Thursday, April 26, 2018

[DIY] Gubahan mudah hiasan bunga orkid



tahun lepas kot eh.. aku rasa ada share pasal gubahan bunga orkid...

ni nak2 raya ni... macam biasa lah.. tak dapat nak tukar semua.. kite tukar bende2 kecik macam hiasan bunga tuk bagi lain sikit suasana rumah..





aku prefer gubah sendiri jer.. sebab tak susah pon sebenarnya.. lagi pon lebih jimat tuk aku sendiri.. sebab kos lebih murah... 

aku bagitau ni.. memang kos murah.. tapi tu untuk sendiri2 punya.. kalau korang tak nak gi beli barang sendiri gubah sendiri... nak beli ..nak orang buat kan.... mahal beratus.. jangan lah pulak korang dok argue kat orang tu modal murah tapi jual 2 atau 3 kali ganda... aku piang ko kang.. meniaga memang la macam tu.. kene amik kire kos transportation nak beli barang kau tu.. penat lagi.. masa lagi.. idea dia lagi.. dah kau soh orang gubah pulak kan.. kau nak murah2.. mohon buat sendiri.. macam aku ni ha... 

tak gheti.. meh aku ajar ni... gubahan bunga orkid simple macam gambar atas tu.. 





bahan2 gubahan


SPONGE KERING

aku pakai 3 sebab kali ni aku guna pasu lebar.. Harga sponge ni biasa Rm 1.50 - Rm 2 jer sebiji

kalau nak tau.. ada 2 jenis sponge tau.. satu lagi sponge basah.. sponge basah guna tuk fresh flower biasanya.. tapi aku suka jer guna sponge basah walaupon tuk bunga pelesu.. sebab kurang habuk bila pecah... cuma sponge basah lembut sangat.. so.. tuk korang aku galakkan guna jer lah sponge kering ni.. boleh pakai banyak kali.. salah cucuk bukak pasang balik pon ok jer.. 



PASU DAN BULUH HALUS

kali ni aku guna pasu tembikar lebar dan agak besar 
Buluh halus ni biasa ada jual kat kedai bunga.. murah jer ni.. bende ni penting tuk gubahan orkid.. bagi aku..wajib ada..nanti aku cerita...



DAUN ORKID

daun orkid ni ada 2-3 jenis tau.. ada jenis panjang2.. ada kecik lagi.. tapi kali ni aku guna jenis biasa lebar macam ni.. ni aku beli kat kilang bunga kat kepong RM 6 lepas discount.. jenis getah elok macam real.. 
aku pernah beli lagi murah dari ni kat Ayer Hitam Johor... ikut kan satu jer pon dah ok dah.. macam pkok orkid real tu.. biasa mana ada merimbun pon daun nya kan.. 



BUNGA ORKID

ni pon jenis getah.. agak mahal sikit.. [walaupon aku cakap mahal.. tapi still murah lah tuk yang jenis ni aku beli kat kilang direct] tapi aku suka sebab cantik dan nampak lebih real..bunga nya besar.. kalau pegang dan tengok depan2 boleh tau lah acaner.. aku pernah beli sebelum ni macam ni.. orang datang umah aku ingat pokok orked tulen..

pasal bunga ni.. tengok bajet korang sendiri..  korang boleh jer dapat kan bunga orkid ngan harga serendah Rm 5 jer sebatang aku biasa jumpa.. harga Rm 100-200 sebatang pon ada jugak aku tengok..biasanya harga ni tengok size..warna dan material.. ada yang plastik kertas biasa2 tu jer.. aku pon pernah pakai jugak dulu2..
lagi satu.. kalau yang lebih murah tu.. kecik dan tak boleh bengkok kan sangat macam pokok real tu..

yang ni terpulang pada korang nak bunga acaner yer.. asalkan orkid..

dan kalau nak tau.. biasa korang beli orkid kat luar tu... yang jadi mahal-murah satu2 bunga tu sebab material bunga tu sendiri... so kene paham tu.. 




LUMUT PALSU

yang ni guna nya tuk cover sponge hijau kat dalam pasu.. kalau jenis dah gubah2 boleh nampak sponge hijau tu.. cover lah pakai lumut palsu ni.. lagi nampak cantik nanti.. 

macam pasu aku guna kali ni kan besar.. so memang kene guna lumut palsu ni.. dulu aku beli kat Ayer Hitam.. seplastik banyak Rm 2 hengget jer.. kat sini beli satu pack kecik tu dah Rm 4.. kene beli 2 pack



sponge hijau tu aku potong 2 tuk letak penuh dalam pasu tu.. sebab pasu tu lebar.. jenis aku kene letak penuh habes tuk kasi cantik walaupon tak pakai semua pon.. 

biasanya orkid kite tak letak rimbun2 sangat.. bahagian bawah dia akan nampak nanti.. jadi sebab tu aku letak sponge hijau ni penuh dan cover ngan lumut palsu..macam kat bawah ni



nampak tak... aku cover habes sponge tu ngan lumut palsu.. 

yang ni bergantung bentuk pasu yer.. kalau jenis tinggi dah gubah tak nampak sponge hijau tu.. tak perlu pon letak lumut ni..

nak bagi melekat lumut tu.. aku basahkan dan campur sikit gam putih jadi keras sikit dan aku lekat atas sponge tu..kalau tak nanti terbang2 jadi nya.. 



batang orkid ni panjang biasanya.. bila cucuk.. nanti dia akan senget.. sebab bunga atas nya berat..

so.. tu sebab kene ada batang buluh halus aku cakap atas tadi tu..
ikatkan batang buluh tu ngan batang orkid... insyaa Allah tegak orkid tu nanti..lebih cantik.. 



last sekali baru letak daun orkid tu kat bahagian bawah.. macam pasu aku ni nak kene letak dua sebenarnya.. nanti aku kene beli lagi satu.. but.. still ok jer sebenarnya..




dah siap...





simple jer kan tengok..aku guna 2 batang orkid jer kali ni.. but still menarik..[at least kat mata aku] sama macam yang orang jual tu macam ni lah jugak... 

tak susah pon kan nak gubah tu... dan lebih jimat... kite boleh beli jenis bunga yang kita suka ikut bajet kita.. 




orang pernah tanya aku.. orkid jer jer ker aku boleh share...?

so far..dah tu jer yang perlukan aku menggubah.. yang lain2 tu biasa aku letak2 jer tak pakai barang lain macam atas ni pon.. insyaa Allah nanti2 aku sharing KALAU AKU BUAT tuk rumah aku yer... hahaha.. nampak tak hurup besar tu.. maknanya.. kalau aku tak buat.. takde lah aku nak share kan.. 

tapi ada jer aku menggubah bunga jugak sebenarnya.. kat umah mertua aku... fil aku tu suka bunga... asal aku balik jer dia soh gubah bunga kat rumah dia.. hahaha.. tapi tak teringat lak nak amik gambar satu2 nak share kat sini.. nanti2 lah...insyaa Allah...



notatanganAty :: saja aku beli color outstanding sikit kali ni sebab nak kasi contra ngan warna hijau dan hitam kat rumah aku ni ha...