Showing posts with label IMPIANA :Projek RAYA. Show all posts
Showing posts with label IMPIANA :Projek RAYA. Show all posts

Thursday, July 04, 2019

Dekorasi Rumah RAYA : bekas kuih raya





aku rasa.. macam tetiap tahun aku tukar bekas kuih raya...
dulu pernah pakai kaca kristal langsung tak kedap udara cantik jer lebeyy tu.. 
beli dari langkawi awal kawen... 
memang lawa.. sampai sekarang aku sayang..
tapi.. tu la.. tang tak kedap udara tu jer lah pasal nya..
malas nak pakai..
sebab time orang datang jam-jam tu baru nak letak.. kekadang sampai lupa sebab sibuk buat air..

so tukar.. macam2 gak lah aku pakai..
pernah pakai SSF punya.. pon ok gak.. besar dan kedap udara..
boring..aku tukar pulak yng IKEA punya..
banyak kali gak lah bertukar.. ikut mood aku...


tahun ni..?? 
ok tahun ni aku tak pikir sangat pasal balang kuih raya..
aku pakai yang kecik2 tu dari SSF... FREE..!! masa aku buat card member baru.. 
memula tu macam tak lah pikir nak pakai.. pikir nak kasi orang jer..
tapi tak tau kenapa tetibe.. rasa macam.. nak senang..
sebab tengok kedap udara... tak pikir pasal cantik dah time tu.. 
aku pakai jer lah yang tu..
tapi.. halah.. kecik nau..!! ahahaha.. serious.. kecik..
kalau jari demok2 tu kompem susah nak capai kuih dalam tu yer..

dapat letak berapa ketui jer kuih dalam tu..
sekali anak aku ngap.. tak sempat tamu nak datang..habes dulu dah...
satu hal jugak lah asyik kene isi.. cuma boleh isi awal2 lah sebab balang kedap udara..




balang kristal yang besar tu pon dari SSF.. aku beli masa sales RM 10 jer.. sebab rm 10 tu aku beli walaupon tak tau nak buat apa..
perangai kau pon kan..
so aku letak jugak lah sini as hiasan.. 
tak kedap udara..
aku just isi kek2 time orang datang.. 
lepas tu.. kalau tak habes dan kau lupa simpan.. kejung terus kek nya.. huhu..



tray lawa tu aku beli dari seller IG jugak.. orang yang sama ngan aku beli table lamp kat post ritu..
lama dah tengok omputeh suka pakai.. letak buku lilin2 bagai..
nanti lepas2 raya dah simpan bekas2 kuih raya ni..
aku ngah pikir nak letak hiasan apa..
vase gold tu pon dari SSF.. 
tah apesal semua nak gold tah.. huhu...
memula letak bunga merah.. memang menyerlah..
tapi..aku tak suka deko merah..!! walaupon outstanding..tapi aku rasa macam sakit mata..
aku dah perasan lama dah..
bab baju tudung bagai.. aku ok dan suka sangat pakai merah..
tapi bab dekorasi umah.. memang aku tak berapa pekenan.. dah pernah cuba yer..
sebab merah kan outstanding.. tapi.. not so meeeeee.............

so.. aku letak jer lah daun ikea tah bila zaman beli tah tu..
ok pulak.. ahahah..
cuma nanti kalau rajin aku nak beli bunga lain.. 


ok.. tu jer.. korang kalau nak tengok update aku dan rumah ni selalu..
cer follow IG aku.. 

1) @atyfared (personal)
2) @Roomah_atyfared (dekorasi)


Monday, July 01, 2019

Dekorasi Rumah RAYA : Ruang tamu



ok sambung pasal deko raya..
gambar banyak ni sis amik... ahaha..

sebenarnya jarang dah la aku nak bergigh-gihan amik gambar rumah maca dolu2..
tapi sekali amik.. amik siap semua banyak2 shot..
kalau tetibe terkurang.. terlupa nak amik..
aku biarkan jer.. malas dah la nak amik gambar..

nampak tak.. nampak.. faktor penuaan... ahahaha..





