Thursday, October 08, 2015

"mama... hantu...." - qaleef




ingat tak.. sebelum2 ni...
aku pernah cerite pasal qaleef dan 'sesuatu' sangat...
biler pergi ke kedai makan...
aku malas nak carik entry tu..
kalau ada yang ingat.. atau baca...tau lah cerite 'sesuatu' tu..
tapi kalau tak.. tak ape lah..
ko baca jer lah yang ni..

dan kali ni lebih dramatik...

aku tak sedar sejak biler qaleef selalu sebut pasal hantu... 
Tapi 2 3 menjak ni..kerap sgt die sebut..
aku tak tau mana die belajar..dan macamane die kenal..
dan sebenarnya.. aku pon tak pasti die betul2 kenal hantu tu..
atau sekadar sebut hantu.. tak tau pon ape kebende  hantu tu..

eerrr.. aku pon tak tau camana ghuper....uhuukkss...
dan aku tak berharap pon tuk tengok.....ngeeee...

qaleef ni.. die direct jer cakap...
siap tunjuk selalu nya...
tak kire lah siang ker malam ker...
lagi2 kalau gelap...
tutup lampu....tetibe..

"mama... hantu..."

hagak2 ko..seram tak....

harus la kaaaaaaannn...!!!

Kekadang aku saja la tanya balik.. 
"mana qaleef..mana tak nampak pon"

Qaleef - "tuuuuu...." sambil tunjuk kat satu2 bahagian tempat..

Sedangkan kosong jer tempat tu..
Maksudnya..takde perabot atau apa2 pon..

Hurrrmmmm....

Ni mak ko nak kecut perut tetibe ni..hahahaha..

dasar penakut..pufftt...


tak kire masa ko..siang ker...malam ker...
Men tegur jer la anak anak aku tuh..haaaiihh..


Kekadang.. dalam kereta..waktu malam...kalau kat luar..
gelap2 tu..die tunjuk kat langit pastu cakap.."mama..[atau abah].. hantu.."
siap tunjuk kat mana hokeh..

nanti kiteorang akan tarik tangan die..
dan cakap.."mana ada hantu.. Allah ada"


sedangkan..die tak takut pon...
selamber jer muka die sebut siap tunjuk2...pheeww...

mungkin bukan hantu..
mungkin roh...      kot......
kalau hantu..kompem seram die tengok ghuper kan..
aku rasa.. mau melalak die jam2 tu kan...

tapi.. macamana die tau tu adalah 'hantu' dan tu ruper 'hantu' tu...

tu aku pelik..

fared cakap.. belajar dari tivi..
mungkin cartoon kot..
sebab..kat umah aku ni..jarang nau.. atau aku rasa..macam tak pernah jer tengok cerite hantu..
lagi2 cerite mengarut bukan2 tu...
sebab..i ols is penakut gilers... hohoho...

tapi kalau cartoon pon..
ruper die.. macam ruper sebenar ker..??
nama pon cartoon pon kan..

bukan sekali 2 tau qaleef tegur pasal hantu tu..
paling serem.. biler time2 nak tido malam tu...
elok jer aku tutup lampu..
jam2 tu jugak lah die tegur.."mama... ada hantu lah...kat situ ".. siap tunjuk2 !!!
dalam bilik kiteorang pulak tu..

nanti aku akan tarik/turunkan tangan die..
dan cakap... "bukan hantu tu.. mana ada hantu..Allah kan ada..."
die mungkin lah tak takut...
aku yang takut oooii sebenarnya..!! 
sepatut nya.. aku cakap tu tuk diri aku sendiri.. agagagaga...

haaaiihh lah anak..
kalau betul lah apa die tengok tu hantu.. 
atau aku rasa lebih tepat.. mungkin roh....kot...
apa yang patut mak ko buat eh..
korang rasa macamane...
tak memudaratkan pon kan kan kan...??
mungkin selagi hijab die masih lagi di bukak...
mungkin lah selagi tu die boleh nampak...
budak kecik ni kan bersih hati nya..'terang' penglihatan nya..
pakkal die tahu atau tak jer ape kebende yang die nampak tapi orang lain tak tu kan...

hurrrmmm... 





