Saturday, March 02, 2019

sibuk pada tangungjawap.........................bukan setakat pada kerja..



pheewww... lapang sikit minggu ni... ley la lepak2 layan lappy update blog lebih sikit... 

harini saja nak borak2 kosong... 

sekarang aku jarang-hampir pada tak pernah dah nak cerite pasal aktiviti2 seharian kiteorang dah..
like kalau ada aktiviti family ker.. hang out with kids ker..

sedangkan aku rasa.. aktiviti kiteorang ngan anak2.. ngan family.. 
sentiasa jer ada.. pantang ada masa lapang sikit.. memang cuba seboleh nya spends ngan family.. atau buat aktiviti ngan anak2..
kekadang kuar tengok wayang ngan pak Jalil ko.. 
keakdang dieorang datang sini jalan2 jumpa cucu..
pastu jalan2.. makan2...

bila2 mood aku datang.. n lapang.. selalu bawak anak gi tempat2 macam kidzoona..
kalau nak kata aktiviti anak tu.. sentiasa lah ada..jarang sangat kalau aku tak sibuk.. aku dok lepak2 kat umah tido baring.. huhu (rindu waktu singgang)

ada jer tempat aku nak tuju.. ada jer nak mengajak laki aku tu merata..
even shopping2 lah.. tengok movie lah... 

tapi tu lah sekarang ni.. perangai aku dah jarang-tak pernah nak sharing dah kat sini..macam dulu2..
tak tau lah kenapa ehh...
nampak macam.. aku hanya bizi ngan kerje.. cerite pon pasal kerje dan rumah jer sekarang ni kat blog..

macam takde life lak kan..hahaha.. sadis..
sedangkan tak pon... 

memang sekarang ni malas nau2 aku nak bercerita kat blog ni..
in fact ada bende besar macam ritu gathering lunch ngan family aku new year-birthday celebration aku n adik
lepas tu ada gathering rehlah ngan family ayah/ummi and adik2 tiri pon sama..

macam last month kiteorang anak beranak plus abang/kak ipar and adik gi bercamping first time tepi pantai... pon tak cerite..
jangan kan kat blog.. kat IG pon aku malas nak share gambar.. 
macam takde apa2 berlaku jer..
sedangkan seronok..!!! bukan camping tu jer.. semua2 lah..
gambar of cos belambak knowing me camera hangkut kulu kilir...
tapi.. tu lah.. amik gambar.. simpan sendiri.. 
lepas tu letak dalam external hard disc.. rosak.. nanges tepi tangga sorang2.. uhuhuhu... 

beza sangat2 lah ngan dulu2... kalau sapa biasa lama follow blog ni tau lah..
semua bende nak update.. 
gi jalan TAR pon nak share gambar belambak.. hahahaha... 
jangan kata gi jalan TAR.. gi Jusco depan umah breakfast kat white coffee pon kau hapdet.. hekeleeeyy.. 

tapi sekarang macam tak kose sangat dah nak bercerita.. 
kalau ada pon cerite pasal umah dan kerja jer.. 
kekangan masa pon yer jugak.. 
atau maybe sekarang aku lebih secretive... or malas terlalu meng-eksplotasi kan (betul ker eja tu) personal life -maybe....


well... macam tu lah kehidupan.. berubah....



so rini..alang2 kata macam lapang lebih sikit... aku nak throwback sikit gambar2 awal tahun sikit... 
kang time malas kang.. hapa pon takde yer..





