Showing posts with label :: Permaidani dan Hamparan. Show all posts
Showing posts with label :: Permaidani dan Hamparan. Show all posts

Tuesday, January 09, 2018

PROJEK MAKEOVER :: ruang mana yang di tukar tema kuning + hitam + kelabu ni ?



tajuk tak bagitau pon kan make over ruang mana.. aku dah share a few time kat IG n FB.. pon still tak bagitau.. hahahaha.. harap tabah yer semua...




ingat tak ritu aku cerite aku gi beli langsir kat The Globe yang kak Moon buat sales ritu..? akhir bulan 11 tahun lepas.. baru jer lagi kan.. ni lah dia langsir nya..!! kuning yer.. memang nak carik langsir kuning pon.. tengok video kak Moon promote ada langsir kaler kuning.. terus lah aku gi terjah beli.. kain cantik sangat..! puas hati giler beli time sale..



terus hantar tempah kat jiran umah.. siap 2 hari jer.. bukan time raya kan.. laju jer lah siap nya.. 
kali ni tak jahit sendiri sebab mesen antik ku rosak sudah.. sobsob..



kain ni jenis tebal..[blackout curtain]..black out bukan maksud nya langsir tu mesti kaler hitam yer.. tapi blackout ni bermaksud langsir tapis cahaya.. kain tebal..



tengok ni.. walaupon langsir kaler terang kuning.. tapi sebab jenis blackout curtain.. bilik tak silau terlampau terang pon..so tuk orang yang tanya.. "tak panas ker aty oooiii langsir kuning terang tuuu..!!" dan ni lah jawapan nya.. tak... 





lagi pulak aku matchingkan ngan wall-paper color gelap.. saja nak balance kan.. since nak buat tema kuning hitam-kelabu kali ni..sebenarnya wall-paper ni dah pasang dulu sebelum beli langsir lagi.. lepas pasang wall-paper baru terpikir nak cari - pakai langsir kuning.. 


ni gambar dekat wall paper tu.. aku post gambar ni kat ig/fb tengah bulan nov..orang tanya wall paper ker DIY.. memang tak gigih ar nak biy sikit punya details macam ni kan.. hahaha.. nampak tak..macam bintang2 galaxy konon nya..bintik2 tu warna gold.. sebab tu senang matching ngan langsir kuning ke emasan jugak





alang2 cerite jer lah pasal carpet sekali.. ingat nak buat entry lain.. oohh nampak nya sis sekarang tak gigih nak buat banyak2 entry tuk satu cerite.. hahaha.. kite letak jer lah sekali yer..




sebenarnya carpet nak beli kaler hitam kuning.. tapi macam biasa lah.. sebelum ni masa gi carpet prima kat nilai 3 tu belambak jer aku jumpa carpet kuning hitam.. tapi bila datang lagi ini kali.. takde pulak.. jenuh telek satu2.. carik.. dah berpeluh2 dalam tu.. bai carpet tu sampai dah malas nak layan dah.. hahaha.. so amik jer lah desing n color selamat macam ni.. asalkan kuning..ada satu kuning tu lagi lawa kaler die.. macam kuning keemasan.. sama ngan kaler langsir sikit..tapi tak pekenan pulak corak die.. boleh jer consider since yang kiterang beli ni lembut kuning nya.. siap letak sebelah2 pikir 10 kali mana nak beli.. last2 abah sado decided amik yang ni.. antara 2 tu..mana2 pon aku ok.. tapi kalau dapat mixed hitam lagi lah menawan aku bayangkan..

 eeahh.. tapi kali ni beli mahal hokeh.. ritu masa raya beli size lagi besar.. lagi helok.. tapi lagi murah dari yang ni.. ni kecik sikit.. tapi lagi mahal.. huh.. dah alang2 sampai jauh2.. beli jer laaaaaa... malas dah nak tunggu raya lambat lagi nak sales tu kan.. huhu..tapi beli yang puas hati.. yang bulunya lembut jugak sama macam kat ruang tamu.. cuma kecik sikit jer dari yang kat depan tv tingkat bawah tu..yang kaler hijau gelap tu..

seb bek ok jer.. nanti letak perabot tak lah nampak kecik sangat dah..ni kosong lagi sebab takde perabot lagi.. perabot tunggu bajet lain kali.. huhu






so far tu jer lah nak cerite.. ruang mana..?? tu nanti dah siap masuk perabot aku cerite lagi yer.. tapi kat FB aku dah post..ramai dah teka betul pon jawapan nya.. hahaha.. ada jawap bilik kerje.. bilik tetamu bawah..bilik tidur utama.. bilik anak.. hurrrmm............ 


nak tau.. kene lah follow rapat.. hikhik... gedik sangat tau...




