LANGSIR aku tak tukar.. sebab.. MALAS...

ikut kan.. ada jer langsir lama yg sebelum hijau ni.. warna coklat gelap.. matching la satu rumah..
tapi sungguh.. aku tak rajin nak menukar...
walaupon aku tau.. kalau tukar.. lagi helok..

langsir-langsir nya berat hokeh..
berat giler..!!
langsir hijau nak bukak ni pon berat..
nak pasang langsir lagi satu tu pon berat..
dah la rail langsir nya kat dalam plaster tu.. sempit lak tu..
aku kalau pasang.. berpeluh2.. siap gigil2 tangan tau...
dan kene ada orang tolong tampung berat langsir tu kat bawah while aku memanjat..

langsir aku memang akan pasang sendiri..
jarang soh abah sado ko pasang..
sebab kalau dia pasang.. die main cangkuk jer.. tak tengok lipatan ker.. longgar ker acaner..
kalau aku.. masa pasang tu rasa macam tak tegang bahagian atas tu..
aku akan betul kan terus.. haa gitu kau punya cerewet...
so buat lah kau sendiri.. gigil pon gigil la.. janji puas hati...gituh...

tahun depan lah tukar langsir..ulang pakai..
tak pon lepas2 raya..
tengok lah aku boring nanti.. tak tentu datang masa nya..
kang tetibe dah bertukar jer kang kau tengok...



selain carpet baru.. (carpet tu aku beli sebelum sebulan sebelum puasa yer) 
tahun ni aku banyak spend kat decor items...
lama dah tak bertukar baru or bertambah..
dah bertahun itu jer lah..

aku ritu masa puasa.. cuti awal.. 2 minggu sebelum raya aku dah cuti..
soooo.. aku banyak masa lapang nak gi shoppping..!!!!
shopping baju raya tu satu hal la..
shopping barang rumah ni berhal-hal.. pheeww..

nampak tak apa yang baru atas tu...

side table dari SSF.. 2 set kiri kanan..
beli untuk letak table lamp baru..!!
yang ni aku beli dari seller IG..
kalau korang nak tau beli dari mana.. follow lah IG @Roomah_Atyfared ada aku tag..
kalau soh letak sekarang.. aku malas nak link..


side table simple jer.. dari SSF... 
kalau ikutkan.. meja ni datang 2 beradik.. 
maksud nya ada meja sama kecik sikit..
ritu tak rasa nak beli..
tapi ni lepas2 raya ni terasa nak beli lak adik dia.. kesian kau terpisah kan.. ahahaha..




2 pasang table lamp sekali aku beli..
kiri kanan... 
sanggup self collect kat bangsar nun ha..
boleh jer dia pos.. tapi kang sangkut pulak nak2 raya ni..
free2 tu dah cuti.. ngajak abah sado kau ambik.. seb bek laki layan kan jer...
dia pon tak tau aku beli apa.. huhu..
tapi dia ok jer.. takde la bising ke hapa.. bukan duit dia pon kan.. ahahaha..
lagi satu.. dia suka umah dia pon yang nampak cantik..




so meja tv aku alih ke sini dah sekarang..
dari 2-3 bulan sebelum raya lagi.. masa tukar cat ritu tu...
saja tukar permandangan....idak lah boring..

dulu aku risau letak tv kat sini.. ada sebab2 nya.. aku pernah jer share..
tapi.. aku rasa.. ok jer.. takde lah anak2 aku dok lepak makan pon kat sini..
sebab.. tv ni pon bukan ada chanel astro bagai.. ahaha..
n maybe.. dieorang pon biasa makan kat dining area.. so tak de isu lenjan sofa or buat sepah kat area ni..
main2 bawak menan tu biasa lah.. takde tv kat situ pon dieorang bawak menan main jugak
lagi2 kalau aku ada kat bawah ni buat kerje.. memasak ker..



dancing orchid..!!! ritu beli tuk letak kat dining area..
tapi pastu aku alih ke depan ni..lagi helok kejadian nya.. ahaakss..

pasu tu SSF.. beli 3-4 tahun lepas..
last year aku tak guna kot simpan dalam stor..
tahun ni kuarkan balik guna tuk letak dancing orchid ni..
letak 20 pcs ngam2 sedang elok..




