Thursday, September 19, 2019

orang tanya : NAK BERNIAGA APA?


aku selalu terima email.. tapi dah lama aku tak share kat sini..
selalu jawap direct jer..

tapi kali ni.. rasa nak reply kat sini..
sebab.. ni antara perkara yang selalu orang share.. atau tanya kat aku..
kire sekali harung la aku jawap yer..
kebetulan malam ni sis rasa free sikit..
nak layan movie kat tv pon takde cerite best..
kain pon dah lipat.. eeahh tiberrrrr.. ahaakkss..




waalaikumsalam....

fes sekali..pasal INSPIRED tu..

jujur nya.. aku segan sikit lah..ahahaha..
rasa tak layak - belum lavel nak menginspirasi kan orang lain lagi..
aku sharing pon atas diri sendiri...dan pengalaman secoet tak seberapa tu jer..
tu pon saja2 nak cerita...
takde niat pon rasa hebat or bangga lalui semua tu..
percaya lah.. kekadang pon aku kelaut jugak..
tu pasal kalau boleh tak nak sharing sangat pasal bisnes ke hapa..
sebab takde apa nak dibuktikan lagi..
orang kata..setakat lepas diri sendiri jer..

still.. alhamdulillah kalau perkongsian aku mampu memberi inspirasi kat orang..
sekurang2 nya.. bermanfaat..  kan...
tak dapat semua.. dapat sikit pon.. jadi lah...





perkara kedua is.. pasal kerja..

macam aku pernah sharing kat entry2 lama... dolu2..
tak semua orang.. nak jadi suri rumah yer..
tak semua orang kau boleh suruh duduk umah jaga anak..
yang penting saling menerima dan hormat pendirian orang lain..
semua orang ada asbab masing2..
ada orang memang suka kan kerja dan kerjaya nya..
aku sendiri hormat wanita bekerjaya dan dalam masa yang sama seorang isteri dan ibu..
sebab aku dapat bayangkan macamana penat balik kerja.. uruskan anak2 dan rumah tangga pulak..

dan walaupon aku suri rumah..
pantang aku baca status orang cakap "seb bek aku tak kerja jaga anak sendiri"
atau "biar lah susah takde duit janji anak depan mata"
bila satu2 tragedi anak kat taska viral...
(sama pantang nya bila orang dok mengata pasal suri rumah)

ingat satu bende.. SETIAP ORANG.. KISAH NYA BERBEZA.....

dulu mak aku pon bekerja tuk sama2 sara kami adik beradik..
dan aku tetap rasa mak hebat sebagai wanita bekerja..
kalau mak aku tak sama2 tolong ayah aku..
aku pon tak tau macamana aku dan adik2 nak sambung belajar lebih tinggi..
sebab adik beradik kami ramai..
aku setakat anak dua boleh lah cerite sembang anak hantar sekolah swasta bayar bulan2...

kan....

sigh...

ada orang pulak memang kerja sebab sayangkan kerjaya nya...
tak semesti nya pasal duit semata..
yer.. aku jumpa jer orang macam ni..
kat kalangan kawan2 aku.. selain dari penghantar email ni sendiri..

eeahh.. dah kalau semua nak suruh jadi suri rumah..
kau nak beranak.. nak doktor perempuan hadap..mana nak datang nya pulak kan...

kunci nya satu jer.. tak yah sibuk2 pikir kan hal jalan orang lain..
kau hebat.. kau tak..
no such things..!!
kau jer perasan.. ahahaha...


ok.. sebenarnya hal kedua ni tak berapa berkaitan sangat ngan email..
saja aku nak sembang...




so masuk pasal hal bisnes..
aku sharing satu2 yer....

fes.. sis email ni tanya.. nak bisnes apa? yang senang dapat target customers..

just sharing..
aku pernah dengar bisnes talk dari Irfan Khairi (dulu2 popular sebab antara yang terawal buat bis online juta2 melalui internet -sebelum zizan tu lagi)

CARI BISNES YANG KITA SENDIRI SUKA KAN BENDE TU... 

tu IK tu bagitau bila orang tanya.. nak start ngan biz apa.....
cari sesuatu yang berkaitan ngan HOBI kita..

