Thursday, July 18, 2019

Percutian ke Pulau Redang : REVIEW DAN PAKEJ PENGINAPAN DI REDANG LAGOON



ok.. habes raya dah.. tapi cerite raya sebenarnya tak habes2 pon lagi..
tak akan pernah habes pon..!! macam tu lah setiap kali..setiap tahun.. ahahaha

harini nak sambung sembang pasal redang yang kami pergi....... bulan 3 ?? hari tu...
aisshh.. tah bila laaaa nak ubah perangai ni ha...adududu...
baru ni ramai yang tanya pasal redang ni la..
soh sambung balik.. nak tau pakej n hotel n harga n lain2..
yer aku paham.. lepas raya.. dan masuk separuh tahun kedua..
ramai orang dah start plan nak bercuti..

so gigih lah ahkak ni nak sambung pasal redang walaupon dah berbulan2...

LAST ENTY :

Percutian ke Pulau Redang : Perjalanan melalui ferry dari Jetty Shahbandar ke Pulau





lepas harungi mabuk laut masa dalam ferry (yang buat aku serik nak mampuih lepas tu)
kiteorang sampai betul2 tengahari terik..
serious.. terik giler... mata aku tak ley bukak !! sakit silau..
yang lain dah prepared dah cermin mata.. aku jer lah.. 
teruk aku kene perli ngan abah sado.. sebab dia dah ingatkan aku tuk bawak dah.. huhu..
seb bek la ada topi pantai besar tu gak.. dapat lah cover sikit.. 

tapi demi Allah.. pantai redang tersangat la cantik.. dan bersih.. dan biru.. 
betul orang cakap.. pulau redang antara pulau tercantik tersenarai kat dunia..




sampai jer pulau redang.. ada aku cerite kat last entry.. kiteorang kene berjalan sikit ke chalet.. 
tak lah jauh sangat... tapi dah panas meghelit cegitu.. lecak gak la ketiak.. ahahaha..

kami menginap dan amik PAKEJ 3 HARI 2 MALAM di REDANG LAGOON - area Long beach.. kire macam corner 
tapi best..!! tempat nya sedang elok jer.. boleh gi pulau bahagian depan.. dan bahagian belakang..

memang ramai giler rekomen chalet ni..
satu : sebab dalam pakej ni semua dah tersedia dengan harga yang murah..!!

harga serendah Rm 280 seorang dewasa 
dan kanak2 Rm 150 seorang
Shaquille masa tu masih 3 tahun.. dia tak caj.. (3 tahun dan ke bawah percuma)
masa ni tarikh kiteorang pilih... Jumaat-Sabtu-Ahad
kire harga weekend..

memula booking tu aku booking tuk kami 4 beranak jer..
so booking tuk TRIPLE SHARING (2 dewasa 2 kanak)

so total semua tuk kami 4 beranak hanya : Rm 752.60 (termasuk 6% sst)
deposit cuma  Rm 350 
baki bayar masa sampai kat Chalet..

Harga termasuk :
- TIKET pergi-balik dari Jetty Shahbandar - Pulau Redang
- Sarapan Pagi / Makan tengahari / Minum Petang / Makan Malam -sepanjang menginap
- 1 kali BBQ (waktu malam) 
- 3 kali trip SNORKELING  (tapi tak termasuk peralatan)

yer.. semua termasuk.. kire kau bayar tu..kat sana.. kau tak yah dah nak pikir hapa sangat..
semua tersedia.. 
kalau kata ko tak nak beli apa2 pon.. takde masalah tak bawak duit banyak..
kire kau tak mati lapar la kat sana tu..huhu..
cuma sediakan duit tuk sewa barang2 snorkeling tu jer la..
Snorkeling equipment rental ( RM 10 per mask & snorkel, RM 10 per life jacket )

so tu aku cakap.. murah..!! all include... tuk 4 beranak...

ok.. setel deposit pilih tarikh semua..masa tu nak pergi bulan 3..
aku setel booking bulan january yer..
memang kene booking awal 2-3 bulan.. sebab chalet ni cepat penuh..!!
kalau dapat tu pon kire nasib jer lah tu...

TAPI TETIBA..

adik aku pulak nak joint..bila dia tau aku nak berjalan sana.. 
last minit..!! 
aku dah risau dah tak dapat bilik...
tapi try gak la...
aku tak boleh.. kesian lak adik aku kata nak ikut tu kan..
dah la budak tu jarang berjalan... 
memang mengharap kakak nya ni jer lah..

rezki adik aku.. dapat..
tapi kene tukar bilik.. dan tukar tarikh..
tak dapat dah weekends macam haritu.. 
sebab dah penuh.. 
kiteorang cuma dapat hari AHAD-ISNIN-SELASA
macam aku.. ok jer.. seb bek abah sado ok jugak..
dah tau awal.. so dia arrange kerje awal la.. dapat lah cuti panjang..

cuma qaleef la kene memonteng... huhu..

