Monday, March 04, 2019

11 TIPS untuk memudahkan korang mengecat sendiri wall rumah dengan cepat dan kemas


orang tak percaya aku cat sendiri kebanyakan wall kat rumah aku ni..
sendiri tanpa bantuan abah sado..
kalau dia ada.. biasa dia akan buat.. aku just tolong2 jer..
tapi ada masa.. aku buat time abah sado kerje atau out station ker..
time2 lapang siang2 anak gi sekolah...kerje bengkel kurang.. 
atau kekadang datang giler rasa nak mengecat jam2 tu jugak.. ahahaha...
so..aku buat jer sendiri.. tak yah nak harap2 orang.. tak yah nak upah2 orang.. 

awal2 dulu.. memang rasa renyah sangat.. amik masa.. penat gila... 
tapi.. aku perasan.. bila dah biasa buat.. makin lama.. aku boleh buat makin cepat.. 
sebab.. dah tau teknik... 
tapi bukan tak penat langsung yer.. mengecat memang penat.. cuma..kurang sikit la dari kalau tak biasa tu kan..

masa ritu aku cerite.. aku selesaikan cat wall kat ruang tamu tu sehari 
in fact sebenarnya separuh hari jer-hanya beberapa jam tu pon sebab aku berhenti banyak kali
sebab nak kene reply wassap customers.. 
kalau korang nak tau.. abah sado kalau buat wall besar ni.. aku rasa 2 jam jer kot.. ker tak sampai..
pernah tengok dulu dia cat bilik tido kiteorang..satu bilik.. tak sampai sejam.. bilik lebih kurang besar ruang tamu ni la...

kire aku lembab sikit lah buat kerje dari dia.. huhu.. tapi kire ok lah..
dari ada yang bagitau aku amik masa berhari2 nak siap kan.. 

memang ramai yang tanya..acaner aku buat... 
jujurnya.. aku takde lah teknik khusus pandai sangat pon.. cuma apa aku sharing ni dari pengalaman..
in fact.. ada sesetengah nya.. aku belajar tengok gugel or kat ig video omputeh lah selalu share..
so mana yang memudahkan tu.. aku ikut jer..(dan aku kongsi)
n sebenarnya.. aku dah biasa pon berkongsi sebelum2 ni..cuma entry ni.. ada extra tambahan sikit..

lagi satu... sebab dah tau nak mengecat tu akan amik masa... 

so sebelum mengecat tu..kalau nak buat pada hari tu.. aku akan setelkan sarapan anak2-laki aku..makan kenyang2..
kalau boleh siap2 masak makan tengahari.. 
sebab macam aku..dah tau.. once aku start.. aku susah nak berhenti (terlalu lama) and kalau dah berhenti..nanti aku jadi malas.. so aku akan buat sekali harung.. (melainkan bahagian kecik2/or sikit2)

bila anak dah kenyang.dah rilek2.. bagi layan movie..ke cerite die ke main ker.. 
so tak kacau dah kerje aku..
pasal anak ni (ada orang tanya : anak2 tak kacau ker/macamana nak handle anak daripada kacau) aku akan share kendian nanti..
since aku pon ada anak kecik 2 orang...

kat bawah ni aku share lagi details siap gambar yer... 




1)  KOSONG KAN RUANG

ni memang tabiat aku dari dulu.. suka kosongkan ruang dulu..kemas bersih2.. baru start kerje
sebab mengecat ni leceh tau kerje.. berkecah.. jadi aku tak nak ruang berkecah sama.. lagi memenatkan badan dan mata.. rasa nak cepat2 siap sebab tak sanggup tengok umah berterabut..
dan bila kite rushing.. kite akan bertambah stress dan penat otak badan semua.. 

aku suka buat kerje tenang2.. tak rushing.. dan kemas.. 
 carpet semua aku gulung.. perhiasan semua lah.. letak dalam ruang khas..(aku letak dalam bilik tamu bawah) 
perabot2 semua aku tolak tepi rapat ke wall tangga-wall yang tak di cat
tu pon aku susun elok2.. bantal2 kecik semua letak dalam bilik.. pon kemas tepi2..tersusun





2) MASKING TAPE 

sapa follow aku dari dulu.. tau lah aku jenis.. akan pakai masking tape tuk tampal kat semua2 bahagian tepi (yang nak elak terkena cat) dengan masking tape
hasil kerje lebih kemas..
aku galakkan pakai size tebal.. 


biasa aku akan letak kat boder2 wall.. macam keliling tingkap dan pintu..  



kat suis2 plug semua aku tampal masking tape

nampak macam lebih banyak kerja dan amik masa..
tapi sebenarnya.. lebih memudahkan kerje dan mencepatkan masa siap..
tak perlu bersihkan.. tak perlu touch-up lebih2.. 
macam perangai aku.. tutup semua..aku cat jer semua sekali.. senang.. 