lagi satu yg aku tukar dan tambah.. cushion ni..
aku beli kat Jusco jer..
ada aku pekenan yang lain..macam omputeh pakai.. gold2..black... 
tapi tu lah.. susah carik sini..nak kene order online..
amik masa ritu.. aku malas nak order..
lepas raya ni aku order tengok acaner...
ni pon ok jer..cuma dull n kecik.. tak penuh seater sofa tu ha...







so nah.. aku belanja gambar banyak sikit kali ni.. 
ni dari sudut bawah tangga..
sudut tu aku tak share sebab kosong takde bende..
next project lah pulak...
tak tau nak buat apa situ... tengok lah.. 


so ni pandangan penuh ruang tamu sebelah nya ruang santai..
nanti tengah2 kosong tu aku nak beli-letak ottoman..
cuma tak pasti nak beli warna apa..
dah survey2 dah pon... tang warna tu jer lah belum decide..


ok.. nanti aku belanja dining area pulak yer...
insyaa Allah..







Wednesday, June 13, 2018

cerite akhir2 nak raya ni....


ok.. sempat update ni ha 2 hari sebelum raya.. pheewww...


sepatut nya semalam.. sekali tak perasan takde tenet lak.. hahaha.. punya lah lama tak bukak lappy kan...

rini lapang sikit.. eeahh.. banyak..

sebab semua dah setel kelmarin lagi..

sabtu baru ni.. last setel order customer.. so terus lega dah tak nak datang workshop dah.. hahaha..
dan tetibe terus mood raya on..

effected jugak eh rupanya kerje2 aku tu.. serious.. penat sangat nak mampus.. aku macam takde mud nak beraya.. memang tak pikir apa.

baju raya aku pon last minit baru beli.. tak macam sebelum2 ni awal2 dah pikir.. hahaha

seb bek laaaaaaaaaaaaaa baju anak2 aku setel awal giler dari sebelum puasa.. tempah semua siap dah.. baju abah sado pon sama.. kasut selipar semua sekali setel sebelum raya.. aku ingat.. aku gi shopping seminggu sebelum puasa sorang2 kat one utama... beli baju anak2 semua..

capal pon sehari sebelum puasa aku tengok bazar kat aeon rumah aku ni jual.. tak tangguh dah.. beli jer lah sesiap.. kang habes size malas pulak nak mencarik..tapi rega mencekik.. aku gi pkns lepas2 tu tengok tak sampai 10 hengget pon.. hahahaha.. yang aku beli rm 50 tuk 2 pasang.. takper lah.. dah beli pon.. balik tu tengok balik.. dalam hati cakap.. takper2.. yang ni mahal tengok lagi cantik tapak lagi lembut selesa anak2 nak pakai..

ayat sedapkan hati...

capal tu aku beli tuk pakai ngan baju melayu..

kasut sarung lain pulak..

anak2 lelaki pon kasut berpasang2 nak kene matching2 baju... huh


belum cerite kasut mak nya. eaaahh... hahahaha


ok.. cerita sikit pasal persiapan akhir raya ni ha..



Beli cat sebelum puasa kalau tak silap.. tapi hari Sabtu ritu abah sado baru ngecat.. huhu

tapi betul.. tu jer masa yang ada.. 
grill rumah ni kat depan tu dah berkarat2 dah.. kaler putih dulu.. dari awal pindah 5-6 tahun lepas memang tak pernah ber-cat.. time sibuk ni pulak lah tetibe plan nak cat.. hahaha.. 

alang2 tukar hitam terus.. ngan pintu2 sekali seakrang ni hitam hokeh... 



ni aku share kat ig ngan fb.. tapi aku tak cerite pon projek apa..hahaha
alaa sikit2 jer renovate.. 

plan nya sebelum puasa.. kontraktor kata awal puasa start.. sekali dah 2 minggu puasa baru derang start.. derang cakap seminggu jer siap.. sekali hamek kau.. rini ni masih ngah siapkan lagi tu..memang tak sempat siap.. just buat jer dulu bersih asal elok raya ni.. nanti pas raya sambung.. 

