Showing posts with label Anak :: Wardrobe n Stuff. Show all posts
Showing posts with label Anak :: Wardrobe n Stuff. Show all posts

Wednesday, December 26, 2018

kisah anak nak masuk darjah 1 dan nak cerite sticker label nama anak murah !!


dak qaleef nak darjah satu dah tahun depan..!!! 
Ya Allah.. besar dah anak aku..

hahahaha..

biasalah.. orang kata.. anak fes ni.. die selalu bagi pengalaman pertama
of cos lah yang pertama tu teruja lain macam..

rasa pengalaman shopping kelengkapan sekolah anak...
sepanjang cuti bulan 12 ni kiterang setel kan urusan dak qaleef..
akhir bulan 11 ritu dah gi bayar yuran sekolah dia..
qaleef sekolah agama Intergrasi.. kire swasta.. yang bayr monthly tu...
so yuran tahunan nya memang lebih sikit nak bayar..
kemahen awal membayar.. sebab takut sibuk... atau takut berbelanja waktu cuti tak hengat ker kan..
so bila setel yuran awal2.. tenang hati..
tu pon..buku tak bayar sekali.. sebab masa tu buku tak sampai lagi.. 
dah bayar yuran nya kemahen awal..sekolah belum tutup aku dah sibuk2 gi bayar.. hahaha..



lepas tu.. free2.. kuar mana2.. nampak orang jual uniform sekolah..
kiterang terus beli jer..
aku jenis tak suka buat last2 minit ni.. kang size la habes.. satu hal pulak..
sekolah qaleef ni pulak.. pakai baju biru yer... 
yang atas tu test size jer tu warna putih...

warna biru boleh lah beli baju pengawas.. tapi tu lah.. jenuh nya sebab anak aku haluih nau...
baju pengawas biasa tuk budak darjah 4-5-6 kan..
mana ada budak darjah 1 dah jadi pengawas..
jadi nak carik baju biru tu size qaleef memang susah..sampai ke PKNS Shah alam tu aku mencarik..
last2 beli kat kedai Hari-hari..ada size.. besar sikit lah tak ngam2...
tapi penat carik tak jumpa2... beli jer lah.. terus rembat 4 helai siap seluar tali pinggang...
satu hari lagi pakai baju sukan.. beli dari sekolah sebab ada cop sekolah..
kasut pulak.. kiterang dah beli awal masa majlis graduasi brainy bunch qaleef..kene pakai kasut hitam
so.. masa nak beli tu.. aku terus beli kasut sekolah bata warna hitam.. yang elok punya.. tahan lama..
lepas tu.. masa shopping2 baju anak.. beli lagi sepasang..warna hitam jugak
jadi.. ada 2 pasang.. cukup lah kot bagi aku..
takut kaki anak cepat besar.. lagi pulak budak lelaki..
kang tak sampai setengah tahun nak kene tukar kasut lagi..
tapi.. ritu.. adik bongsu aku.. masa cuti semester sebelum masuk praktikal
die gi kerje part time ikut 'canggih' yang jual2 baju sekolah tu lah...
2 minggu kerja as part timer..last day tu bos die kasi amik satu barang jual tu..
sebab kan baju seluar dah cukup.. so adik aku amikkan kasut sekolah sepasang tuk qaleef..
tapi aku soh amik size besar sikit tuk akan datang..
alhamdulillah..rezki qaleef... acu die ingat kat dia..
so ada 3 pasang dah... 

buku sekolah qaleef pulak..
kan dah cakap.. sibuk.. bertangguh-tangguh..sampai lah lagi 2 minggu nak bukak sekolah ritu..
baru gi sekolah die balik beli buku..2-3 ratus gak eh... 
aku tak sure maybe sebab swasta kot.. so buku semua kene beli sendiri.. bukan pinjaman..
tu pon sebab dah lewat.. ada 4-5 biji buku dah habes... 
tapi bayar jer terus.. nanti bukak sekolah derang kasi kat murid...
siap lencana semua lah beli...
lepas tu seluar sukan sekolah pon gi beli hari tu... 

banyak gak kan belanja anak masuk sekolah rendah ni...

eaaahh sebab fes timer jugak.. beli singlet putih baru.. siap spenda baru.. stocking baru... 
tu pon qaleef soh beli kapur sebab die kata tengok kat upin ipin... hahaha...sedangkan kasut hitam..