Wednesday, June 14, 2017

Dining Area Makeover : Hunting CARPET kat Kilang Carpet Prima Nilai 3


Lama giler aku rasa tak beli carpet..
ada lah dalam 4 tahun lepas..masa memula masuk rumah ni dulu...
lepas tu takde dah..
alih2 jer kejap kat atas..kejap kat bawah..
kejap kat bilik.. hahaha.. 
walaupon kau nampak rumah aku macam banyak carpet..
tapi banyak carpet tu dari masa2 aku bujang dulu..
dok menyewa bilik ke rumah.. nak hias.. suka lah membeli..
nak kawen dulu pon beli gak baru..
nak mula masuk rumah sewa berdua lepas kawen..
pon beli gak sekeping-2
tu lama2 jadi banyak macam2 color sebab ikut tema konon nya..
masa kawen.. tema pink off white..
carpet bilik color pink..
kat rumah ni tak suka lak nak pakai carpet pnk tu..
jarang pakai.. dah 7 tahun berlalu carpet tu macam baru lagi warna nya...
dah takde tempat nak letak.. aku pakai jer lah kat bilik kerje..
macam tu lah perangai aku..huhu
sebab dah banyak.. tak tau mana nak simpan..
tu lepas pindah rumah ni.. terus tak membeli dah lagi..
storage problem

tapi sekarang.. ada carpet pon dah kepam2..tak gebu lagi..
carpet ruamh tamu dolu2 aku beli tu pon dah letak kat bilik tido..
ada yang kat depan tv..aku alih ke bilik tetamu.
sebab dalam bilik tamu punya dah kepam betul tak pernah berbasuh malu kat oghang jer.. huhu
bukak ritu..tukar elok yang lain..
yang lama basuh dan terus simpan bawah katil tak tau mana nak letak..
sebab kaler pink jugak..seb bek kecik jer..tak amik ruang nak simpan..

tengok kat Fb viral carpet nilai 3 murah2..cantik2..
tergugat lah jugak sebenarnya..
lama dah dari last year lagi rasa nak beli..
tapi malas nak ke nilai satu hal..
dan rasa macam bukan keperluan lagi..
tu aku masih waras.. hahaha.. 

tapi tahun ni.. makin menjadi2 pulak lah haaaiihh aku tengok nya..
lagi macam2 pattern cantik2.. murah2..!!
kebetulan pulak aku dalam progress make over dining area rumah ni
pasang wainscoting..
tu semua jadi alasan aku nak beli carpet baru lah teewww...

sebenarnya plan nak pasang lantai vinyl terus..
nak DIY jer macam biasa perangai aku..
tapi tak pergi2 carik beli..nak survey tu tak sempat..
ni dah nak raya ni.. memang malas lah aku nak pikir sangat..
sebab selain hal rumah.. aku pon bizikan bende lain jugak sebenarnya..
aku pon tak lah rasa rushing ke hapa..
so tu aku decided tuk pakai jer carpet dulu...
insyaa Allah lepas2 raya dah lapang2 free2.. aku pikir lah pasal vinyl tu..
nak kene buat jugak..
sebab lantai dining area tu..which is asal nya dulu dapur basah..
tile nya color oren..!! lain nau pulak ruper dan tak berapa cantik..obvious lak tu..
tapi takper lah..bukan isu besar pon kat aku ni ha..

jadi nya.. ritu.. ada masa free sikit.. 
abah sado ada.. 
aku ajak terus ke nilai..
since kebetulan nak bukak pose rumah ipar..rumah firdaus kat shah alam..
dah takde lah rasa jauh sangat kan nak lajak ke nilai tu terus...