sebab nya.. kalau bende tu kite suka.. kite tak akan begitu mudah putus asa..
dan kite sendiri akan letak kan effort kite kat situ..
walaupon pada waktu biz kite down..
atau walaupon biz tak terus untung juta2.. (macam target orang sekarang)
tapi kite akan ok jer..bertahan dan sentiasa carik jalan tuk bertahan...

teringat lak makcik aku pencinta kucing.. memang giler kan kucing.. sampai segala2 pasal kucing dia tau..
tak kire lah kucen kampung.. kucen sakit.. kucen jalanan.. apetah lagi kucen import..
kau boleh menyembang ngan dia pasal kucen sehari suntuk non stop ngan dia..
satu masa.. dia bukak bisnes pet shop..khusus pada kucen.. ngan kawan baik dia yang cat lover jugak..
memang sesuai sangat la ngan dia..
walaupon biz dia tak dapat sambutan..(atas sebab2 tertentu)
tapi aku tengok dia bertahan jugak..
still pergi kedai 'lepak' ngan kucen2 dia.. layan kucen2 dia ngan baik..
dia happy jer.. walaupon income tak memberangsangkan..
tak pernah rasa stress.. dan sentiasa carik jalan nak majukan biz dia..
sebab dia suka sangat ngan apa yang dia buat...!! tu jer point nya..

tapi.. takper lah.. dia banyak duit lain.. ahahahaha...

cuma.. apa yang aku nak sampaikan.. sebab aku nampak depan mata.. macamana dia bertahan dan tak mudah putus asa gitu2 walaupon ada masa dia tak dapat income pon..

KAU TENGOK ORANG TU JUAL MASYUK.. KAU PON NAK JUAL BENDA YANG SAMA..

Jangan hokeh..!!
kau tengok kawan ko jual minyak wangi untung ribu2..
kau pon sibuk nak jual.. sedangkan langsung tak minat minyak wangi..

kau tengok orang jual produk kesihatan popular hari2 update banyak orang order..
kau pon pikir..kalau kau jual.. mesti ramai jugak yang carik beli n untung banyak..

jangan ikut orang.. jangan jual sebab kau tengok orang jual tu masyuk
sedangkan kau tak tau macamana dia promoted barang dia sampai laku..
yang kau nampak.. seronok untung jer..

aku bercakap melalui pengalaman aku sendiri jugak...

well.. kalau ada pernah baca 9 biz yang aku pernah cuba sebalum ni..
tau lah aku dah buat macam2 jenis biz yang berbeza..

orang kata.. biz pakaian kompem laku.. sebab hari2 orang pakai baju.. kan..
tapi kalau kau tak minat.. kau takde kemahiran..
atau macam aku setakat minat pakai dan ootd..(ahahaha)
so.. susah gak lah nak bertahan..
sebab.. aku dah pernah cuba buat !!!
aku tengok orang buat biz pakaian masyuk giler.. seronok kan..
rasa macam.. eeaahh.. senang jer ni.. aku pon memang suka fashion...
tapi bila dah cuba... baru tau struggled nya macamana..
dan bila kau tak de orang kata 'semangat' tu.. kau akan mudah putus asa...


so.. carik lah bende yang kau rasa 'semangat' nak jual.. kau suka..
which is.. kau betul2 suka.. kau guna bende tu.. or kau ada pengetahuan pasal product tersebut..
satu kelebihan lain.. dah kau suka.. dan kau tau pasal bende kau jual tu..
kau akan lebih seronok berkongsi..
sebab berniaga ni.. lebih pada perkongsian jugak sebenarnya..
dari perkongsian tu lah orang tau dan nak membeli dan jana pendapatan...
walaupon bende tu orang lain dah sharing dulu sekali pon..
kau sendiri kene ada pengetahuan pasal bende tu.. bukan sekadar untung jer tau..
dan bende tu kau akan dapat/cari/tau bila kau suka/guna sendiri bende tu..
kalau kau malu2.. kejap on off.. orang pon tak perasan kau..
pastu orang tanya kau jawap ala kadar.. atau pon tak tau sangat pasal produk tu..
tu yang jadi tu..
tu aku cakap.. bende ni datang ngan semangat..
kalau kau tak tau pasal bende tu.. tapi kau semangat nak jual.. kau suka..
kau akan usaha tuk amik tau.. dan seronok nak sharing jugak.. haaa gituh..