lagi satu... stationery dia...bag sekolah...
yer lah.. dulu anak ko tadika.. tak pikir tu semua.. semua sekolah sediakan dah..
so aku macam blur2.. apa nak di beli.. hahaha...
bag sekolah beli awal dah... tapi stationery tu..
aku macam tak tau apa nak di beli...
rasa basic jer lah kan.. color.. pensel.. pembaris dan pemadam..
ko tau kan pensel tekan/nip... ? fes time jugak tu belikan tuk qaleef.. siap ajar die acaner nak guna.. huhu...
dah beli2 semua tu.. tapi tak beli lagi pencel box..!! nanti lah carik kat Parkson.. macam banyak pilihan sikit lawa2... minggu ni... (which is minggu last sebelum bukak sekolah)




pembalut siap beli kat bookstore depan rumah aku ni jer..
yang ready made tu.... abah sado ko dah balut kan dah.. excited ler teewww... hahaha


ada lagi satu ni nak cerite.....
pasal label sticker nama anak...

sebenarnya aku dah biasa dah tengok kawan2 update kat socmed pasal ni..
lagi jenis anak2 duduk tadika-transit..ada bekas makanan semua kan..
so semua barang2 anak label nama anak..
selalu memang tengok derang pakai sticker jer.. senang.. 
tapi aku just tengok jer lah.. tak pernah amik tau..

sampai lah ni ha qaleef nak masuk darjah satu ni la...
tetibe baru rasa nak amik tau..
memula macam malas gak lah nak tempah2..
lepas tu tak tau mana nak tempah sebenarnya..
aku pikir... takper lah.. tulis jer lah nama anak kat buku tu... banyak pon, banyak lah.. nak buat acaner..

tapi.. ada lak kawan2 update..tengok segala pensel.. segala pembaris segala color pensel semua kene letak label.. kalau tak hilang..!!
so aku rasa.. memang kene tempah gak lah...
tanya kat kawan2 yg berpengalaman.. ada tempah kat tempat derang..
ada soh tempah kat shoppee.. murah... 
tapi aku sempat nak online carik !!

pasrah...

masa gi bookstore depan umah aku ni.. ternampak lah derang amik tempahan sticker..
rm 25 siap cop dah 50 pcs sticker transparent..
aku dah nak tempah dah.. tapi abah sado kata tak yah dulu..

tapi seb bek tak tempah situ sebab kiterang balik kampung last week.. 
sembang2 ngan adik ipar aku.. lag pengalaman sebab anak2 dah besar sekolah darjah 6 yang sulung..
die kata tempah kat jiran die jer... sehari siap.. rm 6 hengget jer tuk 100 pcs..!!!



sebenarnya ada warna lain.. tapi aku pon tak tanya.. adik ipar aku pon sama..
die gi buat nya warna hitam background..
aku ok jer.. tapi abah sado kata better warna putih.. entah eh... aku asalkan ada nama tu syukur dah tu.. hahahaha...


syiok lah menampal2.. ni tampal kat pembaris


tampal kat pensel... 


kat setiap batang colors ni ha...
eaahh best lak... hahaha...



korang kalau nak tempah pon boleh jugak... kat simpang Renggam johor..
tapi boleh jugak post adik ipar aku cakap...
wassap no ni ha.....

LINA YAHYA
010-7064915 (wassap)

harga start Rm 6 untuk 50/100 pcs.. kertas A4.. ikut size nama korang nak lah..
kot nak besar2 lagi.. kurang lah sikit pcs nya tu kan..








nak tempah jawi pon boleh... nak request warna2 lain atau transparent pon boleh.. nak size lebih besar pon boleh jugak yer... 


aku ritu tempah pagi.. petang dah siap.. laju sangat... 
berkualiti lak tu.. memang rekomen..
wassap lah no atas tu.. kalau nak tempah.. 








Monday, January 08, 2018

[Back to school FEVER ] Qaleef 6 tahun dan kisah Lunch bag baru dari HOME LIVING SHOP


yeaahh.. Finally..!!! qaleef dah 6 tahun... 

apa yang teruja sangat.. qaleef bukan fes time gi sekolah pon kan.. in fact die dah mula bersekolah dari umur die 3 tahun.. dan ni pon tahun ke dua die bersekolah di sekolah yang sama.. lama sangat die gi tadika sampai orang tanya.. eeaahh.. tak habes tadika lagi ker..?? sebab ingatkan qaleef sepatut nya dah masuk darjah 1...hahahaha... 

tak..tak.. qaleef baru 6 tahun.. yang eksaited-nya sebenarnya kat qaleef sendiri..sebab finally.. doa dia nak masuk 6 tahun dah tercapai akhirnya.. hahaha...

