Wednesday, June 13, 2018

cerite akhir2 nak raya ni....


ok.. sempat update ni ha 2 hari sebelum raya.. pheewww...


sepatut nya semalam.. sekali tak perasan takde tenet lak.. hahaha.. punya lah lama tak bukak lappy kan...

rini lapang sikit.. eeahh.. banyak..

sebab semua dah setel kelmarin lagi..

sabtu baru ni.. last setel order customer.. so terus lega dah tak nak datang workshop dah.. hahaha..
dan tetibe terus mood raya on..

effected jugak eh rupanya kerje2 aku tu.. serious.. penat sangat nak mampus.. aku macam takde mud nak beraya.. memang tak pikir apa.

baju raya aku pon last minit baru beli.. tak macam sebelum2 ni awal2 dah pikir.. hahaha

seb bek laaaaaaaaaaaaaa baju anak2 aku setel awal giler dari sebelum puasa.. tempah semua siap dah.. baju abah sado pon sama.. kasut selipar semua sekali setel sebelum raya.. aku ingat.. aku gi shopping seminggu sebelum puasa sorang2 kat one utama... beli baju anak2 semua..

capal pon sehari sebelum puasa aku tengok bazar kat aeon rumah aku ni jual.. tak tangguh dah.. beli jer lah sesiap.. kang habes size malas pulak nak mencarik..tapi rega mencekik.. aku gi pkns lepas2 tu tengok tak sampai 10 hengget pon.. hahahaha.. yang aku beli rm 50 tuk 2 pasang.. takper lah.. dah beli pon.. balik tu tengok balik.. dalam hati cakap.. takper2.. yang ni mahal tengok lagi cantik tapak lagi lembut selesa anak2 nak pakai..

ayat sedapkan hati...

capal tu aku beli tuk pakai ngan baju melayu..

kasut sarung lain pulak..

anak2 lelaki pon kasut berpasang2 nak kene matching2 baju... huh


belum cerite kasut mak nya. eaaahh... hahahaha


ok.. cerita sikit pasal persiapan akhir raya ni ha..



Beli cat sebelum puasa kalau tak silap.. tapi hari Sabtu ritu abah sado baru ngecat.. huhu

tapi betul.. tu jer masa yang ada.. 
grill rumah ni kat depan tu dah berkarat2 dah.. kaler putih dulu.. dari awal pindah 5-6 tahun lepas memang tak pernah ber-cat.. time sibuk ni pulak lah tetibe plan nak cat.. hahaha.. 

alang2 tukar hitam terus.. ngan pintu2 sekali seakrang ni hitam hokeh... 



ni aku share kat ig ngan fb.. tapi aku tak cerite pon projek apa..hahaha
alaa sikit2 jer renovate.. 

plan nya sebelum puasa.. kontraktor kata awal puasa start.. sekali dah 2 minggu puasa baru derang start.. derang cakap seminggu jer siap.. sekali hamek kau.. rini ni masih ngah siapkan lagi tu..memang tak sempat siap.. just buat jer dulu bersih asal elok raya ni.. nanti pas raya sambung.. 

pasrah jer lah... 


ni fes time ni kiterang ada kuih raya banyak sejak kawen.. hahahaha..


selalu tart jer semata.. pastu kerepek n kekacang jer..tu pon sebab mertua kasi dari kampung..
aku beli tart n sikit2 jer kacang..atau apa aku teringin nak makan..

tapi tahun ni tak tau napa tetibe sebelum puasa aku dah menempah dari kawan lama blog.. Nana farhana..
sebab aku macam yakin yang kuih dia buat mesti sedap.. selama ni aku risau nak membeli.. 

dah lah murah.. 4 bekas tu Rm 100 jer hokeh.. banyak lak tu..
yang tart tu bukan.. tu aku amik beli dari tempat biasa aku beli [yang tahun lepas aku jual tu]
yang kat nana tu yang 4 balang tu.. macam2 jenis.. memang berbaloi beli... sedap hokeh.. aku kalau cakap sedap..memang sedap.. kalau tak sedap.. aku tak cerite kat orang.. aku diam2 jer.. heheh..

walaupon aku rasa dah tak boleh beli dah kot.. tapi kot korang nak stand by tahun depan jer.. atau korang tahun depan terbukak entry aku ni.. boleh lah beli dari @dapurnanafarhana [Ig] atau facebook Dapur Nana farhana.. insyaa Allah jumpa.. popular kuih raya dia ni.. lagi satu sebab Nana ni cikgu ngajar orang buat baking mem-baking ni.. kek bagai tuuuu... gi lah usha...



huwaaaaa... nampak tak... kerje paling menyampah selain lipat baju segunung.. hahahaha

kemas bag nak bawak balik kampung.. memang semua aku uruskan. laki mak jenis "sayang.. nak pakai baju mana ni..? " giteeww senang nya dia kan.. yer baju duduk umah tu pon aku yang sediakan tuk dia pakai.. tu die tak tau.. tanya lah bini ni ha.. 

tak silap aku.. ni gambar aku start kemas Jumaat lepas.. 
ni baru matching2 kan yer.. baju raya fes dah setel siap gantung..
pastu yang ni baju waktu nak jalan malam..baju raya kedua.. baju tuk itu..tuk ni..

yer.. kiterang time raya memang matching2 hober sikit.. hahaha..
sebenarnya..laki aku suka macam tu.. aku pon dah terbiasa..
tak lah semua baju baru pon.. macam laki aku.. raya ke-2 dan ke 3 pon still pakai baju melayu..
baju tahun2 lepas yang pakai sekejap2 tu jer.. ulang lah pakai balik.. haaa mcam tu lah..
so aku kene lah ngikut baju sedia ada die.. aku beli baru pon biasa yang boleh match kain ngan seluar jugak.. tu perangai aku.. 
baju kurung memang jarang aku sediakan lebih..


bag lebih sebab asing2 kan ikut tempat..
memandangkan aku ni banyak kampung.. pastu jauh2 dan sekali harung jalan..
tak kuasa nak balik2 dah.. 
jadi kene lah asing2 kan bag ikut tempat..
kire satu tempat.. turunkan 1 bag jer.. 
idaklah aku nak turun semua 3 bag tu..

macam kat johor lama sikit.. bag besar.. 
turun melaka kampung mak tiri aku.. bag kecik sekali sebab 1 malam jer..
pastu ke seremban pulak kampung arwah mak aku..

kampung ayah aku perak biasa lain minggu.. tu lain cerita nya..




satu bag masuk sekali semua baju anak mak apak.. 
kene pandai2 bahagi.. 

aku pon kali ni.. behemah sikit.. cuti laki aku pon tak banyak.. so baju aku takde lah sampai 1 lemari aku nak bawak.. baju2 anak2 jer memang lebih aku prepared kan..tu biasa la tu kan..



ok lah.. tu jer nak cerite...
nak tutup kemas2 dah ni.. nak balik kampung.. yaaaaaaaaaaaeyyyyyyyyyyyy...


tahun ni kampung mertua.. 
rasa seronok nak balik kampung...
1-2 hari sebelum raya.. memang meriah suasana sana.. aku mesti nak merasa jugak.. aku suka.. 


Selamat hari raya semua...
aku amik kesempatan ni mintak maaf ikhlas dari hati..
kalau sepanajng2 korang baca blog ni.. pernah menyinggung hati korang secara sengaja atau tak..
aku benar2 mintak maaf... 
doakan aku menjadi orang lebih baik yer...insyaa Allah


jumpa lepas raya nanti..