tu pengalaman aku sendiri lah tu...
cari KEKUATAN KITA.. APA PENGETAHUAN DAN MINAT KITA..

and biz aku yang sekarang ni aku jumpa lepas dengar biz talk IK tu lah..
masa tu tak perasan lagi.. tapi kebetulan Allah dorongkan aku..
dan betul..!! bila aku suka sangat ngan apa aku buat sekarang ni..
aku bertahan jer sampai sekarang..dah masuk tahun kedua - hampir tahun ketiga dah..
walaupon ada masa biz aku pon kurang income nya..
dan pernah jugak takde income yer.. jangan tak tau..
tapi aku ok jer.. still nak terus kan.. demi Allah.. aku jujur sharing..
takde sikit pon rasa macam nak putus asa ngan biz aku sekarang ni..

walaupon ada masa struggled giler nak mampuih..
masalah pekerja.. job masuk banyak tapi takde orang nak buat.. haaa pernah yer..
cuma tak sempat nak sharing jer lagi.. n terpaksa harapkan abah sado..
n macam2 lagi lah hal nya..

tapi..tak tau macamana.. aku still ok dan bertahan..
stress sikit2 pasal kerja biasa lah tapi takde sekali pon rasa nak give up..
serious lain dan beza sangat rasa nya tau..

sedang kan work load nya pon lain macam punya penat..
bukan niaga online dari rumah-amik stock-post- macam dulu2 lagi..
kerja aku yang sekarang ni kekadang macam kerja lelaki jer pon ada gak..
tapi aku still suka sangat..
maybe sebab dalamline yang aku suka sangat..
walaupon banyak kali timbul masalah yang bukan kecik2 punya hal..
tapi sebab aku suka sangat ngan apa aku buat sekarang..
aku ok jer.. tak terpikir lagi nak give up.. atau tukar biz..
in fact.. dari situ lah aku kembang-kan lagi biz aku ke cabang lain.. (bidang yang sama)

so kau cakap lah apa jer.. tapi aku rasa.. biz yang paling sesuai ngan kite..
walaupon mungkin berbeza ngan orang lain..
tapi itu lah yang paling sesuai ngan kita.. percaya lah.. aku dah buktikan dari 9 jenis perniagaan yang aku pernah buat...
insyaa Allah..


MACAMANA NAK CARI NICHE DAN TARGET SESUATU BISNES ?

Niche ni sumting yang lebih spesefik untuk biz kita..
contoh kau minat baju.. memang pakar lah dalam fashion designer ni kan..
and kau memang plan nak biz pakaian or boutique..

tapi.. pakaian jenis macamana kau nak jual..??
perasan tak kite kalau gi market..
lalu kedai A.. jual baju muslimah jer..
lalu kedai B.. jual kasut/baju berkaitan sukan jer.. contoh Al-Ikhsan..
lalu kedai C.. jual pakaian dalam wanita jer..contoh La Senza (kategori pakaian la jugak)

haaa nampak tak... niche ni bantu kau lebih fokus nak capat atau kat nak target pada sapa..

contoh kau jual pakaian kanak2 ..
target kau mesti la pada mak pak or kawan2 yang ada anak2 kecik..
tak kan kau nak jual or suruh beli kat orang belum kawen..

macam tu jugak kalau kata bidang masakan..
bukan semua jenis masakan segala masakan timur.. barat.. nasik2.. wastern.. kuih2.. kek.. kau boleh buat dan jual sekali harung..
ada niche dan target tertentu..

kau nak biz makanan...ok.. fine..
so apa niche dan target market kau?
paling penting yang atas aku dah bagitau..
apa yang kau suka.. apa kemahiran kau.. apa kemampuan kau..
ye la.. makanan banyak jenis makanan nya kan..
so.. kata lah kau suka baking.. buat kek.. or pastry..
tu lah niche kau..
daripada niche tu lah kau akan dapat target kau siapa..


kita hanya akan tau.. bila kita dah jual bende tu..

