Showing posts with label IMPIANA :: Ruang Menonton. Show all posts
Showing posts with label IMPIANA :: Ruang Menonton. Show all posts

Thursday, June 27, 2019

Dekorasi Rumah RAYA : carpet dan ruang santai





dah janji nak update pasal rumah minggu lepas lagi kan...
tapi dah sampai ke minggu sampai khamis tak hapdet2 lagi..

sis sibuk chuolls..
kalau dah start kerje memang tak sempat nya lah nak update blog bagai..
betul la dulu2 orang cakap.. orang banyak masa lapang jer boleh berblog ni..
foiinneeeeee..... sis terima sekarang... ahahahaha..

lagi satu.. sis pon tak berapa sihat ni ha..
demam berjangkit ngan dak qaleef..
harap2 ok la sabtu ni nak memasak..
kawan2 nak datang beraya.. ramaii..!!
tak best pulak rasa nak cancel..
doakan aku cepat sihat yer..insyaa Allah..

ok sebelum aku nak kedai ni.. nak tengok kerje... aku update sikit..
pasal rumah raya...



tu diaaaaa... last year carpet baru.. tahun ni carpet baru lagi.. uhuhukkss..

tu dulu aku sebenarnya tak berapa setuju nak pakai carpet color khusus ni..
contoh dark green tu la...
warna2 macam tu susah nak matching kalau kite nak tukar tema bagai..
aku memang dah lama geram warna hijau satu rumah tu nak tukar.. ahahaha..
tu bertahan setahun jer lah..
back tu based color..
grey black gold..
carpet hijau tu sayang lagi.. elok kau baru pakai setahun..
gebu gebas lagi..
abah sadao kata kalau aku nak jual.. jual jer lah..
tapi aku prefer tuk letak kat ruang lain..
yang kecik letak kat family hall tingkat atas..
yang besar letak kat bilik tamu ngam2...

carpet sedia ada rumah ni pon lam2 dah... semua kepam2 ada bau siap..
kalau yang jenis bulu2 pon dah penyek2 bulu nya..
so aku gantikan yang hijau tu jer lah..



well.. sebenarnya.. tak niat pon lah nak shopping carpet baru..
dok pikir pakai jer lah apa yang ada..
lagipon baru setahun jer pakai..

tapi... tu lah.. aku kan... tau lah perangai nya..
kata tak plan.. tapi tetibe dah beli jer.. ahahaha..
lagipon..abstract pattern sekarang sedang in...
yg corak hijau ritu pakai tu.. sikit lagi dah nak out dated..
jangan lah marah aku cakap ni.. aku cakap jer.. bagitau..
bukan bende tu tak lawa.. cantik jer.. n aku pon still pakai lagi..
sebab simple..
macam aku cakap... aku just cakap jer yer..
yer lah.. ada orang kesah apa pulak kan trend ker dak ker kan..
sekarang carpet tu pon dah murah dah aku tengok ritu..
100-200 pon dah ley dapat yang besar punya...



aku beli 2 size..
untuk 2 ruang..
satu tuk yang kat sofa tu... (gambar atas)
satu lagi ruang tengah ni ha...
gigih lah mencarik yang sama yer...

size kau jangan tanya.. aku dah tak ingat..
tapi yang kat sofa tu..size besar.. maybe 8 x 5 kaki..kot..ker lebih.. tak sure..
tak ingat noks..
yang atas ni kecik.. half dari yng kat sofa tu..

harga ? huurrmm... aku tak suka sharing harga secara terbuka sebenarnya.. ahahaha..
serious...
tapi memang ramai giler yang tanya... (aku dah update lama dah fb and Ig)
so aku bagitau jer lah..
2 carpet tu.. aku beli Rm 1500 lebih kurang..
mahal la tuk aku.. ahahah..
tapi berbaloi ngan size dan qualiti nya.. pijak tenggelam kaki gituh..
sedap la.... orang datang duduk bawah pon selesa..
nak vacum pon senang..
maybe jugak sebab ni pattern baru...
sekarang or lepas2 ni mungkin murah sikit dah la kot..
lagi satu.. memang ada pattern yang sama/lebih kurang tapi lebih murah..
biasa aku tengok kat IG jual..
tapi.. aku pernah tengok material nya.. memang lain..
so.. terpulang.. tepuk poket ikut bajet..



