Thursday, February 28, 2019

Rumah AtyFared : Vinyl di Ruang makan



alhamdulillah.. akhirnya.. ada masa lapang nak mem-blog.. eahh mem-belog eh... pon boleeeeyy... 





harini.. aku nak cerite pasal vinyl kat dining area.. ramai yang request...
kata aku tak cerite pon lagi.. 
last aku cerite masa proses pasang.. awal puasa tahun lepas..

aku pon tak ingat.. hahaha..

yer.. kami pasang sendiri jeeeewww...
saja nak recall balik pasal ruang ni..
since ni asalkanya dapur.. sebelum kami renovate extended ke belakang lagi..
jadi ruang ni kami jadi kan dining area..

dan sebab kan dulu ni dapur.. so tiles asal pemaju kasi... agak menyedih kan..
warna oren.. size kecik2..(tapi ada umah jiran lain aku tengok tiles nya lain pulak)
dan kasar-kesat.. sesuai lah tuk bahagian dapur basah yang asal nya... 
tapi bila dah jadikan dining area.. tak sesuai dan tak berapa cantik..
lagi pulak.. kat dapur yang kiteorang extended tu..pakai tiles hitam... 
so kalau tengok secara keseluruhan ruang.. dari depan.. ada 3 tiles warna lain2..
tak cantik... 

memula dulu.. masa renovation dapur tu.. ada tanya pendapat sini..
ok ker kalau tukar jer tiles terus tuk dining tu.. atau pasal vinyl..
tapi ramai cadangkan supaya just pakai vinyl berbanding nak hack tiles asal pemaju..
ada yang cakap.. since tiles tu elok lagi.. better tak perlu tukar.. just letak vinyl ke wood flooring ker..
dan lagi.. lebih jimat.. 

so.. tak jadi aku tukar tiles tu.. 
tapi nya.. nak pasang vinyl tu pon.. punya laaaaaa lama... sakit mata 2-3 tahun gak lah aku tengok tiles oren tu hari2... heheh..
setiap kali mengemop (sebab tiles tu kasar kesat.. nak mengemop tu kene kuat sikit gosok.. kalau tak berdaki) aku stress dan cakap.. bila laaaaaa nak gi carik vinyl pasang..

in fact.. dining area tu pon..
aku cakap nak make-over dari tahun 2016 tu.. sampai kesudah tak siap2.. hahahaha.. sadis betul..
tu sebelum puasa tahun lepas (2018) aku tekad.. kene fokus kat situ dan 'lepaskan' ruang lain..

sebelum puasa tu.. adik aku ada kat rumah.. aku setelkan ngan dia pasang wainscoting tuk frame atas.. dan kat wall sebelah2 lain yang masih kosong..
aku ada cerite.. (malas carik link.. kalau korang nak baca scroll lah under dining area)
lepas tu.. carik dan pasang vinyl...masa pemasangan tu.. pon ada aku share..
tapi sampai kat situ jer..
tak ingat lak lepas tu nak share gambar dah siap pasang..

ni baru aku nak share.. cerite sikit pasal vinyl ni ha...




orang tanya.. ok ker pasang sendiri ni..

struggles jugak lah jujur nya.. aku rasa pasang waiscoting lagi senang.. hahaha..
maybe tak biasa.. 
lagi satu.. yang pasang ni abah sado dan adik aku jer..
aku tak boleh buat.. aku tak tau kenapa.. aku tak boleh dekat-guna gum yang nak guna tuk tampal vinyl ni ha...
muka aku jadi gatal..tekak aku gatal perit.. lepas tu aku akan batuk tak henti2 sampai macam nak terkeluar tekak dan isi perut..
tak pasti kalau tu allergic ke hapa.. bau jer yer.. bukan pegang pon.. 
memula ingat kebetulan.. tapi bila aku tak buat.. aku ok jer.. bila buat jer.. jadi balik..
so tak de lah aku menolong nya pon.. (ada lah sikit2) tolong potong...
bab nak memotong tu lah jenuh.. ngan liat nya... sakit tangan gak..
sebab nak potong lurus.. supaya cantik..
kalau wall tu lurus jer senang nak pasang.. 
ni hujung vinyl ada pulak terkena kat bahagian divider wall atau bar counter tu.. kene potong bentuk L.. dengan size tepat... 
yer laaaaa... fes time kan... tak pro lagi... huhu...