bende ni aku just boleh sharing secara general jer.. since lain orang.. lain biz nya..
n dah tentu lah lah lain target nya...

apa yang penting.. kau kene tau dulu apa yang kau nak jual..
so baru kau boleh tau siapa target kau..



n yang last sekali.. takde masalah pon nak gajikan orang lain..
kalau ada untung atau duit lebih tuk gajikan pekerja.. then tu lebih baik..

semua orang beniaga pon.. yang mana start kecik2 tu.. mesti akan rasa nak ada pekerje atau TEAM WORK sendiri..
rasa macamana jadi bos.. orang lain buat kerja tuk kita..

in fact..aku sendiri pon gajikan pekerja tuk buat kerja kat bengkel..
dan termasuk tuk reply wassap/amik order...

kenapa penting nya ada TEAM BEKERJA lain?
bayangkan macam aku punya bisnes.. kata lah aku kerja sendiri2..
kata lah tetibe aku sakit.. tak ley nak kerja..
so otomatik.. kerja aku pon tak jalan.. kalau kerja tak jalan.. income pon akan stop
dan biz pon boleh telungkup...kan sayang tu..
nak start balik bukan mudah..
so kat situ lah penting nya ada pekerja... ada orang lain kau boleh harapkan..
lagi satu.. bila kerja di bahagikan.. kerja akan sistematik.. dan kite akan lebih fokus pada kerja kite sendiri..
takde lah aku terkejar2 buat itu buat ini.. penat..

TAPI.. tengok jugak lah kerja dan biz kita tu acaner..
kalau ada modal besar.. terus ada biz fizikal macam kedai..boutique.. pejabat.. or sebagai nya..
memang perlu la ada team lain.. ada pekerja.. ada orang yang akan run biz kita..
logik nya.. kalau kita tak ley buat.. dan tak upah orang lain.. macamana biz nak berjalan.. kan?

well.. bagi aku.. amik pekerja tu satu cerite lain..
bergantung besar mana biz or modal or duit kau nak bayar..
dan bergantung keperluan..
ada duit.. segala macam pakar kau boleh hired..
persoalan nya.. tu kalau modal/untung lebih..
kalau berniaga online kecik2.. untung rm 2-3 k jer sebulan.. berapa kau nak bayar perkerja pulak.. haaaa.. gituuu....

personally.. kite sendiri bila nak start berniaga..lebih2 lagi peniagaan kecik..
baru nak start.. baru nak carik rentak..
its ok kalau kite rasa susah dulu.. perkara tu biasa.. (ni aku cakap tuk orang yang takde modal besar dari awal yer) macam aku berniaga dulu2..
biasa nya bermula dari kita seorang/sendiri atau dengan orang yang joint biz ngan kita..
contoh aku.. aku run ngan abah sado..laki aku sendiri..
biz aku yang ni pon.. 5 bulan pertama.. memang kami jer uruskan semua...memang penat dari segi tenaga dan masa... tapi.. kami ok dan berusaha jugak la..
kami kerja keras..tuk rolling modal dan nak nampak untung..
bila sampai satu masa.. baru aku carik pekerja sebab work load makin bertambah...
tapi.. bila ada pekerja ni.. aku pikir lagi kene gigih carik kerja sebab nak bayar gaji pekerja..
haaa.. macam tu la.. ada pro contra nya..

beniaga ni tak semudah kita bayangkan..
semua nya kita akan rasa melalui pengalaman..
kekadang nampak macam orang lain senang jer kaya raya..
tapi.. sebalik tu.. takde orang tau jerit perih nak berjaya tu..
yang penting.. jangan mudah putus asa...


apa2 pon.. aku sekadar berkongsi sikit pengetahuan aku yang ada ni..
macam aku cakap.. tak layak pon nak sharing sangat pasal bende2 ni..
tapi.. apa aku tau.. aku bagitau..
dan aku mintak maaf sangat2.. kalau perkongsian aku ni ada menyinggung hati.. atau tak betul..atau tak tepat..atau terkurang kat mana2..


by the way.. sori jugak letak gamabr takde kene mengena.. hahahahahaa..
saja nak buat pertion.. part by part..
tak tau nak letak gambar apa.. gambar sendiri pon boleeeeeyyy...