aku nak cerite pasal ruang ni dulu la.. nanti ruang lagi satu.. aku share kendian yer..
kejar masa ni sebenarnya.. ahahaha..

ni dulu kan ruang tengok tv... saja la tahun ni aku ubah susun atur..
tv aku alih kat ruang tamu..
eehh.. rasa macam dah cerite kot.. masa cerite pasal cat ritu tu..
so alih2.. letak lah wing chair pulak kat sini..
tempat lepak2.. aku panggil ruang santai..
dulu ruang menonton.. skrang tv dah alih ke ruang tamu.. tukar lah nama ruang jugak.. ahahaha..
ni nak letak label mana pon tak tau dah ni..

selalu aku suka lepak sini.. layan tipon ker.. 
lagi satu melipat baju..
sebab sekarang aku ubat satu tabiat melipat baju aku.. kan selalu malas giler..
bawak kat atas depan tv konon nak lipat..
berbakul2 sampai sudah.. jadi aku tukar lah tabiat tu..
lepas angkat.. dengan hanger2 sekali aku letak jer kat sini..
dan lagi sebab ni tingkat bawah.. maksudnya aku biasa pastikan ruang ni kemas dan bersih..
so.. bila ada kain baju belonggok2.. aku terus lipat..tak bertangguh dah...
lagi satu.. dok menunggu lauk empuk/masak.. takde bende buat..
aku melipat lah terus..
haaa.. so far.. berjaya gak lah cara ni kat aku..
skrang susah nak tengok baju berbakul2 berminggu2 tak lipat..




takde apa yang baru sangat.. kecuali jam.. jam tu aku order dari shoppee...
ikutkan sampai raya ke-3.. ahaha..
tapi alhamdulillah sampai seminggu sebelum raya..
ikut kan nak jam lagi besar dari ni.. ni size 160 cm kot.. ke 140 cm.. macam tu la..
tapi ok gak lah tu.. 
sebab ruang tamu ni takde wall clock..!! semua jam meja tu pon dah rosak.. ahaha.. buat perhiasan jer la... 
kebetulan wall ni kosong.. tak tau nak letak apa.. 
boleh la letak jam kat situ..



so ni dia ruang santai tersebut dari sudut ruang tamu...
luas.. sebab konon nak letak ottoman tapi tak sempat beli sebelum raya..
pastu redho jer.. malas nak pikir.. biarkan dia situ.. ahaha..
sebelah divider tu ruang makan..
tu nanti aku share jugak yer.. 
pon ada bende baru gak tu kat situ..





ok lah.. tu jer.. nanti aku update lagi...





Tuesday, March 05, 2019

Rumah AtyFared : TV area yang bertukar jadi ruang santai




Ini dulu...... ruang menonton tv kami asingkan letak kat bahagian tengah







dan ni ruang yang sama.. sekarang

buat ruang santai..







lepas cat ritu.. saja alih susun atur terus.. 
jemu gak letak tempat sama jer dan bertahun2.. dari last renovation dulu kat situ jer lah tak berubah2..
sebenarnya..memang ada sebab kenapa asingkan dan letak kat sini ruang tv dulu..
but well... tak apa lah kan sesekali..
pon belum tentu permanent... so tak kisah pon nak alih2 ni...





aku suka duduk sini.. tak tau napa.. 
sebenarnya aku memang suka duduk kat wing chair ni..selesa...
so alih lah mana pon.. kat situ lah aku dok lepak bila ngan handphone..





so.. tv letak mana? 

nanti lain kali aku share yer...