lama giler aku tak ke Nilai 3 ni..makan tahun gak..
panas nya sama jer.. huhu..
hari tu pulak memang ngah panas menggila lagi..

dulu aku rasa kilang carpet ni kat bahagian depan2 sikit..
pernah jer pergi dulu2..masa waktu nak kawen tu mencarik carpet..
aku rasa gak.. kilang carpet ni yang terbakar tu kan..rasa nya lah..[sori kalau silap]
so may be lah lepas tu derang buat ke dalam sikit..
tapi masih sama lah tepi jalan..dan kilang besar..
seb bek senang dapat parking..









masuk2.. tengok ramai giler orang.. dan banyak giler carpet..!!
aku yang macam nak giler tak tau mana nak pergi dulu.. hahaha..
dah lah tu.. memang murah sangat..!!!
carpet macam ikea corak sama dapat harga lebih murah..
dan carpet2 design lain macam2 size
belambak2 pilihan tak gheti aku nak cerite..
aku pon lupa amik gambar penuh kilang ni..
yang gambar carpet aku tunjuk putih hitam merah atas tu.. Rm 100 jer hokeh..
bulu tak tebal lah.. tapi tak lah nipis ringan.. ada kualiti gak boleh tahan lasak..
besar die pon ok lah.. tuk bawah meja makan aku tu sedang elok [tapi tak beli yang ni pon]
ada yang lagi tebal..lebih besar n pattern modern2..
pon boleh dapat serendah 200-400
kire ok lah murah kalau nak banding ngan kualiti nya..

tapi dalam ni panas..ngan ramai orang..
ngan habuk carpet..tak tahan gak aku..
laju2 aku pilih beli bayar..
nak bayar pon beratur gak..pheewww..




so ni lah carpet aku beli..
bukan hitam yer.. tapi hijau emerald..!! 
tapi ni bukan yang kategori atas aku amik gambar rm 100 tu tau..
harga nya lebih sikit lah sebab bulu nya lebih tebal..dan lebih lembut selesa..

kisah nya.. memula aku dah bayar dah untuk 2 keping carpet aku beli..
dah siap2 masuk dalam kereta dah..
memula beli color lain..nipis sikit dari yang atas ni..
tapi..masa dah kuar tu.. ternampak carpet ni bergantung display
bukan yang kat luar kene2 panas tu tau..
kat dalam..
terus2 aku dan abah sado suka..
masuk balik..carik2 kat dalam tapi takde pulak..
so aku tanya kat boss or tak tau la siapa dia..tapi nampak macam berkuasa arah2 dan boleh kasi harga murah kalau orang mintak..
aku tanya carpet tu ada kat mana..aku dan abah sado betul2 mahu kan nya..
dan aku nak tukar ngan carpet aku dah beli tu..
derang kasi..
tapi die cakap yang aku nak tu.. harga 1 carpet ni lebih mahal sikit dari yang aku dah bayar tuk 2 keping tu
kene bayar lah contra nya yang lebih tu..
dan.. tu jer satu yang tinggal.. sebab warna ni ramai orang suka dan beli awal2 lagi [kate nya lah]
tapi aku percaya die cakap..
sebab memang aku tak jumpa kat dalam dan color nya memang cantik..!!
bulu pon lebih lembut dan tebal sikit..

dah sebab kan kiteorang betul2 nak.. 
aku soh derang turunkan carpet tu jugak..nak tengok..hahaha
kau tengok perangai aku ni ha..aku tak dulik
walaupon derang macam bg alasan dah display lama la.. takut nanti buruk
tapi sebenarnya..aku rasa sebab susah nak turunkan..tinggi dan berat..
dan kalau tetibe aku tengok tak jadi beli kan dah satu hal pulak nyusahkan orang..huhu
tapi sebelum tu..abah sado dah panjat dulu dah sebenarnya tengok belek..ok ker tak..
cuma nak kene cek betul2 lah...