- lepak family birthday celebration kat foodsburry Shah Alam-





- picnic family - semua ada masa ni.. keluarga kami dan keluarga ummi (adik2 tiri) yang takde abang sulung aku jer sebab dia jauh dok perak tu..
gambar banyak.. malas nak letak semua.. hahaha..
nampak tak.. nampak sekarang acaner..



ni camping bulan feb ritu
anak2 request nak camping sangat2.. so layan kan jer..
balik dari ziarah nenek masuk spital.. terus ke pantai pacak khemah.. dapat lah semalam..
insyaa Allah nak repeat lagi... sebab seronok..
ni camera hp abang aku kot.. tu malap semacam jer tuh.. 


ni sikit2 yang aku ada gambar nya.. hang-out biasa2 tengok movie ke bawak anak main indoor park ker.. selalu simpan hp..camera.. spend masa bebetul ngan anak2.. 
ada lah sikit2 amik gambar.. pon simpan sendiri2 jeeeww..
sebenarnya sebab dah banyak gambar kat tempat sama.. huhu..

tapi tu lah sudah nya.. kekadang takde kenangan kat blog ni ha..
sayang rasa...walaupon untuk sendiri2 jer..
don care orang nak baca atau tak... menarik atau pon tak.. 
kenangan tu..tuk kite sendiri sebenarnya..
memang tuk waktu masa terdekat..  tak rasa.. 
tapi bila lama2.. bile kot ter-baca balik.. mesti akan teringat n rindu sesetengah kenangan tu..
melalui pengalaman bloging bertahun2 lah ni..
nampak perubahan2 dalam hidup tu acaner..
dari cara penulisan tu pon sama.. 

lagi satu.. kenangan ngan kawan2..
macam contoh.. selalu umah aku ni memang jenis orang datang ramaaaaaiii..
lagi2 time raya.. kawan2 blog.. kawan2 belajar kat 3 tempat.. kawan2 sekolah lagi.. 
buat open house bagai.. family penuh rumah datang.. 
tapi tak pernah dah nak cerite kat blog..
Allahu.. sekarang baru terasa tak best nya..
masa tu memang penat.. aku raya kalau tak penat memang tak sah.. hahaha.. 
so.. selalu lepas2 raya baru lapang.. tapi lepas raya takde mood dah nak cerite pasal raya..
takde kenangan tu aku simpan kat blog.. sekarang baru nak tau erti penyesalan... huuuuuu...



ni jemputan baru ni.. sabtu lepas.. (tapi sabtu depan nya baru dapat nak update)
jemputan besday anak sahabat Sue kat Kapar..
biasanya.. kalau ada undangan.. memang aku usahakan datang.. tak kira jauh ke dekat..
majlis ni petang.. aku baru jer setel cat wall ruang tamu aku cerite rituh..
penat giler.. tapi.. macam aku cakap.. aku tetap nak pergi..

dapat lah jumpa kawan2 lain jugak.. lamaaaaa sangat tak jumpa.. alhamdulillah..


Sue ni aku kenal sangat lama.. dari sebelum kawen yer.. dari kenduri kawen..
dampai lah setiap kali die beranak mesti aku nak gi ziarah.. 
ni buat besday anak sulung dah 7 tahun !! dan yang 2nd dah setahun.. alhamdulillah..
semoga Allah merahmati mereka dan membesar menjadi anak solehah Insyaa Allah.. Aamin.. 



Erina ni pon jumpa kat rumah Sue.. excited sangat..
sebab last jumpa masa aku gi beraya umah dia last year.. 
ritu masa aku tak berapa sihat.. off semua social media.. (deactivated kan)
Erina ni wassap aku tanya kabar risaukan aku.. 
punya la baik nya sahabat... Ya Allah.. semoga Allah beri kan kebaikan yang sama pada beliau jugak.. Aamin.. 


balik tu.. gi singgah Tesco nak beli makanan kuceng.. sekali kat kedai Hp pulak..
ada blog reader Nora nama dia tetiba excited tegur aku dan anak2..
punya seronok kata dapat jumpa aku.. rasa terharu  sangat aku ni ha bila ada orang tegur sembang2 ngan aku macam kawan rapat macam Nora ni...!!
dalam masa yang sama.. tetap rasa kerdil tak layak di layan macam tu.. 
Nikmat apa lagi aku nak dustakan Ya Allah..
dengan apa yang aku ada yang patut aku syukuri.. berjumpa.. berkenalan.. berkawan ngan orang baik2..sangat baik!! macam Nora ni dan kawan2 kat atas tu.. 