Wednesday, August 08, 2018

Dekorasi : Ruang tamu rumah takde update terbaru pon..

sebagaimana yang di janji kan sebelum ni..

cewaahh ayat ko..

nak share pasal dekorasi.. 


alaaaa.. dekorasi ulang tayang jeeewwww... alih sana alih sini... hikhik..
tapi.. aku rasa.. aku takde share gambar rumah aku masa raya kan.. ker ada.. 

macam korang kesah pulak kan..

eaahh... lama tak guna ayat ni.. hahahaha..


ni ruang tamu aku tanpa lampu.. 
umah aku ni susah tau nak amik gambar.. tak camera ready sebab lighting tak cukup..
so kalau amik gambar mesti suram kelam jer..
kalau bukak lampu terang benderang.. tapi umah jadi kuning.. 

kalau orang bergambar kat umah ni.. muka masing2 macam demam kuning jer semua..hahaha



ni kalau bukak downlite lamp


ni pulak suasana bila pakai lampu led dalam plaster ceiling tu..


ni kalau aku bukak chandelier..

haaa.. lain2 kan jadi suasana tu...berubah2..

nak amik gambar pon payah.. kene tukar setting camera..
die kene pakai dslr yang harga macam myvi tu baru lawa.. hahahahahahahaha...

ok.. tak kelakau...


lepas habes jer syawal raya ritu.. aku alih kan wingchair ni ke dinding..
kalau tak die kat tengah2 halam tu.. 
bila alih ke wall ni.. luaaaassss sangat jadi ruang tu.. 
alih2.. rasa lah lain sikit kan..
tu jer lah pon boleh di buat.. 


ruang tengok tv.. atas tv kat frame wainscoting tu tak tau nak letak apa.. 
nampak kosong sangat.. 

raya tahun depan lah tu pikir.. hahahahaha...


yang frame atas tv dulu.. aku alih kan ke sini.. ke hall way.. 
kalau tak nampak kosong dari pintu masuk utama..

meja n bunga orkid ni pon baru jer alih ke sini
sebelum ni.. letak kat tengah2 wing chair tu..


hall way ke tv area dan ke dining area.. 
dining area tu aku tak sembang lagi kan.. 

nanti tunggu lah aku tukar kerusi meja makan baru..
dah nak runtuh dah kerusi beli dari sebelum kawen tak bertukar sampai sekarang..

  

so far.. aku dah tak fokus pon kat ruang tamu dah.. so takde apa yang baru.. dan takde apa yang berubah.. sebab aku nak fokus n letak bajet pada ruang tingkat atas..

bilik anak consider setel lah.. sikit2 jer lagi.. 
sekarang aku ngah buat bilik tidur utama kami.. 
laki mak dah sound bilik tido kiterang biasa2 jeeewww dah sejak tukar kaler hijau dulu tu..
so.. tengok lah apa aku boleh buat.. rasa macam nak cat hitam jugak lah bilik tu..
sebab warna cerah2 ni tak serasi sangat ngan kiterang.. mudah bosan..

tengok lah nanti esok lusa kalau rajin aku update kan..

kalau korang nak tengok cepat boleh follow ig @rumah_41 memang cerite pasal rumah jer.
tapi kalau nak lagi pantas.. follow fb aku atyfared
eaaahh.. sebenar nya aku update ikut suka jer..
kekadang terus ke blog dulu.. cuma kat fb n ig aku suka teaser2 hover dulu.. hahaha..
yang dah biasa tu.. memang pasrah jer la masing2.. sedangkan tak lah gempak mana pon.. hikhik..


ok lah.. nanti aku update lagi..



