Monday, August 29, 2016

6th Anniversary staycation - Avillion Admiral Cove PD


sambut anniversary kat  PD jew ??!! 
eeaahh..still not bad tau....dan agak menyeronokkan...

macam aku cakap ritu lah..
tak perlu pergi jauh sangat pon..
kalau setakat aku pikir nak duduk2 hotel..
tido baring telentang..makan bangun lepak...
asalkan dapat tengok laut terbentang giteeww..
pagi2 dapat tngok sunrise..dan petang2 tengok sunset..
cukup bertuah dah tu...
dan tak payah nak pikir pasal kerje rumah...nak masak apa..nak makan apa..
lagi besh kalau..anak2 pon abah sado yang tolong pikirkan..
nampak tak dasar nya....miahaha...

jujurnya..Pd bukan tempat pilihan aku nak bercuti setiap kali pon..huhu..
kalau setakat nak gi lepak2 pantai.. balik hari.. just ok..tuk aku..
tapi.. baru2 ni abah sado ada kerje kat sana..macam biasa...
kat Power Plant Shell..
selalu aku memang tak ikut.. malas..
tapi kali ni..tetiba rasa macam nak ikut sekali..
siap aku kate..nak duduk seminggu... 
carik hotel besh sikit.. dan lepak2 sana bercuti rehatkan diri..konon nya lah..
abah sado kerje.. takper2.. 
aku consider anniversary gateway sendiri2 jeeww.. hahaha..
percutian tuk binik berehat2 dari buat kerje2 rumah giteew..
pon boleeeyy...


dulu2 rajin la ikut dia..masa baru2 berenti kerje..masa anak masih sorang..
dan tak de bisnes lagi...banyak masa lapang..
tapi lepas tu.. malas dah...
last sekali aku ikut die kerje kat sana..
tahun...hurrrmm... 2013 kot.. tak ingat..
tapi stay sana lama..
abah sado ada keje kat sana lebih kurang sebulan..
sepatut nya..kiteorang ikut duduk sana sekali sebulan..
duduk hotel.....
masa tu masih berdua lagi ngan qaleef..
tapi dek kerana boring..ya hampun..
tak sampai pon 2 minggu..aku balik dulu..
bosan giler...dok umah sendiri lagi besh.. hahaha...
even aku rasa..tak sampai 2 minggu kot sebenarnya..
dan tu lah paling lama aku ikut dia kerje kat sana...
konon2 bercuti...ppffttt......
kalau abah sado takde sekali [bekerja].. takde makna nya lah bercuti bagi kiteorang tu..
dok lepak2 hotel jer.. kat PD tu... bukan ada apa..
kalau setakat 2-3 hari.. ok lah jugak kan.. ni nak soh aku duduk sampai sebulan..
memang pikir banyak2 kali setiap kali pon.. and end up..mesti aku malas nak ikut..
sekurang2 nya kat rumah.. macam2 kerje aku boleh buat..
nak pergi mana2 pon takde masalah..
kalau kat tempat orang.. abah sado tak kasi pergi jauh2.. kene tunggu dia..
bosan...

dasar tak gheti duduk diam..macam ni lah..sigh

bukan Pd jer..kat mana2 pon lah yang abah sado kene out station..
aku malas nak ikut kalau berlama2 sangat..
lagi pulak qaleef sekarang dah sekolah...sejak tahun lepas..
kalau asyik memonteng jer.. lagi2 kelas mandarin tu..
bila nak teror nya kan.. ngeeeee...

tapi tu lah..
dah lama gak tak ngekor abah sado..kali ni..saja nak ikut..
boleh berehat sekali konon nya...
n since aku sendiri rasa nak bercuti kat pantai..
cuti lepak2 aku panggil..
tak yah pikir nak penat2 jalan sana sini..
tu aku ok jer nak ikut..
tapi aku carik hotel besh sikit..
ada laut..ada kolam renang.. ada tempat2 boleh buat aktiviti anak macam playrooms ker..
ada gym ker.. spa ker... 
tak yah aku pikir2 nak kene keluar hotel bagai kalau anak2 bosan...
budak2 kan.. apa tau makna bercuti tuk mak nya keeennn...
yang kalau boleh.. tak nak buat apa2 langsung..
nak jadi orang paling malas kat alam semesta..hahaha...

