Monday, February 04, 2019

cerite isteri sebagai menteri kewangan keluarga dan pengurusan bil..



kat umah ni..kerje2 uruskan pembayaran bil2.. atau pembayaran2 lain macam yuran anak.. 
semua kerja aku.. 
abah sado biasa bagi duit jer..  pandai2 lah aku nak salur kan ke mana.. 
dan aku akan uruskan.. 
biasa abah sado tak tau pon.. kalau tertunggak ke hapa.. atau bil bulan tu banyak ke..
apa2 aku kene update dia..
tapi ada jugak lah yang die uruskan sendiri.. direct ngan bank..
macam bayar loan rumah dan kereta.. tu die setelkan.. aku jarang la tau.. 
cuma aku akan ingat kan... since kekadang die sibuk... dan jenis perangai suka bertangguh.. 

lagi satu.. kekadang die tak update aku.. haa tu selalu jadi masalah..
macam cukai berkaitan rumah.. 
bila sampai bil.. aku bukak.. then aku akan bagi cakap abah sado..
bayar direct ngan majlis... bahagian ni aku tak suka bayar online.. 
sebab aku perasan.. bila bayar online.. kekadang derang tak update.. 
bila tak update.. tertunggak.. ada tambahan compaun lain..macam denda lewat bayar..
kite ni bayar-bayar.. mengayakan orang.. 
tengok2.. apasal macam tak habes2... bila cek.. problem.. nak ubah dalam sistem amik masa..
datang bil baru.. sama jugak.. stress tau.. (sebab pernah jadi)
so.. soh bayar direct.. terus update..
masalah laki aku tu pulak.. tak de masa..!!
dah diingat kan pon sama jugak..pastu senyap jer.. tak bagitau..
datang bil..(biasa 6 bulan sekali) tengok dah tertunggak..
eaaahh.. carik jalan nak kene bebel ke hapa tu....
kalau bagitau.. aku tau lah nak tolong uruskan  macamana kan.. 
bila dah bertunggak... ada caj denda.. geram lah aku.. 
so terpaksa aku bayar gak online laju2.. tengok lah nanti update macamana tu.. 

bil2 lain takde masalah nak bayar online.. macam Astro.. Syabas.. TNB.. indah water (biasa 3-4 bulan sekali)
macam yuran sekolah anak bulanan (sebab qaleef sekolah swasta).. pon sama.. selalu bayar online jer.. dari brainy bunch dulu .. sampai ke sekolah rendah ni..
macam medical insurance diri aku sendiri.. tu aku bayar sendiri... tapi bayar sekali la.. online jugak..sekali harung buat.. 
untuk bengkel kami.. sewa bulanan dan utilities.. 

pastu bayar gaji termasuk gaji sendiri.. (kene amik supaya tak simply shopping pakai duit company)
lagi apa..? 
tuk credit card ker.. kekadang aku bayar sebab aku yang biasa banyak guna.. hahaha.. 
even ke akaun abah sado..(macam contoh cc maybank) aku lah sendiri uruskan.. 
aku transfer duit aku ke akaun abah sado.. then aku bukak sendiri akaun m2u dia.. aku bayar sendiri..setel sendiri..  haaaa macam tu lah.. 
tunggu die kang lambat.. bertangguh kerje aku.. tak suka..

so yang mana aku uruskan..macam atas ni.. aku kene ingat lah.. 
kene list kan bayaran time membayar tu.. bayar sekali harung..sekali kerje.. 

macam anak2 punya medical.. deducted akaun abah sado.. so aku tak risau.. 
kereta rumah.. pon abah sado bayar direct bank.. just aku kene ingat kan..

_________________________________________________________________________________________________________________________________




ni cara pengurusan simpanan bil2 umah kami ni..
dari dulu..sejak awal kawaen pindah umah sendiri.. tapi ni bil2 dari tahun 2013 lah.. start dok umah sendiri.. bil2 rumah sewa.. takde dah.. 
 aku simpan dalam satu file besar.. macam ni tuk utilities jer.. bil2..
label pon ringkas.. asal mudah carik..
ada orang suka simpan file nipis2 plastik warna warni tu..tapi guna banyak.. pon kemas jugak..
tak kisah la acaner cara.. yang penting simpan satu tempat.. dan mudah tuk buat rujukan..

