Tuesday, October 13, 2015

MELAKAgateway :: ASAM PEDAS SELERA KAMPUNG yang popular... sedap ker....??




lepas2 setel abah sado solat jumaat..
seblum check in hotel..
kiteorang singgah carik makan dulu..
awal2 aku dah gugel..nak makan kat mana yang besh..
biler aku type jer kat gugel "makanan sedap di melaka"
memang banyak yang keluar..which is..senang la keje ko....
survey2.. aku tengok..kebanyakan nya rekomen ASAM PEDAS SELERA KAMPUNG..
kat bandar melaka betul2 kedai nya..
dekat kedai2 berhadapan ngan menara taming sari tu...
alaaa..pakai waze jer carik..kedai popular..kompem jumpe..[insyaa Allah]

pergi melaka..tak makan asam pedas.. orang kata..rugi..
aku bukan lah peminat masakan asam pedas..biasa2 jer lah bagi aku..
tapi abah sado suka..!!
makanan peberet die tuh..
[gigih i ols belajar masah lauk tu hokeh]
jadi...biler ramai orang [hampir setiap carian] cadangkan restoran ni..
harus lah nak cuba kan...
nak gak rasa...sedap sangat keewwww....

sampai2... tak ramai orang pon...senang dapat tempat duduk bawah kipas..
[tapi lepas2 tu.. memang cepat jer penuh]
mungkin masa sampai tu baru jer lepas solat jumaat..
orang tak sampai lagi...kot.. 

masuk2.. tengok gambar orang2 popular singgah makan kat situ tergantung..
ada kerabat johor... ustaz azhar idrus..retis.. ramai lagi lah..impress gak lah..
aku tengok...berdepan ngan kedai ni..
ada gak kedai asam pedas lain..
even...dekat2 area situ pon..
memang banyak giler kedai asam pedas..melaka ko kan..
tapi..kedai lain aku tengok tak ramai orang..
kedai ASAM PEDAS SELERA KAMPUNG ni jer aku tengok penuh.
lebih ramai berbanding kedai2 lain sekitarnya...
aku dah teruja.. membayangkan mungkin rasa asam pedas kat kedai ni betul2 sedap..
hinggal menjadi pilihan ramai orang...

high expectation hokeh..





tuan blog harus ada gambar sekeping depan kedai menandakan yang aku singgah makan kedai orang ramai dok rekemen ni kan...
sebab biasa aku tengok..
kebanyakkan nya copy paste jer gambar tempat2 macam ni dah share..
iyeerr..setakat share...ko tak rasa sendiri..
jadi macamane ko nak tau betul2 sedap dan nak bagitau orang secare jujur keennn....


tu abah sado kate lah...


jadi panas2..menyengeh aku amik gambau jugak lah....huhu..




ada beberapa pilihan masakan asam pedas..ikan kebanyakannya..
orang kate tetel daging die sedap.. tapi bukan rezki aku nak cuba..tak de pulak waktu tu..






ada jugak pilihan lauk lain..die kire sebekas2 macam ni dah siap2..
udang tu..harga antara rm 35-45 seekor..
aku tak amik makan pon.. amik gambau jer.. hahahaha...

aaahhh... tetibe kecur pulak air liur aku ni..lapar balik.... ngeeeeee....



konsep nya kedai ni.. ko duduk kat meja dulu..
amik order air..lepas tu baru ko gi depan pilih lauh..
nanti derang akan hantar kan apa ko pilih tu...








menu utama pilihan abah sado...kepala ikan jenahak asam pedas..
dan kupang sambal...
lama giler oooiiitttt aku tak makan kupang..siyes.. last sekali aku makan..
masa darjah2 duluuuuuuuuuu..ayah aku yang masak...
lama kaaannnnnnn...hahaha...



okeh....ni pendapat peribadi aku....
aku bukan lah penggemar masakan asam pedas..
aku tak berapa suka sangat pon.. biasa2 jer...boleh jer lah makan..
TAPI... aku ada citarasa aku sendiri pada masakan asam pedas ni...
walaupon bukan penggemar..
tapi aku ada taste pada masakan asam pedas...
aku pernah makan asam pedas yang betul2 kaw..sedap nya..
umie aku sendiri pon orang melaka.. sedap masakan asam pedas nya..
[aku belajar masak asam pedas dari die]
nenek sebelah mak aku pon...teror masak asam pedas...orang negeri..
masakan nya pedas mengancam..tapi sedaaaapppp...
peberet mak aku tuh...

