Wednesday, August 12, 2015

kenangan kuih suji mak aku....



ko tau kuih suji..??
ada orang panggil kuih arab...

selalu mak aku buat jer sendiri..
kalau beli atau rasa ready made..
aku tak rasa kat mana sedap nya kuih suji tu..huhu..maaf yer..
sebab setahu aku adunan nya ada minyak sapi dan susu yang banyak...
tapi biasalah..orang meniaga lagi2 kalau kilang buat banyak2 tu kan..
jimat ko nak letak minyak sapi banyak2..
mahal hokeh minyak sapi tu...
tu kekadang.. nama jer kuih arab atau kuih suji tapi rasa macam biskut kosong biasa..
tak de langsung lah rasa suji nyer tuh..
nak jer aku cadangkan..
jangan letak nama biskut arab atau suji tu..
sebab tak ada pon rasa tu semua...

aku tak pernah beli pon...
memanjang dari kecik buat sendiri jer..
eerrr..mak aku buat...

kuih suji ni ibarat kuih tradisi keluarga aku...
satu2 nya kuih raya yang mak aku akan buat tanpa gagal dari aku kecik lagi..
kalau kuih lain tak ada tak apa..
tapi kuih suji wajib ada...
aku sukaaaaaa sangat2 kuih suji mak aku buat..
sebab mak aku tak kedekut minyak sapi dan susu..
tu yang rasa lemak memang mencakup bak kate abah sado...

mak aku cakap.. kuih raya tu..arwah nenek aku pon akan buat setiap kali raya dari mak aku kecik..
nak lagi dramatik.. katenya..resepi moyang aku...
tu betul2 tradisi tu...
tanpa gagal jugak kate nya..
selain mak aku.. arwah maklang aku [kakak mak aku]
pon akan buat jugak kuih suji ni tetiap tahun..
rasa nya pon memang sama sejebik aku cakap ko..
macam satu adunan jer..sedangkan dok jauh masing2..
takde pon  duduk dok buat sama2...
tapi mak aku cakap.. maklang aku punya lagi seiras rasa ngan arwah nenek..
entah.. sama jer aku rasa... huhu...
2-2 sedap..

adik badik mak aku pon..
kalau datang umah kitorang beraya..
dok lah tapau masing2 kuih suji ni..sorang sebekas..
semua kata... makan kuih suji mak atau maklang aku..
sama macam makan air tangan nenek aku..
kire mak derang lah..

tu setiap kali mak aku buat waktu nak raya..
mesti akan buat banyak2...
TAPI..aku suka makan jer..
tak suka buat... hahaha...
leceh bai... kene gentel kecik2..
tapi kene gak buat.. kalau tak mak aku merajuk..siyes ni...
die majuk tak nak buat nanti sebab die pon boring kot ngadap sorang2..hahaha..
sedangkan dah kate kuih tradisi kan..
kalau raya tahun tu tak ada..macam tak lengkap lah rasa..
waktu raya tu jer lah aku merasa nak makan kuih suji mak aku tu..
tu nak tak nak aku ngan tina.. buat jugak lah..dalam muka separa ikhlas...
selalu mak aku bancuh mengadun jer..
yang menggentel nye..mebakar nya aku ngan tina lah..
banyak giler hokeh..!!
siyes berjam2 kekadang satu hari nak siap gentel bakar semua..
sakit pinggang..lenguh tangan..
sampai kebas2 kaki semua...
aku tak tau tah berapa kilo mak aku buat setiap kali pon..
memang banyak..!! beribu bijik kot...
kiteorang gentel kecik2 tu..memula jer lah comel2..
lepas2 tu mula lah kecik besar kecik besar jer jadi...
hujung2 semua jadi besau2... hahahaha..
tu dah memang jemu dan penat giler lah tu..
bab gentel satu hal lah.....
bab potong ceri halus2 lagi nak letak atas suji tu pon satu keje gak tu...
melekit2.. 
dulu selalu dok gaduh2 ngan tina... sapa nak gentel..
sapa nak potong ceri.. sapa nak tengok bakar kuar masuk oven...
sape nak mengemas sampai siap..


saat ni..biler semua dah tak ada..
aku rindu....

Ya Allah...


rindu nya kenangan tu...

rindu sangat..

sekarang...
kalau masa boleh di ulang..
aku nak buat semua tu lagi..
aku tak nak merungut2 lagi dah setiap kali kene hadap..
aku nak makan kuih suji yang mak aku buat..
aku nak duduk hadap sama2 ngan adik aku tina..
aku nak buat semua tu..!!
aku nak sangat2.....
aku tak kisah.......
yang penting..aku dapat lalui semua tu lagi...



aku rindu....


nanges...


tak suka lah....kalau ingat jer mula lah air mata aku macam air terjun ni..


bertambah malang...
aku langsung tak pernah belajar macamane cara nak buat kuih suji ni ikut adunan mak aku...

rugi sangat rasa nya....



tak mampu nak buat kuih yang di anggap tradisi mak aku...


sedih nya......Ya Allah...



nenek aku pon..aku tak sempat jumpa..
maklang aku pon dah takde..meninggal 2 tahun sebelum mak..
mak aku pon sama..
tina pon dah tinggalkan aku...



semua kenangan2 tu.........