so pakej baru tukar bilik ke QUAD SHARING (3 dewasa 2 kanak)
tapi.. walaupon tukar bilik lain..
chalet ni kire harga sekepala..
so.. tambah harga sekepala jer lah.. tuk adik aku tu..

lagi satu sebab kan dah tukar pada weekdays.. 
harga murah sikit dari sebelum
weekend Rm 280 seorang
tapi weekdays dapat Rm 260 seorang
kire tuk 3 dewasa dapat lah jimat Rm 60 lagi..
budak2 masih sama Rm 150 seorang

dan pakej pon sama jer.. dapat semua yang aku mention atas tu..

aku bayar kan full tuk adik aku terus..
baki yang kami punya.. bayar masa kat chalet... 


semua pakej ni aku booking thru agent

IJA (014-519 2271)
aku rekomen sangat kat korang ajen ni..
sebab orang nya bagus giler..
sabaaaaarr sangat melayan aku dah wassap tanya..order.. tukar.. tambah.. banyak kali...
tapi die ok jer..
baik jer melayan aku sampai kesudah.. sabar jer... 
kalau nak tau.. aku dah deal ngan dia dari bulan 6-7 tahun lepas nya (2018)
tapi penuh jer tarikh aku nak..
dah dapat bulan 10 dia booking kan.. tapi aku cancel pulak sebab masa tu dah start hujan..
risau lah aku sampai sana hujan hapa pon tak dapat..

so booking bulan 3 - lepas pulau bukak..
tukar tarikh lagi.. tambah lagi..
huhu..
tapi die ok jer.. tak pernah marah2 pon.. sentiasa reply on time.. 
korang nak booking.. boleh booking ngan cik Ija ni yer..
insyaa Allah amanah dan boleh dipercayai..



ni gambar dari pangkin tepi jalan..
kawasan nya tenang.....aku suka..
walaupon tempat ni sentiasa penuh..


ni dewan makan.. besar.. selesa.. tempat duduk banyak.. takde nak berebut ke hapa..
nak masuk makan..kene bukak kasut/sliper
tapi bersih secara keseluruhan.. kecuali biasa lah berpasir2 tu..
nama pon tepi pantai.. 

kat tepi tu jugak RECEPTION chalet ni.. 
kire kau nak check-in check-out terus ke sini
nak sewa goggle tuk snorkeling bagai pon kat sini..


depan2 bilik.. tepi2 pantai.. ada pangkin ni tuk lepak2..
kalau korang nak makan sini pon boleh..
aku ngan abah sado kebanyakan masa.. amik makanan.. dan makan sini jer sambil tengok pantai.. 


ni bilik kami.. QUAD ROOM - 2 tingkat
betul2 sebelah ngan dewan makan.. kire depan bilik kami tu takde blocking apa2..
dari balkoni direct nampak pantai.. 
alhamdulillah.. dapat bilik yang best..
sebab tak boleh request nak bilik mana..
ikut lah rezki masing2..
banyak lagi bilik kat belakang2..

bilik kami ni.. kat bawah ada 1 katil besar + 1 katil kecik
kat atas.. ada satu tilam besar dan balkoni
adik aku tido atas..kami tido bawah..
air-cond ada bawah jer..atas sediakan kipas dinding..
siang2..atas tu bahang sikit la.. tapi malam2... sejuk nya adik aku cakap.. tak tahan..
memula dia belagak gila bagi selimut semua kat kiteorang.. -sebab aku suka buat tutup mata-
sekali esok pagi tu dia kata sejuk sampai dia tutup kaki pakai satung bantal.. ahahahahahaha..


ni bilik yang sepatut nya kami dapat masa memula booking tuk 4 orang tu..
kire adik aku tak ikut sebelum tu..
yang ni memang banyak bilik nya aku tengok.. sampai belakang2..
dapat bilik yang depan2 macam ni syiok ar... depan belakang ley nampak pantai..




tak lah banyak buaian gantung ni kat depan bilik - depan dewan makan.. 
tapi biasanya.. aku tengok tak lah selalu penuh pon..
kalau duduk2 baring lepak2 pon kejap2 jer..
jadi takde lah kata nak berebut ke hapa..

aku pon kekadang baring sini.. tapi kejap2 jer.. pening gak lama2 berbuai..



ni permandangan chalet dari laut..


dan ini.. pantai depan chalet kami..!!
sangat2 laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa cantik... mashaa Allah..

dari segi penginapan..
overall.. kami.. ok jer.. puas hati..
bilik biasa2.. tak de dekorasi bagai.. tapi bersih... tu yang penting.. 
bilik air ok.. semua ok jer..
takde apa yang kurang tuk kami.. 
cuma takde TV  (which is good).. 
takde kettle..tapi kau boleh amik jer kat dewan makan for anytime..
ada air manis.. air masak..air panas di sediakan.. 
takde petiais.. 
tapi tuk harga yang kami bayar.. semesti nya tak boleh la nak cakap banyak.. 
dan jujur nya.. dah cukup lah tuk kami berpuas hati.. ngan servis.. dan segala apa yang disediakan tuk kami..
alhamdulillah..kami suka...