jadi..sejujur nya...
kalau nak dibandingkan ngan kedai asam pedas yang orang ramai dok rekemen ni..
asam pedas kat sini.. bagi aku.. biasa jer..
aku pernah rasa yang betul2 sedap..kaw..menyengat kuah nyer..
jadi.. bagi aku..kredit pada asam pedas kedai ni..
mungkin sebab banyak pilihan.. atau mungkin popular...
sebab pernah masuk jalan2 carik makan..
mungkin lah...

maaf yer...kalau mungkin ada yang pernah makan sini dan tak bersetuju ngan pendapat aku..eribadi aku jer ni..
kalau ko rasa sedap.. sedap lah..
tapi bagi tekak aku.. biasa2 jer..

tapi...bukan lah..tak boleh di terima tekak..bukan lah tak sedap langsung..
ok jer..rasa asam pedas tu.. tapi..macam aku cakap tadi..
mungkin sebab expectation kiteorang tinggi sangat kot..
yer lah.. asam pedas... melaka.. kedai pilihan ramai...mesti lah mengharap lebih kan....
kiteorang mengharapkan..memang betul2 kaw rasa nya..
tapi..biler macam ada sesuatu yang kureng...
rasa pedas nya pon kurang..rasa agak biasa...
macam kedai2 biasa aku makan kat selangor ni haaa...
tu rasa macam.. hampa sikit..
sikit jer lah.. tapi kenyang..habes gak kiteorang makan..
membazir... mahal ko boleh tahan.. huhuhu...


mungkin tekak aku jer lah kot..hahahah...
yer lah..dah kate bukan penggemar kan...
masak pon tak teror... jadi.. ape lah sangat pendapat aku ni kan...ngeeee...
mungkin tuk orang lain..sedap sangat dah tuuuuu......
tapi kan... 
jujur nya...abah sado yang memang penggemar giler masakan asam pedas pon..
cakap.. biasa2 jer rasanya...[abah sado pernah dok melaka lama bertahun gak...]
pendapat abah sado pon sama macam aku gak..
tapi.. seb bek lah die amik bahagian kepala ikan..
jadi..rasa manis dari ikan tu sendiri yang buat rasa lebih sedap...

okeh...pendapat peribadi jer yer ni...
jangan ada yang sentap pulak...
ni ikut tekak kiteorang laki binik...

eeaaahh...tapi lupa nak cakap...
kupang sambal dierang....sedaaaaappp....!!!!
sambal tu garing... pedas...
tak cukup pon sepinggan tu kiteorang laki bini...

overall.... setakat tuk aku...ok jer lah..biasa2 jer..
tapi..masih boleh rekemen kat orang...
tuk orang yang memang nak makan asam pedas biler pergi melaka...
boleh jer makan kedai ni..
cume kalau nak rasa betul2 sedap..
mungkin boleh cuba beberapa kedai lain yang ada kat keliling situ..
baru boleh bandingkan...
macam aku setakat makan satu kedai tu..dan kuciwa..
malas dah nak try2.. huhu..
tapi...kedai ni...aku suka nya...
boleh singgah lagi...
sebab bersih...selesa..terang..servis cepat..pekerja pon ok...mesra pelanggan..

tapi memang tak nafikan..kedai ni..ramai orang datang..
masa kiteorang ngah makan..orang terdiri2 carik tempat duduk..
kedai besar..ada bahagian dalam ada ekon siap..
tapi penuh gak..lagi pulak waktu tengahari cegitu kan..
yeaaahh...mungkin sebab... popular..
dan ramai orang rekemen...
walaupon mungkin.. aku rasa..orang rekemen tu pon tah rasa tah idak..huhu..



amik gambar sekeping lagi kenangan depan kedai...
anak2 macam..."whatever mama...."

fineeeeeeeeee.....






kat seberang kedai asam pedas tu..
ada Mahkota walk..kalau aku tak silap lah nama nya tu..
jual2 barang yang lebih kurang gak lah ngan kat samudera walk aku pergi sebelum tu..
tapi.. abah sado kate nak beli kipas..
die pakai carrier gendong anak..memang panas lah..
lagi pulak..memang cuaca sangat2 lah panas hari tu...[dan 2 hari selepas tu pon]
dah beli kipas battery sebelum tu..tak cukup angin kata nya..
abah sado nak beli kipas tangan...