3) BUKAK SCREW/CABUT PAKU

sebab benda2 ni akan buat kerje mengecat tu jadi tak lancar.. tercangkut2.. 
lagi satu.. tak kemas lah kalau ko habes nak cat semua besi sangkut lansir..
so amik masa sikit tuk cabut semua screw.. paku.. langsir2 (kalau nak cat bahagian tersebut) segala rail langsir.. pls jangan cat sekali besi2 langsir semua tu..
comot dan tak kemas yer hasil nya nanti..

segala frame.. cabut terus.. dan letak tempat khas..
jangan letak bersepah2 tengah halam..
macam aku cakap.. bila bende lain bersepah.. kau akan rasa semua kerje kau berkecah dan lebih memenatkan..
buat step by step.. dan buat sekali awal2.. jangan tengah2 cat.. baru nak alih..
tu segala perhiasan..perabot jadi kotor ngan bekas2 cat..
nak membersihkan lagi leceh..



4) BUANG HABUK PADA WALL

nampak tak bersawang.. selalu nya sawang ni yang tak nampak macam belakang cabinet atau almari tv.. nak alih selalu..berat lak..
so bila nak mengecat macam ni.. jangan malas nak buang..
kalau tak.. time kau cat.. melekat2 kat roller atau berus cat.. lepas tu jadi macam berkerak2 wall kau bila kering..
dah alang2 nak cantikan wall pon kan.. tukar cat baru..
biarlah bersih dan lawa betul2.. baru cantik hasil nya nanti kan..



5) BENTANG CANVAS/LAPIK DI LANTAI

yang ni aku takde gambar khusus... tapi boleh tengok aku letak canvas biru kat bahagian yang aku nak cat..
canvas ni semeter berapa hengget jer pon.. nipis ringan.. senang nak simpan..
bila time kau mengecat tu.. biasa cat memang akan menitik2..kalau pakai roller tu.. lagi la merecik halus2..
so tu lah fungsinya.. nak elakkan lantai kau kotor..
lagi la tiles cantik atau tiles putih..
kekadang ada orang lepas cat..ignore jer.. kesan cat.. 
tapi macam aku tak suka tengok.. tak bersih.. lagi kalau cat bewarna.. lagi nampak..  
kalau tak pasang canvas/lapik.. aku kene kikis pakai scraper.. bayangkan hall besar ni.. nak nak kikis..
letih dan lagi buang masa..!!! serious.. (ikut pengalaman)
so.. sebab tu aku cakap kat atas2 tadi.. persedianan yang sikit yang ringkas..
dapat jimatkan lebih masa dan tenaga.. 
canvas tu..lepas guna ada kesan cat kering.. tak perlu pon nak bersihkan..
aku lipat2 simpan jer.. len kali nak guna pakai bende sama jugak..
kan lagi jimat masa tu dari kau jenuh nak bersihkan satu rumah kendian nya..


------------------------------------------------------------------------------------


yang atas ni.. aku biasa share pon kan kat entry lama2 sebelum ni.. 

nak mengecat tu aku rasa kejap jer kalau betul caranya..
tapi yang amik masa sikit sebenarnya.. bahagian awal ni lah sebenarnya..
ada orang cakap.. leceh.. remeh.. buang masa..
tapi tu lah dia salah satu cara nak memudahkan dan mencepat kan kerja time mengecat..
buat ni semua tak penat pon.. bayangkan. amik masa sikit jer tuk semua ni..
mencepatkan lagi proses time mengecat tu..
amik masa sehari sebelum.. atau malas sebelum nya tuk buat semua ni dulu..
so esok nya plan nak cat tu.. dah boleh terus cat.. 

lagi sikit nak tambah

TIPS : BUAT WAKTU SIANG/CUACA TERANG PANAS - cat akan lagi cantik.. wall pon akan mudah kering.. (kot nak buat double layer ker) so kerje lebih pantas siap.. cepat kemas.. 



bawah ni.. aku nak share idea2 nak MEMUDAHKAN LAGI korang masa mengecat tu... tak pernah share lagi.. tapi mungkin ada orang dah tau... sebab aku pon tertengok kat you tube cara omputeh buat..