epik sikit kisah nya.. kalau ikut kisah dia dari sebelum2 ni.. aku ada cerite..yang die nak sangat jadi budak 6 tahun.. sampai sanggup request bersunat awal semata2 sebab die pikir lepas sunat jadi dewasa.. 6 tahun tu dah cukup dewasa bagi tu.. aneh2 jer lah permintaan anak ni kan..huhu



so..ni lah harinya.. hari2 yang di tunggu2..di hitung2 sejak minggu lepas..hari die akan pergi kesekolah sebagai budak 6 tahun.. muka budak yang semua bende pon nak teruja..!! budak yang suka sangat pergi sekolah.. ni baru 6 tahun.. nanti nak masuk standard 1 nanti acaner lah pulak kan... 

tahun ni gak..tuk qaleef.. takde bende baru pon.. baju sekolah pon bukan baju baru.. serious.. bukan tak excited yer.. tapi.. macam bag sekolah contohnya..  tengok bag qaleef yang ada tu elok lagi.. jadi kiterang tak nak membazir beli lagi..bag tu pon baru jer beli nak dekat2 akhirt ahun lepas raya ritu.. pastu qaleef ada bag khas brainy bunch sendiri..so boleh tukar2..

baju sekolah pon sama.. sebab ada a few baju aku baru jer belikan masa nak amik gambar kelas dia akhir tahun lepas..pakai berapa kali jer.. aku saja beli baru masa tu sebab nak kasi nampak elok lah sikit dalam gambar tu..walaupon masa beli tu dah akhir tahun..tapi sebab tau die akan sekolah yang sama..jadi tak kisah pon..sekarang pakai jer.. tak yah beli dah.. nak daftar banyak guna duit yer.. uhuhuukks... 

 aku sendiri jujurnya.. ajar qaleef besederhana dan amik kisah..nak dia paham.. barang elok lagi.. tak perlu beli lain pon.. melain kan betul2 perlu.. aku sendiri bagitau qaleef "bag qaleef masih elok.. kalau dah rosak nanti.. baru mama abah belikan baru.." and qaleef paham alhamdulillah..bukan asal nak jer terus dapat.. nanti kalau rasa teruk boleh jer terus belikan baru..baru lah dia belajar tuk mengahargai.. giteeeeeewwwww...



alaaah.. bag dia tu bukan nak isi apa pon.. bukan kene bawak buku bagai.. saja macam syarat jer die nak pakai.. kekadang bawak bag kosong jer.. 

biasa nya letak bekal ngan botol air jer pon... tapi.. tu lah..masalah nya.. pernah sekali aku bawakkan mee goreng tuk die..[last year] letak dalam bag lah..tak tau lah tu acaner boleh jadi..tak tutup rapat ker hapa..waktu nak makan kol 10 tu kuarkan..tengok2 habes tumpah dalam bag die terkeluar semua mee tu kene botol air.. tak ley makan satu hal.. kotor dalam bag die kesan minyak lekit2 lagi jenuh gak bersihkan bahagian dalam bag tu.. lepas tu..bekal tak kasi letak dalam bag dah.. soh pegang jer sampai sekolah bagi kat tcer simpankan sampai waktu nak makan...



jadi tahun ni..nak memudahkan qaleef..dan nak elakkan lagi terjadi bende2 tak di ingini macam ritu.. aku sediakan  BENTO BAG [yang nama sebenarnya LUNCH BAG] untuk isi bekas bekal dan air masak dia..!! eksaited lah sikit at least ada bende baru gak kan.. 

comel kannnnnnnnn..!!! aku dapatkan dari  HOME LIVING SHOP .. beli online jeeerr..!! senang..tu pon rambang mata lah nak memilihnya.. macam2 pilihan comel2.. yang perempuan punya lagi laaaaaaaa..... 
tuk qaleef ni ha.. transformers.. dia tak tau.. sampai lah bag tu sampai kat rumah betul2 sehari sebelum die start sekolah.. kemahen seronok lagi dia... walaupon BAG BEKAL jer pon kan..  



orang tanya.. qaleef bawak bekal.. kat sekolah die takde sediakan makan ker ? 

tak ar.. memang saja nak bawak kan..since last year lagi.. qaleef memang mintak aku buatkan bekal tuk die bawak gi sekolah.. hari2.. so sama gak lah tahun ni.. walaupon pagi2 dah sarapan kat rumah..minum susu siap.. lagi kat sekolah nanti pukul 10 ada makan sarapan sekolah sediakan lagi.. makanan helok kenyang bukan biskut cicah milo jer yer.. tapi yang kenyang budak makan..[bayar mahal uuiitt] jadi tu aku pikir tah bila die nak makan aku tak tau..

