Thursday, September 26, 2019

PROJEK PANTRY PART 2 : Bekas storage dan LABEL





Ok.. kita sambung sementara ngah semangat nak menulis n sharing..

almari dah siap pasang..
sekarang nak letak bekas sesuai..
banyak aku pakai bekas sedia ada jer.. ada yang takde sebab aku nak tukar sebab kedap udara n selama pakai tu takde masalah..

cuma ada la sikit2 tambahan baru.. mana yang tak cukup..
mana yang selama ni aku letak jer dalam plastik or kotak..
aku bagi lah dieorang 'rumah' baru....


maka.. berulang lah aku ke IKEA.. ke ECO.. ke MR DIY dan Daiso 100 kali... 
hebs kan duit..




ni antara yang terawal yang aku beli... bekas dari IKEA..
semua ni lebih-kurang RM 200 macam tu lah.. n semua tuk pantry..
malas aku nak list kan.. korang nak tau apa nama or harga.. carik jer kat ikea tu.. insyaa Allah ada..



ni masa almari satu jer.. tak cukup..!!! banyak sangat barang nya.. 
ada aku share kat part 1... 


Bekas cereal ni dari IKEA.. 
so far pakai berbulan dah ni.. kedap udara jer..
cuma tak pasti la kalau terlampau lama sangat sebab tak pernah sempat nak lemau..cepat jer habes.. huhu..


bekas2 aku isi segala kopi gula susu anak nescafe teh bagai tu lah..

ni kebanyakan sedia ada.. aku tambah sikit2 jer..
aku pakai bekas ni agak lama.. dalam 5-6 tahun gak kot.. lebih kurang la..
aku suka sebab keadap udara.. kalau rasa rid tu dah keras.. beli jer kat IKEA.. n simpan stock dia..
kecuali bekas ni berat sebab kaca.. tu jer lah..
anak2 memang aku tak kasi usik sangat..


bekas yang sama cuma size berbeza aku letak spaghetti n pasta..
bekas kurma tu pon Ikea jugak..  lama dah beli sebelum ni isi kuih raya..


ni bekas aku beli dari MR DIY (yang besar2 tu) dan kecik2 dari DAISO
semua tuk isi tepung.. segala macam jenis tepung la..
nanti aku share dah siap label..so ko tau la..



lagi satu aku banyak gak guna bekas macam ni.. 
tuk isi rempah2 macam rempah kari.. sup.. kerisik.. beras pulut (yg biasa beli kuantiti sikit) 

ada yang cakap.. alaa comel nya bekas beras pulut tu.. (atas tu)
ahahaha.. tak pon sebenarnya.. mesti dia bayangkan bekas tu kecik yang macam biasa tengok kat kedai eco tu.. 
bekas ni sebenarnya banyak giler size.. carik kat Mr DIY ada banyak pilihan size..
bekas beras tu boleh isi 500 grm gak lah..
ada bekas tinggi2.. 


ni version belum siap kemas.. bekas tak cukup.. para tak cukup.. 
label pon tak sampai lagi masa ni..
rompong sana.. rompong sini...


LABEL sangat penting yer kat aku.. bukan setakat nak letak cantik
tapi kalau dah kau letak 4 jenis tepung.. kau ghase aku kenap semua jenis tepung tu? 
memang tak yer.. huhu..

LABEL aku tempah dari kak Ogosh : 012-2763195
sabar angat tau dia melayan aku yang cerewet tah apa2 jer ni ha.. huhu
tapi aku memang rekomen sangat kat korang..
puas hati..



label jenis sticker.. tampal direct kat bekas..
aku tempah banyak size ikut kesesuaian..


ok.. nanti next post aku share pasal satu almari penuh yang dah siap label semua yer..
tak dan nak ngadap lama2.. nak edit gambar semua tu amik masa.. 
nanti lah yer...

orang tanya kos keseluruhan buat pantry ni..


hurrrmmm... aku tak kire sangat kali ni..
cuma yang aku sedar.. bajet up to Rm 1K but kurang dari Rm 2K..
maybe round rm 1.5K kot.. yang ni bajet tuk barang2 yang baru beli..
yang lama2 sedia ada bertahun pakai or simpan kat rumah ni aku tak kira.. 

banyak lagi orang tanya.. tapi nanti yer aku reply sambil2 update entry akan datang..