1) LAPIK PLASTIK PADA KUAS (BEKAS ROLLER CAT)

pakai jer plastik sampah or plastik market tu.. besar dan boleh tutup habes bekas tu.. ikat kat bawah..
fungsi nya supaya.. bila lepas guna.. kau hanya perlu buang plastik yang dah kotor bercat tu jer..
tak perlu nak rendam2 bersihkan bekas ni lagi..
kan sangat jimat masa tu..





2) PAKAI BAJU LENGAN PANJANG SECARA TERBALIK

yang pakai baju lengan panjang tu.. cara aku.. sebab aku nak jaga anggota wudu' (tangan dan lengan)
memang rimas...dah lah mengecat tu pon dah berpeluh2..
tapi.. personally ikut pengalaman.. nak bersihkan kesan cat pada kulit tu..walaupon boleh tanggal ngan kene air dan sabun jer (bukan cat minyak)
tapi kekadang tak perasan ada halus2 lagi kesan cat tertinggal..
kite rasa konpiden dah.. sekali elok lepas siap solat.. angkat tangan nak doa.. 
hado pulak sikit tak bersih betul2.. 
ustaz cakap.. tak sah yer wudu' kite sebab bahagian cat tu walaupon sikit.. tak kene air..
korang pon tau kan kalau tak kene air.. hukum nya tak sah..
macamana ngan solat pulak..
so.. tak pasal aku solat dua kali lepas bersihkan diri semula.. 
sebab tu aku prefer pakai lengan panjang.. so tak lah terlalu banyak bahagian anggota yang kena..

lagi satu.. kalau nak tau.. aku pon pakai stokin siap2.. hahahaha... pon asbab yang sama..nak mengurangkan..

pasal PAKAI BAJU TERBALIK tu.. tu tuk elakan baju buruk kene cat..
so yang akan kene cat hanya bahagian dalam baju sahaja...




3) PAKAI SARUNG TANGAN KAIN

yang ni tuk elakkan sakit tangan.. tempat pemegang cat tu plastik..keras.. dan bila time mengecat..
kite kene bagi tekanan pada pemegang dan pada roller berus tu jugak..
boleh melecet lah kulit tapak tangat ai olls yang halus mulus ni.. hahahah..
tapi serious ni.. memang mudah melecet dan sakit sangat nanti..
so.. pakai lah sarung tangan jenis kain lembur sikit.. 
kurang sakit pada tangan.. laju lah kerje kita mengecat tu nanti..




4) BERUS CAT

kenapa aku highlight ni? sedangkan dah tau.. dah tentu2 lah nak cat kene ada berus cat/roller  kan..
tapi.. aku nak galakkan korang beli-pilih  yang berkualiti..
acaner nak tau? nak explain tu panjang gak.. sebab ada banyak jenama yang elok..
tak kisah pon mana2.. tapi nak senang korang paham.. jangan lah beli yang murah2 nau melainkan tu harga discount..
haaa kau paham tak... 
kalau roller/berus buat perangai time cat tu yang boleh spoil mood dan melambatkan kerje tu..
aku ada pengalaman pakai banyak jenis roller..
pernah pakai murah2 punya..
so tau lah kualiti dan hasil nya...

ada yang cakap kat aku.. pakai murah2.. boleh pakai buang..
memang betul pon.. tak yah nak basuh2..tapi still kene carik yang elok.. 
kalau roller elok.. time mengecat tu.. smooth jer kerja.. laju jer.. dan cantik jer hasil cat tu..

and.. beli lebih kalau nak cat ngan warna2 berbeza... jangan campur beberapa warna pada 1 roller..
lagi2 putih  