tapi die nak bawak jugak bekal..alasan die sebab kawan2 dia semua bawak..pastu tukar2 makanan.. macam pot luck gak lah ni kan.. hahaha..aku bayangkan..dia pon mesti lah nak amik bahagian jugak kan.. happy nak makan ngan kawan2.. jadi aku sediakan jugak lah.. selalu ringan2 jer.. sesekali jer kalau rajin aku bagi berat sikit macam pasta ker..mee ker.. tengok lah apa die suka..


jadi bekal tu aku letak dalam LUNCH BAG ni senang dan nampak 'kemas' qaleef nak bawak.. takde lah penuh2 tangan die kene pegang  ngan botol air ngan bekas makan lagi macam sebelum ni..tu yang pernah tercicir2 tu..lagi2 waktu balik.. kekadang tangan dah penuh pegang hasil kerje kat sekolah tak sabar2 nak tunjuk kat mak nya ni.. tetinggal bekas makan terus..ada bag ni sekali letak jer botol air bekas makan semua pegang satu tangan.. 


lagi satu.. harap kurang sikit risiko tumpah tu.. kalau kot tumpah ker pon..dalam tu jer.. lebih mudah nak di bersihkan..

tengok dalam bag ni..material inner die Polyethylene foam insulation yer.. nampak elok dan jenis senang bersihkan.. air tumpah ker hapa tak kan menyerap ke kain bag luar.. tak akan bocor jugak lah kirenya aku rasa..



size bag pon sedang elok sesuai tuk budak2 pegang bawak.. ngam2 letak botol air panjang n bekas makan 2 compartment dalam nya.. selit lah sudu garpu sekali..  

aku jenis yang botol air anak2 memang kerap tukar baru-beli.. biasa dalam 4-5 bulan sekali mesti tukar kan tuk anak2.. botol ni jenis guna..hari2 isi air masak dalam tu..setiap masa mesti ada.. derang jenis minum air masak banyak kat rumah atau kat sekolah.. so cuci pon hari2 gak..  jadi sebab tu aku kata aku kerap tukarkan botol die.. atas faktor2 kebersihan dan kesihatan giteeewww...memang patut-wajib tukar.. tak ley kata yang ni membazir ke hapa.. 

eeahh.. lunch box transformer tu datang asing.. kire kene beli asing2 lah.. kat HOME LIVING SHOP aku beli Lunch bag ni pon ada gak set2 tuk bekas bekal [lunch box] dan botol air sekali.. cer lah tengok.. comel2 gak



bag ni brand THERMOS yer.. which is brand elok..tahan lasak.. ORIGINAL tapi harga LEBIH MURAH !! tapi di bagitau murah tu sebab out of season dah or factory reject sebab ada defect walaupon minima.. in fact.. aku tak nampak pon kat mana defect nya.. huhu..serious.. memang helok perfect keadaan nya.. so jangan risau yer..kire berkualiti lah barang nya.. aku puas hati.. dah lah original.. dapat harga lebih murah pulak tu kan..



korang kalau jenis bekal kan anak ke sekolah.. aku memang rekomen sangat LUNCH BAG macam ni.. bagi aku sangat praktikal tuk anak.. comel pon comel.. senang nak bawak.. senang nak bersihkan.. anak2 kompem suka..!! lagi pon.. kalau jenis yang sekolah rendah tu kan.. macam satu galakkan anak bawak bekal dari rumah dapat lah jimat duit belanja..

cer lah korang tengok kat HOME LIVING SHOP untuk pilihan lain jugak.. sebab sempena back to school 2018, HOME LIVING SHOP ni ada macam2 lagi pilihan menarik ready stock untuk LUNCH BAG macam dak qaleef tu punya dari jenama Zak dan thermos tau.. ada jugak set2 lunch box boleh beli sekali jer senang..  cer tengok bawah ni ha..saja nak bakar korang.. hikhik..




antara design yang ada kat HOME LIVING SHOP tu.. comel giler kan semua !!! bukan ni jer tau..ada banyak lagi yer yang tersedia..



jenis sling bag pon ada !!



antara pilihan LUNCH BOX SET



ni kalau qaleef tengok lunch box design lego tu mesti die nak..jangan kan qaleef..aku tengok pon rasa nak jam2 tu jugak.. tapi yang ni pre-order.. masa ritu aku nak cepat sebab dah bukak sekolah nak bawak bekal kan..so carik lain..korang kalau tak kisah boleh lah pre-order.. gi kat page die [kat bawah ni aku kasi link page] tarikh2 untuk place order tu yer..



eeahh...   bukan setakat barang keperluan anak jer ada yer... tapi untuk home and style jugak..!! peminat2 deko korang wajib terjah HOME LIVING SHOP ni.. memang macam2 bende dia jual.. under one roof..barang anak macam aku share atas tadi tu..ada float come jugak..DIY kids art..ada juga barang2 deko jugak yer...



preorder hiasan rumah seperti pillow case, cushion cover, scandinavian rack, mug holder dan macam2 lagi pon ada yer..!! 

so.. apa tunggu lagi... gi lah terjah.. tak larat lak aku nak share kat sini semua nya..tapi memang banyak pilihan hokeh.. kau tengok sendiri kompem..macam2 rasa nak beli nanti.. besh giler ah semua nya.. 



