Thursday, June 27, 2019

Dekorasi Rumah RAYA : carpet dan ruang santai





dah janji nak update pasal rumah minggu lepas lagi kan...
tapi dah sampai ke minggu sampai khamis tak hapdet2 lagi..

sis sibuk chuolls..
kalau dah start kerje memang tak sempat nya lah nak update blog bagai..
betul la dulu2 orang cakap.. orang banyak masa lapang jer boleh berblog ni..
foiinneeeeee..... sis terima sekarang... ahahahaha..

lagi satu.. sis pon tak berapa sihat ni ha..
demam berjangkit ngan dak qaleef..
harap2 ok la sabtu ni nak memasak..
kawan2 nak datang beraya.. ramaii..!!
tak best pulak rasa nak cancel..
doakan aku cepat sihat yer..insyaa Allah..

ok sebelum aku nak kedai ni.. nak tengok kerje... aku update sikit..
pasal rumah raya...



tu diaaaaa... last year carpet baru.. tahun ni carpet baru lagi.. uhuhukkss..

tu dulu aku sebenarnya tak berapa setuju nak pakai carpet color khusus ni..
contoh dark green tu la...
warna2 macam tu susah nak matching kalau kite nak tukar tema bagai..
aku memang dah lama geram warna hijau satu rumah tu nak tukar.. ahahaha..
tu bertahan setahun jer lah..
back tu based color..
grey black gold..
carpet hijau tu sayang lagi.. elok kau baru pakai setahun..
gebu gebas lagi..
abah sadao kata kalau aku nak jual.. jual jer lah..
tapi aku prefer tuk letak kat ruang lain..
yang kecik letak kat family hall tingkat atas..
yang besar letak kat bilik tamu ngam2...

carpet sedia ada rumah ni pon lam2 dah... semua kepam2 ada bau siap..
kalau yang jenis bulu2 pon dah penyek2 bulu nya..
so aku gantikan yang hijau tu jer lah..



well.. sebenarnya.. tak niat pon lah nak shopping carpet baru..
dok pikir pakai jer lah apa yang ada..
lagipon baru setahun jer pakai..

tapi... tu lah.. aku kan... tau lah perangai nya..
kata tak plan.. tapi tetibe dah beli jer.. ahahaha..
lagipon..abstract pattern sekarang sedang in...
yg corak hijau ritu pakai tu.. sikit lagi dah nak out dated..
jangan lah marah aku cakap ni.. aku cakap jer.. bagitau..
bukan bende tu tak lawa.. cantik jer.. n aku pon still pakai lagi..
sebab simple..
macam aku cakap... aku just cakap jer yer..
yer lah.. ada orang kesah apa pulak kan trend ker dak ker kan..
sekarang carpet tu pon dah murah dah aku tengok ritu..
100-200 pon dah ley dapat yang besar punya...



aku beli 2 size..
untuk 2 ruang..
satu tuk yang kat sofa tu... (gambar atas)
satu lagi ruang tengah ni ha...
gigih lah mencarik yang sama yer...

size kau jangan tanya.. aku dah tak ingat..
tapi yang kat sofa tu..size besar.. maybe 8 x 5 kaki..kot..ker lebih.. tak sure..
tak ingat noks..
yang atas ni kecik.. half dari yng kat sofa tu..

harga ? huurrmm... aku tak suka sharing harga secara terbuka sebenarnya.. ahahaha..
serious...
tapi memang ramai giler yang tanya... (aku dah update lama dah fb and Ig)
so aku bagitau jer lah..
2 carpet tu.. aku beli Rm 1500 lebih kurang..
mahal la tuk aku.. ahahah..
tapi berbaloi ngan size dan qualiti nya.. pijak tenggelam kaki gituh..
sedap la.... orang datang duduk bawah pon selesa..
nak vacum pon senang..
maybe jugak sebab ni pattern baru...
sekarang or lepas2 ni mungkin murah sikit dah la kot..
lagi satu.. memang ada pattern yang sama/lebih kurang tapi lebih murah..
biasa aku tengok kat IG jual..
tapi.. aku pernah tengok material nya.. memang lain..
so.. terpulang.. tepuk poket ikut bajet..



aku nak cerite pasal ruang ni dulu la.. nanti ruang lagi satu.. aku share kendian yer..
kejar masa ni sebenarnya.. ahahaha..

ni dulu kan ruang tengok tv... saja la tahun ni aku ubah susun atur..
tv aku alih kat ruang tamu..
eehh.. rasa macam dah cerite kot.. masa cerite pasal cat ritu tu..
so alih2.. letak lah wing chair pulak kat sini..
tempat lepak2.. aku panggil ruang santai..
dulu ruang menonton.. skrang tv dah alih ke ruang tamu.. tukar lah nama ruang jugak.. ahahaha..
ni nak letak label mana pon tak tau dah ni..

selalu aku suka lepak sini.. layan tipon ker.. 
lagi satu melipat baju..
sebab sekarang aku ubat satu tabiat melipat baju aku.. kan selalu malas giler..
bawak kat atas depan tv konon nak lipat..
berbakul2 sampai sudah.. jadi aku tukar lah tabiat tu..
lepas angkat.. dengan hanger2 sekali aku letak jer kat sini..
dan lagi sebab ni tingkat bawah.. maksudnya aku biasa pastikan ruang ni kemas dan bersih..
so.. bila ada kain baju belonggok2.. aku terus lipat..tak bertangguh dah...
lagi satu.. dok menunggu lauk empuk/masak.. takde bende buat..
aku melipat lah terus..
haaa.. so far.. berjaya gak lah cara ni kat aku..
skrang susah nak tengok baju berbakul2 berminggu2 tak lipat..




takde apa yang baru sangat.. kecuali jam.. jam tu aku order dari shoppee...
ikutkan sampai raya ke-3.. ahaha..
tapi alhamdulillah sampai seminggu sebelum raya..
ikut kan nak jam lagi besar dari ni.. ni size 160 cm kot.. ke 140 cm.. macam tu la..
tapi ok gak lah tu.. 
sebab ruang tamu ni takde wall clock..!! semua jam meja tu pon dah rosak.. ahaha.. buat perhiasan jer la... 
kebetulan wall ni kosong.. tak tau nak letak apa.. 
boleh la letak jam kat situ..



so ni dia ruang santai tersebut dari sudut ruang tamu...
luas.. sebab konon nak letak ottoman tapi tak sempat beli sebelum raya..
pastu redho jer.. malas nak pikir.. biarkan dia situ.. ahaha..
sebelah divider tu ruang makan..
tu nanti aku share jugak yer.. 
pon ada bende baru gak tu kat situ..





ok lah.. tu jer.. nanti aku update lagi...