pasrah jer lah... 


ni fes time ni kiterang ada kuih raya banyak sejak kawen.. hahahaha..


selalu tart jer semata.. pastu kerepek n kekacang jer..tu pon sebab mertua kasi dari kampung..
aku beli tart n sikit2 jer kacang..atau apa aku teringin nak makan..

tapi tahun ni tak tau napa tetibe sebelum puasa aku dah menempah dari kawan lama blog.. Nana farhana..
sebab aku macam yakin yang kuih dia buat mesti sedap.. selama ni aku risau nak membeli.. 

dah lah murah.. 4 bekas tu Rm 100 jer hokeh.. banyak lak tu..
yang tart tu bukan.. tu aku amik beli dari tempat biasa aku beli [yang tahun lepas aku jual tu]
yang kat nana tu yang 4 balang tu.. macam2 jenis.. memang berbaloi beli... sedap hokeh.. aku kalau cakap sedap..memang sedap.. kalau tak sedap.. aku tak cerite kat orang.. aku diam2 jer.. heheh..

walaupon aku rasa dah tak boleh beli dah kot.. tapi kot korang nak stand by tahun depan jer.. atau korang tahun depan terbukak entry aku ni.. boleh lah beli dari @dapurnanafarhana [Ig] atau facebook Dapur Nana farhana.. insyaa Allah jumpa.. popular kuih raya dia ni.. lagi satu sebab Nana ni cikgu ngajar orang buat baking mem-baking ni.. kek bagai tuuuu... gi lah usha...



huwaaaaa... nampak tak... kerje paling menyampah selain lipat baju segunung.. hahahaha

kemas bag nak bawak balik kampung.. memang semua aku uruskan. laki mak jenis "sayang.. nak pakai baju mana ni..? " giteeww senang nya dia kan.. yer baju duduk umah tu pon aku yang sediakan tuk dia pakai.. tu die tak tau.. tanya lah bini ni ha.. 

tak silap aku.. ni gambar aku start kemas Jumaat lepas.. 
ni baru matching2 kan yer.. baju raya fes dah setel siap gantung..
pastu yang ni baju waktu nak jalan malam..baju raya kedua.. baju tuk itu..tuk ni..

yer.. kiterang time raya memang matching2 hober sikit.. hahaha..
sebenarnya..laki aku suka macam tu.. aku pon dah terbiasa..
tak lah semua baju baru pon.. macam laki aku.. raya ke-2 dan ke 3 pon still pakai baju melayu..
baju tahun2 lepas yang pakai sekejap2 tu jer.. ulang lah pakai balik.. haaa mcam tu lah..
so aku kene lah ngikut baju sedia ada die.. aku beli baru pon biasa yang boleh match kain ngan seluar jugak.. tu perangai aku.. 
baju kurung memang jarang aku sediakan lebih..


bag lebih sebab asing2 kan ikut tempat..
memandangkan aku ni banyak kampung.. pastu jauh2 dan sekali harung jalan..
tak kuasa nak balik2 dah.. 
jadi kene lah asing2 kan bag ikut tempat..
kire satu tempat.. turunkan 1 bag jer.. 
idaklah aku nak turun semua 3 bag tu..

macam kat johor lama sikit.. bag besar.. 
turun melaka kampung mak tiri aku.. bag kecik sekali sebab 1 malam jer..
pastu ke seremban pulak kampung arwah mak aku..

kampung ayah aku perak biasa lain minggu.. tu lain cerita nya..




satu bag masuk sekali semua baju anak mak apak.. 
kene pandai2 bahagi.. 

aku pon kali ni.. behemah sikit.. cuti laki aku pon tak banyak.. so baju aku takde lah sampai 1 lemari aku nak bawak.. baju2 anak2 jer memang lebih aku prepared kan..tu biasa la tu kan..



ok lah.. tu jer nak cerite...
nak tutup kemas2 dah ni.. nak balik kampung.. yaaaaaaaaaaaeyyyyyyyyyyyy...


tahun ni kampung mertua.. 
rasa seronok nak balik kampung...
1-2 hari sebelum raya.. memang meriah suasana sana.. aku mesti nak merasa jugak.. aku suka.. 


