Wednesday, August 05, 2015

qaleef eeman dah ke sekolah..!!



finally...!!
kental jugak jiwa aku ni nak hantar anak aku gi sekolah...huhu..
dah lama dah dak qaleef tu berzikir kat aku.."nak gi skul.."
lama giler kot..
anak aku tu kan suka berkawan..
selama die sorang2 kat umah..
walaupon banyak aktiviti die aku buat tuk die..
tapi tetap ada sesuatu yang kurang..
iaitu komunikasi dengan kawan2..
dan pergaulan...
walaupon aku percaya pendidikan bermula dari rumah..
tapi sebab ada sesuatu yang aku tak ley kasi atau kurang..
jadi tu sebab aku decide tuk hantar die ke sekolah jugak..

bukan full day..
aku nak hantar setakat separuh hari..
aku prefer tuk carik pre-school...

asal nya dulu.. 
nak carik playgroup jer..
so.. dalam seminggu dalam 2-3 kali..
tapi kat area2 umah aku dekat2 ni tak ada..
playgroup ni biasanya aktiviti yang mak dan anak akan joint sekali..
agak bagus sebenarnya..
boleh joint dari anak baby lagi...
tapi sebab jauh sangat dari umah..
buat hasrat terbantut..

lepas tu lah baru aku decide nak masukkan pre-skul..
tapi biasa tadika amik dari 3 tahun keatas..
kalau 3 tahun ke bawah.. just macam nursery jer..
kalau setakat hantar nursery..buat apa aku nak membazir kan..
bukan nya aku bekerja..
motip aku nak hantar qaleef..semata sebab nak kan aktiviti..
nak kan die bergaul dan berdikari dengan kawan2..
bermain..sambil belajar..
bukan setakat jaga..tido makan jer..
baik duduk umah aku jaga sendiri..

tu aku nak cari pre-skul..
dari tahun lepas dok survey..
plan nak masukkan dr awal tahun 2015 ni la..
qaleef belum 3 tahun..
tapi ada tadika kat sini yang buat pre-skul boleh terima budak umur dia masa tu..
banyak gak survey..dan tanya2 orang...
sampai lah aku jumpe satu tadika ni.. yang aku rasa agak sesuai ngan qaleef..
terus decide nak hantar situ jer..
tak tau lah napa.. instinct mak2 kot.. hahaha..
ingatnya nak hantar awal tahun... tapi..awal tahun tu.. aku tak hantar gak..
macam berat hati nak lepas kan qaleef..
hahahaha..drama sangat kan mak nya nih..
banyak kali abah sado soh hantar..
aku bagi alasan..nanti aku boring kat umah.. hahaha..
tah kenapa eh...
aku pon tak tau lah..
lagipon..masa tu aku kerap berulang alik umah tina..lepak ngan tina..
tina masa tu pon dah tak keje..
selalu ada kat umah tu..besh aku lepak2 ngan die kan..
aku pulak pregnant..

tapi.. masa kat umah tina tu..
biler aku ada awal pagi kat sana..
aku kene hantar dak lulu gi sekolah..
masa tu lah..qaleef mesti melalak2 nak ikut gi sekolah lulu sekali..
mana boleh ko suka2 letak anak ko kan..huhu..
sayu hati aku biler si qaleef nages2.."mama..nak gi skul...nak gi skul..."
so.. tekad.. lepas beranak.. mesti akan hantar qaleef masuk sekolah jugak..
kenapa lepas beranak..??
sebab dok pikir.. nanti dalam pantang..
kalau abah sado out station..
sapa nak hantar amik die..
aku tak ley nak drive waktu tu..
aku tak berani nak lepas kan lagi die naik van sekolah tu..huhu..
tengok.. mak yang hover...
macamane lah anak tu nak berdikari kalau mak nye hover protective...
salahkan diri sendiri..
mungkin sebab.. selama ni..aku yang jaga sendiri..
so..aku jadi terlalu melindungi..
sedangkan budak tu ilek jer aku tengok..
ada gak lah kekurangan nye kat situ..
tapi sekarang ni kan macam2 hal..aku risau hokeh..

qaleef pulak..
sejak2 tau pasal skul tu..-dari masa aku bawak die gi survey sekolah..
die asyik lah kate..nak gi skul..
asal aku bersiap2 nak kuar nak gi pos barang..
bawak die sekali kan..
die mesti kata.."nak gi skul yer"
mengharap sangat die nak gi sekolah..aaiihh...

so.. ni dah habes pantang..
dah lepas2 raya..
masa paling sesuai aku nak hantar..
walaupon dah bulan 8..
dah nak akhir tahun..
bagi aku tak apa..
tak de yang terlewat pon..
sebab qaleef baru 3 tahun pon..
3 tahun 3 bulan lebih sikit..
kalau ok.. tahun depan boleh terus sekolah kat situ..

so..isnin kemarin.. hari pertama qaleef ke sekolah...
harini dah hari ketiga lah...

eksaited..!!!

bukan qaleef jer..
aku pon eksaited sama.. hahaha...

pagi2 kejut qaleef..kate nak pergi skul..
terus die bangun..siap2 mandi..
kemas2 bag nak hangkut segala mainan..
jenuh aku pujuk gi skul tak ley bawak menan bagai.. 




ni bukan baju sekolah..
tapi abah sado kate macam baju tadika..jadi die soh pakaikan gi sekolah semalam..aku beli hush puppies nih die kate macam baju sekolah..ciisss..