Wednesday, March 28, 2018

#RumahAtyFared : orang tanya pasal cat hitam





bila orang masuk umah aku.. mesti samaada akan... "waaaahhh..." atau.. "hitam??" atau.. tak de cakap apa2 pon.. 

tak tau lah impress ker terkujat ker hapa..

hahahaha..

ayah aku fes time masuk umah ni lepas tukar cat hitam..dia cakap "gelap.." tu jer.. pastu takde lah complain ke hapa.. rumah orang kan.. walaupon umah anak dia.. lagi satu.. orang dah berumur pon lain jugak pandangan nya..


biasa jugak lah aku kiterang ni orang tanya "kenapa pilih hitam ?"

"gelap tak..??"

"nyamuk tak ?"

ada jugak orang cakap

"pilih warna hitam senang jaga tak nampak kotor.."

lagi satu.. orang terlalu stereotype cakap kaler gelap jer terus nampak sempit.. 


nak jawap mana ni eh...




kenapa pilih hitam..?? - entah eh.. tak tau lah aku kenapa.. hahaha..

serious ni.. 

memang tetibe jer rasa nak try cat hitam..masa tu tetibe terpekenan kat umah hanis zalikha ngan opis alif syukri yang dalam cerite Tuan Anas Mikhail masa tu ngah tayang kat Astro..

kebetulan ngah renovate umah bagai.. dan memang nak ubah gaya.. tu terus rasa nak buat kaler hitam tu..

aku biasa jer color gelap2.. sebelum ni kat umah sewa pernah pakai dark choc.. so tak de lah nak cakap tak berani ker hapa..
jenis aku.. cuba jer.. tak cuba tak tau acaner ruper kan..

walaupon memula abah sado pon risau gak.. tapi.. end up die ok and happy jer.. so far.. masih bertahan sampai sekarang.. dan rasa ok...

so kalau orang tanya apesal pilih hitam.. aku takde jawapan khusus melainkan.. saja seronok2..

n aku rasa.. warna ni agak menarik perhatian aku secara peribadi.. walaupon hitam.. 

jangan kan kata orang lain.. dak qaleef pon pernah tanya "kenapa mama pilih color hitam?"

kalau kau tanya die nak cat color apa.. die jawap "merah"

huhu.. dapat bayangkan tak rumah aku ni warna merah...

btw... macam sebelum ni aku cerite.. warna ni subjektif sangat2... macam hitam.. ada orang cakap cantik.. tapi kalau nak soh cat kat rumah sendiri, tak ramai orang betul2 nak.. so macam tu jugak warna lain.. kite tengok lawa satu2 color tu.. tapi tak semesti nya kite nak guna-buat tuk rumah kita.. end up.. kite akan pilih samaada warna selamat-warna basic atau warna yang kite suka..so its not about cantik atau tak.. semua nya akan bergantung pada kite sendiri sudah nya..




lagi satu soalan paling popular selain kenapa pilih warna hitam tu.. 

"gelap tak.. ?? macam waktu siang tu..kene bukak lampu tak?"


gelap... tapi tak lah sampai teraba2... siang2 takde lah kene bukak lampu pon.. just macam biasa.. cuma cosy lah sikit.. gloomy-all-the-time... heheh..

tapi tak lah sampai teraba2 tak nampak hapa pon kalau tak bukak lampu..ada jer cahaya semula jadi dari tingkap besar depan dan tingkap dapur direct.. kalau orang datang.. baru bukak lampu.. dan terang benderang rumah aku jadinya... kalau hari2 biasa.. memang jarang bukak lampu pon kecuali malam.. 

in fact.. aku rasa.. sama jer macam dulu masa umah ni cat warna cerah soft grey or silver dulu tu.. pon waktu orang datang.. kene bukak lampu.. since umah ni tingkap tak lah besar masa.. ada bumbung garage lak tu cover.. pulak tu umah tengah2.. depan umah teres 2 tingkat.. cahaya memang tak sampai direct kecuali kat tingkat atas.. so color cerah ker gelap ker.. lebih kurang jer.. cuma cat gelap ni jadi lebih gelap sikit lagi lah ruang tu...