so...sebab kan last minute baru abah sado bagi tau die kene pergi situ..
jadi last minute-sehari sebelum tu jugak lah aku baru sibuk2 nak booking hotel bagai..
lepas carik2 dan baca review dari orang..
aku decided tuk staycation kat hotel kat Avillion Admiral Cove Pd...
tak sampai Rm 300 pon tuk semalamam..
tapi masih lagi tempat yang menarik..
kalau aku nak amik hotel macam Lexis tu ker..
Rm 6-7 ratus semalam..setakat duk semalam-2 ok lagi.
tapi kalau nak duduk seminggu..
tetibe rasa macam membazir sangat pulak..heheh [baik aku beli handbag baru]

lagi satu.. kat PD ni..aku suka Thistle hotel.. dulu2 pernah duduk sana.. sebelum kawen lagi..
besh gak lah.. tapi.. kalau ko tau.. Thistel Hotel tu memang memanjang penuh jer lah..aaiihh..
aku rasa kalau nak.. kene booking sebulan-2 awal gamak nya...

so..selebih nya.. ciri2 hotel yang aku nak...
tinggal yang ni... dan ada 1-2 hotel lagi jer yang aku rasa ok..
yang lain2 aku tak berapa pekenan interior nya.. hotel lama..
jadi..aku pilih lah Avillion Admiral Cove ni..
sebab tengok ada Bay dengan permandangan menarik..
sesuai lah ngan tema percutian aku kali ni.. tuk bermalas2 lepak2 kat hotel jer
sengaja aku tak nak amik apartment hotel..
banyak jer ada kat PD tu.. 
tapi tak yah lah ada dapur2 bagai tu.. jemu lah aku hadap dah hari2 kat rumah...bahahaha...ko tengok..ko tengok....







sebab hotel ni ada Marina Bay.. tu rasa macam menarik jer permandangan sikit tu jer aku rasa..




aku booked bilik jenis Superior.. sebab ada balcony..
macam gambar atas ni..dengan king bed size..
dah nak duduk lama2..tepi pantai pulak tu..
tak kan nak terperap jer tak dapat nak merasa angin pantai dan permandangan dari bilik kan..rugi lah..

tapi... sampai2 sana..
tetibe derang cakap.. Superior dengan katil king dah habes..
dapat katil double twins jer..
walaupon macam..eahh...aku pilih sesiap ritu nak katil king..
tapi..takper lah..aku ok jer lagi..pikir boleh gabungkan kedua2 katil nanti..

tapi biler lepas tu derang cakap...bilik dengan sea view dah habes..
tinggal bilik mengadap building..which is mengadap bilik orang lain..
aku dah ghase nak naik angin dah sebenarnya masa tu..
sebab walaupon last minute..tapi dah booking dan dah request sesiap dah..
siap datang awal sikit [sepatut nya check-in pukul 3 petang]
semata2 dengan harapan dapat bilik dengan view terbaik..

frust jugak lah memula tu..
sikit lah aku argue derang...dah full payment pulak tu..[bayar online]
since aku check in tu pon hari ahad..
should be ramai dah check-out kan..
tapi berkat aku berlembut dan cuba bersabar sehabes boleh gamak nya..
walau pon muka ketat giler dah..[hahaha]
tetibe ada sorang lagi staff kat situ datang dan uruskan bilik tuk aku..
nampak macam lebih mahir..may be senior atau supervisor kot..
terus2 dia kate dia upgrade bilik aku ke bilik besar sikit tanpa caj..
dan bagi aku view Marina Bay..
lega giler ko tau tak..
kalau tak.. tak dapat bayangkan percutian yang aku dok bayangkan tuk mengadap permandangan laut sepanjang2 hari tu bertukar menjadi mimpi ngeri..bahaha...drama sangat kan..
mahu stress agak nya seminggu dok ngadap bilik orang lain.. 
apa pon...syukur Allah permudahkan urusan..