end up dah aku sanggup tunggu gak..
derang bawak lah turun tuk aku.. hahaha.. bentang kat tempat lapang..
puas hati..takde cacat cela sikit pon..bersih jer dan warna bulu semua dalam keadaan perfect..
aku tak percaya carpet tu dah tergantung lama..
kecuali kesan gantung sikit kat hujung..itu pon tak nampak..tapi aku bodek mintak kurang.. huuu...
terus setuju nak beli..laju2 terus lipat..
bayar contra yang lebih tu.. dan terus balik..
tak sabar2 nak bentang kat rumah..hahaha..
tapi dapat satu jer lah instead of sebelum ni..
takper.. janji aku puas hati...dan kami sama2 suka..



kat rumah pasang..tetiber tak jadi pulak nak letak kat dining area !!! 
sebab macam sayang..hahaha...
yang sebelum tu beli tak jadi tu..yang nipis sikit sebab pikir mudah nak sapu..
sesuai lah tuk bawah meja makan kan..
kalau yang macam ni susah sikit nak sapu gitu2..
so.. kiteorang decided letak kat ruang tamu kat sofa macam gambar atas tu..
memang cantik..tapi kecik nau pulak.. 
kalau nak nampak cantik.. kene letak 2 keping baru sesuai..
satu hal pulak.. dah lah ni last piece... bergaduh2 jugak nak beli kat kilang tu..
mana pulak nak carik lagi sekeping.. hahah...
so kiteorang alih ke ruang menonton sebelah tu..

sedang elok jer letak kat situ [gambar nanti aku share kendian yer]
dalam IG dah tengok dulu lah..walaupon tak siap kemas lagi..
kat depan tv ni..rasa nya lagi sesuai dan selesa since kat situ takde sofa atau kerusi pon..
just tempat santai2 ada kusyen besar n kecik2..
so.. biler letak carpet ni macam selesa lah kan.. tak keras sangat anak2 nak baring2tengok tv..
warna pon gelap tak mudah nampak kotor..
memang anak2 lepak suka makan tengok tv kat situ kalau aku buat kerje kat dapur/tingkat bawah
family aku datang pon tido baring situ layan tv or game..

tapi tu lah..
dah jadi lain pulak kisah nya kat dining area tu pulak..
aku letak carpet lama sedia ada jer..pon ok jer...
sebab sebelum ni bawah meja tu togel jer..senang nak sapu..
time2 raya ni jer nak letak carpet..kasi elok sikit nampak.. heheh..

ok lah.. tu jer nak cerite..
nanti gambar2 penuh..
aku share kendian2 jer yer...

da... minggu ni memang penuh ngan entry dekorasi..
kalau suka.. follow rapat2 yer..
nak tengok lebih cepat..follow IG aku 'atyfared' -ni nama nya promote ig sendiri.. bahahaha..

ok.. bai..




Monday, January 18, 2016

TIPS :: Membeli saiz permadani yang tepat mengikut kedudukan perabot dan ruang




"assalamualaikum Pn Aty, saya baru berpindah dan sedang proses mendeko rumah baru.. banyak bende saya nak tanya dan minta pendapat Pn Aty.. tapi untuk masa sekarang.. boleh tak Pn Aty bantu saya bagi pendapat atau tip untuk langsir dan jugak macamacane saya nak cari carpet.. saya nak tau bekaitan warna..design..bentuk dan saiz yang bersesuaian mengikut ruang serta tema di rumah saya.." Email pembaca


eeerrr...banyak nyer soalan.. heheh...
tak mampu nak jawap semua..
pasal langsir tu.. aku pernah share [ukuran yang sesuai] lama dah dulu..
cube carik kat bawah label 'langsir' tepi tu..[punya lah malas aku nak carik satu2 kan..hahaha..maap lah yer]

tapi aku tertarik dengan permintaan pendapat mengenai carpet tu...
lebih pada saiz ruang yang tepat tu..
aku nak jawap mengenai tu dulu...sebelum yang lain2 nya...
dan pasal bentuk warna tu insyaa Allah.. aku akan share kendian...
tak janji la..tapi kalau sempat nak ulangkaji cepat..aku akan share..

so.. pasal saiz carpet tu..
biasanya...orang tak peduli sangat pasal saiz permadani..
orang lebih fokus pada warna..dan design yang di sukai...
tapi.. sebenarnya.. ada beberapa perkara lain lagi selain tu perlu di amik kire..
berkait ngan apa yang aku nak share ni..iaitu berkait saiz..
sangat penting untuk memilih SAIZ PERMADANI YANG TEPAT
mengikut kedudukan perabot dan jugak saiz ruang..