"gelap2 ni banyak nyamuk tak..??"

yerr.. nyamuk suka tempat2 gelap.. tapi alhamdulillah.. so far.. umah aku takde nyamuk..

sungguh ni.. walaupon banyak barang.. dan berlangsir bagai jugak..

yang aku observed perkara ni pon berkaitan ngan persekitaran jugak.. kire salah satu faktor lain.. kau kalau kawasan bernyamuk.. color cerah putih rumah pon ada jer nyamuk.. betul ni tau.. macam home stay dan umah mertua aku kat kampung.. umah kaler cerah jer.. perabot [kat home stay] pon setakat basic2 jer.. tapi sebab tu kawasan nyamuk.. tetap banyak giler nyamuk nya.. 

so.. tu yang aku tengok lah... tak ley nak kaitkan ngan warna gelap semata.. kekadang pokok2 yang kite tanam ada depan umah tu pon..silap gaya boleh jadi punca jugak.. kebersihan rumah.. tu sesama jiran kene jaga jugak... longkang2 tu kene rajin bersih kan.. alhamdulillah kawasan aku ok..ada orang jaga.. gotong royong jugak sesekali.. ada majlis potong rumput semua.. tapi tak tau lah yang belakang2 dekat ngan hutan sikit tu kan.. taman permainan dekat2 situ pon banyak gak nyamuk aku tengok.. bintat2 anak aku kalau gi situ lagi2 petang2.. so maybe effected jugak lah kot kawasan umah dekat2 situ..

lagi satu.. jenis kiterang.. petang jer terus tutup pintu tingkap rapat2 semua.. bukan lah takde langsung yer.. tapi tak lah tahap serious sangat.. jarang sangat2 lah guna penyembur racun nyamuk tu.. ada waktu2 macam kerap hujan tu.. ada lah sikit kene extra jaga.. dan kalau nampak nyamuk lebih.. aku laju2 bersihkan apa yang patut..lagi2 kat luar rumah




"pilih warna hitam senang jaga tak nampak kotor"

yang ni.. aku nak nafikan..

terus terang cakap.. warna hitam sama susah nak jaga macam warna putih.. in fact..aku rasa.. ada masa cat hitam ni lagi susah nak jaga dari warna cerah..

yang aku tengok umah aku sendiri.. warna hitam mudah nampak 'luka'.. anak langgar ngan mainan ker hapa.. terus boleh luka nampak warna putih..memang jelas.. kalau damal gambar tak nampak.. tapi in real.. sakit mata hokeh.. calar2 tu memang boleh nampak.. selalu nya lap biasa jer tapi still ada calar.. kene lah touch-up kalau rajin.. idak lah mak kuasa nyah setiap kali pon nak kuarkan cat..huhu.. 

so senang cerite.. mudah nampak calar.. habuk melekat sikit pon boleh jelas nampak.. sawang2 bagai tu pon sama lah.. kan warna2 cerah tu.. so dia jadi contra..nampak lebih ketara... kalau di biarkan.. memang mudah sangat nampak kotor..

lagi pulak ber-wainscoting sekrang ni... tempat2 habuk dok selambak lah tu.. macam gambar tu ha... tengok lah sendiri kan.. tu lah bahana kalau kau tak lap sebulan.. huhu..tapi kalau nak tau.. kekadang baru sehari-2 lap.. dah ada balik sikit2.. memang kene extra double rajin lah.. 

anak conteng lagi laaaaaaaaaaaaa.... macam blackboard tu... dapat bayangkan tak... pheeewwww... dak shaquille tu dala phase sekarang ni.. dah di bagi buku besar2.. [dia ada jer drawing book besar khas tuk dia] melambak dah pon.. tapi die suka nau jugak nak kaler kat dinding.. sama macam qaleef dulu lah.. kene sabar sikit dan encourage dia lebih lagi.. nampak jer die pegang color bagai tu.. laju2 kene bagi dia kertas.. tapi kekadang tak perasan.. alih2 tengok dah ada hasil seni dia...takper lah.. nanti dah besar sikit macam qaleef tu dah paham ok jer..  