besar ruang ni.. 2 hari buat...kalau betul2 fokus.. aku rasa sehari siap dah kot.. bukan besar sangat pon ruang ni...

berapa banyak aku guna... sungguh aku tak ingat langsung dah sekarang..
aku rasa dalam 5-6 box kot.. dalam satu box ada 16 keping.. aku rasa la.... tak berapa ingat..
bila tanya abah sado.. pon sama tak ingat...

kelebihan pasang sendiri : JIMAT upah pasang.. tu jer.. takde kelebihan lain.. hahahaha...





dah nak setahun pakai.. aku perasan warna ni dah kurang berkilat banding masa baru pasang dulu..
aku pernah baca ada cecair khas nak kilat kan semula.. tapi tak baca bebetul.. sekadar terbaca jer dulu2 ada orang share..
maybe ada kat kedai hardware jual.. nanti nak puasa nanti..baru nak carik beli.. nak buat bagi kilat macam baru sikit..


susah tak nak jaga ? boleh kene air ?

ok jer.. takde cerewet hapa pon..in fact aku rasa agak tahan lasak..
tak mudah calar pon aku tengok.. yer lah kite sorong tolak kerusi meja tu pon.. takde nampak calar..

dan boleh jer kena air.. idak lah sampai aku pernah baca nak mop pon kene pakai pencuci khas.. atau tak boleh kene air banyak2..
vinyl ni getah yer.. tak mudah reput..
dan lagi satu.. setakat mop jer pon.. 
bukan kau simbah air atas tu..

orang kata.. nanti rosak lah kalau air tumpah bagai..
kau kalau air tumpah.. lap jer lah kan.. kalau kata kat tiles or simen biasa pon..
kalau air tumpah bertakung.. tak kan kau nak biar..
so sama lah macam vinyl ni..

cuma... tu jer lah.. kalau kat tiles kau biar kan mungkin sebab kau malas hazab..
tapi kat vinyl tak boleh nak malas2.. kau imagine yer.. bende vinyl ni bersambung2.. antara satu2 keping tu.. maksud nya ada ruang tuk air terserap masuk ke dalam..walaupon ko susun rapat gile... 
air yang terserap tu lah yang boleh rosak kan vinyl tu.. 
mungkin tercabut ker (tak pasti rosak macamana sebab tak pernah lagi)
cuma kalau macam pernah orang kedai explain.. dan ikut logik nya..
air masuk ke dalam/mendap... dalam tu akan jadi lembab.. which mean tuk jangka masa panjang tu..
tak elok lah tuk lantai tu sendiri..

so.. kalau air tumpah ke hapa.. just cepat2 lap.. jangan biar lama2.. atau biarkan kering sendiri.. 
tu jer...takde lah cerewet2 sangat pon...





lagi satu.. aku suka lepas pasang vinyl ni kan.. 
aku dah tak payah dah nak pakai carpet.. still ok cantik jer ruang..
dulu.. aku pakai carpet yer bawah meja makan.. sebab nak cover lantai warna oren tu..
kau tau lah kan.. kalau letak carpet tempat2 macam ni acaner.. susah nak menyapu.. 
lagi ada anak kecik makan berterabur...
nak jaga kebersihan tu.. ko kene extra gigih.. 
kalau tak.. bersemut celah carpet tu pon tak perasan.. kalau ko tak bersihkan...
sebab tu lah aku nak jugak pakai vinyl ni ha... senang..
kalau kata nak pasang carpet pon.. time2 raya boleh la.. kasi cantik sikit..
tapi kalau tak pakai pon.. still ok jer aku rasa...

so far tu jer nak share... 
haritu ada cakap kat abah sado.. macam nak pasang satu ruang tamu depan tu pulak..
tapi tu... kau kene kumpul kegigihan dulu.. hahaha..
dah lah aku tak boleh nak menolong sangat kan... 
so.. biarkan dulu..
maybe.. aku nak pasang kat family hall atas tu dulu.. 
sebab atas tu pon kalau boleh tak nak pasang carpet..
tapi kalau biarkan lantai jer.. tak elok lah ghuper... sejuk pon satu hal..
anak2 nak baring pon tak selesa..
tapi tu la.. nanti lah..
nak membeli tu tak kisah sangat.. nak memasang tu ha.... 
tu lah dia kalau jenis jimat punya orang.. hahahaha...