topi comel kait shaquille tu.. beli kat samudera walk sebelum tu..
10 hengget... kepala dak ni gondol kan..tak berambut..
kalau tak pakai topi..panas direct..kesian gak..
topi kait ni comel.. tak tebal pon..kain benang kan..
so sesuai lah nak pakai..






tak beli apa2 pon kat sini...selain kipas tangan...
aku saja jalan2 dalam ni tengok apa ada..
dalam nya luas dan lebih selesa dari samudera walk tu..mungkin sebab baru.. jadi lebih tersusun..
barang2 menarik.. tapi itu jer lah pon bendenya aku tengok..
mahal2 gak barang dalam ni..
seluar pantai batik.. aku pernah beli biasa 10 hengget jer selai..
kat sini 30 hengget ko.. tak kose aku lah oooii..



nak mengepau makpak nyer jer lah budak ni tau..ggrrrrr...
menan merata lah pulak tuh...



dah2 lah tu nak shopping nya pon..
check in pon belum lagi... 
baru nak warm-up duit dah banyak habes...huhu...

lepas jer makan tu.. terus check-in hotel...

pasal hotel.. nanti lain kali aku review pulak..insyaa Allah...










IKLAN



jom try produk EPHYRA sekarang.. dapat kan harga yang lebih berbaloi kasih sayang LEBIH MURAH DARI PASARAN..!!
yang penting ORIGINAL 
Dapatkan jugak SKIN BAR EPHYRA bersama..

Ephyra + ephyra skin bar ~> bila digabungkan mmg super MARVELOUS hasilnya!! 

Nak cantik sihat jangan kedekut utk berbelanja. Mencegah lebih berbaloi dari merawat!!





 .

KENAPA EPHYRA™ JADI PILIHAN RIBUAN PENGGUNA

  • 9/10 pengguna laporkan nampak kesan seawal 3 hari
  • Memperbaharui & melindungi kulit >70% ~ 80% LEBIH CERAH!
  • Kaya dgn agen antioksida & melambatkan proses penuaan
  • Membersihkan kulit wajah bermasalah jerawat, jeragat, pudarkan parut jerawat & mencerahkan kulit kusam �� Mengoptimumkan penyingkiran toksin berbahaya dalam badan
  • Meningkatkan sistem ketahanan badan & menambah tenaga
  • Mengawal berat badan & mengempiskan perut
  • Membantu meningkatkan kesuburan dan peluang untuk hamil
  • Mendapat kelulusan KKM > No Ruj (10) dlm.KKM-163/S/25 JLD.172 ��Disahkan HALAL oleh JAKIM
  • Lelaki dan perempuan boleh minum
  • Ibu mengandung selamat minum ( jika tiada alahan teruk )
  • Ribuan testimoni berjaya dikumpul selama hampir 4 tahun di pasaran!

EPHYRA™ - PILIHAN NO. 1 PENGGUNA DENGAN RIBUAN TESTIMONI BERJAYA!





  





WHAT'S APP / SMS :: 019-2085089[ATY]

[untuk urusan jual beli sahaja..tolong jangan call/pertanyaan berbentuk peribadi tidak akan dilayan sama sekali]





EMAIL :: nurha_abdul82@yahoo.com


untuk pertanyaan lanjut mengenai produk







SET 1 ::
EPHYRA PREMIUM [30 SACHETS] 
 + EPHYRA SKIN BAR

FREE BOTOL SHAKER
FREE BAG EPHYRA [ HITAM ]
FREE POSTAGE SM


SET 2 ::
EPHYRA TRIAL SET [10 SACHETS]
+ EPHYRA SKIN BAR
FREE BOTOL SHAKER EPHYRA [selagi masih ada stock]

FREE POSTAGE SM

SET 3 ::
EPHYRA PREMIUM [30 SACHETS] SAHAJA

FREE BOTOL SHAKER
FREE BAG EPHYRA [ HITAM ]
FREE POSTAGE SM


SET 4 ::
EPHYRA TRIAL SET [10 SACHETS] SAHAJA
FREE POSTAGE SM
FREE BOTOL SHAKER EPHYRA [selagi masih ada stock]


SET 5 ::
EPHYRA SKIN BAR SAHAJA
POSTAGE RM 6 SM





UNTUK MENGETAHUI MENGENAI EPHYRA NGAN LEBIH LANJUT :: KLIK SINI