Selamat hari raya semua...
aku amik kesempatan ni mintak maaf ikhlas dari hati..
kalau sepanajng2 korang baca blog ni.. pernah menyinggung hati korang secara sengaja atau tak..
aku benar2 mintak maaf... 
doakan aku menjadi orang lebih baik yer...insyaa Allah


jumpa lepas raya nanti.. 

Thursday, May 24, 2018

#ProjekMakeoverDiningArea : Pasang VINYL


berapa tahun dah aku cakap aku nak pasang vinyl kat dining area..??

3 tahun ada tak.?? ker lebih...

hahaha..

punya la lama..

nak mencarik tu malas dana syik bertangguh jer.. atau sebenarnya tak concern sangat.. rasa tak begitu penting.. [kesian kau ruang makan di anak tiri kan] so macam kisah tak kisah jer nak buat..


ok.. sebelum apa2.. bukan lah beriye nau hias rumah bagai nak rak sebab nak raya punya pasal yer..


CUMA kebetulan time2 ni lah pulak ramai orang buat sales.. jualan raya.. bagi murah2 daari biasa aku jumpa.. so.. beli jer lah terus... malas pikir dah.. kalau bertangguh lagi.. mahu tahun depan pon tak setel2.. gamak nya..dah ada tu pasang jer lah terus.. tu nampak macam meriah nau-nau lak nak sambut raya.. hahaha.. wat eveeerrr...




sebelum tu.. nak cerite sikit lah pasal tile kat dining area aku ni..

nampak tak.. oreeennnnnnn...... 

ni dulu dapur lama pemaju buat.. sebelum aku extended dapur ke belakang lagi..
so.. kire ni tile asal lah ni.. 
kecik2 tile nya.. dan agak kasar kesat.. sesuai lah tuk dapur kawasan basah..
tapi bila dah jadi dining area.. memang tak lawa lah sikit nengok nya kan..
sebab kan kasar kesat tu..lantai ni jenis mudah berdaki.. kalau bersihkan..mop tu kene sental kuat2..
macam bilik air tuuuuuuuuuuuu.. biasa pakai tile macam ni lah ni.. huhu..
orang kata tile murah..

masa aku renovated dapur.. aku ada terpikir nak pecahkan tile ni dan ganti tile baru-tile yang sama ngan dapur warna hitam.. atau tile depan warna putih kuning standard pemaju kasi tu

tapi ramai lak cadangkan.. tak payah pecah.. sayang la hapa lah.. ramai cadangkan pasang vinyl atau yang timber flooring tu... 


so.. tu kesah nya.. yang membawa lah ke 3 tahun baru nak pasang.. hahahaha...




timber flooring yang macam kayu tebal tu mahal nau.. so kiterang amik vinyl jer.. pasang sendiri.. mudah jer.. dan jimat cost upah orang.. 


ni warna real dia.. pencahayaan jadi color berubah2 pulak..kalau ikut aku nak pilih 1 level color lebih gelap lagi sikit dari ni.. tapi abah sado prefer yang ni.. ok jer lah.. 
memang saja tak nak amik cerah2.. abah sado nak warna2 kayu nampak kayu camtu..


ada 2-3 size tebal gak vinyl ni.. kiterang amik yang 3mm punya ketebelan.. lembut lah sikit kaki pijak tu..



hujung minggu ritu.. aku cakap tak nak gi workshop.. nak start pasang bende ni.. 


ni tak tampal lagi.. baru letak2 sebab nak tengok cukup ke idak.. 
memula beli 3 kotak jer.. dalam tu ada 16 keping.. ingat kan cukup.. 
sekali tak cukup 2 kotak.. hahaha.. petang tu jugak gi beli lagi.. 

orang tanya tak pakai lapik ke gam ker..