so far..walaupon macam tu.. bahagian receptionist mesra dan membantu..walaupon budak memula tengok muka aku dah bertukar macam iguana dah.. tapi die masih lagi layan aku ngan baik..
penyambut tetamu kat luar hotel pon cekap.. rasa besh tau biler setiap kali gi hotel2 macam ni..sampai2 ada orang bukak kan pintu kereta.. 
pakkal ko tak boleh sambut tangan aku jer sebab haram...miahahaha...


yang ni sekitar lobby hotel
cafe..gym..playroom kids..kolam renang.. dan private beach semua kat bahagian bawah tu..
cantik dan selesa hotel nya.. kebersihan..perfect..takde pasir2 atau lembab2 licin walaupon orang dari laut/pool kuar masuk..







ni kawasan kolam renang...kecik jer.. tapi cantik..
tak ramai orang pon setiap kali mandi [berkali2 bawak anak mandi sepanjang becuti kat hotel ni]

ada 4 bahagian.. paling dalam 4 kaki..yang kolam besar atas tu.. besh gak lah tuk aku..
tuk kanak2..yang kat bawah tu..ada bulat2 tuk.. belah kanak dan kiri lain2 kedalaman..
tapi just nice tuk anak2 aku..
takde gelongsor atau apa2 permainan tuk anak2 pon..
tapi ok lah.. tak yah susah2 aku nak memanjat sama2 main ngan derang nanti keeenn.. hahaha..
lagi pon.. biasa anak2 aku.. mandi2 berendam lama2 berenang jer pon ok dah..
kalau nak main2 tu.. dah selalu bawak dah..
derang pon ok jer.. tak peduli pon semua tu..asal kan dapat main air dah seronok sangat dah..





ok.. jom aku bawak masuk bilik pulak

bilik kiteorang tingkat 8 hokeh.. paling atas..!! pheewww...



so far.. bilik sangat memuskan hati.. sama macam yang ada dalam web..
dan paling penting sekali.. datang nya dengan permandangan indah pada waktu siang dan malam dari dalam bilik kiteorang...



sliding door boleh bukak..tapi takde koridor..
kire ni jer lah koridor tingkap nya..
ada palang setinggi qaleef jer..
part ni aku macam seriau sikit..tingkat 8...abah sado bising kalau aku bukak saja2 nak kasi angin masuk
melain kan time anak2 tido semua..huhu..
dak shaquille pulak.. suka dok bersangkut kat tepi ni..tengok boat kat Bay situ..
lepas tu.. habes semua bende die nak buang ke luar..ya hampunn terjerit2 aku berkejar bile nampak die amik remote Tv laju2 jalan ke balkoni ni dan nak baling ke bawah.. 
tak pasal deposit mak ko burn semata kerana seketul remote 10 hengget tu.. huhu..
aku kalau sliding ni terbukak.. memang mata kene perati jer budak2 ni..risau gak lah..
tapi kebanyakan masa..aku tutup jer..sebab panas la weyyhh.. hahahaha...walaupon berangin..



ada bench kat bilik ni tepi balkoni.. lepak2 tengok permandangan..
bukak langsir nampak lah jugak view cantik


malam2..anak2 dak tido.. aku lepak2 balkoni..atau pon aku online mengadap luar..
tapi macam seram gak lah.. hahaha..bukan nampak apa pon..
so..aku tutup jer langsir dan hadap jer tv tu..



dari bilik aku jugak nampak baggunan sebelah ni..
kat situ ada cafe.. gym..playrooms..bilik meeting bagai tu.. agak privacy..
dan yang terlindung pokok tu.. ada lampu terang...kolam renang... jauh gak lah nak menapak dari turun lobby tu..
tapi.. jalan tepi2 Bay tu ngan angin dan permandangan..tak lah rasa sangat..
cuma lepas bawak anak2 mandi..dah penat2 tu..basah2..
aku nak pikul dak shaquille.. rasa macam jauh jer pulak.. hahaha...