FACEBOOK : home living shop
INSTAGRAM : homelivingshop
WHATS APP : +60129079245 [Zu]

dapatkan ready stock di shopee
shopee.com.my/homelivingshop




notatanganAty :: aku aimed sequin cushion cover tu... 

Tuesday, January 02, 2018

Lega lah sekarang anak dah kurang batuk lepas guna TASNEEM NATUREL BALM





aku tak pernah cerite kan yang anak2 aku ada mild asthma


sikit lah..just mild..and tak teruk pon..in fact tak pernah jadi yang teruk2 pon..masing2 pon aktif n lasak jer..

cuma derang agak sensitif ngan keadaan yang sangat sejuk..nanti senang nak dapat batuk..dan kalau batuk tu macam lebih mudah melarat..sedangkan takde apa pon sebenarnya..tapi so far.. selama ni masih lagi terkawal..[orang asthma ni punca nya sebab dada sempit lebih kurang macam tu lah doktor bagitau tu sukar bernafas dan mudah tuk kene batuk selesema]  
and since abah sado pon memang ada [mild asthma jugak].. so no wonder anak2 pon boleh ada jugak.. asthma ni pon penyakit keturunan gak.. tapi alhamdulillah.. samaada fared dan anak2 aku masih boleh aktif macam biasa.. in fact sanagt aktif masing2.. 
tak pernah lagi lah aku tengok keadaan sampai berpeluh2 tak boleh bernafas..tu yang dokter cakap.. just mild jer.. tuk keadaan tertentu2 jer.. 

asthma ni ada macam2 jenis gak.. bukan terus2 yang susah bernafas tu yer..  kalau kata ada jenis sensitif pada makanan.. kene la alert kat bahagian tu.. kalau jenis yang sampai semput susah nak menapas tu.. tu tahap memang regular asthma ke hapa orang panggil.. dah tak ingat dah..kene amik neb atau kene ada alat bantuan setiap masa..macam gas kecik sedut kat mulut tu.. pernah tengok kan.. 


tapi abah sado and anak2 tak de lah sampai tahap tu.. derang cuma tak boleh sejuk sangat2..terlampau sejuk.. ais batu ker.. atau macam dok dalam aircond terlalu lama..tido dalam ekon sepanjang malam ker..kekadang kalau duduk dalam kereta malam2 dalam perjalanan bukak ekon tu pon.. boleh jadi gak.. sensitif masing2.. lagi2 dak qaleef..  macam abah sado pulak jenis selalu out station dok hotel berminggu..ekon hotel kalau tutup bukan ada kipas.. jadi kalau dah terlalu lama dok dalam ekon tu.. balik rumah nanti mula la mengadu sakit dada lepas tu batuk lain macam.. aku yang sesak napas mendengarnya.. soh tido bilik tetamu bawah..bukak kipas pon slow jer atau tak bukak langsung kekadang.. lepas tu baru ok sendiri..  

so sama lah anak2 pon.. jenis sensitif ngan sejuk sangat..


tak merasa lah ko gi negara sejuk2 sangat... dah macam ni ghuper masing2 kan... haaiihh.. 


dokter cakap.. jangan dok dalam ekon lah kalau macam tu kan.. 


huh...masalah nya pulak.. anak2  sejenis tak boleh tido tak de air-cond.. ngade sangat taaaaww...lagi2 dak shaquille.. mudah berpeluh.. lepas tu gelisah tak ley tido..meragam pastu nanti kacau tido maknya jugak..hmm... tapi tu lah.. bile dok ekon lak kang.. masing2 mula la pagi subuh tu start batuk2 lain macam bunyik nya.. batuk asthma..kalau korang tau macamana bunyik nya.. 

so pandai2 lah kan.. biasanya.. cara aku control.. aku bukak air cond sekejap jer.. atau bukak pada suhu bilik biasa.. tak terlampau sejuk lah kire nya.. just rasa selesa..lagi satu.. dah hagak2 sejuk tu..anak2 dah lena..aku tutup kan jer..[melain kan kalau aku sendiri kepanasan lagi..huhu] tapi kalau biarkan semalaman sampai ke pagi..alamat nya memang kokol2 la masing2.. ngan laki aku sekali..   

selalunya memang waktu pagi2 subuh tu.. tu paling obvious.. sejuk dia lain sikit kan waktu tu.. memang waktu paling mudah anak2 aku kene batuk yang aku perasan.. so apa yang aku biasa buat.. sebelum tido.. aku akan sapu kan kat anak2 balm TASNEEM NATUREL.. 


haaa... ni aku nak sharing ngan korang product yang aku rasa bagus dan berkesan giler kat anak2 aku..






aku suka product TASNEEM NATUREL ni sebab dalam 4 jenis balm yang derang kuarkan..ada satu balm khusus untuk Asthma dan batuk ! [Coughflu time] memang sesuai sangat tuk anak2 aku...