pakai.. gam putih..letak belakang vinyl ni... 
aku punya ni ada 2 jenis.. satu jenis sticker.. memula nak amik yang stcker.. siap gam dah kan belakang.. senang pasang.. tapi yang sticker nipis sikit.. abah sado cakap takut tak kuat lah hapa.. 
so tu yang beli ni.. cost tambah sikit lagi la sebab kene beli gam dia asing



tak siap pasang lagi..anak2 siap tido baring dah ha.. qaleef siap soh alihkan tv kat sini.. meja makan alih ke depan.. sebab dia kata best..

memang best pon lepas pasang tu.. rasa sedap jer kaki pijak.. lembut.. pastu nampak cantik..
tu mula lah tamak haloba nak pasang terus sampai ruang tamu depan tu.. haaaii..
depan tu mau 15-20 kotak gak tu.. 

nanti dah siap full.. aku share lagi yer..ni baru letak2 yer.. belum tampal gam pon lagi..











Thursday, April 26, 2018

[DIY] Gubahan mudah hiasan bunga orkid



tahun lepas kot eh.. aku rasa ada share pasal gubahan bunga orkid...

ni nak2 raya ni... macam biasa lah.. tak dapat nak tukar semua.. kite tukar bende2 kecik macam hiasan bunga tuk bagi lain sikit suasana rumah..





aku prefer gubah sendiri jer.. sebab tak susah pon sebenarnya.. lagi pon lebih jimat tuk aku sendiri.. sebab kos lebih murah... 

aku bagitau ni.. memang kos murah.. tapi tu untuk sendiri2 punya.. kalau korang tak nak gi beli barang sendiri gubah sendiri... nak beli ..nak orang buat kan.... mahal beratus.. jangan lah pulak korang dok argue kat orang tu modal murah tapi jual 2 atau 3 kali ganda... aku piang ko kang.. meniaga memang la macam tu.. kene amik kire kos transportation nak beli barang kau tu.. penat lagi.. masa lagi.. idea dia lagi.. dah kau soh orang gubah pulak kan.. kau nak murah2.. mohon buat sendiri.. macam aku ni ha... 

tak gheti.. meh aku ajar ni... gubahan bunga orkid simple macam gambar atas tu.. 





bahan2 gubahan


SPONGE KERING

aku pakai 3 sebab kali ni aku guna pasu lebar.. Harga sponge ni biasa Rm 1.50 - Rm 2 jer sebiji

kalau nak tau.. ada 2 jenis sponge tau.. satu lagi sponge basah.. sponge basah guna tuk fresh flower biasanya.. tapi aku suka jer guna sponge basah walaupon tuk bunga pelesu.. sebab kurang habuk bila pecah... cuma sponge basah lembut sangat.. so.. tuk korang aku galakkan guna jer lah sponge kering ni.. boleh pakai banyak kali.. salah cucuk bukak pasang balik pon ok jer.. 



PASU DAN BULUH HALUS

kali ni aku guna pasu tembikar lebar dan agak besar 
Buluh halus ni biasa ada jual kat kedai bunga.. murah jer ni.. bende ni penting tuk gubahan orkid.. bagi aku..wajib ada..nanti aku cerita...



DAUN ORKID

daun orkid ni ada 2-3 jenis tau.. ada jenis panjang2.. ada kecik lagi.. tapi kali ni aku guna jenis biasa lebar macam ni.. ni aku beli kat kilang bunga kat kepong RM 6 lepas discount.. jenis getah elok macam real.. 
aku pernah beli lagi murah dari ni kat Ayer Hitam Johor... ikut kan satu jer pon dah ok dah.. macam pkok orkid real tu.. biasa mana ada merimbun pon daun nya kan.. 



BUNGA ORKID

ni pon jenis getah.. agak mahal sikit.. [walaupon aku cakap mahal.. tapi still murah lah tuk yang jenis ni aku beli kat kilang direct] tapi aku suka sebab cantik dan nampak lebih real..bunga nya besar.. kalau pegang dan tengok depan2 boleh tau lah acaner.. aku pernah beli sebelum ni macam ni.. orang datang umah aku ingat pokok orked tulen..

pasal bunga ni.. tengok bajet korang sendiri..  korang boleh jer dapat kan bunga orkid ngan harga serendah Rm 5 jer sebatang aku biasa jumpa.. harga Rm 100-200 sebatang pon ada jugak aku tengok..biasanya harga ni tengok size..warna dan material.. ada yang plastik kertas biasa2 tu jer.. aku pon pernah pakai jugak dulu2..
lagi satu.. kalau yang lebih murah tu.. kecik dan tak boleh bengkok kan sangat macam pokok real tu..

yang ni terpulang pada korang nak bunga acaner yer.. asalkan orkid..

dan kalau nak tau.. biasa korang beli orkid kat luar tu... yang jadi mahal-murah satu2 bunga tu sebab material bunga tu sendiri... so kene paham tu.. 




