Wednesday, January 14, 2015

memafkan.....



assalamualaikum..

dah hari rabu..

dari pukul 3 lebih tadi.. aku terjaga..dan tak boleh tido..

dalam aku mimpi..
tetibe terasa seolah2 nama aku di panggil..
di kejut kan..
terus terjaga.. dan termanggu sorang2...
sebab betul2 terkejut...
seperti seseorang tegas panggil kite kat telinga kite...


fared takde..

anak tido lena kat sebelah...

tengok jam 3.33 pagi...

berpeluh2 aku...

tekebil2 kejap...

terus bangun..bukak ekon..

dan terus buat urusan aku ngan Allah dulu...
DIA yang kejutkan aku....
aku tau tu....
Dia panggil aku..
mungkin ada sesuatu yang nak disampaikan..


pernah baca..seorang ulama cakap..
kalau kite di kejutkan sebegitu pada waktu2 sebegini
jangan kite mensia2 kan nya..
sekurang2 nya tadah tangan dan berdoa pada Nya...
adalah sangat rugi...kalau kite tak menyahut panggilan dari Nya...
jadi.. bangun lah.. dan mohon apa yang kite mahu kan..
mudah-mudahan....[insyaa Allah]

semoga di beri ketenangan hati... tuk sepanjang2 hari..saat.. tahun..
tuk sepanjang2 hidup....
mensyukuri segala nikmat dan rezki yang di beri dengan cara yang lebih khusus..




terkenang kisah2 2014...

sedetik terasa.. banyak sangat perkara lagi perlu di perbetulkan..
dalam diri...
2015.. umur makin meningkat..
mengingatkan kite kematian semakin dekat...
yeerrpp.. mati biler2...
tapi umur lah paling dekat untuk kite sentiasa mengingati mati..

aku sering berdoa..agar Allah tarik rasa nikmat cintakan dunia dalam hati...

susah kan.....

tu aku cakap..
bile singkap kisah lama..
terasa banyak yang perlu di perbaiki..
urusan kite dengan Allah..
lebih2 lagi urusan kite dengan manusia...

2014...
ujian rezki dan kesenangan...
ujian hati...
ujian sesama manusia
selepas di beri satu jalan menggembirakan..
di beri ujian lain yang melibatkan kesabaran dan kekuatan hati...

2014 banyak kisah persahabatan..kepercayaan...


aku sendiri melakukan banyak kesilapan..
tanpa sedar -hanya sedar hanya selepas kesilapan di buat-

how i wish kite boleh ulang masa dan tidak melakukan kesilapan tersebut..

tapi kite manusia...
memang mempunyai sifat lemah..
dan kite lakukan kesilapan tersebut
untuk kite belajar memperbaiki nya..
belajar menjadi lebih baik dari nya....

selalu bercakap dan muhasabah pada diri sendiri..

terima kelemahan..kesilapan..dan maaf kan diri sendiri...

selepas tu...

rendah kan ego dan sombong memohon maaf pada orang lain jugak...

banyak kesilapan dari bicara.. hingga hati di guriskan...

dan...paling penting..
belajar memaafkan jugak orang lain...

semua orang ada sifat dan sikat mereka tersendiri..
seperti kite juga..

they are just being themselves..
macam kite...

tak pelik kalau kite jumpa macam2 sikap orang lain..
yang mungkin kite rasa kite tak boleh nak terima...
kite pon pelik jugak...di mata orang..

kite atau orang..boleh bercakap apa sahaja...
yes.. apa sahaja..
mengenai orang lain...

apa yang aku belajar...
biarkan orang bercakap..
tapi kite jangan bercakap mengenai orang..
tak perlu mengharap orang berhenti bercakap..
tapi kite berhenti bercakap...
jaga hati sendiri..
jangan menambah beban dosa atau hitam kat hati..

contoh seperti fitnah...[contoh]
andai rasa diri di fitnah...atau di aniaya..
anggap jer yang menfitnah tu pon tak tau kebenaran..
kalau betul pon niat die untuk menfitnah..
maafkan jer lah...
kekadang..kite tak perlu tau pon kebenaran...
yeerrpp.. mungkin perkara akan berulang dan berulang..
akan berlaku lagi..
selagi orang tak puas hati..
dan setiap kali pon..sedia memaafkan..dan lagi..
sampai mati pon tak apa...
sebab.. insyaa Allah.. urusan kite mungkin dah selesai..
tak perlu kite termanggu kat padang mashar nanti menunggu orang memohon maaf pada kite..
sedangkan kite pon ada perjalanan dan urusan kite sendiri perlu diselesaikan...
urusan orang tu pulak.. biarkan menjadi urusan die dengan Allah...
Allah lebih tahu kedudukan nya..
kite jangan menghukum..
sedangkan kite sendiri tak tau apa hukuman yang menanti kite nanti...