aku tak sure yang banggunan tinggi belah sana tu tempat apa.. aku rasa macam private punya kot..tak perasan pulak aku ritu sign dia..
yang besar bawah tu pintu masuk utama cafe hotel..
[orang dok hotel masuk dari area kolam renang tu jer ada pintu utama jugak]
agak exclusive tempat nya.. aku suka..bersih..lapang..dan pilihan buffet besh..banyak gile pilihan makanan dan sedap2...
kalau aku tak silap..ada lebih 30 jenis menu kot.. 


anak2 aku memang selalu turun breakfast tak mandi lagi.. 
sebab awal kiteorang turun..breakfast sama sebelum abah sado gi kerje.. 




ni kat bahagian dalam.. mungkin sebab awal..so tak la ramai orang..
kalau dah kol 9-10..tak tau lah acaner kan..[tak pernah datang selewat tu]




menu sihat abah sado hari2..telur separuh masak dengan buah2.. hewhew... bini jer selalu melantak macam2..
sebab tengahri tu aku dah malas nak keluar.. men pesan2 jer..tu pon ringan2..
tunggu petang abah sado balik baru gi makan luar..




kekadang kiteorang lepak makan kat luar tengok permandangan..
tapi tak besh sangat..sebab tak sejuk pon.. 
dalam lagi besh..ada ekon.. heheh..


so far.. tuk aku..percutian kali ni memang betul2 aku santai...
Avilion Admiral Cove ni agak sempurna tuk aku dan anak2..
aku boleh lepak2.. anak2 pon masih ada aktiviti..selain mandi laut dan kolam..
ni lump sump aku cerite nih..malas aku nak buat entry berangkai..
gambar kat hotel pon tak banyak sangat sebenarnya..
hari2 pon sama jer..jalan2 dalam tu..
bawak anak2 mandi kolam..pergi private beach..jalan2 tengok ikan..amik angin kat tepi2 tu..
kalau rajin..petang2 kuar gi carik tempat makan besh yang lain sikit..
tu jer lah..

selebih nya.. memang lepak tido baring tengok tv dalam bilik jer..memang nikmat..!! 
aku tak pikir pasal kerje rumah..pasal nak bukak tutup tingkap..
nak jemur angkat kain..tak pikir nak masak apa hari tu..
tak pikir kerje2 rutin rumah..hari2 ada orang bersihkan bilik tukar cadar..
so.. aku memang betul2 berehat dari semua kerje2 rumah...
dan tak penat2 jugak kuar berjalan..
just menikmati percutian dan permandangan kat hotel jer..





fes time pakaikan derang pasang2 macam ni..macam comel jer pulak..



anak2 pon ok jer..cukup seronok lagi2 shaquille..
langsung tak meragam pon hokeh..
paling tak pon.. qaleef boring2..dia ajak aku turun main 'habuk' [pasir pantai]
mereput mak ko menunggu setiap kali pon..ppffttt...





thanks to abah sado sebab bawak bini 'bercuti' macam ni...
aku anggap ni 'reward' tuk binik..
seronok gak lah..sebab aku betul2 'berehat'.. dengan suasana sangat2 santai dan menenangkan.. alhamdulillah..

abah sado..kerje.. tapi sempat sarapan sama2.. tengahri balik kejap tuk makan lunch sama.. dan balik kerja..masih ada masa tuk layan kiteorang bersiar2 dekat2 situ atau gi pantai amik angin..tengok laut..
tu ko tengok.. pakai coverall dan safety boot bawak anak jalan2..
selalu balik ngan pakej bau minyak..pheeww..


ape pon...u're the best husband n abah ever..!! *TETIBA 


so far.. ni staycation terbaik buat masa ni.. walaupon dekat..tapi sangat2 berkualiti...