Dalam balm ini ada minyak pati kayu putih yang membantu mencairkan kahak kalau jenis yang mudah selsema tu. Jadi, anak akan muntah kahak untuk keluarkan kahak tersebut. Selsema pun akan meleleh untuk pengeluaran mukus tersebut. Nanti baru hidung anak tidak tersumbat dan batuk makin kurang. selsema batuk.. berkait2 lah tu..


yang penting mampu mengatasi masalah batuk selsema sekaligus kat anak..ORGANIK yer.. memang salah satu ciri yang aku rasa selamat nak guna lebih2 lagi tuk anak..

baca ni lagi ha...




ada 4 jenis Balm Tasneem naturel mengikut kegunaan iaitu ;

1] Coughflu Time  [yang aku guna]
2] Tummy time
3] Sleep Time
4] Calm Time


yang ni yang aku guna sekarang.. COUGHFLU TIME memang khusus untuk ;

- bantu kurangkan selsema
- bantu cairkan kahak
-bantu melegakan asthma 
-bantu untuk kurangkan sushu ketika demam




balm TASNEEM NATUREL ni tak melekit pon..dan tak panas..  bau nya sangat menyenangkan..  serious anak2 aku suka.. kekadang aku soh derang cium2 hidu macam ni jer.. pon membantu jugak kan.. bertenang sikit masing..huhu.. 

aku selalu gunakan sapu letak kat anak sebelum tido.. setiap malam..  Just sapu kat hidung sikit, tekak, tulang belakang, tapak kaki dan jugak dada.. selalu aku urut jer satu badan.. anak2 aku suka di urut2 macam ni..bantu anak tido lena jugak tau.. sebab dalam nya mengandungi minyak pati yang memang berfungsi khusus untuk healing, rilekskan saraf dan stabilkan hormon.


anak kalau tidur lena dan berkualiti bagus tuk tumbesaran derang sendiri.. bagus jugak tuk mak2 dapat tido lene sekali.. hahaha.. bonus sangat tau..


lagi satu aku suka jenis balm macam ni sebab tahan lama..aku dah pakai dalam 2 bulan.. dan guna setiap malam sapu kat anak2.. tapi rasa macam masih banyak lagi.. berbaloi sangat ngan harga nya..!! kelebihan nya dan keberkesanan nya lagi toksah cakap lah kan.. memang double triple berbaloi pon ngan harga nya sendiri..



  

jujur ni tau.. sebagai pengguna, bagi aku product ni memang sangat bagus dan berkesan kat anak2 aku... alhamdulillah aku perasan.. sejak anak2 aku pakai balm TASNEEM NATUREL ni.. memang dah takde dah derang batuk pagi2 macam sebelum...dah hampir 2 bulan dah pakai dan memang boleh nampak kesan baik nya.. dan insyaa Allah akan continue pakai yang ni jer.. n maybe len kali boleh try yang lain jugak...sebab setiap satu tu ada fungsi dan kelebihan tersendiri..









antara feedback customer yang berpuas hati !! perasan tak kebanyakan nya pon mak2 jer kan.. selalu nya memang mak2 yang hebat jer yang akan carik guna product2 bagus macam ni.. giteeewww kau nak claim diri kau sama hebat sebab guna produk TASNEEM NATUREL ni kah.. hahahahahahaha... 

tapi betul.. takde apa yang lebih melegakan-menggembirakan selain daripada melihat anak2 sentiasa berada dalam keadaan sihat kan... kalau menggunakan produk2 luaran macam ni membantu.. apa salah nya..insyaa Allah..yang penting anak2 tu sendiri.. terus aktif..



HARGA Tasneem Naturel ni dah berubah tuk tahun 2018 ni.. tapi.. masih lagi berbaloi ngan keberkesanan dan tahan lama nya jugak.. berbaloi lah aku rasa.. 

eeahh.. korang Kalau nak beli dengan harga ahli pun boleh, yelah nak beli dengan harga lebih murah. Membership fees cuma RM50 jer..bolh rojer2 kat contact bawah ni tuk pembelian atau sebarang pertanyaan yer.. 