pikirkan dan selesaikan sahaja urusan kite kat dunia ni..
masih banyak lagi tertunggak..
mencari orang2 untuk meminta maaf...
melangsaikan hutang...
nak merendahkan ego...memohon maaf atas kesilapan kite..
bukan nya mudah nak lakukan..
iyeerrr..bukan mudah....
setakat cakap dan mintak maaf secare rambang..
tak di sebut satu persatu kesalahan yang di lakukan...
nampak macam senang..Allahu....

jadi... aku kire..carik jalan dan lebih baik aku selesaikan urusan aku dulu..
sebelum pikir urusan orang lain pada kite...
tak yah kire dosa orang pada kite..
kire dosa kite pada orang lain dan pada Allah...yang mungkin tak terkira...
takut tak mampu di selesaikan sebelum mati...


nak memohon maaf pada orang..
dan memaafkan orang..
sama2 sukar...
syaitan sentiasa bersama kite kan....jadi batu api dalam hati...
sentiasa menghalang kite berbuat baik...


tanya pada diri sendiri...
benar2 ker kite memaafkan orang...??
tapi jauh kat dalam hati kite masih menyimpan rasa...

nasihat seorang sahabat
hati kene bersih..
nak bersihkan hati bukan boleh cuci gitu2 jer..
bukan boleh cakap semudah sekarang ni..
hitam kat hati kite tak nampak..
tanpa sedar tebal dalam hati dan susah nak buang hanya dengan kate2...
mulut dan hati perlu banyak kan istighfar..
kata2 perlu di jaga...apa yang keluar di mulut melambangkan hati kite...
banyak kan mengaji alquran..
selalu baca cerite2 nabi Muhammad...
belajar meneladani baginda...
memaafkan musuh2 beliau....


Allahu... banyak yang aku belajar dan perlu belajar lagi..
perlu betulkan hati dan diri sendiri terlebih dahulu..
terlalu banyak kesilapan yang aku dah buat..
dalam berkata2... dalam perlakuan sesama manusia..
mana kan aku mampu mencari untuk memintak kemaafan...

dan kemaafan tu bukan nya mudah tuk diberi serta di perolehi....


kite banyak salah dan silap sebagai manusia..
kite ada attitude kite sendiri..
kekadang..tak perasan melukakan hati orang..
atau kekadang dengan sengaja melakukan nya...

so..as much as i want person to forgive me
i would consider to forgive other people too

it won't harm anyway..
Allah sayang...
memaafkan orang tu... seikhlas hati..
ganjaran nya syurga [isnyaa Allah]
dan syurga tu bukan mudah kite nak dapat..
bayaran nya sangat mahal....

mintak ngan Allah..
kalau hati kite sakit sangat sebab di sakiti orang lain..
sebab dari Dia.. hati kite akan lembut untuk memafkan..

mudah-mudahan..
insyaa Allah...

mungkin amik masa..
tapi kalau kite istiqamah...
insyaa Allah..kite akan dapat segala ketenangan yang kite nak dalam hidup..
yang penting kite sendiri..
kite hidup kat dunia ni..
kejap jer sebenarnya...
dan hidup mati kite kerana Allah..
tujuan kite hanya untuk Dia kan..
jadi apa sahaja yang berlaku..
tu hanya sebahagian dari ujian...

semua orang nak lulus ujian...
n kalau betul cara nya
we are too worth it for it..
insyaa Allah..

apa yang berlaku pasti bersebab..
baik atau buruk..
Allah jer tau...
Allah dekat...
lebih dekat dari nadi kat leher kite tau...

so..just leave it.. 

hubungan sesama manusia sangat complicated..
dan ujian sebenar nya di situ...
macamane kite hadapi.. dan handle..
setiap kali pon..
aku belajar.. dan belajar..

sebab kesilapan sendiri tu..
kite akan buat..dan buat...

jadi.. macamane kite nak orang maafkan kite setiap kali pon..
macam tu lah kite kene redho hati memaafkan orang jugak...


semoga kite sama2 boleh lakukan perkara yang sama..
insyaa Allah..hati kite akan lebih tenang...
















6 comments:

mama amir said...

Insya Allah...semoga kita semua kuat untuk meminta maaf dan memaafkn orang...

HanNis SaNia said...

Alhamdulillah . Semoga kita semua pun terbuka hati untuk memaafkan orang lain

Nurzakiah Hanum said...

INSYAALLAH

ct cheery said...

Cheery slalu jgk terjaga mcm tu Dan ada yg disia-siakn..ada la 2/3 terjaga tngah mlm sbb dngar mcm org pnggil.ruginya rasa..
Slama ni tak terfikir pulak.

Nadiah Hanum Wahab said...

Entry yg menginsafkan...thanks for sharing this aty...semoga kita sama2 dapat muhasabah diri..

Fifi Nadhrah said...

Allah hu akbar.. nikmat dunia.. buat kite selalu terleka..