_________________________________________________________________________________________________________________________________





so selalu awal bulan.. sebelum 5hb aku dah setelkan semua.. 
(dulu selalu sebelum akhir bulan.. tapi atas sebab2 nak mudah.. dan senang nak manage account rumah.. so buat pada satu tarikh.. yang penting.. sebelum 5 haribulan setiap bulan)

lepas tu.. setiap kali time nak membayar2 segala bil mesti aku dieserang macam panic attack.. sesak napas.. tengok duit keluar macam hapa.. hahahaha..
cecah ribuan ringgit... 
selalu kan bil utilities rumah berubah2.. kekadang lebih bajet..
macam bil api bulan lepas.. meningkat 100% !! bulan lepas kan panas setiap hari..so aircond pon pasang selalu.. cannot tahan lah lagi2 tido malam... 
bukan anak2 jer.. aku pon sama... 
sekali dapat bil.. mula lah aku jadi kedekut macam hapa.. 
pastu tengok anak kuar bilik tak tutup kipas tak tutup lampu.. aku dah bebel2 soh jimat..
ngan laki aku pon kena lah jugak setiap kali pon.. 

aku ada satu perangai.. setiap kali kuar bilik/ruang jer.. tangan otomatik akan tutup lampu kipas terus.. laju jer gerak.. walaupon tak berniat atau tak teringat pon.. habit.. ko tau.. habit.. satu kebiasaan.. 
walaupon keluar sekejap jer nak amik barang n masuk balik..tapi mesti tangan laju tutup suis.. 
dan lagi.. memang aku pantang tak boleh tengok lampu kipas terpasang takde orang kat ruang tu..
mula lah aku geram jer..

pergi umah orang pon sama..masuk bilik air ker.. bila kuar.. terus tutup.. macam balik kampung ker.. atau gi hotel ker.. macam tu lah jugak..
dari dapur.. lalu bilik.. perasan takde orang.. takde lah aku jenguk2 tengok bilik ke hapa.. tapi kalau perasan takde orang tu.. tangan aku terus masuk tekan n tutup.. selalu kan suis tepi pintu masuk jer.. tangan jer yang masuk.. hahaha..

yer lah.. ada orang memang tak kisah atau tak amik berat bende ni.. aku biasa jer tengok.. 
bilik takde orang.. tapi kipas terpasang..atau keluar bilik air.. lampu tak tutup.. 
tak yah cakap orang.. abah sado ko tu pon sama lah macam tu..
aku kat depan tgk tv.. die siap2 nak gi surau.. kuar bilik terus gi surau..
tengok kipas bilik tak di tutup.. macam tu lah setiap kali pon..
adik aku pon sama.. macam tu jugak.. die selalu tido bilik bawah tu kalau ke sini..
kekadang die elok jer lepak main hp kat depan tv.. tapi kipas lampu bilik tak ditutup.. takde rasa bersalah lak tu.. 
macam kebiasaan.. 
setiap kali aku yang tutup kalau aku nampak..
dah di sound pon.. macam tu lah.. asyik cakap lupa jer..
aaiihh... tu pon kire habit gak tu kan.. 

ada orang jenis lampu satu rumah bukak terang benderang.. takde orang kat bilik pon.. kipas terpasang.. tengok orang nya duduk lepak tengok tv kat depan..
ai is kenot yer.... kat mana aku duduk... kat mana ada orang.. kat situ jer lampu/kipas terpasang.. (melain kan tetamu datang)
kalau duduk atas.. atas jer lah terpasang.. 
kat bawah gelap gelita...tapi kalau nak bukak tido pasang satu jer lampu kat bawah.. dan kat atas gelap gelita.. aku tak suka tido terang2.. even samar2 pon tak berapa suka.. 
ngan anak2 pon sama.. aku ingat kan..bebelkan..
bila derang turun.. jangan lupa tutup tv kipas atas.. kalau tak memang kene laaaaaa...
lagi satu.. lampu bilik air tu.. geram aku nengok nya... 
membazir..!! 
dari bawah... aku boleh dengar yer kalau ada kipas bilik atau family area tu tak ditutup..
sedangkan takde orang.. anak2 turun bawah tapi tinggal macam tu..
dah takde orang.. ko nak sejukkan sapa pulak kan... membazir lah tu...
sampai aku kene buat denda bagai.. sapa last tak tutup.. nanti kene... 