so ni..aku nak share pendapat...sikit jer lah..
tak pandai pon.. aku pon tau daripada sikit pengalaman sendiri yang sukaaaaaa sangat membeli permadani... 
dan jugak melalui pembacaan..
so aku kongsi ngan korang jugak..
harap2 bermanfaat..

berbalik pada email..
memandangkan aku tak tau saiz ruang...
kedudukan perabot..
jadi aku akan share secara basic...secare umum...

sebenarnya.. ko nak beli carpet pon..
memang kene tengok ruang dan kedudukan perabot..
kebanyakan orang.. salah beli saiz..tapi tak perasan..
end up... nampak sikit kekurangan.. sikit mencacatkan permandangan..

sekarang.. fungsi permadani bukan setakat nak 'alas kaki' jer..
tapi jugak sebahagian daripada DEKORASI..

perlu amik tau.. ada ukuran2 tertentu mengikut ruang dan susun atur..
percaya tak ukuran saiz carpet pon boleh membantu mengubah dekorasi keseluruhan...
dengan permadani boleh jugak nampak satu ruang yang kecik menjadi besar dan sebalik nya..

tu lah penting nya sebelum nak membeli carpet..
pastikan kedudukan perabot..dan sais ruang yang nak di-cover..
jangan beli terlampau kecik..!! a
ngam2 hanya tuk alas di bahagian kaki...atau ngam2 letak bawah meja kopi[untuk ruang tamu ]
tuk meja makan pon macam tu.. saiz ngam2 tuk bawah meja makan-sama saiz ngan meja makan
tak cover tuk kerusi dan ruang lebih sikit...
ada pernah orang cakap..membazir nak cover sampai bawah sofa atau bawah katil...
bukan boleh di pijak pon..
silap tu sebenarnya..
jangan kan 'asal ada' kekdah nya..

setiap satu ni..ada fungsi dan kesan pada dekorasi serta keindahan satu2 ruang tu sebenarnya..
jadi.. jangan amik mudah akan perkara ni..
ruang akan lebih cantik jika saiz carpet di plih dengan betul..

saiz yang tepat ada biler dapat cover kebanyakan ruang dan dalam kedudukan perabut..

paham tak maksud aku ni..

ok2.. aku share gambar kasi mudah nak paham..






contoh penggunaan saiz carpet untuk ruang tamu
line BIRU tu lah..saiz permadani yang bersesuain dengan ruang tersebut..


keadaan akan lebih cantik dan elok jika saiz carpet lebih besar dan menyeluruh untuk cover semua peletakan perabot seperti sofa


kesilapan yang biasa di lakukan..bila carpet di pilih terlalu kecik saiz nya..



boleh nampak dengan jelas saiz carpet yang tepat dan bersesuaian yang sepatut nya kite pilih tuk satu2 ruang






antara contoh yang lebih real saiz carpet dan peletakan perabot yang betul 


yang atas ni untuk ruang tamu...
sama jugak keadaan dengan penggunaan carpet di dining area [kawasan meja makan] 
dan jugak bilik tidur..





 boleh nampak tak perbezaan saiz permadani yang bersesuaian untuk meja makan..
jangan beli-pakai yang telalu kecil untuk meja makan yang lebih kurang sama saiz nya


untuk meja bulan pon macam tu jugak..
kalau nak pakai yang bersaiz bulat jugak [permadani] pilih yang besar sedikit daripada meja makan

macam contoh kat bawah ni








contoh2 permadani untuk meja makan bentuk bulat




contoh saiz permadani untuk ruang meja makan



atas ni gambaran2 atau saiz yang bersesuaian untuk ruangan meja makan..
aku tau...mesti ada antara korang yang tak terpikir kan pasal saiz pemadani kat meja makan ni
perlu lebih besar dari pada meja makan tu sendiri jugak penting..
lebih pada dekorasi dan kesesuaian... untuk mencantikkan lagi ruang tersebut..
biasa orang letak permadani kat meja makan untuk tetamu sahaja atau ruang dapur kering..

