Wednesday, April 17, 2019

Percutian ke Pulau Redang : Perjalanan melalui ferry dari Jetty Shahbandar ke Pulau


check out hotel dalam pukul 7 pagi macam tu.. sebab nak naik boat yang pukul 9.00 pagi punya
boleh sampai awal ke Redang.. so lebih la masa sikit kat sana nanti.. 
perjalanan dari Jetty Shahbandar ni ke pulau dalam 2 jam macam tu.. (kot)
so boleh sampai sana kol 11 pung pang pung pang kol 12 terus check in.. 
kalau kata kau lambat.. ferry 9.00 tu dah penuh.. tak silap aku next ferry kol 10-11 pagi kot macam tu.. tak berapa ingat dah..
pernah baca review dieorang kata tak sempat nak joint snorkeling sessi pertama kol 2 petang tu.. 
rugi lah masa tu... bagi aku lah...

so check-out awal.. terus ke Jetty yang 5 minit jer dari hotel tu.. 
kiteorang parking kat kawasan parking yang disediakan.. sehari Rm 10 terus kene bayar tuk 3 hari.. 
alhamdulillah kawasan tu ok.. ada guard jaga.. and memang yang pergi redang..parking situ jer.. 
lepas parking.. kiteorang jalan kaki gi sarapan dulu kat gerai dekat2 situ.. 
setel makan kenyang semua.. amik bag kat kereta.. jalan kaki sikit ke kaunter jetty...




tengok anak aku siap bawak bola yer...gigih hangkut..

orang kata jangan bawak luggage.. sebab bila sampai pulau nanti.. leceh nak seret bag kat pasir pantai..
memula memang nak bawak backpack jer..tapi aku malas nak beli backpack lain..
yang sedia ada satu jer yang abah sado pakai tu..
lepas tu aku pikir.. tak gagah pulak aku nak pikul backpack tu kan..
so dulik.. aku pakai jer luggage.. ahahaha.. tapi bawak paling kecik.. 
dalam tu memang semua pakaian jer..
dalam backpack letak makanan.. kau tau lah ada anak2 ni.. semua kene standby.. 

takper.. abah sado ok jer boleh pikul..adik aku pon ada.. apa guna nya kan.. ahahahaha



sebab aku booking semua nama aku dari awal.. so aku yang uruskan..
abah sado jaga anak2 tunggu kat tepi tu jer..


aku booking hotel Lagoon.. popular hotel ni.. sebab murah dan siap pakej semua...
tak yah pening2.. 
tu nanti aku buat satu entry khas yer..
so pakej aku amik.. aku thru agent jer.. semua dah diuruskan-bayar siap2..
kat kaunter aku just bagi nama semua orang (kami) dan amik tiket pergi balik naik ferry
aku terus amik marine park sorang dewasa rm 5/kanak2 rm 2 sorang
yang tu jer lah tambahan bayar kat kaunter tu..
(tapi sudah nya kami tak pergi pon )



tiket pergi-balik terus dapat..
yang color pink tu kene ikat kat bag.. sebab nanti bila kau naik ferry.. kau kene longgok bag kau kat depan tempat khas.. semua dieorang yang buat kan..
bercampur2 jugak yer ngan bag2 hotel lain.. memang banyak..
so kene letak tagged ni..ikat kat bag.. bagpack pon.. die tak kasi bawak ke seat... 




lepas setel ticket semua.. kiteorang tunggu kat dalam.. ada ekon..
nanti dieorang akan panggil lah kalau ferry kau dah ready..
kau tengok.. ramai..!! memang pon..


dalam setengah jam menunggu kat dalam tu.. di panggil nak naik ferry.. beratur sikit.. bagi tiket masuk.. and jalan kaki lagi ke ferry..



ferry besar yer.. ber ekon.. tempat duduk selesa.. ada 2 tingkat.. tapi dia soh penuhkan satu2 bahagian dulu.. 



kiteorang duduk kat bawah.. kat atas pon ada.. ada jugak kat luar..tapi kat luar tu ferry dah gerak baru ley kuar amik angin..

kisah nya... ni gambar sebelum ferry gerak.. aku ok lagi..
sekali biler ferry gerak.. aku punya mabuk.. 3 kali muntah..!!!!  kepala berpusing 360 darjah 
berdoa cepat2 lah sampai.. menderita rasa.. hahahhahahah...
aku pon tak sangka aku mabuk teruk giler macam tu..
bukan fes time gi pulau..dan bukan fes time naik ferry..
aku pulak sebab tak expects pon yang aku akan mabuk macam tu dasat nauzubillah..
aku tak lah prepare apa2.. minyak kapak ker.. asam2 ker.. hapa ker..
sebe bek ada plastik memang pihak ferry standby kan... 
habes teh kaw aku sarapan pagi tu keluar balik.. ahahahaha.. tapi.. tak kelakar hokeh..

orang kata.. kalau mabuk macam tu.. dok kat dek atas.. kat luar.. ambik angin..
tapi.. aku tak dapat nak bangun gerak.. aku mampu baring jer..
kalau aku bangun duduk.. terus muntah.. acaner nak gerak naik tangga..
mau muntah belillah atas orang nanti..uhuhu...
serious dasat mabuk aku.. 
sebenarnya ada gambar laki aku amik masa aku muntah tu..
malas aku nak transfer dari hp dia... 

takde gambar dah atas ferry..
dah nak dekat sampai tu.. ada transfer dari ferry ke boat... 
sebab ferry tak dapat nak parking sampai pantai cetek..
penderitaan tak habes lagi.. tapi naseb baik laaaaaaaaa boat tu slow jer bergerak.. 
and lebih terbuka.. so.. kurang sikit la...sikit jer tau.. still berpusing2 lagi.. cuma tak muntah jer..


ni dah sampai ke Pulau.. alhamdulillah.... 
-lepas tu aku pikir..macamana lah time nak balik nanti.. kalau ada 'jalan' lain ker kan-

yang ko tengok boat besar open tu.. tu lah yang transit boat aku cakap tu.. 



aku dok tepi ni stabilkan kepala berpusing..
sementara tunggu abah sado n adik aku amik bag-luggage semua tu..
setengah jam gak lah kepala aku weng tak berapa betul
jalan ke hotel terhuyung hayang..huhu..



nanti aku sambung lagi.. check in hotel bagai tu.. 
tak tau lah kenapa aku buat entry ni kepala aku tetibe berpusing mabuk lagi sekali.. ahahaha..
dasat................


so korang yang jenis mabuk.. atau ajet2 tak mabuk tapi sekali mabuk nak mampuih macam aku ni..
standby lah sesiap minyak kapak.. asam2 bagai..
dan kalau boleh.. masa nak gerak ferry tu.. korang terus naik atas kat tempat open... 
time balik aku buat macam tu.. kurang sikit pening... n tak muntah pon..
masa kat pulau tu.. aku siap beli minyak kapak tuk persediaan naik ferry waktu balik..
and balik tu.. aku baru tau.. kat bahagian atas ada jual asam2 bagai tu..!!! ceh..