sama gak lah ngan suis2 rumah ni.. tak guna.. mati kan jer terus... 
sikit2 pon.. bil jalan.. 
bende ni bukan berkira ke hapa.. tapi habit.. dah biasa.. dari masa ngan family dulu pon macam tu.. 
mak aku pon macam tu..

selalu kat rumah ni.. bil api lah selalu buat aku sesak dada sikit.. tak pernah nya nak sikit.. yer lah.. dah aku pon tak kerje.. 
banyak masa kat rumah jer.. 
air pon baru2 ni meningkat.. 
selangor kan ada subsidi.. jarang lah aku membayar..
tapi sejak2 anak dah besar2 ni.. suka main lama2 dalam bilik air dua beradik.. 
tengok bil naik 5-10 hengget..
memang la tak banyak.. tapi kire membazir air lah tu kan.. semata2 sebab main air.. membuang..
so kene ingat kan anak2... lagi satu.. kuar bilik air.. tak perasan pili tak tutup rapat.. 
pon jadi punca jugak tu..

_________________________________________________________________________________________________________________________________





berkaitan rumah atau kenderaan.. file lain.. sebab banyak dokumen nya.. tah apa2 bende lah sampai setiap bulan.. lain..
jadi kene letak satu file khas.. kenderaan.. insurance pon sama jugak.. banyak nau dokumen nya setiap kali pon.. rceipt2 lagi yang sampai..

_________________________________________________________________________________________________________________________________



tu memang semua keje isteri2 lah aku rasa...dulu tengok mak aku pon sama gak..
die yang uruskan.. tapi dulu lagi kesian sebab die kene gi pejabat pos tuk bayar..
amik nombor..tunggu.... 
sekarang semua nya buat online jer..  

jadi menteri kewangan rumah tangga... macam tu lah die..
salah satu cara jaga kewangan keluarga.. kurangkan beban suami.. 
penat die carik duit.. tinggal anak binik kat rumah..
so mana2 boleh bajet.. kite ketat kan... so boleh menyimpan untuk keperluan lain.. 
boleh gi bercuti spend masa ngan anak2 ngan keluarga pulak kan...
dari membayar bende macam2 tak nampak.. giteeeewwww...


saja borak2 ngan korang.. sebab baru jer setel membayar ni ha.... kot sok lusa nak kuar berjalan kan cuti... 
sementara free ni setel kan.. ni pon dah 4hb.. sewa bengkel kene setel sebelum atau pada 5hb setiap bulan..
tak nak lah sampai orang mintak2..
lagi satu.. perangai.. takper lah takde duit pon.. asalkan hutang setel... 
hati pon senang.. dari kan nak berjalan hapa seronok2.. tapi bil melambak2 dan bertunggak2..
haaa tu aku tak boleh... 
tak kisah lah sapa nak membayar pon.. keakdang macam bil2 ni.. ada isteri tolong bayar kan.. tuk ringan kan beban suami..
even aku sendiri pon.. macam tu gak.. tak berkira.. lagi pulak sekarang kami buat bisnes sama2..
macam aku.. amik gak lah gaji.. abah sado tak yer.. die tak nak.. walaupon die banyak gak buat kerje..
so cara aku.. aku amik bahagian dia tu untuk ringan kan beban dia.. buat lah bayar2 bil ker.. bayar cc ker.. pastu cakap lah kat dia.. aku dah tolong bayarkan.. 
kalau kendian die nak kasi aku duit lagi.. aku simpan jer lah buat belanja lain..
tolong menolong... apesalah nya.. selagi dia tau sendiri tanggungjawap die kan..