sebab belum mendaftar lagi..
fes day ni baru nak test..
boleh letak sehari dulu tengok die ok ker tak kan..
lepas mendaftar nanti baru dapat baju sekolah semua..

alaa..tapi aku konpiden lah masa tu..anak aku ok insyaa Allah..
die mesti teruja berkawan dan berkativiti..


mama siap pacak2 kan rambut..
sekali abah sado sound..pergi sekolah mana boleh rambaut pacak..
kene rambut sikat tepi..muka kene nerd..
yer ker...?? ada ker undang2 kate rambut tak ley pacak..?? eeerrrr...



sehari seblum raya ritu.. siap2 dah beli bag sekolah baru tuk die..
bag lama dah gahai..die dok usung kulu kilir..siap seret..
sampai aku tengok dah lubang2 halus dah kat bawah bag tu.. 
tu nak kasi eksaited.. belikan baru seketul lagi..
ni bag die sendiri yang pilih...


pagi hari pertama abah sado yang hantar naik motor..
mak nyer tak ikut sekali..
sebab aku dah borak ngan guru besar nya dah..
ni cume hantar jer pon..
tak yah tunggu nak tengok..
macam aku cakap.. aku konpiden qaleef akan ok dan pandai sesuaikan diri insyaa Allah..

nak amik nanti baru aku akan ikut sekali tuk tanya perkembangan..
sekali ngan nak daftarkan dak qaleef..


abah sado balik hantar tu aku tanya.."qaleef ok tak sayang tinggalkan die?"

abah sado :: ok jer.. salam2.. babai2 orang.. pastu terus masuk ngan cikgu die

ko tengok anak aku tu..
tak peduli pon dah sekarang..
takde drama konon2 ingat die melalak kene tinggal nak gi skul..
tapi die nampak lagi teruja sebab die dah nampak ramai kawan dalam tu..!!

anak mama dah besar..sob sobsss...

drama....hahahaha..



aku hanya hantar qaleef separuh hari..
atau to be exact.. 3 jam jer sehari..
dari pukul 8..sampai 11.30 pagi..
sekejap jer kan...
macam aku cakap lah..
setakat nak bagi aktiviti jer..
memang kat situ..
aktiviti tuk budak 3 tahun.. waktu tu jer..
lepas dari tu.. yang mana hantar sehari..sebab makpak bekerje ker kan..
derang akan masukkan ke nurseri..
mandikan..makan tengahri dan tido..
petang..aktiviti main2 jer..
walaupon yuran nya..beza sikit jer kalau nak dibandingkan ngan hantar sehari..
tapi tak sampai hati polak nak biar die dok sehari suntuk kat sana..
nak biar orang lain pulak uruskan die macam mak nya ni bekerja..
tak per lah.. 3 jam tu pon dah memadai..
balik2.. die penat..mandikan..makan..dan terus tido..
ok lah tu aku rasa...

bagi aku..aktiviti 3 jam tu tuk permulaan..
dan untuk budak 3 tahun..dah ok dah tu..
memang sesuai...
walaupon nampak masa macam singkat..
tapi.. macam aku cakap tadi..
untuk budak 3 tahun...
mudah bosan..mudah penat..
perlu masa tido mengikut waktu lagi..
so.. 3 jam tu dah memadai...
3 jam tu..
dari pagi..perhimpunan..makan sarapan..
dan lepas tu macam2 lah aktiviti..
ada hari2 tuk sukan..
ada aktiviti solat bagai..macam biasa lah..
macam tadika tu..
tapi yang bersesuaian mengikut umur..

tapi masa aku jumpa balik tu..
cikgu nya cakap.. qaleef agak advanced berbanding budak baya die..
yer lah..sebab qaleef kan dah kenal hurup nombor bagai..
dah tau banyak bende dan suku kata...
siap cikgu nya cakap..
die pulak pergi ke depan tunjuk2 kat whiteboard ngajar budak lain..
adoyaaaiii...

tapi..bukan tu jer pon yang derang belajar..
die belajar menari..menyanyi sama2 kawan..
belajar pasal ayam semalam.. hahahah..

masa aku amik tu...
qaleef masih lagi teruja..
takde tanda2 eksaited jumpa makpak nya pon...agagagaga...

alhamdulillah...
macam yang aku jangka kan..
qaleef akan teruja..die akan seronok dan pandai sesuaikan diri..
memang die nak kan semua tu..
die memang dah lama teringin nak gi sekolah...
jadi..makpak dah tunaikan...

yang penting tuk kiteorang sebagai mak pak..
kegembiraan anak tu sendiri..



lepas sekolah.. gi amik gambar tuk pendaftaran..

kesayangan mama dah pergi sekolah..!!!
[hover mak nya]


perkogsian :: pernah baca dari majalah parenting [nanti aku jumpe balik aku share kat sini eh].. umur paling tepat tuk anak pergi sekolah dan melakukan aktiviti dengan kawan2...adalah pada umur 3 tahun..dan bukan 6 tahun seperti sistem asal pendidikan negara kite..tapi alhamdulillah.. mungkin sebab pendedahan dan taraf pendidikan negara semakin meningkat.. jadi.. sekarang dah banyak pendidikan bermula awal.. atau lebih tepat.. pre-school... seawal 3 tahun... pre-school adalah berbeza dengan pusat jagaan semata... pre-school ni pendedahan awal pendidikan pada anak2..dan bagi aku memang bagus..