ok.. nak cerite pasal makan yang di sediakan sepenuh nya sepanjang 3 hari 2 malam menginap kat situ..
aku dah bagitau tadi.. makan minum ni dah termasuk dalam harga pakej yang atas aku cerite tu..


kami sampai hari pertama tu pukul 12.. terus check-in dan terus makan lunch
aku dah memang lapar giler.. sebab muntah banyak dalam ferry kan..
n makanan nya un-expected..
walaupon tak lah semewah hotel2 yang biasa aku pergi berbintang2..
tapi.. banyak gak pilihan lauk.. n sedap..!!!
bukan biasa2 masak cincai..
dan banyak.. maksudnya.. kau jangan risau habes pon..
kurang jer bekas.. dia tambah penuh balik..
n makan lah kau sampai kenyang..

aku takde gambar setiap kami meals tu.. kalau teringat.. or takde orang sangat.. aku amik gambar..
tu pon memang niat nak sharing kat korang ni ha..
kalau tak.. memang malas gak.. pikir nak makan jer..
dok lepak2 pantai main air bercuti macam ni.. memang lapar jer la manjang.. ahahaha..



ni lauk makan lunch 
ada nasi putih.. ada jugak sediakan nasik lain.. aku tak ingat tu nasik apa..
nasi tomato ker nasi daging..
ke nasik goreng jer.. ahahaha.. tak ingat langsung dah..

lauk sediakan banyak..ada ayam..daging.. ada ikan jugak..
ada sayur 2 jenis.. dan ada buah..



ni aku tak ingat makan malam or sarapan.. huhu..
fes nite aku tengok menu tak berat sangat pon.. 
 nasik goreng.. mihun goreng.. telur hancur..ada lauk ayam kicap hujung tu..


ada jugak roti disediakan.. kaya n planta..kot ko tak nak makan berat2..
ni waktu sarapan..




ni aku ingat.. sarapan hari kedua.. sambal nasik lemak dia sedap..!!
nasik lemak ada siap ayam rempah sekali..
ada nasik goreng jugak..


ada bubur berlauk jugak... 


aku makan nasih goreng ngan ayam..-lepas tu tambah makan nasik lemak lagi sepinggan -
sebab rasa nasik lemak abah sado sedap..!! 

pastu kat sana hari2 aku minum kopi dia.. sedap kopi dia..pekat melekat..



makan pulak sambil mengadap pantai.. peerrggghhhhh.... 
nikmat apa lagi yang kau nak dustakan.. gituuhh..

masa ni anak2 pulak takde.. masih tido kat bilik.. 
santai2 lah kami laki bini...



untuk minum petang.. pukul 4-5 petang.. makan ringan2 jer..
cekodok 2 jenis.. tapi banyak..makan panas2.. n sedap..!!
and ada bubur kacang yang sumpah aku suka sebab sedap..
lapar2 lepas snorkeling tu.. memang makan tu jer pon ok dah..
selalu makan kat pangkin ni jugak..



nak cerite pasal BBQ pulak..
dalam pakej.. memang ada sekali ngan BBQ... 
BBQ tu.. kau kene buat-bakar sendiri..
tapi dieorang yang sediakan barang2 makanan tu...
kau tinggal bakar jer lah..

ada pernah baca review kata tak best macam tu..kene bakar sendiri pulak..
tapi bagi aku.. eeahh best laaaa.. sebab rasa lah keseronokan aktiviti tu..
bakar sendiri.. 
dah la semua nya dah di siapkan.. kau tinggal bakar jer pon kan..



ayam


ikan


sotong 

ada pernah baca review orang kata ada udang.. tapi maybe time kami datang.. takde.. 
tak per lah.. ni pon ok jer.. and semua ni dah di perap.. 
kau boleh amik bakar n makan berapa banyak kau suka..
habes jer dieorang akan top up.. sampai lah ke malam..
cuma.. jangan lah sampai membazir.. 
amik bakar sikit.. makan habes.. bakar lagi... 
kalau kau dah bakar petang.. tetibe malam nak bakar lagi.. bakar jer lah..n makan..



bekas arang semua dah di siap kan awal2 jugak yer..
by that time kau nak mula makan-bakar tu.. dah panas dah pon..letak jer..
berapa minit siap.. kecuali ayam lama sikit..


ada banyak tempat nak bakat pon.. share2 tempat jugak la ngan orang lain..


alhamdulillah.. sedap jer.. puas kami makan.. 
habes bakar lagi..




so far.. tu jer lah.. aku boleh sharing pasal penginapan kat sini..
kalau ada apa aku teringat lagi nanti aku tambah or aku update kat entry lain yer...


kesimpulan nya tuk keseluruhan hotel ni.. TERBAIK..
berbaloi ngan harga... (in fact aku rasa... harga lebih murah berbanding servis di berikan)
nanti sok aku cerite aktiviti snorkeling yang di sediakan yer..
insyaa Allah.. aku cuba habeskan entry redang ni jugak..