Allah....

sakit nya...  aku... saat ni....


ya Allah..redho kan hati aku seikhlas2 nya....


alfatihah tuk mereka semua...




rindu yang panjang..
yang tak tau macamane aku nak hilangkan..
rindu yang hanya akan pergi biler dapat bersama mereka jer...









lepas mak aku meninggal..
aku tak pernah makan kuih suji...
tapi baru2 ni.. aku beli sebekas kecik dari sedara aku..
sebab aku terlalu rindu...
tak pakai ceri macam mak aku gigih nak buat pon...
mungkin lagi mudah orang niaga pakai bahan macam ni...

rasanya sedap.. bagi aku masih okey lah kalau nak di bandingkan ngan yang aku pernah rasa kat umah orang lain yang aku rasa die beli ready made jer..
ada gak lah rasa minyak sapi dan susu nya..

tapi... tetap ada sesuatu 'rasa' dan perasaan yang kurang..
walaupon tak dinafikan sedap..tapi tetap tak sama langsung rasanya seperti mak aku buat..
mak aku buat ngan maklang aku buat..rasa die sama sejebik..
dan aku konsider memang macam tu rasa kuih suji..
dan mesti kene rasa yang sama jugak pada mana2 kuih suji lain..
tapi biler tak sama rasanya..
aku hampa....

ada sesuatu yang tak sampai kat hati aku..perasaan tak sama seperti makan kuih suji mak aku..
tak ada semua tu....sesuatu yang aku rindu tu..
aku rasa.. bende tu semua tak mampu di carik..tak mampu di beli..
tak mampu aku dapat dah saat ni..
walau macamane sedap pon kuih suji orang tu...
tapi bagi aku.. tak akan menang nak banding ngan kuih mak aku..
iyeeerr... perasaan tu...kasih sayang dan air tangan mak aku sendiri....
yang mak aku 'letak' bersama dalam adunan kuih suji tradisi tu...dulu.....






mungkin dah sampai masa aku belajar buat sendiri...









notatanganAty :: hargai lah sementara ada....hargai setiap masa bersama.. peluk lah..cium lah.... sampai satu masa mungkin tak dapat dah nak buat semua tu lagi...alfatihah tuk mereka semua yang aku sayang......








13 comments:

bb_nona said...

saya pun jdi sayuu je baca pepagi cmnihh :( meleleh nk type, dari situlah dtg kekuatan, nangislah untuk dptkan kembali kekuatan <3

nona suke kuih suji jugak, salu nenek yg buat, mak x reti,hm

yeee..nenek sy idup lg, syukur..... tetibe rindu nenek kt kampung, sbb skrg memg tinggal dgn makk, tinggallah nenek dgn dgn sorang pkcikk~

kak try ler, buat sesatu adunan, cuba lebihkan ni, kurangkan ni...buat smpai ala2 jadi, buat adunan lain2, tp jgn buat byk sgt... nk tahu mne yg hampir2 sejibikkk......

sbb dulu nona amek kos food, kena label2, try n error produk yg kite nk buat tuhh, ahhahaaa...siap label bagai, n make sure, btul sukatan tu, catit satu perrsatuuuu gituuuu

Mimie_Zatun said...

air tangan mak kita paling sedap kan...

Ummi Khalif said...

al fatihah.. :(

eima said...

hmmmm ...sedih sgt ....
aku pun rasa sesuatu yang sama aty
mak aku meninggal di kala aku trial spm....
aku sedih sgt .... mak aku pandai memasak...baking...menjahit.....
tapi satu pun aku tak de ilmu die ..... zaman tu aku budak lagi .... tak penah nk hargai dan belajar pun ilmu mak tu ....
so sekarang nk baking...nk buat kek kena belajar dr internet ......
betui tu hargai mereka yang kita syg selagi ada .... setiap masa klu dah tak de ... hanya masa mampu merubat resah hati ni ....

mcm aku luka dlm hati ni dah terubat tp mak sentiasa di hati ... kadang2 rindu juga tp tak seperti 5 thn pertama dulu ......

umi farhan said...

Sedapnye kuih suji...menyesal jg x blaja ngan arwah ibu sy mcmane nk dpt adunan yg sedap..

Mrs Little Voice said...

huhuhu...sedihnya....cubalah belajar buat...insyaAllah mst sedap

Nadiah Hanum Wahab said...

Sabar yea aty..be strong! Tak susah pon nak buat biskut suji ni sebenarnya..tapi tu laaa bab air tangan tu mmg betul..tak dapat kita cari ganti...
Meh la umah saya..jom kita buat biskut suji sesama..hehee

♥نعمة السعده اسماعيل‎ ♥ said...

semoga rohnya ditempatkan dikalangan para solihin.
thanks for the reminder.
now staying with mak and in laws pun tiap minggu visit.hubs lagi la tiap hari balik.
hargai selagi ada

aryan azra said...

akak dapat rasa perasaan aty tu,sebab akak pun pernah lalui benda yang sama..rugi tak belajar buat kuih makmur dengan arwah mak, bukan taknak belajar tapi tak sempat..dengan harapan mak tu hidup lama lagi tetapi Allah punya perancangan kita tak tahu kan... mak pergi sebelum raya 8 tahun lepas...


hai sedih pulak akak rasa...

Ayu Rashid said...

Rindu pada yg telah pergi adalah rindu yang takder hujungya. Sedihnya baca sebab kak ayu pun rindu pada ayah dan abg.

ryyhan kamarudin said...

kita rindu kuih bangkit santan arwah mak...menyesal xsempat belajar masa dia ada..klu ikut selalu tolong tapi xtau resepi mana yg arwah maintain guna
klu ikut dah 7 kali raya merindukan kuih bangkit santan..teringin tapi takat yg rasa gitu2lah rasanya

suria shahid said...

Petang-petang ni, tgh bermusafir ke JDT, membaca entry Aty, buat sayu hati ni....

Fizah Abd Halim said...

Al - Fatihah..
Sayu hati baca entry ni..
Semoga awak tabah..