Wednesday, September 25, 2019

PROJEK PANTRY PART 1 : ALMARI DAN HACKING TILES



asyik berpikir2 nak mula yang mana satu.. ingat nak ikut turutan..
tapi malas nak amik gambar.. so aku share yang mana ada gambar dulu jer lah..
tak yah pening2...


PROJEK PANTRY ni.. 
dah lama nak buat.. since ada satu ruang kosong kat wet kitchen which is boleh lah nak buat runag pantry size sederhana..
tapi tak terbuat-buat.. biasa lah tu kan..kalau dah kata buat sendiri..

sampai lah ritu.. aku rasa mcam free sikit.. n mood mengemas datang..
lepas tu.. tengok almari pantry sedia ada.. dah penuh sangat.. sendat tak cukup tempat simpan dah..
terus aku.. ok.. siap.. gi ikea beli almari besar baru...
haaa gituh..
aku memang la camtu.. kalau kata nak buat.. mood datang..
memang laju jer.. 
tapi masalah nya.. mood macam tu jarang2 nak datang.. ahahaha..





almari aku beli dari IKEA nama dia  PAX.. 
Size 50 x 350 x 236 cm

HARGA FRAME : Rm 300/pc
RACK : RM 30 X 8 pcs = rm 240
TOTAL : RM 540

PINTU : aku tak beli terus masa ni.. 
sebab pintu aku tempah nyatoh kat kilang aku sendiri

btw.. ni sebenarnya almari tuk baju yer.. tapi ni jer size aku jumpa yang sesuai tuk ruang pantry aku tu..
jenuh pusing IKEA tu nak carik size ngam..

memula beli satu set jer.. ingat kan cukup..


ni lah dia ruang yang aku nak letak almari pantry tu.. 
sebelah peti ais.. sebelah pintu masuk ke laundry area.. dan kat wet kitchen..
betul2 depan sinki..
ruang ni kosong..tapi tak lah besar sangat.. dari kan tak bermanfaat kan..
lagi pon.. instead of letak working table.. lagi jimat ruang letak almari pantry..




sebab ada tiles skirting.. so kami hack bukak..
kalau tak.. almari tak akan rapat ke wall.. 
ada gap.. tak cantik dan tak kemas..
paling penting.. almari ni tinggi.. kene 'ikat' ke wall..
which is kene screw.. kalau tak rapat.. acaner nak screw ke wall kan..
kalau tetibe tumbang? haaa.. sendiri punya kecuaian..

and kalau nak rapat.. memang kene hack...
kalau orang tanya tak sayang kan.. its not bout sayang or not yer..
tak paham kekadang orang pikir.. ahahaha..watever..



dah siap pasang satu.. tengok ada pulak lagi ruang tuk letak satu lagi almari.. 
petang tu jugak kami gi IKEA tu beli satu set lagi tuk pantry ni..



ngam2 jer 2 almari PAX ni kat ruang tu.. 
so abah sado 'ikat' 2-2 almari antara satu sama lain dan kat wall..
dah la 'berat' ngan barang kan.. kalau anak aku memanjat (mana lah tau) semua kene pikir
so kene 'ikat' ke wall.. tak bergerak dah terus..

ok.. susun atur dalam almari ni.. tak tetap lagi pon masa ni lagi..
tah berapa kali aku ubah bukak pasang para tu ikut kesesuaian..
tu nanti aku share..


nak cerite pasal bekas2 aku guna tuk dalam almari pantry ni.. 
tapi.. kilang baru kol cakap stock yang aku tunggu berminggu lama nya..-yang buat aku dok melepak kat rumah jer seminggu ni-
dah sampai..!!!
so.. jom setel kerje dulu... 
nanti aku sambung kendian keh...


daaaaa............