seb bek gak lah jenis cat boleh lap.. so.. tu jer lah kerje nya.. mengelap.. sambil2 lap habuk kat tepi2 tu..sambil2 lah padam hasil kerja anak.. menambah kerje mak kau...

tu bila orang cakap cat hitam tak nampak kotor.. memang sangat lah tak betul statement tu hokeh..



tapi overall.. aku tak pernah menyesal dulu pendapatan kekdahya pilih cat hitam ni.. kiterang ok..dan rasa nak cat bilik kiterang pon warna yang sama jugak nanti.. [tak tau lah tah bila tu sebab 2-3 menjak ni sibuk sangat2].. cuma kekadang jer rasa nak tukar cat lain [kat ruang tamu] sebab boring...sikit... hahaha.. tu biasalah tu kan... aku kan memang macam tu... tapi.. idak lah rasa nak tukar sangat2... just rasa gitu2.. tapi maybe tunggu 1-2-3 tahun lagi kot.. ubah lak suasana lain giteeewwww.... 




ok la... tu jer nak borak.. nak siapkan wainscoting customers sat.. abah sado dah potong2.. aku nak kene gosok2 dan sembur undercoat.. aku dah cakap dah ritu.. nak2 raya ni..kalau dah ada rasa2 nak ber-wainscoting tu cepat2 lah order.. ni nak 2 bulan tak sampai nak puasa ni.. dah banyak dah order masuk.. berpuluh kaki lak tu sekali order.. takut nanti nak puasa kiterang tak amik order dah sebab takut tak sempat siapkan... so sekarang masih ada waktu lagi.. yang kata dok pikir2 tak habes tu.. sila lah proceed.. mur-mur jer ahkak kasi yer.. hahaha... ayat racun sangat tau ni... 























Tuesday, January 30, 2018

#RumahAtyFared : ubah susun atur area 2nd living hall [ tv area ]


tengok umah macam bosan jer ghuper gaya macam tu dari lepas2 renovate sampai lah sekarang.. dari tahun 2015-sampai ni 2018 tak banyak sangat berubah pon.. tak macam sebelum2 ni..ada sikit2 macam yang last ritu time raya jer lah.. tukar carpet ngan tambah kusyen jer.. pon bersyukur jugak.. cuma tu lah..takde lah nak kate perabot baru ker..hiasan baru sangat ker..  takper lah.. tak de bende baru kita alih2 jer lah perabot sana sini.. hahaha.. bosan pulak tengok itu jer gaya nya... 


haaaaa... nampak tak..nampak tak... apa yang berubah tu.. kiterang alih meja tv !! selama ni dok kat dinding tu jer.. bertahun kat situ.. tak pernah alih.. sekali ritu alih kat divider dining area..


alihkan sekali wings chair menghadap tv.. selalu tengok tv kat sini lepak2 baring kat carpet jer..

 


pandangan dari hall way.. so far kat sini tak berubah pon.. cuma ritu letak bunga besar.. alih2 kan.. letak jam pulak.. haaa gitu jer lah pon kan.. hahaha.. 


 nampak lah lain sikit gaya tu kan.. takde dah lah boring asyik2 gaya tu jer.. nanti2 nak raya ubah lain pulak.. 


haaa.. nampak tak ruang tamu utama pon berubah semua kedudukan.. awkward tak awkward belakang cerite.. janji berubah semua nya.. hahahaha..  



ok.. yang hall utama tu nanti aku share entry lain kali pulak.. ni aku just nak share yang kat 2nd living hall ni jer dulu.. area tengok tv.. 







