Friday, March 01, 2019

Rumah AtyFared : Projek apa lagi kat ruang tamu ni ?




Tetiba ruang tamu di-lapangkan hari Jumaat ritu...(aku update dalam IG)



ada orang cakap.. aku nak pasang vinyl lak kat ruang tamu ni..
ada yang cakap aku nak tukar perabot baru..!!! hahaha... ok itu memang tak la buat masa ni.. 
tapi vinyl tu.. macam menarik gak nak dipertimbangkan.. dah alang2 lapangkan rumah kan..





anak2 siap boleh main bola !! punya la lapang.. dan takde perhiasan nak di risaukan..

sesekali tengok lapang macam ni.. memang seronok.. luas.. nak vacum bersihkan mop semua pon senang.. tapi setakat sesekali boleh la... lelama bosan jugak takde perabot takde hiasan... kan.. 


aku nak buat apa sebenarnya..??





aku tukar cat... 

berakhir lah sudah era kegelapan rumah kami... hahahaha... dasat nau bunyik nya kan..

ritu memang aku ada cerite nak tukar cat wall depan ni..masa make over - tukar cat dining area rituh..
tapi tak lah pikir secepat ni.. sebab rasa macam.. malas jer... wall ni dah lah besar..
terbayang2 penat nya acaner nanti.. (melalui pengalaman)
aku nak cakap kat abah sado pon macam seram.. hukhuk.. 

TAPI tu la... knowing me... TETIBE tu datang sendiri..
tetibe hari tu.. mengemas2 umah.. aku macam bosan jer tengok wall hitam tu..
petang tu amik qaleef.. tak sengaja terus lajak ke kedai luar beli cat..
itu pon pikir lagi.. beli jeeerrr.. MUNGKIN cat lambat lagi.. tak tau bila..

sampai umah jer.. tah mana datang semangat.. tetiba lagi.. terus aku lapang kan umah..
tolak2 semua sofa meja ketepi2 tangga..
hiasan..carpet gulung2 semua letak kat bilik tamu bawah..

aku memang jenis kalau nak buat kerje.. kene kemas2 macam ni..
tak suka berkecah2.. nanti dah penat.. akan lagi penat tengok bende bersepah.. 
so sebab tu aku suka lapang kan umah dulu.. 

lepas tu tampal2 maskin tape... dan terus start mengecat.. siap setengah hari.. dan kemas macam takde apa2 berlaku... 
aku syak.. aku ni kene sumpahan la weyyhh... tak tau lah terlebih ghajin ke hapa sangat perangai aku ni ha... eeaahh penat laaaaa sebenarnya... ingat tak penat ker...
tapi selalu rasa menyesal lepas dah separuh mengecat lepas tu penant nak giler.. baru rasa menyesal.. ahahahaa.. tapi tak ley buat apa.. sebab dah separuh.. nak-tak-nak..kene habes kan jugak..giteeeww perangai kau.. mengundang sangat..




so.. pilihan kali ni.. is color grey...tapi gelap sikit dari yang kat dining area.. 
sebenarnya warna ni lah yang aku bayangkan dulu nak cat dining tu..
tah acaner tah boleh tercerah pilih dulu.. pasrah jer lah..
seb baik kali ni betul warna pilihan yang aku bayangkan..
yang divider tu.. memula memang aku tak tukar cat.. sebab malas..
tapi lepas tu kat situ aku tambah wainscoting.. nak touch up tu.. aku gi cat jer semua ngan cat yang baru ni..


kali ni aku guna cat jenama JOTUN.. first time nak try..
eeahh aku suka lah texture dia.. lagi 'rich'.. selapis pon dah nampak cantik.. 
harga lebih kurang jer ngan Dulux sebelum ni aku pakai.. 



so ni code nya.. aku tau nanti ramai yang akan tanya wassap /email.. so aku bagi ni siap2 yer.. 
nak mudahkan korang..



takde gambar orang mengecat.. sebab aku mengecat sendiri..
abah sado kau takde..kerja.. kalau ada pon dia kene ke workshop tolong siapkan order wainscoting customer sangat banyak minggu tu..#alhamdulillah
tapi sempat jer ko kan.. haaaa... macam tu lah aku.. kalau aku kata nak.. aku akan usahakan dan terus buat.. tak kira lah kau sibuk ke hapa..
petang tu aku masih dapat penuhi jemputan besday kawan rapat aku kat Kapar..
siap bawak anak2 jalan lagi lepas tu..
penat tak penat tolak tepi..
kalau aku kata aku nak buat.. aku akan tetap buat..



cuma wall tepi ni..(bahagian tingkap dan pintu) aku cat hari ahad esok nya.. tu pon tengahari..
bahagian ni kene bukak langsir.. part tu benci-ta gila sebab langsir tu berat nya ya ampuuuunnn..
lagipon kene buat pantas sebab kene pasang langsir balik sebelum malam..
kalau tak.. jarang.. nampak dalam rumah...
sikit jer bahagian ni.. tu pon setengah abah sado buat setel habes... abah sado kalau buat.. laju sikit..




terus hari tu jugak kemas..vacum.. mop..susun atur perabot balik..
kemas macam takde apa2 berlaku.. 
elok jer lepas tu.. abah mertua kol kata nak datang umah..
naseb bek laaaaaaaaaaa dah siap semua.. kalau tak.. lagi haru nak kene setel laju2..


nanti aku share susun atur terbaru yer..
aku dah ubah susun atur lain.. sangat... beralih semua nya...
tapi takde lah perabor baru ke hapa..
car baru pon dah cukup la tu..


ok.. setel cat... lega dapat siapkan sebelum nak puasa-raya..
sebab nanti lagi penat... lagi takut tak de masa macam tahun lepas..



next project is... bilik tetamu...............................yang dah di kosongkan jugak...........
insyaa Allah.. ngah kumpul semangat nak start balik ni..