hari selasa haritu.. family mertua aku pulak tetibe kata nak datang.. 
seronok nya..!! aku suka tetamu datang umah ni.. meriah.. walaupon tetibe.. tapi rumah aku memang jenis guest-ready.. hahaha.. serious ni.. sentiasa terbuka.. 
nak datang..datang jer.. tak kisah.. lagi pulak mak bapak kita kan..
ma bawak sekali adik dan anak buah... tido umah... lagi la seronok...
ajak sekali lunch kat luar makan sedap sikit hari tu (maklum la menantu tak berapa teror masak..huhu)
qaleef takde masa ni sebab sekolah tak balik lagi.. 



hari ni nak kuar bawak anak2 gi GM kat Klang kejap..
ada bende dah janji nak carik-belikan tuk anak..
harap2 kat Gm tu jumpa mur-mur... 
n nak carik barang aku sikit.. lama giler tak kesana sejak2 dah tak meniaga barang macam dolu tu...

lepas tu.. nak gi Seremban pulak.. nak ziarah kawan baik abah sado punya wife yang dah jadi kawan aku jugak.. baru bersalin anak ke-4..
alhamdulillah.. 
anak2 dia semua lelaki.. baya2 anak aku..
anak2 aku seronok lah nanti main ada geng... !!

macamana sibuk sekalipon.. aku tetap akan usahakan untuk bagi masa pada orang lain..
pada anak2.. pada keluarga terutamanya..pada kawan2 rapat.. 
betul.. aku memang sibuk hangkut anak kehulu kehilir bekerja..
tapi.. aku jugak tau balance kan kehidupan aku..
walaupon aku bertangungjawap penuh dan perlu bagi priority pada kerja..
tapi.. dalam masa yang sama.. aku kene pandai uruskan masa untuk kehidupan lain..
aku selalu pegang.. family must come first..no mater what...
masa mertua aku nak datang ni pon..
aku dah ada schedule tuk penghantaran barang ke Puchong.. dah janji..
tapi aku usahakan jugak supaya setel kedua2 nya..
kerje is kerja.. tapi pandai2 lah uruskan.. adjust masa tu.. 
which is aku mesti ada kat rumah sebelum mertua aku sampai petang tu.. (sebab mertua aku tetibe jer yer bagitau nak datang hari tu yang sepatut nya esok nya)
1 jam yer aku pergi balik rawang-Puchong (yang sepatut nya amik masa 90 minit hingga 2 jam)
dapat bayangkan tak laju nya kereta aku bawak... alhamdulillah Allah jaga aku.. dan Allah permudahkan urusan..
esok nya pon sepatut nya aku kene ke bengkel tuk QC-pack-courier barang customer yang dah siap..dah janji !! dan aku usaha nak tunaikan..
still.. aku usahakan (curi2 masa) tanpa abaikan family yang datang jauh2 tu..

bukan nak cakap aku hebat..
selalu kecundang jugak tanggungjawap tu.. sebagai anak..
kekadang lama tak jumpa pak jalil kau.. rasa bersalah jer selalu..
nanti wassap lah dia mintak maaf... huhu.. seb bek dia pon sejenis manusia sibuk gak.. dan paham kerje anak2.. 
kekadang kalau dia nak.. bila2.. dia pon datang jer sini tido..
tapi macam aku cakap.. aku sentiasa berusaha.. cuba.. 
sebab tu lah aku cakap aku sibuk..bukan sibuk kerja semata..
tapi sibuk ngan kehidupan lain jugak... sibuk ngan tuntutan dan tanggungjawap sebagai mak..isteri.. anak..menantu.. sahabat.. dan jugak pada diri sendiri..
insyaa ALlah... bagi aku keberkatan hidup tu lebih penting..