa yang ada..
tu aku cakap.. satu masa.. kemampuan bukan ukuran kegembiraan.. giteeeww... 

even masa aku dulu2 pon.. dari pengalaman..
lepas kawen.. abah sado dah soh aku berhenti kerje.. sebab die kata kesian aku penat bekerje.. 
tapi memang aku tak nak lah kan.. hahaha.. dok umah nak buat apa...
takde anak lagi..
so abah sado ok jer aku bekerja.. atas pilihan aku sendiri..

lepas dapat anak... dalam pantang.. still takde pon rasa nak berhenti..
masuk kerje macam biasa.. masih tak terpikir...
sempat lah bekerja beberapa bulan sebelum aku sendiri amik keputusan tuk berhenti kerje..
atas pilihan diri sendiri..untuk anak.. sebab masa tu tak sampai hati subuh2 hantar anak tak mandi lagi.. balik amik dah azan maghrib..
tak dapat bayangkan bila mungkin die dah besar sikit.. hari2 menunggu makpak nya amik bawak balik macam selalu aku tengok setiap kali aku amik anak.. 
so aku buat keputusan sebagai seorang mak.. bukan isteri.. 
memang abah sado pernah requested..
tapi tak pernah paksa pon.. 
but still nak berhenti tu pon.. aku berbincang dengan abah sado jugak..

walaupon awal2 tu ada jugak phase macam2.. 
tapi lama2.. rasa ok jer.. Alhamdulillah.. dan demi Allah takde sikit pon aku rasa menyesal saat ni..
tapi tu pilihan aku... dan pilihan setiap orang adalah tak sama..
semua orang ada alasan sendiri..
buat apa yang hati korang suka..ikhlas... kerana Allah... sebab bende2 ni tuk jangkamasa panjang yer.. 
jangan lah lepas berhenti kerje.. kata buat tuk anak2 dan sebagai nya..
tapi lepas tu merungut.. marah2.. tak ikhlas kat hati.. 
bak kata mak aku.. rugi.. tak dapat apa2...
buat atas keihklasan diri sendiri... supaya bila apa2 jadi.. korang tak akan rasa macam bende tu satu kesilapan atau penyesalan... 
bekerje pon salah satu jihad jugak kan.. as long as buat kerana Allah..
bekerja tuk kelangsungan hidup yang lebih baik.. untuk anak2 jugak.. 
even.. aku pikir nak cari sorang pekerje perempuan tuk handle kerje2 pengkeranian satu hari nanti.. taknak lelaki.. 
kot2 boleh bantu suri rumah.. or ibu tunggal ker kan.. sama2 share rezki..

even.. aku ni kire bekerje jugak.. 
nak carik duit lebih tuk diri sendiri gak... 
cuma nya.. aku lebih prefer bekerje sendiri buat masa ni..
jujur.. kalau orang tanya.. aku jawap jer aku memang malas dah nak kerje2 ngan orang makan gaji tak seberapa letih jer lebih penat lagi kene marah lagi... 
cuat masa ni lah...
tak tau lah kot satu hari nanti kan.. cakap lebih kang lain pulak jadi.. hahaha..
walaupon orang cakap.. sekarang susah nak carik kerje ke hapa..
so orang takut nak berhenti kerje.. 
tapi bagi aku.. semua tu kerje Allah.. Allah nak bagi rezki dalam perbagai bentuk jalan dan cara... insyaa Allah..




btw... ni gambar2 aku bercuti ke Penang ngan family baru2 ni..