Tuesday, June 20, 2017

Rumah AtyFared : TV Area tingkat bawah


nak panggil apa area ni pon tak tau..
nak kate ruang menonton sangat pon tak tepat sangat..
since ruang menonton kat tingkat atas family hall tu..
aku just anggap ni tempat lepak santai..
boleh lah jugak layan tv [bukan astro] atau anak2..adik2 main game PS
aku perasan.. kalau tamu datang umah pon..
derang suka lepak2 duduk2 kat sini..
lagi2 kalau tetamu rapat mesra macam sedara2 tu lah..
anak2 pon lepak2 sini tido baring..
kire praktikal gak lah ruang ni...
aku memang jenis akan gunakan ruang sebaik boleh..




 cuma ruang ni tak ley letak sofa..
sebab terhad sangat..nanti ganggu lalu lalang nak ke dapur..pernah dah try sebelum ni..
nampak lagi sempit jadi nya..
plan nak letak ottoman panjang jer kat sini.. letak tepi.. 
nanti la lepas2 raya..bajet ketat..

sebenarnya ada throw kusyen kecik aku letak..
masa amik gambar ni tak perasan lak takde.. anak2 bawak main ler teeewww... huhu


nampak tak acaner aku bahagi ruang..
yang sebelah kiri tu ruang tamu..takde tv.. 
wing chair sebagai pembahagi ruang... jadikan satu ruang lurus ni 2 ruang berbeza..
tak ganggu tetamu nak borak dan lepak2 tgk tv..
kot anak2 nak men game ker kan..





rasa pelik lak letak bakul rotan bawah tv ni..
aku lebih prefer kosong kemas..
tapi..aku ni kalau lepak2 sini teman anak men game ngan abah nya.. 
kalau tak buat kerje.. aku suka baca majalah santai..
so.. aku letak jugak lah..nanti aku nak beli rak buku besi kat SSF ritu tengok..
lebih sesuai kot instead of bakul ni..
tuk sementara boleh lah.. kemas jer lah elok2..
dulu bawah meja ni pon aku letak hiasan kecik2 pasu2..
tapi i is cannot tengok.. macam semak jer.. hahaha..
suka kosong so aku simpan2 jer dah semua..




takde hiasan baru semua pakai apa yang sedia ada jer..
aku suka jam tu [takde battery] suka design nya..
kalau ada besar sikit aku nak beli buat hiasan..



frame ikea ni pon baru ter-isi gambar..




perasan apa yang baru..?? hahaha..
tak plan.. jalan2 SSF.. terus ter-beli pokok yang ngah viral sekarang ni..
ni pon gigih aku ke dua showroom ssf.. sebab pokok ni dah habes..
ada 2 jenis.. yang lagi satu tu licin dah..
so beli jer yang ni..besar.. sesuai lah ngan ruang rumah aku ni..

nanti next time beli lagi satu yang lain pulak..
abah sado ok jer..teranjat die aku beli pokok letak dalam rumah.. hahaha..






antara 2 ruang tu.. memang kosong..
in real..dari satu2 sudut..boleh nampak kat situ kosong..
plan nak letak satu side table kecik..
tapi.. tak jumpa lah yang aku betul2 nak yang sesuai tuk theme rumah aku ni..
so.. aku rasa.. letak pokok tu kat situ pon ok gak lah..
[asal nya nak letak tempat lain]

dah nampak semua nye hijau pulak rumah aku ni ha.. hahaha..
ngan carpet.. ngan bantal..ni tambah pulak pokok..
obvious gak lah..-yang plan asal nya just nak letak sikit2 jer-
so cukup lah tu...
tuk 2 ruang ni 
nak adjust kat dining area pulak..tak de hijau lagi..



ok lah.. lagi berapa hari nak raya..
aku tak pasti aku dapat update lagi pasal deko rumah ker tak...tak mo janji..
sebab banyak kerje nak buat..
dan banyak lagi hal kat luar nak setel..
baju belambak2 nak di gosok..
ada tanya dobi.. tapi derang tak nak terima dah nak2 raya ni..banyak agak nya orang hantar upah gosok..
so..kene buat pelan2 dari sekarang..
kalau tak pengsan nak menggosok sekali harung nanti..


ok lah.. insyaa Allah.. jumpa lagi nanti..
kalau sempat aku update deko ruang tamu dan dining area yer..


