Monday, September 23, 2019

orang tanya : barang lama simpan mana atau buat apa - bila tukar beli barang baru?








ni antara soalan aku kerap dapat jugak..
since aku selalu beli-tukar, contoh perabot baru.. carpet baru..
so.. barang2 yang sebelum tu..sedia ada tu.. aku simpan-letak atau buat apa...

well.. ramai kot tau..
aku akan jual jer kalau barang tu masih elok dan ada nilai..

tak kire lah carpet ker.. sofa ker.. meja ker.. barang kecik2 macam frame sekali pon..
apa lagi?
rasa macam banyak jugak lah barang 2nd hand perabot umah ni aku jual
meja belajar anak.. katil anak...

tu kalau aku beli barang.. aku jaga elok..
sebab tau.. kalau la rasa tak nak dah.. nak tukar lain ker..
aku masih boleh dapat kan duit dari barang tersebut..
walaupon bukan bayaran penuh lah kan..bukan kira untung
tapi bagi aku.. at least ada..
dari buang gitu2 jer.. lagi rasa sayang..

ada barang.. aku masih boleh dapat ngan nilai yang tinggi gak yer..
contoh : aku pernah jual sofa aku ngan harga Rm 2000 lebih..
at least boleh la cover tuk perabot baru aku nak ganti tu kan..
aku tak takut nak letak nilai pada satu2 barang..
kalau yakin ngan kualiti barang tu.. masih elok.. masih cantik..
so kenapa nak risau takde orang beli..
lebih2 lagi kalau yakin orang memang suka dan carik bende2 macam tu..

ikut pengalaman aku bertahun2 jual barang pre loved...
tak pernah lagi tak terjual..alhamdulillah..
walaupon ada sesetengah orang rasa agak mahal..
but still lebih murah dari baru..
dan percaya lah.. ada orang tau nilai barang tersebut..
yang penting.. berbaloi dan sepadan lah jugak ngan keadaan nya..
jangan lah almari kau dah nak roboh tapi sebab sayang punya pasal nak jugak kau letak harga..
tu memang tak patut lah..


eaahh ada jer barang aku kasi gitu2 jer...
sebab rasa tak sampai hati nak letak harga.. tapi macam masih elok.. boleh guna.. (contoh rak kasut aku sebelum ni)
so aku offer jer sesapa nak.. boleh amik..

lagi satu.. kekadang bila kite jual ni.. bukan la sebab nak untung sangat pon..
contoh macam aku pernah jual sarung cushion pre love.. setakat rm 10-15 macam tu jer pon..
orang kata.. alaaa.. kasi jer lah..
memang.. ikut kan aku.. tak lah nak berkira sangat pon..
tapi.. kekadang.. kite nak kasi pon tak tau sapa nak..
bagi orang susah.. aku rasa.. tak semua orang perlukan nya pon..
aku pernah/biasa jer bagi barang kat orang yang kata nak..
tapi sebenarnya orang tu tak suka pon..
dia amik sebab dapat free..
end up aku tengok tak guna.. aku rasa pulak rasa sayang.. sebab rasa tak di hargai bende tu
Dah lah aku beli mahal.. ahahaha.. ingat dia gheti lah guna buat hiasan ker..
tapi tu lah.. barang free kan.. memang macam tu lah jadi nya..
aku pikir masa tu.. kalau aku jual kat orang lain pon..kalau betul2 orang tu nak.. dia akan lebih hargai..
sebab bende tu di bayar pakai duit..
so lepas tu.. kalau aku rasa boleh jual.. rm 10 pon.. aku jual jer..
takde lah aku rasa terkilan sangat..
sebab biasanya.. aku sayang barang2 aku.. walaupon murah..
sebab tu aku jaga elok2.. baik2.. bersih2.. sampai masih ada harga untuk di jual..gituuhh..

well.. lain orang lain pendapat nya kan..
aku cuma cerite pengalaman aku jer..

lagi satu perangai..
walaupon aku sayang barang tu..
tapi kalau aku tau aku dah tak guna..
aku tak suka simpan..
semak..tau tak..
macam contoh meja kerja baru2 ni aku jual..
baru jer pakai setahun..
tapi sebab ada meja kerja baru..dan tak guna dah lagi meja kerja tu..
aku jual.. dapat lah seratus lebih sekali ngan laci kerja...
ok lah jugak kan... dari letak simpan jadi tukun berabuk2 tak tau bila nak guna..
dapat lah duit sikit..

yeeerrr.. ada jer orang beli.. aku tak pernah risau pasal tu.. alhamdulillah...
kalau tak cepat.. lambat pon at least ada...
aku tak terburu2 biasanya..
macam sofa dulu aku jual..
amik masa sebulan lebih gak nak terjual sebab aku jual rm 2k lebih kan..
ada jer siap pihak barang terpakai kol banyak kali nak amik mur2 tak sampai seribu..
memang tak lah..
dari kan aku jual harga tu.. baik aku pakai jer sampai reput..
sebab.. aku tau nilai dia..!! tu yang penting..
kedai perabot terpakai tu pon tau nilai dia.. dia amik murah kat aku..
then nanti die letak jual mahal jugak..
so tak perlu rushing.. ada orang akan tau nilai nya.. insyaa Allah..
tapi lagi sekali aku ulang.. jangan kau syiok sendiri lak nilaikan barang tersebut yer...huhu

lagi satu.. bukan tak boleh negotiable yer..
aku ok jer.. tapi still agak2 lah kan nak bagi kurang tu..








BIASA JUAL MANA ?

well.. untung lah ada blog sendiri...ahahaha..
so jual kat blog ni jer lah..
lagi satu.. kat Mudah.my dan baru2 ni kat Carousell...
pon ok jer..
tapi still barang yang terjual dari IG @rumah_atyfared jugak..
ingat kan kalau tak terjual kat situ.. aku masuk kan kat blog..
tapi tak sempat.. sebab.. niche followers tu dah tentu2 lah memang peminat barang2 rumah kan..
so lagi mudah lah terjual..
memang dulu aku buat ig tu pon salah satu niat senang nanti nak jual barang rumah.. ahahaha.. betul pon....!!

ADA KER LAGI BARANG YANG DI SIMPAN ?

ada jer.. dalam stor tu belambak..
ada yang aku simpan ngan harapan satu hari nanti aku akan pakai balik..
contoh pasu.. (banyak dah sebelum ni aku jual pasu jugak yer)
ulang2 tukar2 pakai..so simpan jer..
ada lah lagi few items... biasanya yang tak berapa besar lah..
ada jugak aku simpan kat workshop aku..
macam baru2 ni.. ada few perabot ikea rak almari anak2 banyak sangat..
aku tunggu masa nak jual.. cuma tak sempat nak amik bersihkan dan amik gambar..
banyak gak.. kalau jual tu ley dapat bout 2-3 ratus gak tu..
tapi tetibe adik2 aku masuk menyewa rumah sendiri pulak..
so tak jadi jual.. aku bagi jer adik2 aku pakai..elok lah sikit rumah tu kan..
aku jugak nanti nak melepak sana..

so far tu jer lah..
korang pon boleh jer buat macam tu..
tak yah nak simpan2 sangat.. kalau tau tak guna..
beli.. guna..jaga.. dah tak guna.. jual dapat duit walaupon Rm 10 hengget..
lepas duit tol pergi balik aku ke Shah Alam.. ahahaha...
mention shah alam sebab family aku kat sana.. selalu ke sana jer pon..