CONTACT : 

WhatApp : 019 - 989 8341 [ayu]
INSTAGRAM : @tasneemnaturel.ayurashid
FACEBOOK : RAHAYU RASHID






notatanganAty : aku dan abah sadi pon pakai jugak yer.. suka sebab berangin selesa jer...



Saturday, November 18, 2017

Bilik Tidur anak : bila stuck dengan masalah 'katil' anak


kisah nya bermula sekitar 3 tahun lepas... 



dramatik tak ?

ok.. aku serious ni...

lepas meja study di alihkan kat bilik kerje.. so.. maknanya.. aku kene buat sikit perubahan kat bilik tido anak2 ni..bilik tu akan jadi bilik tido-bermain sepenuh nya..

kalau ikutkan.. bilik anak2 dah siap sepenuh nya.. 


tapi.. aku  stuck kat satu masalah ni...


masalah katil anak...







ingat tak aku kan ada belikan qaleef katil khas tuk dia ni..dari IKEA..beli masa tahun 2014..qaleef 2 tahun.. masa tu konon nak ajar qaleef tido bilik sendiri lepas pisah susu..letak kat bilik dia sendiri.. 

well...alhamdulillah.. sampai sekarang katil ni masih elok sempurna.. memang tahan.. anak aku bukan jenis lompat2 katil.. 

aku beli dulu tak silap harga nya RM 599... tak termasuk tilam.. 



tapi...itu bukan apa yang aku nak sampaikan..bukan persoalan nya..bukan masalah nya jugak....




ni pulak gambar tahun 2015.. beberapa bulan sebelum kelahiran shaquille.. aku dah siap2 belikan adik nya almari yang sama dengan abang nya !! [beza laci sikit jer] excited nak buat dekorasi baru..dan qaleef akan dapat roommate !! 

sebab kan nak 'pair'.. aku siap2 ubah kedudukan perabot..katil qaleef jer maintain kat situ sampai sekarang..

eeaahh... rak tengah tu dah alih ke bilik kerje dah pon.. hahaha.. 



tapi tu masih bukan point nya..bukan masalah nya...



nampak tak satu ruang kat blackboard tu..?? aku dah cerite.. yang nanti2 bila adik nya dah besar sikit.. kiterang akan beli kan dia katil khas tuk dia..serupa macam qaleef.. ruang tu memang khas lah kirenya.. ngam2 jer sedang elok..satu kelebihan katil ikea ni.. bila direka tuk kanak2.. memang sesuai jer tuk usia anak tu sendiri.. tak makan ruang.. tak terlalu besar.. 

so.. susun atur bilik ni nanti akan nampak macam mirror concept lah kire nya.. 

haa...paham tak..


masalah nya apa ? ok.. jap aku cerite..








ni pulak tahun 2016.. tahun lepas dah tukar cat sebab dinding penuh anak buat art dia..
tukar kedudukan perabot..sekali since qaleef dah bersekolah..almari alih kat tepi pintu bilik air.. ngam2 ruang tu tuk 2 almari.. so kat tengah2 ni letak meja study untuk 2 anak.. adil.. 2-2 dapat bende yang sama.. ada ruang mereka masing2..adil


dan lagi..sebab masa ni shaquille dah makin besar.. dah 2 tahun setengah pon..aku plan.. .. kiterang nak latih dia tido dalam bilik derang ngan abang nya qaleef...[so maknya boleh tido kuak lentang nanti]


jadi nya sampai lah masa nak beli katil tuk shaquille la kan.. 
dan nampak tak ruang kosong belah kiri gambar atas ni..??
ruang yang sama dengan gambar atas2 tadi tu [yang letak blackboard stand tu]

masih kekal ruang tu khusus tuk letak katil shaquille.. pon ngam2 jer jugak..so ada ruang tengah2 untuk bermain yang lebih luas.. 


bila letak jer katil shaquille kat situ.. siap bilik anak sepenuh nya..!! 
tak yah tambah ubah apa2 lagi dah.. aku pon malas dah nak pikir bende tak siap2 ni ha..







so apa masalah yang kau nak sampaikan ni aty ??


haaa.. ni dia..MASALAH NYA SEKARANG aku nak cerite kat korang ni..


masalah nya.. bila katil yang sama sebijik macam qaleef tu..yang aku plan beli tuk shaquille tu..sebab nak nampak selari..nak nampak cantik tu..  

dah takde kat IKEA hokeh!!!! dah discontinue..!!!

dan aku pon tak tau lah kenapa dalam banyak2 katil..katil yang satu tu la pulak yang dirang dah tak nak jual lagi..!!! geram pulak aku ni ha..