LUMUT PALSU

yang ni guna nya tuk cover sponge hijau kat dalam pasu.. kalau jenis dah gubah2 boleh nampak sponge hijau tu.. cover lah pakai lumut palsu ni.. lagi nampak cantik nanti.. 

macam pasu aku guna kali ni kan besar.. so memang kene guna lumut palsu ni.. dulu aku beli kat Ayer Hitam.. seplastik banyak Rm 2 hengget jer.. kat sini beli satu pack kecik tu dah Rm 4.. kene beli 2 pack



sponge hijau tu aku potong 2 tuk letak penuh dalam pasu tu.. sebab pasu tu lebar.. jenis aku kene letak penuh habes tuk kasi cantik walaupon tak pakai semua pon.. 

biasanya orkid kite tak letak rimbun2 sangat.. bahagian bawah dia akan nampak nanti.. jadi sebab tu aku letak sponge hijau ni penuh dan cover ngan lumut palsu..macam kat bawah ni



nampak tak... aku cover habes sponge tu ngan lumut palsu.. 

yang ni bergantung bentuk pasu yer.. kalau jenis tinggi dah gubah tak nampak sponge hijau tu.. tak perlu pon letak lumut ni..

nak bagi melekat lumut tu.. aku basahkan dan campur sikit gam putih jadi keras sikit dan aku lekat atas sponge tu..kalau tak nanti terbang2 jadi nya.. 



batang orkid ni panjang biasanya.. bila cucuk.. nanti dia akan senget.. sebab bunga atas nya berat..

so.. tu sebab kene ada batang buluh halus aku cakap atas tadi tu..
ikatkan batang buluh tu ngan batang orkid... insyaa Allah tegak orkid tu nanti..lebih cantik.. 



last sekali baru letak daun orkid tu kat bahagian bawah.. macam pasu aku ni nak kene letak dua sebenarnya.. nanti aku kene beli lagi satu.. but.. still ok jer sebenarnya..




dah siap...





simple jer kan tengok..aku guna 2 batang orkid jer kali ni.. but still menarik..[at least kat mata aku] sama macam yang orang jual tu macam ni lah jugak... 

tak susah pon kan nak gubah tu... dan lebih jimat... kite boleh beli jenis bunga yang kita suka ikut bajet kita.. 




orang pernah tanya aku.. orkid jer jer ker aku boleh share...?

so far..dah tu jer yang perlukan aku menggubah.. yang lain2 tu biasa aku letak2 jer tak pakai barang lain macam atas ni pon.. insyaa Allah nanti2 aku sharing KALAU AKU BUAT tuk rumah aku yer... hahaha.. nampak tak hurup besar tu.. maknanya.. kalau aku tak buat.. takde lah aku nak share kan.. 

tapi ada jer aku menggubah bunga jugak sebenarnya.. kat umah mertua aku... fil aku tu suka bunga... asal aku balik jer dia soh gubah bunga kat rumah dia.. hahaha.. tapi tak teringat lak nak amik gambar satu2 nak share kat sini.. nanti2 lah...insyaa Allah...



notatanganAty :: saja aku beli color outstanding sikit kali ni sebab nak kasi contra ngan warna hijau dan hitam kat rumah aku ni ha... 
