tu secara general la..
standard orang sekarang memang suka letak permadani kat meja makan..
aku pon letak jer..
tapi... dek kerana ada anak sebesar dak qaleef tuuuuuuuuu..
yang jenis nak makan suap sendiri [qaleef kate..'solap']
tapi yang jatuh ke bawah lagi banyak dari yang masuk mulut..
memang buat masa ni.. aku tak letak sebarang alas atau permadani kat ara meja makan tu..
atas faktor kebersihan..dan lebih mudah nak di uruskan..
aku prefer tuk letak time2 nak raya atau kalau ada jemputan tetamu.. heheh..
kalau tak...memag jenuh nak jugak..
yang si adik nya pulak.. jenis ngah aktif merayap satu rumah..[tanpa walker]
jadi aku risau kan bende2 kecik macam tulang ker aku tak perasan..
atau semut..
jadi.. demi anak2.. tak per lah sementara tak ber alas dulu..

sebenarnya.. ada jer permadani yang sesuai..
yang mudah di uruskan..senang nak bersihkan-sapu..
kurang bulu nya..
tapi..takper.. hal ni..aku kongsi kendian keh..insyaa ALlah..
rini nak cerite pasal saiz jer dulu..



ok.. sekarang nak share pulak saiz permadani untuk bilik tido pulak..
bagi aku yang ni agak menarik..

biasanya... kite tak akan letak permadani sehingga bawah katil kan..
typical rumah melayu akan letak pemadani di hujug katil atau depan meja solek..
atau paling tak pon hanya pada kawasan lapang tanpa ada peletakan perabot di atas nya..
konsep nya...tak macam untuk ruang tamu dan meja makan..
sesuai dengan fungsi letak permadani tu sendiri hanya tuk elakkan tapak kaki sejuk 
atau lebih tepat..nak kasi sedap kat kaki..
kalau letak kat bawah katil-perabot..
pikir hanya akan jadi tempat perangkap habuk..sukar nak di bersihkan..
betul tak..??

eeerrr.. aku pon pikir macam tu jugak..hahahaha..
atas faktor tu lah biasa kita tak buat seperti yang sepatut nya...
aku share gambar saiz dan kedudukan permadani yang tepat untuk bilik tido yer
yang sepatut nya...





tapi kedudukan permadani pon boleh bergantung pada saiz bilik..saiz katil dan kedudukan katil
macam atas ni ada beberapa kedudukan permadani mengikut keadaan..
contoh untuk katl saiz king/queen dan letak kat tengah2 [macam bilik tido kiteorang]

1. best for standard room
2. best ever carpet
3. best for large space
4. besh of budget

macam aku.. ruang bilik dan permadani sedia ada bersaiz besar
tapi tak suka letak betul2 bawah katil macam no 3 tu
jadi No. 2 sesuai dan paling ok..
atau mungkin boleh jugak guna konsep susunan no.4









tapi bagi aku..apa2 pon.. bergantung pada budget..kesesuaian saiz dan keadaan..
ini hanya pendapat dan idea professionalism dalam bidang ni
dan aku hanya kongsikan seperti yang sepatut nya...
yang mana sesuai boleh di aplikasikan di rumah sendiri..
macam aku cakap sebelum ni..
kekadang.. perkara2 kite tak perasan atau anggap remeh ni akan memberi impak yang besar untuk satu2 ruang..
cuba lah dulu...
dan harap perkongsian ringkas ni membantu..insyaa Allah...








Wednesday, July 15, 2015

#MISIRAYA :: gudang permaidani di sungai buloh





ramai dah cuti balik kampung kan...
ada lagi yang kerje tu..mesti dah lemau... hahaha..
aku tau tu.. 
jadi mey lah cuci mata kat gudang carpet aku pergi baru ni..
kat area sungai buloh dekat2 ngan spital sungai buloh tu dan komuter gak..
aku pergi sebelum gi kedai bunga ritu cerite tu..
tak lah rasa nak membeli pon...konon nyaaaaaaa....
tapi ada lah hati nak tengok2 carpet tuk consol table cermin kat bawah tangga tu..
saja lah nak tengok2 rega.. murah ke idak..

tetiap tahun aku dah perasan dah kilang carpet tu mesti buat jualan waktu raya..
tapi sebelum ni kan aku beli kat JAKEL tu...
tak yah lan nak beli banyak2 kan...
tapi tahun ni.. saja aku soh laki aku lalu ikut situ-jalan dalam-
dari plus hiway tu masuk kot susur sungai buloh spital tuh..
sebab nak ngajak singgah kedai carpet ni..