Friday, September 02, 2016

#RuangMenonton :: Projek Wall Decor






wall kat ruang tamu aku..agak kosong..dan bosan..
lagi pulak... wall ni agak luas dan bersambung 2 area [ruang tamu dan ruang menonton]
rasa macam nak buat simple wainscoting..
tapi.. tak tau lah tu bila nak buat nya..
kiteorang pon tak fokus sangat pada ruang tingkat bawah ni..
jadi.. macam biasa.. bende bertangguh... huhu...

Frame Kufi yang besar tu...aku beli dan tempah lama dah..
dari awal2 pindah dulu..tu antara yang terawal aku letak..
pindah sana..pindah sini.. sekarang duduk kat situ..
antara deco item yang aku sayang...
in real.. tak lah tenggelam sangat pon frame hitam dengan wall hitam tu..

ingat nya..nak buat wall ni sebelum raya lagi..
tapi tak sempat...
jadi macam tu jer lah ghuper dia..

baru2 ni aku kerap ker IKEA tuk Projek Bilik Tidur Anak2...
so.. dalam pada tu.. aku rasa macam nak beli frame tuk letak kat Ruang Tv atas ni..








ada macam2 saiz dan bentuk frame Ikea ni..pening terus aku nak pilih nak buat macmaane dan mana satu yang sesuai..



siap susun kat lantai nak bayangkan peletakan frame dengan lain2 saiz..
frame besar tu aku pinjam kejap sebagai contoh frame yang sama dengan sedia ada kat rumah tu..


agak lama aku kat section ni..sangat2 lama..
sampai shaquille boring tak nak duduk diam dah..
aku tak boleh buat keputusan sampai ke sudah.!! stress tau...huhu..
lagi pulak aku terpaksa kejar masa tuk amik qaleef balik sekolah pulak tengahri tu..
jadi.. aku kene buat keputusan dalam keadaan tertekan..hahaha..

aku beli jugak.. sebab..kalau nak tau..
ni bukan kali pertama aku dok termenung telek dan pikir bende yang sama kat tempat ni..
2-3 kali gi Ikea beli barang tuk bilik anak2..
banyak kali tu jugak aku akan singgah masuk area ni..
tapi..end up..tak beli apa2 jugak..
kali ni sebab kan aku datang semata tuk ini..
jadi.. nak tak nak.. aku beli jugak lah...
walaupon macam..tak sempat habes pikir jer...huhu...
sejam lebih hokeh..sejam lebih...!! tak cukup lama ker tu untuk satu bende ni jer...


saja nak tunjuk ruang ni kalau tak bukak lampu..
biasanya memang macam ni jer.. bukak table lamp tu jer..
lelepak tengok movie [kat bawah ni selalu buat layan movie dari lappy jer]
atau pepetang aku suka lepak bawah ni tengok drama while tunggu abah sado balik kerja..
dan macam ni lah keadaan nya..
since ruang ni kat tengah sikit.. memang cahaya tak berapa nak 'sampai' ke ruang ni..
tu pakai table lamp jer..
tapi i is like.. sebab rasa romantik je..


neway.. pasal frame tu...
nanti dah siap pasang..
aku share lagi yer... 
kene tunggu hujung minggu abah sado buat..
dia bab2 mengukur... memang teror sikit.. setiap inch jarak dia kire bebetul..
aku pon teror jugak..hahahaha...tak mo kalah.. tapi..i ols malas jeewww....
sekarang dah jadi tugas hakiki abah sado dah..biarkan...


ok.. tu jer.. selamat berhujung minggu yer korang..
minggu ni kiteorang nak duduk umah.. tak mo gi mana..
so korang yang berjalan tu.. have fun key...