- gambar sekadar hiasan -















13 comments:

Nurzakiah Hanum said...

betul la tue kan

Yana MIB said...

ko try baca blog lan careno...ank dia pun jenis nampak hantu...siap boleh explain rupa hantu tu mcm mana..pfft

klu teruk sgt kn aku rs baik ko bwk jumpa ustaz ke...takut hijab dia terbukak..aku bc komen org lah suggest si lan tu gitu...hihi ank aku suka tgk cite hantu tp xpnh lak dia tegur² nampak hantu...hahaha :p

Bermulanya Satu Episod said...

macam anak adik saya pun sama leh tengok 'sesuatu' kata adik saya pertama kali anaknya Nampak ialah masa waktu hampir maghrib dia dan kawan2 bersembang diluar rumah. anaknya yang masa tu umur 2 tahun tengah main2 tetiba dia panggil ayah dan cakap "ayah tu ada 'sesuatu'" si ayah dan kawan2 apa lagi berpandangan kearah yang ditunjuk tapi memang tak ada apa2 kat situ..last sekali semua pakat masuk rumah. Adik saya bawak anaknya pergi jumpa ustaz di tempat dia tinggal, ustaz tu kata hijab dia terbuka tu yang dia Nampak macam2 tp bila dia besar dan mula memahami sesuatu itu insyaallah hijabnya akan tertutup dengan sendirinya.

Fiza Rahman said...

My Qhalif pon selalu gak sebut hantu. Masuk bilik jer hantu. Masuk dapur pon tunjuk ada hantu. Macam kat umah tu banyak sangat hantunya. Seram gak lah.

Selalu cakap kat dia allah kan ada. kita kena takut kat allah, bukan kat hantu.

careno said...

Sama la dgn ank bujang aku tu... mmg selalu pun tunjuk dan sebut hantu... kepelikan yg sama jugak aku rs mcm mana die tahu mendalah tu hantu... padahal xde pun layan film hantu kat rumah...

Nur Masyitah said...

anak saya bila saya Tanya dia rupa hantu macam mana dia siap lukis gambar budak perempuan dari pandangan sisi tengah jalan angkat tangan cam hantu cina tu. terus mak dia seram terus suh padam..huhu (lukis kt blackboard)

Ain Rahman said...

meremang pulak. hee. mungkin perasaan dia je kot. mcm anak buah sy dlu suka ckp nmpk hantu. tp mmg rumah dia ad gangguan. lepas buat bacaan yasin, panggil ustaz, da ok

humble.yat said...

salam kak aty;
tulah anak sy dh pandai sebut takut then tunjuk sesuatu..tapi abi dia selalu pesan, jangan takut, kena takut pada Allah..klu ada yang bukan-bukan, baca ayat kursi sama-sama dan tiga qul sama sama dgn dia, ajar dia berani "berdepan"..:-) dalam masa yang sama kita ajar dia untuk berani..
walaupun kita sebenarnya takut..kemudian automatic kita jadi berani..hehe

humble.yat said...

salam kak aty;
tulah anak sy dh pandai sebut takut then tunjuk sesuatu..tapi abi dia selalu pesan, jangan takut, kena takut pada Allah..klu ada yang bukan-bukan, baca ayat kursi sama-sama dan tiga qul sama sama dgn dia, ajar dia berani "berdepan"..:-) dalam masa yang sama kita ajar dia untuk berani..
walaupun kita sebenarnya takut..kemudian automatic kita jadi berani..hehe

safiyyah osman said...

So far Adelia ok lagi.. Dia suka tegur bunyi ja.. Mcm dlu anak maksu piya,pnh jdi mcm qalif smp dia umur 9 thun dia nampak..pnh skali maksu bwa dia p hosptl,tgk nenek dia sakit..ntah mcmna dia bgtau ybwah katil nenek dia ada hntu... Gila tkut semua org..now dia dh 13thun..dh xnampk dh..

Mrs Little Voice said...

kadang2 budak2 ni selalu tgk cerita seram boleh imaginasi sendiri gak...anak kaqlin pun selalu camtu...dlm bilik kata nmpk poconglah...padahla kain baju yg tergantung..bila gelap kan nmpk bebayang...hehehehe

shahrina 8181 said...

Salam Aty,

Nie blog wajib buka hari2.Sian Qaleef..yg adik baby pun kesian jugak menangis masa tido.Aty byk2 berdoa,ingat Doa paling mustajab ialah Doa ibu pada anak2. Saayang Qaleef & Shaquille. Wat peminat Aty macam saya,jemput singgah Ig saya:kedai_zikryzakirah

shahrina 8181 said...

Salam Aty,

Nie blog wajib buka hari2.Sian Qaleef..yg adik baby pun kesian jugak menangis masa tido.Aty byk2 berdoa,ingat Doa paling mustajab ialah Doa ibu pada anak2. Saayang Qaleef & Shaquiel.Wat peminat Aty,jemput singgah Ig saya:kedai_zikryzakirah