Tuesday, April 24, 2018

#MisiSambutRamadhan : [DEKORASI] Langsir Ruang tamu baru...


vah vah vah... cerite pasal langsir raya dah keeewwww.....hikhik.. segan mak..beriye nau lak...


tak nak obvious sangat.. so pasang lah sebelum Ramadhan.. lagi pon.. tak sampai sebulan pon lagi nak raya..

last week.. aku PAKSA diri free kan sikit masa tuk rumah.. siap kan wainscoting kat ruang tamu ni ngan bantuan adik aku.. [nanti aku share yer] tapi yang follow IG @rumah_no41 dan Fb atyfared aku dah tau dah lah.. aku buat video jer terus tunjuk rumah aku huru hara sebelum tu..

barang2 pon semua dah hangkut ke workshop.. senang sangat sekarang ada workshop tu buat kerje tempahan wainscoting tu.. tak ganggu dah rumah lagi.. lepas setel je hangkut kayu semua.. tu aku laju2 kemas rumah..  terus perabeh semua.. alang2 aku pasang jer lah langsir terus.. tak yah nak tunggu raya aaiihh...tah free tah idak nanti...


nak share pasal langsir dulu.. lepas ni baru wainscoting.. sepatut nya ws dulu.. tapi takper lah.. langsir dah ada gambar dulu.. huhu


macam biasa.. kite cerite dari mula.. 

dah bertahun.. so kite bukak lah langsir lama chrome color tu.. tapi elok lagi tau.. aku pon tak sangka.. memang betul2 kain baik sungguh laaaaa.... selalu kalau lama pakai 2-3 tahun dah nampak kusam or pudar.. tapi ni ritu aku bukak basuh.. elok jer cantik kain nya.. 

cuma yang day curtain yang jarang tu jer reput dah.. lepas tu ada kesan2 carik lubang kucing buat lalu lalang masuk kot situ habes langsir aku... ggrrrr.. seb bek kucing.. 





bukak besi langsir masuk dalam bekas.. senang.. kan bagus kalau anak2 tau pasang masukkan besi jugak.. hahaha... senang kerja mak



ni ha langsir aku beli kat Sarah Huges Kl yang ritu aku cerite tu.. 
lama dah siap sebenarnya.. tapi sebab rumah sebelum ni cegitu.. tu yang bertangguh tu.. tak sabar2 nak pasang.. plan nak gak tunggu dekat2 puasa.. tapi macam aku cakap tu lah.. tak tau tah ada masa tah idak nanti.. pasang jer lah lepas siap2 kemas rumah ni terus..

langsir ni berat giler hokeh.. berat nak mamps.... pening terus kepala aku masa pasang tu..lenguh tangan... dah lah jenis rail sorok dalam plaster..sempit... rasa nak give up dah time tu.... hahahaha



warna hijau sama ngan pisang tu... more tu hijau lumut sebenarnya..
bila dah pasang.. eaah apesal macam tak tukar langsir baru jer ni.. hahaha...
sebab maybe warna gelap jugak jadi tak nampak beza sangat pon ngan sebelum ni warna chrome tu.. kalau bukak lampu baru nampak sikit hijau seri giteeewww...

aku memang suka kain2 kosong buat masa ni.. ada texture sikit2 jer.. bukan corak contra.. 
so bila tukar pon lebih2 kurang tu jer lah jugak.. 

abah sado ko suka lah sebab dia kan die hard fan hijaaaaaaaaaaaauuu...


aku ok jeeeeewwwwwwwww............




yeerr... kain tebal.. lagi berat nak matik.. nak menjahitnya pon jenuh... ni kain tuk sofa sebenarnya.. tapi boleh jer buat langsir pon.. cuma nak pasang tu.. astaghfirullah sikit lah di buat nya.. 
walaupon berat dan tebal.. tapi bila dah siap pasang.. elok lipatan dan kain nya..puas hati lah senang cerite..







ni gambar malam.. takde bias cahaya.. nampak lah sikit hijau nya.. 
jujur nya memang tak berapa nampak pon.. bawah cahaya baru baru nampak sikit..





teaser sikit wainscoting baruuuuuuuuu... 

nanti2 lah share pulak..

korang nak tempah wainscoting-DIY sendiri ngan harga murah2..mampu milik insyaa Allah.. boleh terus wassap no bawah ni

019-2085089


nak tengok lebih lanjut boleh tengok kat bawah ni




FACEBOOK 

INSTAGRAM