KILANG SHALANI CARPET
die tak bukak hari2 biasa..bukak time nak raya-sepanjang bulan puasa jer-
belakang tu kilang besar.. beribu kot carpet dalam tu...aku tengok2 lah..
yang depan ni macam showroom die jer..
aku rasa mamat pakistan yang jual2 kat tesco atau kedai2 kecik tu..
amik dari sini lah...huhu..agak nya lah...
sebab dierang kata.. tak bukak tuk jualan umum pon kalau tak raya...
pastu pulak belakang tu kilang stock karpet sikit punya besar ko...




masa ku pergi tu..tak ramai pon orang..
tapi pekerja nya ramai..
ada ekon..besar...dan banyak gak carpet..





abah sado dok peratikan dari jauh jer biler orang kedai tu selak2 carpet..
habuk carpet ni..gatal hidung..lagi lak anak kecik aku tuh..



sampai kaler ni laki aku soh benti.. amboi amboi sangat ni.. hahaha..
tapi letak bilik aku cantik kot.. hijau kata nya...








memang banyak ar lawa2.. banyak pilihan cantik2 dan modern..
harga memang mark down.. 
tapi bagi aku..masih tak ley lawan harga warehouse JAKEL aku pernah pergi tuh..
JAKEL harga lagi kawkaw murah dari sini..
pulak tu...kalau mintak kurang pon senang dapat banyak sampai separuh dari harga die dah discount tu..
kat sini..susah sangat mintak kurang..
paling banyak die kasi 20 hengget jer kurang..kedekut gak lah.. hahaha..
tu tak rapai orang kot walaupon kate buat sales..
sebab still pricey gak...eerr.. bagi aku lah...
even aku rasa kat nilai3 pon boleh dapat lagi murah atau boleh mintak kurang lebih..
ikut pengalaman aku lah ni..
tapi.. still ok lah kat sini.. masih ada discount kalau kot ko malas nak gi carik2 lagi..
atau malas nak berpanas2 kat gudang jakel tu.. hahaha..aku tau lah tu...
n pekerje die layan kite pon ok... sabar jer layan kan kite walaupon nak tengok angkat banyak2 carpet..



aku beli carpet apa..??



hahaha...


TER beli gak lah..

tapi yang murah2 jer..
aku rasa paling murah kot selain alas kaki.. hahahaha...



plan nak beli tuk meja konsol..
tapi terbeli tuk meja makan...

carpet meja makan aku dulu tu.. jenis bulus2...
belikat ikea kaler hitam..
susah giler nak sapu...
kalau nasi dah masuk dalam tu.. jenuh lah ko nak kutip..
laki aku lah dok komplen..
tapi aku biarkan jer malas nak tukar2..
nih dah alang2 jumpe yang pekenan...dan tak mahal..
kiteorang beli jer lah sekeping...
kecik jer pon..elok2 tuk ruang meja makan tu....




ni jer pon... saja pilih corak ni... kaler kelabu putih..
senang sapu jenis ni..tak berbulus2...huhu..

masa ni bentang dulu sebelum pakai kat meja sebab nak hilang kan lipatan tu..
macam biasa lah anak aku ni rasmikan dulu tempat main kereta lori die..



korang kot nak pergi kilang ni..
bukak lagi sampai esok last...kate nya lah..
tak tau lah kot lepas raya die sambung ker kan..huhu..
kalau ko dari tol spital sungai buloh tu..
traffic lite ko belok kanan... terus sampai ko jumpe traffic lite ke dua..
belok kanan..kat kawasan kilang2..
dekat dah tu..ko carik lah belah kiri jalan...besar tepi jalan dah nampak dah...
harap membantu eh...