sebelum tu memang saja tak beli dulu sebab takde keperluan pon kan..[lepas tu menyesal dah ni ha] shaquille menyusu badan penuh.. so tido ngan aku sampai dua tahun.. elok jer nak tido bilik sendiri..tetibe katil tu dah takde pulak..kau dah kenapa ?!!!! kenapa katil yang iteewww....

aku hanya perasan dan tau, masa ada sorang ni wassap aku tanya apa nama katil qaleef tu .. sebab dia kata..dia carik2 kat page ikea takde pon katil macam tu... aku dah start pelik dah.. laju2 bukak page cek gak..tapi aku pikir.. takde stock..kot..[sedapkan hati] lagi pon masa tu lambat lagi lah dari tempoh masa shaquille nak pisah susu badan.. so aku tak kisah sanagt.. tapi lepas tu.. beberapa kali aku gi ikea.. aku gi carik katil tu.. memang takde !! aku sedapkan hati lagi.. pikir takde stock.. agak lama gak lah.. sampai lah masa kiterang makeover bilik tido anak2 [ke royal blue atas tu] dan mula pujuk shaquille tido bilik dia..dan plan nak beli katil tuk dia.. aku gi tanya staff Ikea tu.. dia cakap.. dah tak kuarkan dah..


huwaaaaaaaaaaaatttt..!!!!! why..??!! 

dan aku tengok banyak katil design baru kat situ..
tapi aku tak nak yang lain.. aku nak yang sama macam qaleef tu punya jer..ni baru betul nanges tepi bucu katil.. 




sigh...

so.. aku stuck kat sini.. takde katil yang sama tuk shaquille



sekarang ngah dalam proses training dak shaquille tido ngan qaleef kat bilik derang sendiri..shaquille pon dah 2 tahun setengah.. boleh tido sendiri..dan bukan sorang2 pon..ada qaleef siap dah.. ada teman.. so far..nampak dia ok.. tapi buat masa ni.. die tido atas tilam lapik bentang kat lantai jer..!! kesian pulak.. abang nya tido kat katil dia dah... dia memang lah tak merungut apa.. tapi.. rasa tak adil la pulak kan..



kalau aku masih nak kan susun atur selari.. maksud nya nak kan mirror concept.. pilihan aku sekarang adalah :: tuk jual katil qaleef tu..dah beli 2 bijik katil yang sama serentak..katil design lain lah kirenya

atau kalau tak.. aku kene proceed jer apa2 design katil pon.. asalkan ada katil cegiteewww.. tapi.. alaaaaaaaaaaaa...nanti tak cantik...hahaha..





 aku memang sayang katil qaleef tu..sebab aku suka design nya.. dulu2.. sebelum jadi katil.. siap boleh buat macam kerusi buat tengok dvd kat bilik dia.. tempat lepak2 santai.. letak bantal kecik2.. macam bangku besar.. memang agak praktikal..

dan lagi sebab..katil tu masih elok..tahan...dan kukuh.. berbaloi ngan harga nya cecah rm 600 tu..

sekarang berbelah bagi.. kalau aku jual katil tu..bermakna.. takde dah lagi katil tu dah kat ikea.. dan bende tu akan jadi barang rare.. melainkan ikea nak kuarkan balik semula..


berbelah bagi..


tapi nak kene buat keputusan cepat.. sebab shaquille dah mula nak tido bilik dia sendiri.. buat masa ni..dia hanya tau tu bilik abang dia.. banyak kali aku kene betul kan.. yang tu bilik die jugak.. share sama2.. 
lepas tu abah sado cakap.. maybe dia masih tak ada 'sarang' dia sendiri lagi.. which is katil untuk dia.. so maybe kalau ada katil dia nanti.. dia akan lebih gembira..dan baru rasa.. yang bilik tu jugak adalah bilik dia...bersama..


aaiihh.. tu pon nak pening2 aty oooii... hahaha.. tapi betul.. sebab kan katil tu lah yang buat rasa bilik tu tak siap2.. tapi rasa macam nak gi ikea carik katil lah.. kat IKEA JB ada tak korang nampak katil macam qaleef tu.. hahaha.. kalau ada.. aku sanggup jer pergi jauh2 tu..


well.. aku memang complicated.. hahahaha.. sedor diri ni ha.. aku nak adil.. supaya qaleef tak rasa aku beli kan yang lebih cantik dan baru tuk adik dia.. dan adik dia tak rasa berbeza dengan abang nya.. selebih nya.. aku cuma nak ruang tu lebih cantik..!!! ok.. tu jer.takde alasan lain dah..