5) BATANG CAT BOLEH LARAS

untuk wall tinggi.. pakai batang ni.. ringan jer bende ni yer.. bende ni beli asing ngan roller cat..
boleh beli kat kedai hardware.. harga tak ingat.. sebab dah lamaaaaaaaaaa sangat..
batang ni boleh lagi panjang.. ritu kiterang cat wall pada tangga yang tinggi nya aku rasa lebih 15 kaki kot... 

dulu aku pon tak pandai pakai ni.. tapi abah sado soh pakai ni sebab kerje lagi laju..dan tak sakit pergelangan tangan...
memang betul pon..lagi senang giler...
dulu yang tinggi2 aku pakai kerusi panjat.. lepas tu aku pakai roller cat yang pendek tu jer sapu..
tapi aku punya otot lengan semua sakit lepas tu..
pergelangan tangan pon sama..
aku pon tak tau acaner nak explain kat korang acaner dan kaitan nya.. hahaha..
tapi.. ikut pengalaman.. bila pakai batang laras ni.. memang kerje lebih cepat.. mudah..dan kurang sakit dah... kire tak berapa penat sangat.. 
tu pasal aku boleh siapkan kerja ngan pantas tu...



6) BUNGKUS DENGAN PLASTIK


cara ni aku guna bila aku nak tinggalkan kerje sekejap.. sekejap aku tu maksud nya bukan setakat 1-2 jam.. tapi mungkin separuh hari..or mungkin nak sambung esok nya...

berus/roller cat ni.. biasa lah kalau kite tinggal kan kene angin.. nanti dia keras kering..
so.. selalu orang rendam air.. basuh... part tu yang malas tu kan kan kan...aku tau la... hahaha..
so.. macam ni lah aku buat.. bila tak guna-dan plan nak guna dalam masa terdekat-like nak sambung kerje lain masa (petang nya ker) atau esok nya ker..
aku bungkus ketat2 ngan plastik.. tak masuk angin..
so far.. aku pernah buat sebelum ni.. boleh bertahan 2-3 hari gak yer.. maksud nya tak keras kering..
bila bukak plastik tu.. boleh terus guna.. ikut pengalaman yer ni.. dah biasa buat..
kekadang aku buat banyak wall jugak..
nak siapkan sehari memang tak larat..so siapkan wall by wall.. setel satu wall hari ni.. sambung wall lain esok nya.. so malas la nak basuh keringkan berus/roller cat tu banyak2 kali..
part tu yang menambah dan melambat kan kerja..
so aku buat cara ni..lagi praktikal..

bila dah betul2 setel kerje.. baru aku bersihkan..
tu pon.. kalau kau tengok aku share dari atas.. takde bende sangat pon..
bekas cat.. aku just buang plastik nya jer.. 
just basuh berus cat..


tu pasal ko jangan pelik tengok acaner aku buat kerje nampak macam senang dan pantas..
sebab aku buat semua ni.. 

lagi satu... jangan bertangguh.. atau jangan berhenti terlalu lama..
sebab bila berhenti tu lah kite jadi malas dan amik masa nak mula balik
aku punya perangai.. alang2 penat.. biar penat sekali..
alang2 kuarkan bekas2 dan peralatan cat tu..keluar sekali..kemas masuk balik (stor) sekali...

macam yang baru ni.. aku cat ruang tamu.. plan nya nak cat sekali ngan bilik tetamu..
tapi.. ritu.. mertua aku tetibe datang.. so aku terpaksa stop dan simpan semua barang
bila semua dah simpan... haaaa tu yang jadi malas nak start balik tu..
sebab penat... aku tak pernah cakap mengecat ni tak penat..penat giler yer..
cuma beza nya.. cara dan teknik tu nak mengurangkan tenaga.. memudahkan..mencepatkan dan dan tak lah penat giler2 sangat (but still penat) - sebab tu bila kite stop.. kita nak sambung lagi.. penat lama tak hilang.. serik sebenarnya.. 
lagi satu.. bab finishing tu yang remeh leceh fussy sangat sebenarnya.. nak menyiapkan betul2 siap.. 


so far tu jer... takde apa sangat pon aku nak share.. takde teknik istimewa sangat pon macam aku cakap awal2 tadi..
sama jer macam semua orang mengecat..
cuma beza nya.. persediaan tu.. dan cara nak cepatkan / mudahkan kerje.. tu jer...